Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Brand i Limhamns småbåtshamn.

Rekommendera Poster

Dessvärre förefaller det som om en del fått sin båt förstörd i Limhamn. Det brinner tydligen bra där nu, och man har gått ut med ett VMA, stäng fönster och ventilation, det bildas klart ohälsosamma rökgaser då plastbåtar brinner. Hoppas att alla har bra försäkringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Aktuellt pratade de också om explosioner eller explosionsrisk. Antar det är bränsle i båtarna samt gasolflaskor. 
Tur man inte ligger där!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar vidare. 
Visst är båtar världsliga ting som kan ersättas men jag skulle aldrig hitta en båt i lika fint skick som min nuvarande. Skulle vara en djäkla massa jobb och kosta mycket pengar att få en ”motsvarande” båt i samma skick och med samma utrustning som nuvarande. Jag har ju jobbat med den i tio år för att få den i nuvarande skick - trots att jag köpte den ny!

Kan nämna att försäkringsvärdet ligger en bra bit över vad motsvarande båtar annonseras för men jag hyser föga hopp om att få ut detta vid en totalförlust. 
Hoppas de drabbade inte känner likadant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev ChristerN:

Kan nämna att försäkringsvärdet ligger en bra bit över vad motsvarande båtar annonseras för men jag hyser föga hopp om att få ut detta vid en totalförlust. 
Hoppas de drabbade inte känner likadant. 

Det är ju ofta en dålig idé att ha ett för högt försäkringsvärde eftersom man då betalar en för hög  försäkringspremie varje år.

 

Pantaenius betalar ut försäkringsvärdet vid totalförlust, men de flesta andra bolag betalar  bara ut marknadsvärdet.

 

Åter till branden...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev ChristerN:

Funderar vidare. 
Visst är båtar världsliga ting som kan ersättas men jag skulle aldrig hitta en båt i lika fint skick som min nuvarande. Skulle vara en djäkla massa jobb och kosta mycket pengar att få en ”motsvarande” båt i samma skick och med samma utrustning som nuvarande. Jag har ju jobbat med den i tio år för att få den i nuvarande skick - trots att jag köpte den ny!

Kan nämna att försäkringsvärdet ligger en bra bit över vad motsvarande båtar annonseras för men jag hyser föga hopp om att få ut detta vid en totalförlust. 
Hoppas de drabbade inte känner likadant. 

Därför är jag litet kritisk till att ha min båt på samma ställe som många andra. Tänker väl närmast på massförvaring i varm eller kallhall, eller utomhus där båtarna står väldigt tätt.

Jag har sett en del kraftiga bränder genom årens lopp, och det är alltid en tragedi.

 

Jag anser också att jag funnit den mest optimala båten för familjens behov, det finns väl modernare likvärdiga med dom kostar ju därefter, minst två eller tre mille mer.

2 timmar sedan skrev Mackey:

Det är ju ofta en dålig idé att ha ett för högt försäkringsvärde eftersom man då betalar en för hög  försäkringspremie varje år.

 

Pantaenius betalar ut försäkringsvärdet vid totalförlust, men de flesta andra bolag betalar  bara ut marknadsvärdet.

 

Åter till branden...

 

Räddningstjänsten Syd hade ialallafall för längesedan en station i Limhamn, jag vet inte om den finns kvar, låg på Valborgsgatan. Jag ser på klippet att man satt in sitt kombinerade högfordon ”häst” (hävare och stege) den borde kanske vara placerad på station Jägersro… (!)

”på min tid” hade man en hel del tyska och amerikanska brandbilar i Malmö, känn på ordet ”Magirus Kranwagen” eller International Harvester (IH) med Hi-Ranger hävare…. Eller ”snorkel” som det då hette. Ett fordon hade en megastor pump, vill minnas att den var placerad på en semitrailer som drogs av en frambyggd Magirus. Pumpen drevs av ett par Pentamaskiner. Magirusbilar känner väl bara de flesta till från Wikings katalog med modellflrdon i skala 1:87…. Andra hävdar att IH tillverkade bra traktorer.

 

Tänk vad mycket onödigt vetande man samlar på sig,  ad har jag idag för nytta av att veta vad just för brandbilar man hade i Malmö av alla ställen på vår jord. 

