Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kallekanonkula

Volvo Penta MD5 "snabbfix"

Rekommendera Poster

Hej!


I somras köpte jag en båt igen efter några års uppehåll. Fick den till ett bra pris, haken var att motorn, en gammal MD5a var svårstartad. Eftersom jag haft en svårtstartad MD7a en gång för 20 år sedan som jag fick att gå jättebra tänkte jag att det ska nog vara lätt fixat. "Plocka toppen, slipa om ventilerna, funkar inte det. Kolla kolvringarna, rensa spridaren, så kommer den att gå som ny igen......"

Efter att jag köpt båten, plockat ner motorn, insåg jag fort att den var dödsdömd. Toppen hade rostat sönder i avgaskanalen, saltvattnet hade i sin tur droppat ner och rostat sönder avgasventil och ventilsätet. Ventilsätet måste smulats sönder av rosten, trillat ner i förbränningsrummet och hamrat sönder kolven. Spridaren var helt sönderrostat, gick att se rakt igenom den.


Råvattenpumpen hade packboxarna flyttat sig så dom blockerade dräneringshålen och på så vis forcerat in vatten in i motoroljan.
Kolven visade sig ha kolvringarna fastrostade i kolven, fastkilade och knäcktes när jag försökte ta ut dom.
Kompressionen var så nära noll man kan komma. Situationen var... hopplös..

Jag hade gjort ett klipp av sällan skådat slag!

 

Nåväl, eftersom jag har oändligt med tid och lust (obs! ironi) tänkte jag att jag ändå måste ge motorn en chans.

Utan att gå in i detaljer bestämde jag mig för att göra ett försök att få motorn att starta i det skick som den var för att se att resten fungerade. S-drevet t.ex..
Köpte ny ventil, tydligen fungerade en ventil från Volvo B18 hjälpligt, rätt dimension på ventilskaftet men ventilskallen fick jag svarva ner till rätt dimension. Slipade brutalt in den rätt in i toppen med grov ventilslippasta och borrmaskin. Den skulle bara in. Den höll tätt till slut men det såg inte vackert ut. Nya kolvringar från samma motor, Volvo B18 hade också hyfsat rätt dimension, 84.14 mm. Svarvade om kolvringspåren för att få dessa att passa.

Motorn startade med hjälp av lite startgas, det var trots allt kallt ute, nära 0:an. Backslag fungerade klanderfritt. Motorn lät bra förövrigt.

 

Ut på blocket och leta delar. Fabriksny topp går att få, men likaså en begagnad. En vänlig själ i Stockholm visade sig ha en gammal MD5C liggandes men nu har jag ju en MD5A.
Fick tag i topplock, cylinderfoder samt kolv. Prylarna var i gott skick.

MD5C:ans kolv har samma diameter men annan höjd än den som MD5A har. 1mm högre kompressionshöjd. Det blev till att svarva ner kolven. Mätte även förbränningsrummet i kolven och efter att ha räknat på volymen får jag det till att jag ökat kompressionsförhållandet med ungefär 5% nu med 10% mindre squishband jämfört med original. Nu 16,9:1, orignal 16:1. Beräkningen är inte 100% korrekt men då jag inte ansträngt mig jättemycket för att ta fram volymen för förbränningsrummet.
Kolven är från MD5C slår emot vevaxeln med när den går i botten så där måste den också modifieras om än väldigt lite.foder.thumb.jpeg.6f5c038813cf6339454a23a18bd8e719.jpeg

Gamla vs nya cylinderfodret.1961100942_ventilsten.thumb.jpeg.e7b054624f1802f8d8fae3692992963b.jpeg

Originaltoppen.

 

svets.thumb.jpeg.f8ba09af2a790f8b2dd8329fae04fd45.jpeg

Orignaltoppen, någon ser ut att ha försökt svetsa dit ett nytt ventilsäte. 10 poäng för det försöket!

 

hamradkolv.thumb.jpeg.52cd962c27fd507302e9e8689208573e.jpeg

Originalkolv, tusentals små kratrar efter rasat ventilsäte (misstänker jag).

 

avgasventil.thumb.jpeg.369ced108114aa0949c182538a607ca6.jpeg

Original avgasventil.

