Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hybro

Blir det orimligt dyrt att åka båt?

Rekommendera Poster

48 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Det låter som en bra rubrik i nästa Båtliv: DET HAR ALDRIG VARIT SÅ BRA ATT ÅKA MOTORBÅT SOM NU! 😄

 

Det här inslaget verkar ge dig rätt Mackey: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-hoga-priset-pa-bensin-och-diesel

Det gäller framför allt landbaserade transporter. 1985 kostade en liter bensin 4,85 vilket i dagens penningvärde motsvarar ca 10kr. Då drog en bil i stora klassen minst 1l/mil och idag hälften. Båtmotorer har också blivit snålare men åldersfördelningen är inte till båtlivets fördel.

Jag köpte nya segel, stor och genua, 2010. Med dagens dieselpris, min förbrukning och drygt 300M/år så har jag 20 år kvar till break even och då om inte tidigare är det dags att köpa nya, dyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev raol:

1. Riksdagsledamöters motioner är normalt säråsikter inom ett parti, och nästan hundra procent av enskildas motioner avslås av riksdagen. De syftar mest till att signalera till valkretsen att man gör nåt.
2. Skatt på ägande av fritidsbåt är inte skatt på färd på vatten.

Det är väl kanske en och annan politiker som även är fritidsbåtsägare, som då kan sänka diverse motioner innan de ens kommit upp till ytan. Men saken har ju varit uppe på ytan några gånger och då orsakat ett obehagligt svall.

7 timmar sedan skrev Mackey:

Samma pris som idag ungefär...

 

 

0.99 SEK år 1967 kunde köpa lika mycket varor och tjänster som 9.484 SEK år 2021 mätt med konsumentprisindex.

Alternativa beräkningar:
• 0.99 SEK år 1967 motsvarade betalning för lika lång arbetstid som 21.87 SEK år 2021 mätt med löneindex för manlig industriarbetare/hantlangare (löntagare fr o m 2005).

http://historicalstatistics.org/Jamforelsepris.htm

 

 

Hört talas om moms, det är en skatt på 25 % som läggs till på i stort sett alla varor man köper.

Ja då är ju dieseln jättebilligt nu, om man räkkar så.

Och den var väl kanske dyr då i slutet av sextiotalet, på andra försäljningsställen, då den då var billig på Rörö…. 

 

17 timmar sedan skrev raol:

Fortfarande inget parti som har det som en fråga. Det närmaste man kommer är att vissa vill ha en förmögenhetsskatt som även omfattar fartyg, då över ett visst värde, så majoriteten av fritidsbåtarna skulle inte beröras ens av det. (Ska här påpeka att jag personligen är emot förmögenhetsskatt och båtskatt, så ingen får för sig nåt annat. Men rätt ska vara rätt.)

Född fri, beskattad till döds, en gammal klyscha.

som sagts, så finns det väl en och annan vettig politiker som har förstånd att låta bli att motionera om båtskatt, skeppskatt* däremot är ju trevligt. Dom kan ju hålla skeppsråttorna borta.

 

* Felis catus marina.

 

7 timmar sedan skrev Mackey:

Samma pris som idag ungefär...

 

 

0.99 SEK år 1967 kunde köpa lika mycket varor och tjänster som 9.484 SEK år 2021 mätt med konsumentprisindex.

Alternativa beräkningar:
• 0.99 SEK år 1967 motsvarade betalning för lika lång arbetstid som 21.87 SEK år 2021 mätt med löneindex för manlig industriarbetare/hantlangare (löntagare fr o m 2005).

http://historicalstatistics.org/Jamforelsepris.htm

 

 

Hört talas om moms, det är en skatt på 25 % som läggs till på i stort sett alla varor man köper.

Ja jäklar idet, då har jag betalat skatt på Yatzy och diverse andra sällskapsspel, tänkte inte på det.

”Sänka skepp” som spelas i klassrum och andra nöjeslokaler kan ju vara ett undantag då man använder sig av stulna rutpapper, som nån annan redan skattat för….😀

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-10 vid 17:37 skrev Georg_Ohm:

På Hönö Klova fanns det även en tankbil som man kunde köpa billig disel ifrån, kan firman vara ”Alfredssons” @Makro vet säkert, jag tror jag sett den tankbilen i hamnen på grannön, Öckerö. 