 

Kalkbrottet finns väl inte kvar i Limhamn? 
Dom hade iallafall en anslutande egen järnväg till MLJ. Även där var det problem med spårspring, därför hade man satt upp en skylt med texten:

”Gå ej i brottets bana”

ja, dom är fyndiga i Skåne också.

 

Utbrända båtar, brandskadade vrak, eller utbrända skrov som är avbrunna några centimeter ovanför vattenlinjen har man ju sett, även om jag inte känner ägaren eller vet några omständigheter känns det väldigt tungt. Det är någon som förlorat sitt sommarnöje, sin ögonsten, någon som kanske själv blivit skadad i samband med branden.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Magirusbilar känner väl bara de flesta till från Wikings katalog med modellflrdon i skala 1:87

Min farfar sålde Magirus i Sverige, så jag känner väl till namnet.

Kanske inte en jättehet marknad, eller jo det är det ju, men i alla fall rätt begränsad.

 

Jag minns att jag klåfingrade på en brandsläckare en gång, det blev väldigt dammigt på vinden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kalkbrottet finns väl inte kvar i Limhamn? 

Jag tror inte det och jag vet inte om den koleldade fjärrvärmecentralen på 125 MW finns kvar heller, men den var - och kanske är - estetisk.

Om den finns kvar så eldas den troligen med olja eftersom ön Ön utanför verket som tidigare var kollager och full med olika bränslecisretner är bebyggd numera.

Ja, ön heter Ön om någon undrade.

 

1540122642_Limhamns_vrmeverk_i_mars_2014.jpg.f5d56c3aa5bf5aa54bba2b60d69025d9.jpg

 

Jag har för övrigt träffat brandkåren i Limhamn en gång.

Vi satt i bastun på fjärrvärmecentralen och någon fick för sig att vi skulle grilla korv, i bastun.

Det gick bra tyckte vi ända till... ja, ni fattar.

Det blev ganska dyr korv.

  • Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Det är ju ofta en dålig idé att ha ett för högt försäkringsvärde eftersom man då betalar en för hög  försäkringspremie varje år

Skillnaden för min del är marginell. Tror det skilde någon hundralapp mellan vad en ”normalbåt” kostar och vad jag värderar min till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Skillnaden för min del är marginell. Tror det skilde någon hundralapp mellan vad en ”normalbåt” kostar och vad jag värderar min till.

Kommer en eventuell ersättning baseras på försäkringsvärdet eller marknadsvärdet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pensionärsbåten har stått inomhus i hall och det var många begränsningar om inkoppling av 230 volt, vilka verktyg som inte fick användas, vilken typ av kemikalier som inte fick användas (krav från försäkringsbolaget av båthallen).

 

Tidigare båtar har alla stått utomhus på vintern med färre begränsningar från Grefab.

 

Bränder kan uppstå tex vid tillfällig uppvärmning av båt vid jobb, heta jobb,  tom uppstå i dammsugare. Hoppas att man kan komma fram till hur/varför branden uppstod så det går att minska på risken av framtida båtbränder.

 

I Nederländerna finns det krav bla på att gasolflaskor inte finns i vinterförvarad båt (risken flyttas till båtägarens hem eller till varvets förvaring av gasolflaskor mot extra avgift).

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Kommer en eventuell ersättning baseras på försäkringsvärdet eller marknadsvärdet?

Har faktiskt inte grottat i det men vad jag vet baseras de flesta försäkringar på att man ska få ut ”marknadsvärdet” om detta ryms inom försäkringsbeloppet, minus självrisk. Vad som sen är marknadsvärdet bestäms av försäkringsbolaget när de tittar på vad samma modell kostar på marknaden. De tar då inte hänsyn till allt ”extra” jag har lagt till och förbättrat, i princip.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev ChristerN:

Har faktiskt inte grottat i det men vad jag vet baseras de flesta försäkringar på att man ska få ut ”marknadsvärdet” om detta ryms inom försäkringsbeloppet, minus självrisk. Vad som sen är marknadsvärdet bestäms av försäkringsbolaget när de tittar på vad samma modell kostar på marknaden. De tar då inte hänsyn till allt ”extra” jag har lagt till och förbättrat, i princip.