 

omsvarvad_ventil.thumb.jpeg.045a4db8921417e5eaf7c48b47ca0efc.jpeg

Provisorisk B18 ventil för att provköra motorn. Brutalt inslipas rätt in i toppen, ett desperat försök att försöka hålla den tät för några få minuters körglädje.

 

spridare.thumb.jpeg.edbde1f8838eceae147be2d9b058727d.jpegspridare_2.thumb.jpeg.c03c1bfce3fcddc5e869cd988f9c278f.jpeg

Ny injektorspets.

 

svarvning.thumb.jpeg.9ff8d5042ea385eb07490b83b37d7277.jpeg

Omsvarvning av MD5C kolv.

 

kolv.thumb.jpeg.e1b0f11676901dfa25bf12edee9f8565.jpeg

Alla delar ultraljudstvättade och monterade.

 

topp.thumb.jpeg.1f1bdf399522b806cabd1ed547894c45.jpeg

Ny topp med nyfrästa ventilsäten.

 

ventiler.thumb.jpeg.db834fe22da12caf8d84ecae06480830.jpeg

Maskinslipade ventiler.

 

termostatring.thumb.jpeg.6b115d4a141c51e2c83492237fd95dfa.jpeg

Ny termostat på 88 grader, tagen från bil men för hög höjd. Fick svarva ner termostaten från 44mm till 42mm för att passa samt tillverka en distans för att få plats med termostathuset.

 

termostat.thumb.jpeg.65e9bad409a2e4e5e0504fedeab1b427.jpeg

Monterad distans.

 

pump.thumb.jpeg.3490f2d387d053ddc0cc188da3e9e9c2.jpeg

Cirkulationspump, allting lite huller om buller ännu.

flir1.thumb.jpeg.cab9caec7f7a63f9417cab54a5208f77.jpeg

 

flir2.thumb.jpeg.649f3b7e642ac8a592151c792afe5c4c.jpeg

flir3.thumb.jpeg.99541690f4b5cbf4611dc28ff1a63ccf.jpeg

Kontroll av det nya kylsystemet med hjälp av värmekamera.

 

 

Motorn startar extremt lätt nu. Vid -3 grader C behöver man dra startmotorn några varv extra men den kommer igång relativt fort ändå.

 

Ungefär kostnad för allting hittils:

Topplock 2500kr

Kolv: 500

Cylinderfoder: 500kr

Termostat: 62kr (https://www.trodo.se/termostat-kylvatska-maxgear-67-0055)

Cirkulationspump: 500kr

10 plattors plattvärmeväxlare: 320kr (https://www.amazon.se/gp/product/B002OQYEFU/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1)

Expansionskärl: 165kr (12mm returledning, 19mm utgående  https://www.trodo.se/expansionskarl-kylvatska-meyle-16-14-223-0000)

Slangar: 3-400kr

Spridarspetsar: ~355kr (DLLA150P33 Ebay: https://www.ebay.com/itm/154026700295)

+ frakt...

     
     
     

flir.jpeg

Redigerad av kallekanonkula
Stavning...
  • Gilla 9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses! Hade det inte varit enklare att köpa en bättre begagnad (någorlunda hel och fungerande) motor?

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minutes ago, Eld- said:

Jösses! Hade det inte varit enklare att köpa en bättre begagnad (någorlunda hel och fungerande) motor?

Haha, jo! Jag tänkte så från början. Så jag var och tittade på två motorer, den första ångrade sig och sa att han skulle trots allt behålla den själv.

Säljare #2 kom jag överrens om allting med. Pris, montering, leverans osv osv. allting klart. Men så sa jag innan jag gick. "Jag ska bara kolla så den har motorfästen borrade i blocket för den varianten som används när man har S-drev och inte vanligt backslag." Och kan ni tro, hans modell hade inte dessa borrhål i motorn så det hade blivit svårt att få den på plats.

 

Och sen så gillar jag att meka även om det rent rationellt sett kanske inte är värt mödan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte får modifera originalinlägger fler gånger kommer här några mer bilder för den som är intresserad:

1877276015_tvtt.thumb.jpeg.5167ed52560c031bae0b80956b7f02cb.jpeg

Efter att ha tagit ur cylinderfodret pluggade jag nedre hålet och diskade ur med vanlig diskborste. 30-40 år av havsatten hade satt igen kylkanalerna till 90%. Jag fick börja med att gräva ut, vad man nu ska kalla geggan för, för hand.

