Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Hybro

Blir det orimligt dyrt att åka båt?

Rekommendera Poster

Vad tror Ni händer med nöjesåkandet, oavsett bränsletyp, då literpriset sticker iväg med 10 - 15 kr. 

Till typ 30 - 35 kr /liter. 

 

Finns det då nåt surt äpple på bordet att bita i? 

 

Ett exempel. I senast PB skrevs om ett åk som sörplade i sig mer än 4 liter per distans. Minns då inte i vilken fart. 

 

(Har varit prenumerant av PB i mer än 15 år, men nu är det slut. Handlar numer inte alls om båtägande för var och en.)

 

Blir nog inte många timmars åkande med sånt flytetyg framöver. 

Men det är väl inte helt fel att bryggsegla heller. Lite varmkörning då o då, för att jaga ut fukt, o mullra lite i eller strax utanför hamnen. 

 

- Kunde ju vara intressant med en tråd om just bränsleförbrukning för olika båtar. 

En lättöverskådlig tabell. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett troligt scenario är att priset på törstigare båtar sjunker lite mer än andra. Segelbåtar kommer bli lite mer populärt.

Men då underhåll, service & reparationer samt båtplats tar så stor del av totala kostnaden kommer det ända vara marginella ändringar. Vi kommer troligen inte att få se prisras (förutom på AB då)

 

Med AB i detta fallet avses Aftonbladet, men ett och annat annat AB (aktiebolag) kanske kommer kånka....

Redigerad av Janne_G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Nu har vi en segelbåt, men den är ju en motorbåt när seglen är nere...)

Vår båt kostar ca 20 000 kr per år utan att den används. Båtplats, vinterplats, lyft x 2, försäkring, olja, filter, impeller, bottenmålning. Och då räknat noll på reparationer eller större underhållskostnader i detta fallet. Med, säg, 25 kr per liter motsvarar det 800 liter diesel innan bränslekostnaden ens matchar "grundkostnaden" för ett års ägande. 800 liter kommer vi 1300-1500 sjömil på för motor.


Visst, en törstig motorbåt drar relativt sett mycket mer, men de fasta kostnaderna kan också vara betydligt högre.

Jag tror inte att det påverkar så värst mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Vad tror Ni händer med nöjesåkandet, oavsett bränsletyp, då literpriset sticker iväg med 10 - 15 kr. 

Till typ 30 - 35 kr /liter. 

 

Finns det då nåt surt äpple på bordet att bita i? 

 

Ett exempel. I senast PB skrevs om ett åk som sörplade i sig mer än 4 liter per distans. Minns då inte i vilken fart. 

 

(Har varit prenumerant av PB i mer än 15 år, men nu är det slut. Handlar numer inte alls om båtägande för var och en.)

 

Blir nog inte många timmars åkande med sånt flytetyg framöver. 

Men det är väl inte helt fel att bryggsegla heller. Lite varmkörning då o då, för att jaga ut fukt, o mullra lite i eller strax utanför hamnen. 

 

- Kunde ju vara intressant med en tråd om just bränsleförbrukning för olika båtar. 

En lättöverskådlig tabell. 

Jag förbrukar 0,3l/M. Med dagens bränslepris närmar jag mig kostnaden för att slita på seglen 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

(Nu har vi en segelbåt, men den är ju en motorbåt när seglen är nere...)

Vår båt kostar ca 20 000 kr per år utan att den används. Båtplats, vinterplats, lyft x 2, försäkring, olja, filter, impeller, bottenmålning. Och då räknat noll på reparationer eller större underhållskostnader i detta fallet. Med, säg, 25 kr per liter motsvarar det 800 liter diesel innan bränslekostnaden ens matchar "grundkostnaden" för ett års ägande. 800 liter kommer vi 1300-1500 sjömil på för motor.


Visst, en törstig motorbåt drar relativt sett mycket mer, men de fasta kostnaderna kan också vara betydligt högre.

Jag tror inte att det påverkar så värst mycket.

Om du inte använder båten behöver du väl inte byta olja och filter eller bottenmåla? För mig är enskilt största kostnaden försäkringen.

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev excel319:

Om du inte använder båten behöver du väl inte byta olja och filter eller bottenmåla? För mig är enskilt största kostnaden försäkringen.

Ok, det var en mening jag hade kunnat formulera bättre. Du förstod säkert vad jag menade, men jag ska förtydliga. Det jag menade var alltså kostnaderna som inte direkt har med användandet att göra, utan enbart för att ha båten tillgänglig för användande. När båten används är det i stället direkta kostnader som bränsle, och indirekta kostnader som slitage på segel, linor, motor och annat.