Som Mackey skrev tidigare "Pantaenius betalar ut försäkringsvärdet vid totalförlust, men de flesta andra bolag betalar  bara ut marknadsvärdet." Pantaenius är inte billiga men du får ut det du har försäkrat för. Så allt är en bedömning av vad man vill ha. Billig/billigare försäkring med okänt ersättningsbelopp eller en dyrare där du får ut det bolaget och du kommit överens om. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Min farfar sålde Magirus i Sverige, så jag känner väl till namnet.

Kanske inte en jättehet marknad, eller jo det är det ju, men i alla fall rätt begränsad.

 

Jag minns att jag klåfingrade på en brandsläckare en gång, det blev väldigt dammigt på vinden...

Se där ja, jag har sett en och annan Magirus brandbil i vårt land, vi hade en Magirus Merkur med enkelhytt och med Magirusstege i Göteborg en gång, och liksom i Malmö samägdes en monstruös kranbil med spårvägen, en Magirus Kranwagen, både dessa köptes upp av en skrothandlare i Arboga, Köping eller om det var i Örebro, inte bara Kungen har svårt med geografin i det området. Jag har aldrig sett någon ”civil” Magirus i vårt land, bortsett från några som legat ute på Blocket som varit f.d brandbilar. Nästan likadant med IH, väldigt sällsynt som vanlig lastbil eller liknande, däremot vanlig som ambulanser och brandbilar, kanske beroende på att det var Hebra som var generalagent.

nåväl…

2 timmar sedan skrev Mackey:

Jag tror inte det och jag vet inte om den koleldade fjärrvärmecentralen på 125 MW finns kvar heller, men den var - och kanske är - estetisk.

Om den finns kvar så eldas den troligen med olja eftersom ön Ön utanför verket som tidigare var kollager och full med olika bränslecisretner är bebyggd numera.

Ja, ön heter Ön om någon undrade.

 

1540122642_Limhamns_vrmeverk_i_mars_2014.jpg.f5d56c3aa5bf5aa54bba2b60d69025d9.jpg

 

Jag har för övrigt träffat brandkåren i Limhamn en gång.

Vi satt i bastun på fjärrvärmecentralen och någon fick för sig att vi skulle grilla korv, i bastun.

Det gick bra tyckte vi ända till... ja, ni fattar.

Det blev ganska dyr korv.

Ja fy farao vad den byggnadskonsten var pyramidal…. (R. Broberg)

 

Samma erfarenhet på en skidort i Österrike, men då var det ”die freiwillige Feuerwehr” som kom med rökdykarmask och slang, någon hantverkare hade placerat en rökdeckare precis utanför bastuns dörr, så ånga från bastun utlöste larmet… igen, och igen… sista kvällen på det hotellet såg jag att hotellägare tejpat fast en plastbägare över den där rökdetektorn.

51 minuter sedan skrev Peter_K:

"Totalt brann fem båtar varav två blev helt utbrända, säger Evelina Olsson."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/flera-batar-i-efter-explosion-pa-limhamn

Man kan ju nu hoppas att båtarna var försäkrade, om så var fallet, att försäkringsbolaget är snabba och schyssta mot de olyckliga båtägarna, så att dessa snabbt kan finna en ny båt inför nästa säsong.

1 timme sedan skrev skippeer:

Pensionärsbåten har stått inomhus i hall och det var många begränsningar om inkoppling av 230 volt, vilka verktyg som inte fick användas, vilken typ av kemikalier som inte fick användas (krav från försäkringsbolaget av båthallen).

 

Tidigare båtar har alla stått utomhus på vintern med färre begränsningar från Grefab.

 

Bränder kan uppstå tex vid tillfällig uppvärmning av båt vid jobb, heta jobb,  tom uppstå i dammsugare. Hoppas att man kan komma fram till hur/varför branden uppstod så det går att minska på risken av framtida båtbränder.

 

I Nederländerna finns det krav bla på att gasolflaskor inte finns i vinterförvarad båt (risken flyttas till båtägarens hem eller till varvets förvaring av gasolflaskor mot extra avgift).

