Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Qetuop

Sammankoppla solceller

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Har köpt två solcellspaneler, båda har två kablar ut med mc4-kontakter. 

 

Så en fråga. Kan jag använda https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjning/solceller/mc4-kontakt-for-parallellkoppling-1-par-p45138?gclid=Cj0KCQiA8vSOBhCkARIsAGdp6RTZW2StIhxUgzAlopAclFjtPBcF58m8HIow2UK-grUq0s15AR-RNq0aAuuYEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

För att på enkelt sätt sammankoppla dessa innan kablar till regulator? 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Qetuop:

Hej! 

 

Har köpt två solcellspaneler, båda har två kablar ut med mc4-kontakter. 

 

Så en fråga. Kan jag använda https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjning/solceller/mc4-kontakt-for-parallellkoppling-1-par-p45138?gclid=Cj0KCQiA8vSOBhCkARIsAGdp6RTZW2StIhxUgzAlopAclFjtPBcF58m8HIow2UK-grUq0s15AR-RNq0aAuuYEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

För att på enkelt sätt sammankoppla dessa innan kablar till regulator? 

 

Mvh

 

16 timmar sedan skrev IngemarE:

Ja.

Visst, så skall det vara om du parallellkopplar panelerna. Frågan har varit uppe x flera, tidigare, och jag tror att majoriteten av de som deltog i dom diskussionerna ansåg att det var mest fördelaktigt att parallellkoppla. Främst då att systemet i sin helhet inte förlorar all effekt då en av panelerna skuggas.

Eftersom jag nästan alltid gör tvärtom, har jag seriekopplat två identiska paneler, för att slippa denna förgreningen du länkar till, och för att delvis förenkla kabeldragningen. Mina paneler är placerade relativt fritt från skuggor orsakade av föremål på den egna båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Visst, så skall det vara om du parallellkopplar panelerna. Frågan har varit uppe x flera, tidigare, och jag tror att majoriteten av de som deltog i dom diskussionerna ansåg att det var mest fördelaktigt att parallellkoppla. Främst då att systemet i sin helhet inte förlorar all effekt då en av panelerna skuggas.

Eftersom jag nästan alltid gör tvärtom, har jag seriekopplat två identiska paneler, för att slippa denna förgreningen du länkar till, och för att delvis förenkla kabeldragningen. Mina paneler är placerade relativt fritt från skuggor orsakade av föremål på den egna båten.

Jag kör på enklaste möjliga lösning gärna 😁 

Brukar man kunna lossa kablarna från solcellspanelen? Tänker att det skulle underlätta kabeldragningen en aning. Men vågar inte rycka och testa. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Qetuop:

Jag kör på enklaste möjliga lösning gärna 😁 

Brukar man kunna lossa kablarna från solcellspanelen? Tänker att det skulle underlätta kabeldragningen en aning. Men vågar inte rycka och testa. 

Det finns i princip två typer av paneler. Dels den som har ett lock, oftast på baksidan, med skruvar och ibland en packning under locket. Dels den som har en gjuten kopplingsplint, oftast på ovansidan. 
Den första typen går att öppna och koppla loss kablarna i, inte den andra.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Qetuop:

Jag kör på enklaste möjliga lösning gärna 😁 

Brukar man kunna lossa kablarna från solcellspanelen? Tänker att det skulle underlätta kabeldragningen en aning. Men vågar inte rycka och testa. 

 

1 timme sedan skrev ChristerN:

Det finns i princip två typer av paneler. Dels den som har ett lock, oftast på baksidan, med skruvar och ibland en packning under locket. Dels den som har en gjuten kopplingsplint, oftast på ovansidan. 
Den första typen går att öppna och koppla loss kablarna i, inte den andra.

Det är de stela panelerna dom med en ram, som ofta har en kopplingsdosa på baksidan på ena kortsidan. Men det finns dom som har kablarna fastgjutna också.

De flexibla panelerna har nog uteslutande sina kablar fastgjutna.

 

Snåla inte med kabelarean, det är aldrig fel att överdimensionera litet när det gäller all typ av laddning. Men klart kablarna skall ju få plats i kontaktdonen, och skall ju kunna dras in i båten på ett snyggt och gärna osynligt samt vattentätt sätt. Jag har 4mm2 från mina båda hundrawattspaneler, dessvärre blev kablarna litet långa då det inte gick att dra dem den kortaste vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Det finns i princip två typer av paneler. Dels den som har ett lock, oftast på baksidan, med skruvar och ibland en packning under locket. Dels den som har en gjuten kopplingsplint, oftast på ovansidan. 
Den första typen går att öppna och koppla loss kablarna i, inte den andra.

 

9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Det är de stela panelerna dom med en ram, som ofta har en kopplingsdosa på baksidan på ena kortsidan. Men det finns dom som har kablarna fastgjutna också.

De flexibla panelerna har nog uteslutande sina kablar fastgjutna.

 

Snåla inte med kabelarean, det är aldrig fel att överdimensionera litet när det gäller all typ av laddning. Men klart kablarna skall ju få plats i kontaktdonen, och skall ju kunna dras in i båten på ett snyggt och gärna osynligt samt vattentätt sätt. Jag har 4mm2 från mina båda hundrawattspaneler, dessvärre blev kablarna litet långa då det inte gick att dra dem den kortaste vägen.

Okej, har flexibla så då är dom med största sannolikhet gjutna då, och inte värda att rycka i. 

Är osäker på hur jag ska dra kablarna, har funderat på att borra genom ramen på framrutorna och dra kablarna genom där, eller är det totalt fel? Måste ju isåfall även klippa av mc4-kontakterna för att slippa göra så stora hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Qetuop:

 

Okej, har flexibla så då är dom med största sannolikhet gjutna då, och inte värda att rycka i. 