Jo det var ”Alfreds oljor” eller Alfred Olofssons efterträdare som firman hette när Bertil och sonen Tomas hade den.

Den firman finns inte längre och tankbilen är skrot även om man flyttade den gamla tanken till ett nytt chassie en gång för hela ekipaget hade nån beige färg från början sen hade den en blå hytt.
Och det är som du säger @Georg_Ohm att Börjessons på Öckerö köpte verksamheten och tankbilen och hade den några år och där kan man fortfarande tanka, hos Börjessons.
De har en egen pump i Öckerö hamn och säljer diesel till mycket bra pris, en så kallad ”grön diesel” och sånt som benämns ”grönt” brukar ju vara miljövänligt och miljövän vill väl de flesta vara? Så man borde kanske prova? 🤔Och då blir ju inte båtlivet så dyrt 😇 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Makro:

Jo det var ”Alfreds oljor” eller Alfred Olofssons efterträdare som firman hette när Bertil och sonen Tomas hade den.

Den firman finns inte längre och tankbilen är skrot även om man flyttade den gamla tanken till ett nytt chassie en gång för hela ekipaget hade nån beige färg från början sen hade den en blå hytt.
Och det är som du säger @Georg_Ohm att Börjessons på Öckerö köpte verksamheten och tankbilen och hade den några år och där kan man fortfarande tanka, hos Börjessons.
De har en egen pump i Öckerö hamn och säljer diesel till mycket bra pris, en så kallad ”grön diesel” och sånt som benämns ”grönt” brukar ju vara miljövänligt och miljövän vill väl de flesta vara? Så man borde kanske prova? 🤔Och då blir ju inte båtlivet så dyrt 😇 

Jo vi har varit där några gånger och bunkrat. Det som är väldigt bra är att det bara finns en pump (?), inget att välja på, möjligen finns det väl en för grönfärgad lågskattediesel också….

Är det fiskhamnsföreningen som äger pumpen i Klova? Där brukar priset vara bra också.

Dessa båda är relativt lätta att komma åt, även om det blåser en del. Rörös pumpar finns vid det jättegamla f.d. färgeläget, på utsidan av SSRS pir. Här kan det vara direkt snårigt att komma till om vinden är sydvästlig, vilket den nästan alltid är… och om den inte är det skrotar den mellan hamnholmarna och själva Rörö. Jag måste dessutom backa in då slangen är inte så där lång och jag har båda påfyllningarna längst bak på akterdäck.

 

Jag har nog inte riktigt förstått vad det är för diesel man ibland kan välja på. 
Jag såg på ett ställe att det förutom Ecopar fanns tre olika fossila dieselsorter. Grönfärgad lågskattediesel som man inte får använda om inte man har ett företag med allt vad det innebär, så den vågar jag inte, tanka. Sedan kan det finnas blankdiesel och vit diesel var är det för skillnad på dom? Sedan kan det finnas ytterligare en pump bara för yrkessjöfararna, ofta manövrerad med en nykel och handlas väl antagligen på kredit av dem som är medlemmar i den lokala hamn- eller fiskhamnsföreningen. Ibland kan det även finnas bensin, men flera sjömackar saknar den typen av drivmedel….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslekostnaderna låg på runt 15000 förra sommaren tror jag. Skulle nog kunna tredubbla det innan det blev orimligt dyrt men isf är väl ecopar ett billigare alternativ.

Man drar nog in på annat innan man slutar åka båt helt enkelt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Babayaga:

Bränslekostnaderna låg på runt 15000 förra sommaren tror jag. Skulle nog kunna tredubbla det innan det blev orimligt dyrt men isf är väl ecopar ett billigare alternativ.

Man drar nog in på annat innan man slutar åka båt helt enkelt.