Vår försäkring utgör en knapp tredjedel av de "fasta" kostnaderna som jag räknade upp, och är ungefär lika stor som båtplatsavgiften.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undvik skaffa båt med dubbla motorer är nog mitt bästa tips. Min Ryds 23:a med en Mercuiser 4.3 MPS snittar ca 1,7 l/nm över en säsong (blandad körning). Tankar ca 4-500 liter/säsong. Hanterbart även om det vore surt för plånboken. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorbåtar med tvilling montage oavsett inu eller outboard lär minska i intresse. Läste pbs test av nya sea ray sunseeker 33 fot dubbla åttor 175 l / timme x 26 kr = kostnad 4500 per timme. Svårt tro att många arbetande svenskar har lust och råd, att lägga de pengarna på nöjesåkning. I mitt eget fall med min 42 a och de timmar jag kör per säsong så är förbrukningen runt 1000 liter och den merkostnaden kan jag ta några år till. Att ta sig fram i plan lär minska blir mer snipfart, och just deplacement båtar kommer nog få en renässans, om man nu inte vill ha segelbåt såklart. Tittade på en 30 fotare i somras med dubbla drev och dieslar. Glad jag valde att ha min båt med singelmotor kvar. Prisfall borde det bli på sikt på alla dessa hangarfartyg som svensson åker runt med idag. För om bränslekostnaden överstiger ägandet med högre utgifter, blir ju inte båtåkandet kanske så attraktivt för gemene ägare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev kossor:

Motorbåtar med tvilling montage oavsett inu eller outboard lär minska i intresse. Läste pbs test av nya sea ray sunseeker 33 fot dubbla åttor 175 l / timme x 26 kr = kostnad 4500 per timme.

Fast hur många kör runt på maxvarv hela tiden?

 

Sen kostar väl en sån båt runt tre miljoner. Om det finansieras med lån med ränta på 1.5 procent och en amortering på en procent, så är den årliga utgiften 75 000 kr bara där. Lägg till kanske 50 000 kr per år i kostnader för båtplats, service, försäkring och annat. Det motsvarar bränslekostnaden för nästan 28 timmar på full gas enligt din uträkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Fast hur många kör runt på maxvarv hela tiden?

 

Sen kostar väl en sån båt runt tre miljoner. Om det finansieras med lån med ränta på 1.5 procent och en amortering på en procent, så är den årliga utgiften 75 000 kr bara där. Lägg till kanske 50 000 kr per år i kostnader för båtplats, service, försäkring och annat. Det motsvarar bränslekostnaden för nästan 28 timmar på full gas enligt din uträkning.

Ja du Raol finns många båtar med tvilling montage som kostar betydligt mindre än din uträkning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man  kan ju tänka sig att motorbåtar, framförall de största och törstigaste borde rasa i pris men samtidigt är det nog så att de flesta ägarna av dessa är väldigt prisokänsliga.

 

Man kan också tänka sig att segelbåtar borde bli mycket mer populära.

 

Fast jag tror inte det blir så. Det är nog inte så värst många motorbåtsägare som vill byta till segelbåt. Det är troligare att de återvänder till landbacken och ägnar semestern åt något helt annat. Eller kanske att de lägger till med båten på ett och samma ställe hela sommaren.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite data om mina kostnader /år.

Motorbåt. Förbrukning: 0,5 (5 knop) - 3,0 (22 knop) l/NM. Snittförbrukning 1,1 - 1,4 l/NM

Liter diesel / säsong: 500-1200. Snitt: 700

Fast driftskostnad/år: ca 40.000:-

- Vinterförvaring: 17.500:

- Service: 16.000:-

- Försäkring: 5.000:-

- Övrigt, Sthlm Radio etc: 1.500:-

Förbättringar/år: 10.000:-

Reparationer/år: upp till 35.000:- (åsknedslag x 2)

"Rörlig" driftskostnad/år, dvs allt utom fasta, förbättringar och reparationer (exkl diesel): ca 5.000:-

 

Om dieseln skulle kosta 35:-/l skulle årskostnaden öka ca 11.000:- jämfört med säsongen 2021. Svettigt men det skulle jag överleva. Får dra ner på något annat som är mindre viktigt 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som åker V8 bensin 7.4 liter singel motor kommer att åka exakt lika mycket/sakta/fort oavsett om det blir 30kr/l.

 

Prioritering för mig och det största nöjet i livet för mig och min familj.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev kossor:

Ja du Raol finns många båtar med tvilling montage som kostar betydligt mindre än din uträkning. 

Absolut, men mitt inlägg gällde det jag citerade.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag tycker det har gått åt helt fel håll länge nu i båtbranschen. 

Istället för att börja satsa rejält på skrovteknik, lättare material och andra drivlinor har man gjort raka motsatsen. Båtarna har mest blivit större, tyngre och allmänt dyrare. 


Motorbåtar som Loxo 32 och Jakt 12 är något på spåren. Tror båtbranschen, utanför USA, förr eller senare måste snegla ditåt. Om utvecklingen kan fortsätta på det spåret så borde man kunna utveckla en 6-7m som dricker 0.3 l / nm i säg 15-20 knop. Vore inte det fantastiskt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev mariner1:

en 6-7m som dricker 0.3 l / nm i säg 15-20 knop. Vore inte det fantastiskt?

Det där tror jag är omöjligt utan en bärplanslösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0.8 liter i timmen vid 4.5 knop 

Albin 85 Cumulus.

Hanterbart som pensionär. 

 

Och seglar för det mesta... 

 

Värmaren tar en del. 

