Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Martin_Haggstrom

Inköpslista elprojekt

Rekommendera Poster

Hej

 

skall dra om elen och tänkte nu börja köpa in prylar.

 

grundsats skyllermark för start o förbrukar batteri. 
 

skyllermark rekommenderar en strömbrytare för förbrukar batteritdelen, dvs inget för startbatteriet. Tycker alla att detta är rätt väg också?

 

jag skall köpa en säkringdosa blue seas ”fusebox” för att säkra av förbrukare.

 

https://www.bluesea.com/products/5026/ST_Blade_Fuse_Block_-_12_Circuits_with_Negative_Bus_and_Cover

 

ny elpanel, tänker blue seas ”contura” för lanternor, länspump mm.

 

https://www.bluesea.com/products/8121/Contura_Switch_Panel_with_USB_Charger_-_5_Position_Slate_Gray

 

elpanelen har egna circuit breakers och är det då överdrivet att även säkra av dessa via säkringsdosan? Säkringsdosan kör jag annars plotter, trimplan mm men tänker att det går bra att dubbelsäkra?


sen skall jag även köpa en plotter 9 tums.

 

har tänkt att dra allt inomhus på en ny manöverpanel som jag sen limmar ocanför den gamla instrumentpanelen.

 

båten är en walkaround styrpulpet max 2 classic nimbus

 

något mer jag borde köpa till projektet?

 

 

 

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla båtar som byggs idag skall (i princip) ha huvudsäkring och huvudbrytare vid strömkällan (batterierna) för att vara godkända. Några få saker är ok att ansluta före brytaren såsom länspump, minnesbackup o.s.v., men de skall då ha sina egna, väl anpassade säkringar (vid batteriet). Hur man vill göra med sin gamla båt är väl mer upp till var och en, men reglerna för nya båtar (CE)  har ju tillkommit av en anledning....

Finns f.ö. mycket liknande trådar där huvudbrytare, huvudsäkringar och Skyllermark diskuterats. Sök, så hittar du massor att läsa, från olika perspektiv.

 

Att dubbelavsäkra på samma nivå är i sig inget problem, men varje säkring är en kopplingspunkt som kan bli en framtida felkälla. Dessutom kan det bli ganska förvirrande när man letar fel då det inte alltid är logiskt vilken av två likvärdiga säkringar som går först.

Men du kan ju (t.o.m bör) dra en grövre/större ledare från en större säkring i "fusebox" till manöverpanelen, som gemensam plus till den. Då blir det rätt, med en slags huvudsäkring för manöverpanelens alla förbrukare i "fusebox" och de som matas direkt från "fusebox" - som du satt där då de inte behöver brytfunktion/knapp - är lägre säkrade till sin klenare direktledare ut.

 

Att köpa färdiga grejor/paket kan vara "snyggt" men ofta inte alls nödvändigt eller ens helt bra. Dock nästan alltid onödigt dyrt....🤔

 

Edit:

Du har ju redan en tråd om detta projekt, skapad i höstas,  där du fått en massa svar. Vad var det för fel på den ?

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Hej

 

skall dra om elen och tänkte nu börja köpa in prylar.

 

grundsats skyllermark för start o förbrukar batteri. 
 

skyllermark rekommenderar en strömbrytare för förbrukar batteritdelen, dvs inget för startbatteriet. Tycker alla att detta är rätt väg också?

 

jag skall köpa en säkringdosa blue seas ”fusebox” för att säkra av förbrukare.

 

https://www.bluesea.com/products/5026/ST_Blade_Fuse_Block_-_12_Circuits_with_Negative_Bus_and_Cover

 

ny elpanel, tänker blue seas ”contura” för lanternor, länspump mm.

 

https://www.bluesea.com/products/8121/Contura_Switch_Panel_with_USB_Charger_-_5_Position_Slate_Gray

 

elpanelen har egna circuit breakers och är det då överdrivet att även säkra av dessa via säkringsdosan? Säkringsdosan kör jag annars plotter, trimplan mm men tänker att det går bra att dubbelsäkra?


sen skall jag även köpa en plotter 9 tums.

 

har tänkt att dra allt inomhus på en ny manöverpanel som jag sen limmar ocanför den gamla instrumentpanelen.

 

båten är en walkaround styrpulpet max 2 classic nimbus

 

något mer jag borde köpa till projektet?

Om du är intresserad av att spara pengar kan du välja bort Skyllermarks och andra dyra fabrikat!

Om du väljer det alternativet kommer du säkert att få flera förslag på "ersättningsalternativ" som kanske kräver lite mera arbete, men som halverar kostnaden.

 

Nu ser jag att du skrivit en annan tråd om i stort sett samma sak, kanske har du redan fått alla svar???

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...