Javisst, det blir hummer och oxfilé bara en gång i veckan fortsättningsvis. 🦞

  • Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Javisst, det blir hummer och oxfilé bara en gång i veckan fortsättningsvis. 🦞

Nu ska vi inte överdriva åtstramningen här, lite måste man njuta av livet 🥩

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jo vi har varit där några gånger och bunkrat. Det som är väldigt bra är att det bara finns en pump (?), inget att välja på, möjligen finns det väl en för grönfärgad lågskattediesel också….

Är det fiskhamnsföreningen som äger pumpen i Klova? Där brukar priset vara bra också.

Dessa båda är relativt lätta att komma åt, även om det blåser en del. Rörös pumpar finns vid det jättegamla f.d. färgeläget, på utsidan av SSRS pir. Här kan det vara direkt snårigt att komma till om vinden är sydvästlig, vilket den nästan alltid är… och om den inte är det skrotar den mellan hamnholmarna och själva Rörö. Jag måste dessutom backa in då slangen är inte så där lång och jag har båda påfyllningarna längst bak på akterdäck.

 

Jag har nog inte riktigt förstått vad det är för diesel man ibland kan välja på. 
Jag såg på ett ställe att det förutom Ecopar fanns tre olika fossila dieselsorter. Grönfärgad lågskattediesel som man inte får använda om inte man har ett företag med allt vad det innebär, så den vågar jag inte, tanka. Sedan kan det finnas blankdiesel och vit diesel var är det för skillnad på dom? Sedan kan det finnas ytterligare en pump bara för yrkessjöfararna, ofta manövrerad med en nykel och handlas väl antagligen på kredit av dem som är medlemmar i den lokala hamn- eller fiskhamnsföreningen. Ibland kan det även finnas bensin, men flera sjömackar saknar den typen av drivmedel….

Det är Sten Olofsson Olje AB som har pumparna i Hönö Klåva och där finns vanlig blank diesel alltså ren MK1 utan inblandning av RME, HVO eller något annat, samt grönfärgad Gas Oil E10/E32

Sen har jag sett grönfärgad MK1 på sjömackar också men den kanske främst används under vintern istället för E32 eftersom E10 inte är vinterklassad?

Så vit diesel och blank diesel borde vara samma produkt?

 

Några andra dieselsorter än ovan förutom HVO100 och Ecopar känner jag inte till som säljs på vanliga sjömackar men det finns ju flera produkter för kommersiell sjöfart.

På land blandas det ju dock friskt i dieseln med HVO och RME från de olika oljebolagen.

 

Men visst börjar bränslepriserna att bli kännbara, så fortsätter prisökningen på detta viset så får man snart anpassa fart och distans i större utsträckning.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-10 vid 18:04 skrev Georg_Ohm:

Havets vatten är också fritt att färdas på, för alla typer av fritidsbåtar, men nån kanske får för sig att beskatta det i framtiden….

Det är redan gjort - havskatt...

  • Haha 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni literpriset blir på sjömackarna i sommar? De brukar väl konsekvent ligga på ett par kr över den lokala stationen på landbacken. Skall vi gissa på runt 22-23 kr litern för bensin resp diesel?

 

Jag skulle gissa att båtsommaren blir ca 4 000 kr dyrare för vår del. Fortfarande överkomligt men det hade förstås varit roligare att lägga dom pengarna på att stötta skärgårdslivet. Vi har singelmontage, diesel och det känns särskilt bra nu. Jag håller med om att bränslekostnaden överlag inte är så hög om man ser till helhetskostnaden men jag känner att det argumentet haltar ibland. Mycket pga. psykologi kanske. När allt med båten kostar så mycket så vill åtminstone jag känna att jag tar mig fram med någorlunda ekonomiska (och för all del miljömässiga) fördelar jämfört med ex dubbelmontage. Det känns bra på något sätt. En del har andra förutsättningar och bryr sig förstås inte alls.

 

Trist att HVO100 kommer beskattas hårdare enligt dagens besked. Det hade varit en möjlighet att få den existerande fritidsflottan att bli väsentligt mer miljövänlig. El till sjöss är LÅNGT LÅNGT fram. Innan dess riskerar vi att urholka och ta kål på fritidsbåtarna och livet i skärgården om det här fortsätter.