Vad jag sett i olika sammanhang som risker är; elektrisk avfuktare, felaktiga laddare till elverktyg, laddningsbar dammsugare (Dagens båtliv), värmefläktar och liknande, olika kemikalier, sabotage…

 

En kompis fick bland annat en VW 1303, -73 cabriolet ordentligt nedsotad och värmeskadad då en avfuktare börjat brinna, det tog sig dock inte eftersom syret i garaget tog slut, men det var en glödbrand som sotade, eftersom minst två bilhjul som brann ”litet granna”. Nåväl, man skall vara försiktig!

 

Själv råkade jag ut för att en felaktig (original) laddare till en mobiltelefon av känt fabrikat, kortslöts, men bara litet, då att den blev överhettad, det luktade bränd plast i hela huset, och jag listade ganska snabbt ut vad det var som orsakade det, himla tur…

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner naturligtvis inte till något om orsaken i detta fall, men tycker ändå att man kan ta sig en funderare över dom ständigt återkommande trådarna som handlar om underhållsladdning av batterier via diverse timers och liknande. På vår båtklubb får ingen el vara inkopplad om inte ägaren är på plats. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Rascal:

Jag känner naturligtvis inte till något om orsaken i detta fall, men tycker ändå att man kan ta sig en funderare över dom ständigt återkommande trådarna som handlar om underhållsladdning av batterier via diverse timers och liknande. På vår båtklubb får ingen el vara inkopplad om inte ägaren är på plats. 

Jag har lätt underdimensionerat säkringen. Jag bytte dessutom ut jordfelsbrytaren till en känsligare personskyddsautomat. Timers och laddare är iallmänhet gjorda för att användas kontinuerligt, men klart dom kan nu bli gamla och slitna.

 

En annan sak jag kom på, som kan vara en riskfaktor, gamla lysrörsamaturer, det är väl sällan man har sådana tända när man inte arbetar i båten, men när drosseln eller reaktorn börjar se bedagad ut, när färgen flagnar och den börjar lukta illa under drift, då har bäst föredatum med råge passerats.

Jag köpte föresten LED-”lysrör” Jula sålde i höstas till bra pris. Jag har nu sådana både i verkstaden samt tillfälligt hängande under nocken i båten. Dessa ger ett väldigt omysigt skarpt kallvitt ljus, men man ser bra vad man jobbar med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag köpte föresten LED-”lysrör” Jula sålde i höstas till bra pris. Jag har nu sådana både i verkstaden samt tillfälligt hängande under nocken i båten. Dessa ger ett väldigt omysigt skarpt kallvitt ljus, men man ser bra vad man jobbar med. 

Vi bytte till sådana lysrör på ett helt äldreboende och det blev inte så bra.

Vissa av rören blev väldigt varma och brända i ena änden så vi blev tvungna att köpa nya led-armaturer till hela äldreboendet istället.

 

Nu är det ju rätt många år sedan (säkert 10 år), så kvalitetskontrollen och tillverkningen är säkert bättre idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båt i samma hamn

Kan meddela från rätt säker källa att förövarna är fast, de tände enligt utsago på själva 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev GTI:

Har båt i samma hamn

Kan meddela från rätt säker källa att förövarna är fast, de tände enligt utsago på själva 

Försäkringsbedrägeri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet ej, mem det vara en öppen "simpel" motorbåt som brann, två segelbåtar förstördes också och en snipa fick sitt kapell brännskadat - ser rätt taskigt ut på platsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att man inte får ha laddare och annan elektrisk utrustning inkopplad på båtar som förvaras i gemensamma båthuset och liknande är nog inte så smart.

Jag plockar hem mina batterier och laddar hemma istället för i båten. Vid en brand är det givetvis tråkigt om flera båter brinner upp och min batteriladdare vore orsaken men värre om mitt hus brinner ner för där bor vi ...

Visst finns brandvarnare men man vet aldrig.

Laddar batterierna gör jag hemma trotts allt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så värst lång tid går det inte åt för att underhållsladda batterier under vintern. 1-2 laddomgångar med några månaders mellanrum funkar fint, och då handlar det om kanske ett halvt dygn per batteri och tillfälle. Kan enkelt skötas dagtid under helger eller lediga dagar när man är hemma och kan agera snabbt om brandlarmet går.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev FIATX19:

Det där med att man inte får ha laddare och annan elektrisk utrustning inkopplad på båtar som förvaras i gemensamma båthuset och liknande är nog inte så smart.

