Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Brand i Limhamns småbåtshamn.

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev Mackey:

Hur stor självutladdning ett batteti har beror rätt mycket på typ och ålder.

Jag är säker på att många båtägare kan gå ed på att bortkopplade batterier ladar ur betydligt mera än 2 - 3% över vintern.

Det är jag också säker på, se exempel i tråden här 🙂 

Det betyder inte att det är det normala med ett fulladdat, friskt, helt frånkopplat batteri som förvaras kallt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen försäkringsbolagets krav på bortkopplade batterier när vi hade båten inomhus (hallens försäkringsbolag).

Ju lägre temperatur desto mindre självurladdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par batteritillverkare anger i sina manualer att självurladdningen är några procent per månad i rumstemperatur för deras AGM-batterier och att det är bra jämfört med våtcellsbatterier som kan ligga på 5 - 10 %.

 

Bäst är att förvara batterierna kallt.

 

Manualer

Power-Sonic

Lifeline Batteries

 

Screenshot_20220115-023227_Drive.jpg.dd2d38ea497db9f306e415741a37cd42.jpg

 

Screenshot_20220115-023411_Drive.jpg.9310bf650d7aeb52352d6064a16867e6.jpg

 

Det verkar ju finnas behov av att kunna ladda under vintern, i alla fall för vissa.

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Jag tror snarare att folk har dålig koll på vad "fullt" är.

Batterierna är från 2018 eller 2019 (minns inte exakt på rak arm) och knappt använda (underhållsladdas av solpanel hela tiden när de är i båten). Inget fel där. Men blybatterier har stor självurladdning, det är liksom faktum.

Jag tror det samma, det jag fetat i din text.

Det visar sig kanske i att deras batterier bara håller i sex, åtta år istället för i 10 till 12 år, vad vet jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Bäst är att förvara batterierna kallt.

Exakt - och då minskar självurladdningen ordentligt enligt din graf, kanske ner mot 2-3% för en vintersäsong om man har dem i båten där temperaturen ligger runt nollan… 😉

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Exakt - och då minskar självurladdningen ordentligt enligt din graf, kanske ner mot 2-3% för en vintersäsong om man har dem i båten där temperaturen ligger runt nollan… 😉

Eller kanske upp mot 4 % vid 0°C för ett nytt fräscht AGM-batteri.

Sedan finns det ju andra och äldre batterier också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mackey:

Eller kanske upp mot 4 % vid 0°C för ett nytt fräscht AGM-batteri.

Sedan finns det ju andra och äldre batterier också...

Ja, men även om 4% inte är 2-3%, så är det ju lite närmare än 40-50%..? Och ja, äldre batterier laddar ur snabbare. Och närmar man sig 50% självurladdning är det nog läge att överväga ett byte. 
 

Själv har jag en transparent presenning och solpaneler inkopplade även vintertid, så batterierna håller laddning fin-fint. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Jag tror det samma, det jag fetat i din text.

Det visar sig kanske i att deras batterier bara håller i sex, åtta år istället för i 10 till 12 år, vad vet jag.

Teorier och tabeller kan ju vara bra som vägledning men jag tycker att verkligheten är det som gäller. Jag kan bara berätta vad som är verklighet i mina båtar och veteranbilar, byggt på många års erfarenhet. Batterierna brukar hänga med i 8-10 år innan dom behöver ersättas. Jag "fuskar" genom att skriva årtal på batterierna med tuschpenna när jag monterar nya, det är så lätt att minnas fel.

 

Redigerad av Rascal
.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Rascal:

Teorier och tabeller kan ju vara bra som vägledning men jag tycker att verkligheten är det som gäller.

Jag håller absolut med dig och jag menar inte att det Raol skrev gäller just dig, men jag tror det gäller för en hel del av både båtägare och husvagns-/husbilsägare.

 

10 timmar sedan skrev raol:

Jag tror snarare att folk har dålig koll på vad "fullt" är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rascal:

Teorier och tabeller kan ju vara bra som vägledning men jag tycker att verkligheten är det som gäller. Jag kan bara berätta vad som är verklighet i mina båtar och veteranbilar, byggt på många års erfarenhet. Batterierna brukar hänga med i 8-10 år innan dom behöver ersättas. Jag "fuskar" genom att skriva årtal på batterierna med tuschpenna när jag monterar nya, det är så lätt att minnas fel.