Ge alternativ, inte bestraffning. Och låt utvecklingen fortgå parallellt.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför klimatvänliga drivmedlen, HVO100 och E85, ska beskattas hårdare vilket enligt svt.se kanske ger ca 30kr litern.

Med en sådan utveckling kommer lättdrivna, långsammare och bränslesnåla motorbåtar bli mer populära. Detta kanske även innebär att man får se fler motorbåtar som är eldrivna, försedda med stödsegel samt även de med bärplan framöver. Samt att segelbåtar blir mer vanligt förekommande där seglarna strävar efter att använda motorn så lite som möjligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev per_62:

Förstår inte varför klimatvänliga drivmedlen, HVO100 och E85, ska beskattas hårdare vilket enligt svt.se kanske ger ca 30kr litern.

Krav från EU. Sverige har haft undantag i flera år, men förmodligen var det inte ok längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev raol:

Krav från EU. Sverige har haft undantag i flera år, men förmodligen var det inte ok längre.

Ja, det läste jag också. Men man kan fråga sig varför!

Möjligen kan det vara för att all förbränning av bränsle genererar koldioxid och då spelar det ingen roll om bränslet är gjort av något annat än petroleum-produkter.


Har svårt att se att världen kan överleva på nuvarande höga nivå av levnadsstandard utan förbränning av olika bränslen, dock.

Transporter till mataffären mm upphör. Produktionen av matprodukter upphör. Uppvärmningen av våra bostäder fungerar inte. Svält och krig om resurser blir vanligare. Etc etc.
Oj, vad negativt allt blev plötsligt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Förstår inte varför klimatvänliga drivmedlen, HVO100 och E85, ska beskattas hårdare vilket enligt svt.se kanske ger ca 30kr litern.

Det är väl inte så att dessa bränslen ska beskattas hårdare än andra bränslen utan att skattereduktionen (skattebrefielsen) på dessa bränslen kommer att upphöra 2023.

 

Orsaken till att EU-kommissionen inte längre beviljar skattereduktion på vissa bränslen är troligen komplex och just nu har jag ingen bra förklaring annat än att man håller på att göra om "hela baletten" bla. genom ett nytt energiskattedirektiv.

 

Jag tror (just nu i alla fall) att det totalt sett kommer att bli en gynnsam effekt av detta map. användning av "klimatvänliga" drivmedel, men det är ju surt för den enskilde när det blir drastiska prisförändringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt jag ser som ett större bekymmer för båtlivet på några års sikt, är att tillgängligheten på den ganska smala produkten blankdiesel kommer att minska. När produktionen av diesel i sig minskar så blir det nog svårare och svårare att göra en slutprodukt för en så försvinnande liten marknad, även om den i sig är enklare genom avsaknad av tillsats snarare än det omvända.


Om tio år tror inte jag att det finns blankdiesel att köpa, och kort därefter ingen diesel alls.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Oj, vad negativt allt blev plötsligt!

Jo det måste jag ju hålla med om. ;)

 

Jag tror det är störe risker för sämre matproduktion globalt med svält, folkvandringat och krig som följd om vi fortsätter att frigöra mera av det kol som är bundet i jordskorpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev raol:

Nåt jag ser som ett större bekymmer för båtlivet på några års sikt, är att tillgängligheten på den ganska smala produkten blankdiesel kommer att minska.

Varför är det ett problem?

Vår motor går lika bra på HVO, RME och andra produkter som inte är fossila.

 

Det finns motorer som inte är godkända för vissa bränslen, men efter garantitiden behöver man inte bry sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Varför är det ett problem?

Vår motor går lika bra på HVO, RME och andra produkter som inte är fossila.

 

Det finns motorer som inte är godkända för vissa bränslen, men efter garantitiden behöver man inte bry sig.


Du tänker så, nja, jag menade att det inte kommer att finnas nåt flytande bränsle alls av "dieselklass". Oavsett vad det är gjort av.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är sannerligen inte lätt att försöka begripa sig på miljöpolitik.