 

1955837169_foderttning.thumb.jpeg.b678700cac23476f69920278cafbd5f2.jpegNya cylinderfodertätningar.

Redigerad av kallekanonkula
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har du fler bilder på motorn med cylinderfodret urtaget? 
har en md5A med stopp i kylkanalerna.

Det verkar vara trångt mellan foder o cylinder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, SEVET said:

Hej har du fler bilder på motorn med cylinderfodret urtaget? 
har en md5A med stopp i kylkanalerna.

Det verkar vara trångt mellan foder o cylinder.

Hej Sevet,

Har tyvärr inte fler bilder men trångt skulle jag inte kalla det, kanske 1 cm mellan foder och block där det är som rymligast. Dock är kanalerna mellan topp och cylinder relativt små.

Min cylinder var helt full med smuts. Fick gräva ut det handen, nävar med något grusliknande ämne.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

ok. Min motor hade ingen avtappning för cylindern. Jag borrade upp o gängade hålet men får inte in nåt att rensa med. Har försökt med att sticka in buntband o köra med en bit vajer i borrmaskin men får inte hål på det.

Satt fodret hårt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minutes ago, SEVET said:

Hej

ok. Min motor hade ingen avtappning för cylindern. Jag borrade upp o gängade hålet men får inte in nåt att rensa med. Har försökt med att sticka in buntband o köra med en bit vajer i borrmaskin men får inte hål på det.

Satt fodret hårt?

Det satt hårt kan du tro, fruktansvärt hårt. Jag gjorde en sådan här avdragare, svarvade till klackarna så att dom passade perfekt i fodrets nederkant. På ovansidan hade jag rejält mothåll, en grov polygrip var inte tillräckligt utan den böjde sig. Om du vill prova kan jag gräva fram avdragaren. Jag håller hus i västra skåne.tool.thumb.jpeg.6e14f213e8ae61ad73b2f1b0406fd3cb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar din sötvattenkylning med plattvärmeväxlaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minutes ago, SEVET said:

Hur fungerar din sötvattenkylning med plattvärmeväxlaren?

Hej,

 

Nu har den gått två säsonger, skulle gissa runt 50-70 timmar motortid. Inte haft några problem. Temperaturen på mätaren brukar stabilisera sig runt 80 grader. Har flyttat cirkulationspumpen längre ner, tidigare var den monterad strax under expansionskärlet. Har inte märkt något konstigt med den hittills. Motorn har stått med sötvatten (+glykol)i slutna kylsystemet hela vintern. Har funderat på att sätta ett filter på råvattnet för att förhindra att växlaren sätter igen men hittills har det inte varit något problem.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jag satte ett sådant Biltema filter på min motor. Tänkte göra ett insug på slangen för att köra in färskvatten före stopp av motorn tills jag byggt på sötvattenkylning.

Har haft ett helsicke för originaltoppen blåste hål o nästa topp saknade en vattenkanal. Nu sitter tredje toppen på o nu bygger jag om till analog oljetrycksmätare o temp.

IMG_8714.png

IMG_4702.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provisoriskt gjort en låda med instrument för kontroll av motorn. Har köpt en reservmotor som tyvärr har sprucket block. Den är tät innåt så de blir till att lappa utvändigt.

IMG_9603.png

IMG_9604.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du nåt foto på färskvattenkylningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, tyvärr inte bättre än det jag redan postat. Är det något speciellt du undrar över?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar hur grejerna är monterade.

Btw. Fick pressa ut fodret på min reservmotor, 10 ton och värme.

Foder åter monterar.

IMG_5634.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju duktigt att du improviserade fram en renovering av den gamla sunkiga motorn; nu vet du ju vad du har! och tack för ett konstruktivt, givande, roligt och intressant inlägg...

 

Jag har ej summerat din kostnad för renoveringen men överslags-räknat så blev det inte svin-dyrt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt med värmekameran. Klok lösning med termostatet. Är plattisen till för kylning av slutna kylvattenkretsen mot sjövatten? Rostfri eller syrafast?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...