 

Att du kan starta motorn betyder ju bara att du kan starta motorn, inte att batteriet är 98% fullt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sajjen:

Att du kan starta motorn betyder ju bara att du kan starta motorn, inte att batteriet är 98% fullt.

 Det är ju för att starta motorn jag har batteriet, inte för att ha vissa siffror i en tabell eller ett visst mätresultat!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den som gillar mätresultat kan jag meddela att jag just varit och mätt startbatteriet i min ena båt. Batteriet är inköpt våren 2021 och visar idag 12,73 V,  98% laddning, mätaren säger också: GOOD BATTERY. Ingen laddning sen början på Oktober vid konserveringen.

Det blir "spännande" till våren.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

För den som gillar mätresultat kan jag meddela att jag just varit och mätt startbatteriet i min ena båt. Batteriet är inköpt våren 2021 och visar idag 12,73 V,  98% laddning, mätaren säger också: GOOD BATTERY. Ingen laddning sen början på Oktober vid konserveringen.

Det blir "spännande" till våren.

Jag håller helt med dig om att isärkopplade batterier klarar sig bäst i kylan i båten under vintern men jag är djupt skeptisk till alla "mätare" som säger att batteriet är x% fullt om det inte är en shunt som mäter inkommande och utgående ström och utifrån det räknar ut hur laddat batteriet är.

Just hemkommen från en tur till båten där batterimonitorn säger att batterierna är 90,2% laddade efter tre veckor utan annan laddning än solpanelerna. Dock inte isärkopplade!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag håller helt med dig om att isärkopplade batterier klarar sig bäst i kylan i båten under vintern men jag är djupt skeptisk till alla "mätare" som säger att batteriet är x% fullt om det inte är en shunt som mäter inkommande och utgående ström och utifrån det räknar ut hur laddat batteriet är.

Just hemkommen från en tur till båten där batterimonitorn säger att batterierna är 90,2% laddade efter tre veckor utan annan laddning än solpanelerna. Dock inte isärkopplade!

Jag håller med om att en shunt är ett bra mätverktyg och det har jag på sommaren, i den båt som har en förbrukningskrets, men den är som allt annat bortkopplad på vintern. Jag vet att den drar väldigt lite men noll förbrukning är ändå mindre. Eftersom jag kör laddfritt på vintrarna vill jag även ha förbrukningsfritt. 

En fördel med isärkopplade batterier är ju också att ett eventuellt haveri/kortslutning i ett batteri inte drar med sig dom andra i fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk vad svårt det blir om någon som inte deltagit i denna diskussionen, i en framtid önskar information om batteriladdning - urladdning och inte vet att man skall söka på ”brand i Limhamn”…

  • Gilla 2
  • Haha 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tänk vad svårt det blir om någon som inte deltagit i denna diskussionen, i en framtid önskar information om batteriladdning - urladdning och inte vet att man skall söka på ”brand i Limhamn”…

Jag ber om ursäkt🙏 För det var väl jag som började snacka om alternativa brandrisker.😠

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-16 vid 14:50 skrev Rascal:

Jag ber om ursäkt🙏 För det var väl jag som började snacka om alternativa brandrisker.😠

Äh, det hör väl mer till regel än undantag att diskussionerna i detta forum kommer på avvägar och tillslut handlar om någonting helt annat än där de började.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-18 vid 16:32 skrev Georg_Ohm:

Äh, det hör väl mer till regel än undantag att diskussionerna i detta forum kommer på avvägar och tillslut handlar om någonting helt annat än där de började.

En kreativ diskussion som "flyter runt" leder ofta till unika och bra lösningar. I bland har lösningen inget med ursprungsfrågan att göra, men utan ursprungsfrågan hade kanske inte lösningen hittats.

Det är tur att man även kan söka på innehåll och inte bara rubriker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag är okreativ och skriver om TS ämne: branden.

Det finns en artikel från 18 januari men tyvärr inte mer info om varför branden startade (skadegörelse, försäkringsbedrägeri, olyckshändelse, ...)

https://pakryss.se/anlagd-brand-i-smabatshamn/

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev skippeer:

Ursäkta att jag är okreativ och skriver om TS ämne: branden.

Nu var det inte riktigt så jag menade i mitt lulliga inspel i den här tråden...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...