Jag plockar hem mina batterier och laddar hemma istället för i båten. Vid en brand är det givetvis tråkigt om flera båter brinner upp och min batteriladdare vore orsaken men värre om mitt hus brinner ner för där bor vi ...

Visst finns brandvarnare men man vet aldrig.

Laddar batterierna gör jag hemma trotts allt. 

Om du kopplar loss kablarna och låter batterierna stå kvar i kylan i båten så slipper du ladda överhuvudtaget under vintern,

Mina batterier tappade från fulladdade till 98% kvar under förra vintern. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Om du kopplar loss kablarna och låter batterierna stå kvar i kylan i båten så slipper du ladda överhuvudtaget under vintern,

Mina batterier tappade från fulladdade till 98% kvar under förra vintern. 

Beror nog på hur lång "vintern" är. Vi kopplade ur förra året och de tappade ungefär ner till 40-50 procent från slutet av oktober till februari, och var fulladdade när de kopplades loss. 98 procent ser jag som helt orimligt. Enbart precisionen i värdet är orimligt för laddningsstatus för ett blybatteri!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Beror nog på hur lång "vintern" är. Vi kopplade ur förra året och de tappade ungefär ner till 40-50 procent från slutet av oktober till februari, och var fulladdade när de kopplades loss. 98 procent ser jag som helt orimligt. Enbart precisionen i värdet är orimligt för laddningsstatus för ett blybatteri!

Googlade lite… om de laddar ur 40-50% över vintern finns det antingen krypströmmar, förbrukare (t ex ett skiljerelä) eller så är batterierna i dåligt skick. 

82996127-5AD0-40CE-8F32-A24BA7053769.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Googlade lite… om de laddar ur 40-50% över vintern finns det antingen krypströmmar, förbrukare (t ex ett skiljerelä) eller så är batterierna i dåligt skick. 

82996127-5AD0-40CE-8F32-A24BA7053769.jpeg

Hur stor självutladdning ett batteti har beror rätt mycket på typ och ålder.

Jag är säker på att många båtägare kan gå ed på att bortkopplade batterier ladar ur betydligt mera än 2 - 3% över vintern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Mackey:

Hur stor självutladdning ett batteti har beror rätt mycket på typ och ålder.

Jag är säker på att många båtägare kan gå ed på att bortkopplade batterier ladar ur betydligt mera än 2 - 3% över vintern.

Mina batterier är vanliga blybatterier och just i det här fallet 2-3 år gamla (förbr respektive start)

Men jag har gjort så här i ca 40 år med bägge mina båtar, så det är inte nybörjartur! Ni är välkomna i vår och se om det funkar även i år. Jag sätter bara tillbaka kablarna, sjösätter och trycker på startknappen och åker ut till min bryggplats. Motorn är en 51 år gammal Penta MD-2 med nästan 7000 gångtimmar som inte är van vid något annat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Beror nog på hur lång "vintern" är. Vi kopplade ur förra året och de tappade ungefär ner till 40-50 procent från slutet av oktober till februari, och var fulladdade när de kopplades loss. 98 procent ser jag som helt orimligt. Enbart precisionen i värdet är orimligt för laddningsstatus för ett blybatteri!

Min vinter är 7 månader och det styrs av båtklubbens krandagar.

Om dina batterier tappade så mycket så var dom nog mogna för utbyte i alla fall. Fulladdning hjälper ju tyvärr inte mot gamla eller dåliga batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Rascal:

Min vinter är 7 månader och det styrs av båtklubbens krandagar.

Om dina batterier tappade så mycket så var dom nog mogna för utbyte i alla fall. Fulladdning hjälper ju tyvärr inte mot gamla eller dåliga batterier.

Jag tror snarare att folk har dålig koll på vad "fullt" är.

Batterierna är från 2018 eller 2019 (minns inte exakt på rak arm) och knappt använda (underhållsladdas av solpanel hela tiden när de är i båten). Inget fel där. Men blybatterier har stor självurladdning, det är liksom faktum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...