Se till att priset höjs på ”biobränslen” så att vi tankar annat i båten och sen elda upp tusentals kubik olja i kraftverk så vi kan ladda elbilarna 😜

Nä jag vet att det inte är så enkelt men på det hela förvirrande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

Nåt jag ser som ett större bekymmer för båtlivet på några års sikt, är att tillgängligheten på den ganska smala produkten blankdiesel kommer att minska. När produktionen av diesel i sig minskar så blir det nog svårare och svårare att göra en slutprodukt för en så försvinnande liten marknad, även om den i sig är enklare genom avsaknad av tillsats snarare än det omvända.


Om tio år tror inte jag att det finns blankdiesel att köpa, och kort därefter ingen diesel alls.

 

Nja, det ser ju helt annorlunda ut i många delar av världen som inte ligger lika långt fram i omställningen som vi och där behöver man nog blankdiesel längre 10 år till dieselgeneratorer maskiner och annat.

Annars får man hålla tanken ren från vatten och köra RME i värsta fall

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Mackey:
1 timme sedan skrev raol:

Nåt jag ser som ett större bekymmer för båtlivet på några års sikt, är att tillgängligheten på den ganska smala produkten blankdiesel kommer att minska.

Varför är det ett problem?

Jo, jag kom på ett problem för oss i Sverige.

Om havsnivåerna inte fortsätter att stiga så kommer landhöjningen att ställa till det för båtlivet. Detta kommer att drabba de som har båt bottenviken absolut värst. Det är redan grunt och landhöjningen är nästan 1 cm/år.

 

1697804098_Screenshot_20220118-121638_SamsungInternet.thumb.jpg.860603554e695d50dc39cd9d394a2b37.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:


Du tänker så, nja, jag menade att det inte kommer att finnas nåt flytande bränsle alls av "dieselklass". Oavsett vad det är gjort av.

Vad är ett flytande bränsle av "dieselklass"?

 

Jag tror vi kommer att fortsätta med flytande bränslen till dess vi har lärt oss använda solens energi betydligt bättre än idag och till dess vi även har en mycket mer effektiv batteriteknik.

 

All infrastruktur finns för flytande bränslen och det går att framställa syntetiska flytande bränslen så det enda lilla problemet är väl att det krävs en massa energi för att tillverka dessa bränslen.

 

Kärnkraft och massor med solpaneler behövs!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

Vad är ett flytande bränsle av "dieselklass"?

Jag trodde det var uppenbart! Bränslen som funkar i dieselmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Mackey:

Jag tror vi kommer att fortsätta med flytande bränslen till dess vi har lärt oss använda solens energi betydligt bättre än idag och till dess vi även har en mycket mer effektiv batteriteknik.

Ja, fast så länge vi bränner flytande bränslen så minskar vi inte utsläppen av koldioxid, detta för växter helt nödvändiga ämne som miljöorganisationer hatar så och som så starkt påverkar klimatet.

Det är inte lätt det här!

 

Koldioxid ser jag lite samma som när man pissar. Gör man det på samma ställe hela tiden dör all växtlighet men om man späder ut det och sprider det är det ett utmärkt gödningsmedel som får växtligheten att frodas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om literpriset blir tillräckligt högt så kanske bara de som verkligen gillar att åka båt åker (motor)båt. Kanske inte så dumt nu efter hemester-trenden då alla och deras mormor skaffade båt. Det är

väl så all avgiftsbeläggning är tänkt: hitta smärtgränsen så att bara de som verkligen vill (och/eller har råd) utnyttjar bil/flyg/båt.

 

Det kanske blir ett uppsving för seglingen? Inte mig emot, även om jag själv seglar som en kratta.

 

Tillägg: eldrivna båtar är väl iallafall på riktigt ett rikemansnöje just nu. Har svårt att se speciellt många köpa båtar för 2-3 Mkr, de måste ju köpas nya också. Dessutom första generationen…

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Jo, jag kom på ett problem för oss i Sverige.

Om havsnivåerna inte fortsätter att stiga så kommer landhöjningen att ställa till det för båtlivet. Detta kommer att drabba de som har båt bottenviken absolut värst. Det är redan grunt och landhöjningen är nästan 1 cm/år.