Är osäker på hur jag ska dra kablarna, har funderat på att borra genom ramen på framrutorna och dra kablarna genom där, eller är det totalt fel? Måste ju isåfall även klippa av mc4-kontakterna för att slippa göra så stora hål.

Inga problem att klippa av kontakterna och skarva på igen. I detta fallet kommer ju skarven dessutom "inomhus". Ja, hål så donen går igenom blir ju groteska....

Antingen skarvar du ihop dem sedan genom att klämma dem med en (bra) klämtång och skarvhylsa, alternativt löder och drar en krympslang (gärna med smältlim) över skarven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Qetuop:

 

Okej, har flexibla så då är dom med största sannolikhet gjutna då, och inte värda att rycka i. 

Är osäker på hur jag ska dra kablarna, har funderat på att borra genom ramen på framrutorna och dra kablarna genom där, eller är det totalt fel? Måste ju isåfall även klippa av mc4-kontakterna för att slippa göra så stora hål.

Går säkert bra, se bara till att det är luft och inte glas i framrutornas ram, för om du sätter borret i glaset ligger du illa till.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-12 vid 21:54 skrev Georg_Ohm:

 

Det är de stela panelerna dom med en ram, som ofta har en kopplingsdosa på baksidan på ena kortsidan. Men det finns dom som har kablarna fastgjutna också.

De flexibla panelerna har nog uteslutande sina kablar fastgjutna.

 

Snåla inte med kabelarean, det är aldrig fel att överdimensionera litet när det gäller all typ av laddning. Men klart kablarna skall ju få plats i kontaktdonen, och skall ju kunna dras in i båten på ett snyggt och gärna osynligt samt vattentätt sätt. Jag har 4mm2 från mina båda hundrawattspaneler, dessvärre blev kablarna litet långa då det inte gick att dra dem den kortaste vägen.

Snabb fråga, är det lågspänningskabel man ska använda? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget svar, men... 

 

Köp inte BT kabel om du vill ha färgad kabel, t ex röd till plus. Det blir typ rosa/gul efter nån sommar. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Qetuop:

Snabb fråga, är det lågspänningskabel man ska använda? 

Det viktiga är att det är mångtrådig kabel vilken du hittar som bil-el eller båt-el och dessa går ofta inom begreppet lågspänningskabel.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Hybro:

Köp inte BT kabel om du vill ha färgad kabel, t ex röd till plus. Det blir typ rosa/gul efter nån sommar. 

Typisk "Biltemamyt" vill jag påstå, en kommentar som inte tillför ett dugg. Ett generellt omdöme om all kabel från en viss butik, vilket i sig är helt irrelevant. Har f.ö. själv använt deras röd/svarta under många år till paneler och annat ute och inte sett något sådant specifikt för Biltema.

Sedan är det ju ingen unikt material/kabel/typ som just Biltema säljer (de gör ju inga egna), det är exakt samma material som i de allra flesta kablar av PVC-typ. 

 

Till TS: Bilvärldens kablar fungerar utmärkt. T ex https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/lagspanningskabel-1224-v-2000045550

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Inget svar, men... 

 

Köp inte BT kabel om du vill ha färgad kabel, t ex röd till plus. Det blir typ rosa/gul efter nån sommar. 

Alla färgade kabelisoleringar, oavsett fabrikat blir solblekta.

 

1 timme sedan skrev ChristerN:

Det viktiga är att det är mångtrådig kabel vilken du hittar som bil-el eller båt-el och dessa går ofta inom begreppet lågspänningskabel.

Visst, jag har till mina solcellspaneler mångtrådig har 4mm2 kabel, röd och svart, dessa ligger sedan i ett svart flexibelt rör, eller slang, för att skydda mot solens blekande stråkar samt mekaniskt slitage.

Det bästa är att ha förtennad kopparkabel "utomhus" den håller för korrosion bättre än den ickeförtenta kopparkabeln.

1 timme sedan skrev IngemarE:

Typisk "Biltemamyt" vill jag påstå, en kommentar som inte tillför ett dugg. Ett generellt omdöme om all kabel från en viss butik, vilket i sig är helt irrelevant. Har f.ö. själv använt deras röd/svarta under många år till paneler och annat ute och inte sett något sådant specifikt för Biltema.

Sedan är det ju ingen unikt material/kabel/typ som just Biltema säljer (de gör ju inga egna), det är exakt samma material som i de allra flesta kablar av PVC-typ. 

 

Till TS: Bilvärldens kablar fungerar utmärkt. T ex https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/lagspanningskabel-1224-v-2000045550

Jag vill påstå samma sak. Som jag redan skrivit så bleks isoleringen på kablarna oavsett vem som tillverkat dem. Möjligen kan vita och svarta kablar stå sig bättre i solens starka sken.

Men dra kablar utomhus på båten i sådan där flexibel slang, täta med en klick marintätningsmassa i var ända så att fukt inte kan tränga in. Ja ni vet kablar på båtens utsida, till solcellspaneler, lanternor, tutor, strålkastare, diverse antenner eller vad det vara månde. 

Sedan bryr sig elektronerna inte ett dugg om vad det är för färg på isoleringen eller om den är solblekt eller ej.

Det elektronerna vill ha är fri väg, gärna autobahn, utan några som helst hastighetsbegränsningar. Flerfiliga autobahn eller motorvägar är bra då elektronerna skall iväg till olika destinationer, och sedan tillbaka igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...