 

1697804098_Screenshot_20220118-121638_SamsungInternet.thumb.jpg.860603554e695d50dc39cd9d394a2b37.jpg

 

Det fixar den globala uppvärmningen genom att polarisarna smälter och havsnivån stiger, så det borde jämna ut sig i längden 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:
2 timmar sedan skrev Mackey:

Vad är ett flytande bränsle av "dieselklass"?

Jag trodde det var uppenbart! Bränslen som funkar i dieselmotorer.

Då tror jag det är som jag skrev ovan, att vi kommer att fortsätta med flytande bränslen till dess vi har lärt oss använda solens energi betydligt bättre än idag och till dess vi även har en mycket mer effektiv batteriteknik. Fram till dess tror jag vi kommer att tillverka flytande bränslen mha. någon form av elenergi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Ja, fast så länge vi bränner flytande bränslen så minskar vi inte utsläppen av koldioxid, detta för växter helt nödvändiga ämne som miljöorganisationer hatar så och som så starkt påverkar klimatet.

Det är inte lätt det här!

 

Koldioxid ser jag lite samma som när man pissar. Gör man det på samma ställe hela tiden dör all växtlighet men om man späder ut det och sprider det är det ett utmärkt gödningsmedel som får växtligheten att frodas.

Jag ser det mera som att om man pissar på moder jord tillräckligt länge så får det till slut konsekvenser. Mödrar må ha tålamod, men inte hur mycket tålamod som helst.

 

Vi ska ju inte minska utsläppen av koldioxid från tex. förbränning, vi ska sluta frigöra kolet som sedan årmiljoner är bundet i jordskorpan. Vi ska sluta öka koldioxidnivån i atmosfären.

 

Det är något i stil med pinsamt att inte mera har gjorts av oss människor sedan 80-talet när NASA sammanställde kunskapsläget för första gången (tror jag) i en drygt 400 sidor tjock rapport.

Det är mer 40 år sedan, mer än en generation sedan, vi hade all nödvändig kunskap om vad som är på gång.

Det som beskrivs i den rapporten är i stort sett samma sak som det man talar om idag. Skillnaden är att det nu finns mera som visar samma sak och att modeller mm. har förfinats.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Mackey:

Jag ser det mera som att om man pissar på moder jord tillräckligt länge så får det till slut konsekvenser. Mödrar må ha tålamod, men inte hur mycket tålamod som helst.

 

Vi ska ju inte minska utsläppen av koldioxid från tex. förbränning, vi ska sluta frigöra kolet som sedan årmiljoner är bundet i jordskorpan. Vi ska sluta öka koldioxidnivån i atmosfären.

 

Det är något i stil med pinsamt att inte mera har gjorts av oss människor sedan 80-talet när NASA sammanställde kunskapsläget för första gången (tror jag) i en drygt 400 sidor tjock rapport.

Det är mer 40 år sedan, mer än en generation sedan, vi hade all nödvändig kunskap om vad som är på gång.

Det som beskrivs i den rapporten är i stort sett samma sak som det man talar om idag. Skillnaden är att det nu finns mera som visar samma sak och att modeller mm. har förfinats.

Problemet är väl att ekonomin alltid styr över miljön och att det där till är en förbaskat massa människor på jorden?

Det hette väl något i stil med att ”människan kommer inte att sluta förstöra jorden förrän hon inser att man inte kan äta pengar”

 

Den som lever får se och man får väl försöka dra sitt strå till stacken för att slippa äta pengar en vacker dag.

Och långt innan dess har vi nog inga diesel eller bensindrivna båtar kvar heller.

 

Sen tror jag att vare sig man vill eller inte så anpassar man sig allt eftersom kostnaderna stiger. Kör saktare, väljer annan båt, till slut så har till och med jag en segelbåt med elmotor, bara för att kunna fortsätta att vara på havet.

För det är ju det som betyder mest i slutändan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Det fixar den globala uppvärmningen genom att polarisarna smälter och havsnivån stiger, så det borde jämna ut sig i längden 

Vi får väl se hur det blir, den dagen man inte längre behöver runda Jylland eller Skåne för att byta farvatten. Man kanske till och med kan förtöja vid tornspiran (-spirorna?) på Lunds domkyrka.😲

 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...