 

Tankar dryga 100 liter om året. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Att ta sig fram i plan lär minska blir mer snipfart, och just deplacement båtar kommer nog få en renässans, om man nu inte vill ha segelbåt såklart.

Det här väntar jag på, dvs nya (kabin)båtar som går bränslesnålt i deplacementsfart/halvplanande. Men det verkar omodernt. Jag har inget behov av att dra runt i 30+ knop, jag ligger mycket sällan över 25 och tycker resan är en del av målet så jag vill inte komma fram för snabbt. Jag har en Buster Magnum 2018 med en Yamaha F225 och vi är en familj i båten, så jag har en snittförbrukning på 1,1-1,2 l/nm över säsong.

 

Mina framtidsdrömmar är en kabinbåt som går tungt/stabilt även i krabb skärgårdssjö och under så stor del av året som möjligt, med god bränsleekonomi. Gillar segling men använder båten för att transportera till fritidshus, så segelbåt är inte ett alternativ. Marschfart i ca 15 knop är full tillräckligt för min del.

 

Tack för tipset om Loxo och Jakt @mariner1. Lite för futuristisk design för min smak, men det är åt det här hållet jag skulle vilja se mer utveckling, snarare än att hänga på större och större utombordare och dessutom allt oftare med dubbelmontage. Bra att ha en reservmotor om man ska över till Finland, men det sker ju inte så ofta...

Redigerad av Brunnsviken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Det här väntar jag på, dvs nya (kabin)båtar som går bränslesnålt i deplacementsfart/halvplanande.

Ja, det finns ju Sagabåtar som till stor del uppfyller dina krav. Iaf så länge man håller sig under 7 knop drar min under litern/NM och där ligger jag för det mesta.

Sen är det ju en omöjlighet att en båt ska gå stabilt i hög sjö runt 15 knop och samtidigt dra lite soppa. För att den ska gå stabilt krävs det ju att den inte låter vågorna ”vinna” utan klyver dem. Det tar på förbrukningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Det där tror jag är omöjligt utan en bärplanslösning.


Nu har jag inget emot bärplan, som givetvis är intressant med, men där tror jag du har fel.


Jakt 12 är +12m och väger 2 ton, den slickar i sig 0.5l/nm  vid 15 knop. Så det finns helt klart utvecklingspotential i den plattformen. Om personerna bakom är intresserade av att ständigt förfina och jobba vidare så kan man alltid nå nya höjder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nypris på båtar har ju också ökat en hel del de sista åren, tittar man på lite större nyare båtar är det stora utombordare som gäller just nu, dubbelmontage när man närmarar sig 10 meter i båtlängd. 

 

Kanske kommer efterfrågan på dessa båtar minska till förmån för mer lättdrivna (långsammare) modeller när räntan stiger i kombination på bränslepriser runt 25kr litern. Jag spår att färre kommer kunna åka stora och för storlek snabba motorbåtar, det kommer vara förbehållet de som har det gått ställt.

 

Det är ju lite galet när man tänker på att de moderna bobara bätarna också måste kunna transportera sig i 30kn.

 

Det är alltid stort fokus på bränsleförbukning oavsett om det gäller bil eller båt. Jag tror det är psykologiskt eftersom man upplever det mer "direkt". På nått sätt känns det "mer" besvärande att stå där med ett bränslekvitto på 4000kr än när fakturan på försäkringen kommer på samma belopp tidigare på vären.

 

Min båt har en 6.3 L V8 som vill ha ca 1.6L/nm i snitt, jag räknar med att göra av med ca 1400L på en säsong. Tankar normalt från dunk (landmack) så soppan kostar mig ca 24000kr.

 

Nu gör jag det mesta i form av service, underhåll och installationener själv så bränslet utgör dryga hälften av min totalkostnad. 

 

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Det här väntar jag på, dvs nya (kabin)båtar som går bränslesnålt i deplacementsfart/halvplanande. Men det verkar omodernt. Jag har inget behov av att dra runt i 30+ knop, jag ligger mycket sällan över 25 och tycker resan är en del av målet så jag vill inte komma fram för snabbt. Jag har en Buster Magnum 2018 med en Yamaha F225 och vi är en familj i båten, så jag har en snittförbrukning på 1,1-1,2 l/nm över säsong.

 

Mina framtidsdrömmar är en kabinbåt som går tungt/stabilt även i krabb skärgårdssjö och under så stor del av året som möjligt, med god bränsleekonomi. Gillar segling men använder båten för att transportera till fritidshus, så segelbåt är inte ett alternativ. Marschfart i ca 15 knop är full tillräckligt för min del.

 

Tack för tipset om Loxo och Jakt @mariner1. Lite för futuristisk design för min smak, men det är åt det här hållet jag skulle vilja se mer utveckling, snarare än att hänga på större och större utombordare och dessutom allt oftare med dubbelmontage. Bra att ha en reservmotor om man ska över till Finland, men det sker ju inte så ofta...

 

En sån här kanske 🙂

https://smogenmarin.se/produkt/rhea-800-timonier/

 

Tvivlar dock på att den är särskilt snål även om det är en modest dieselmaskin i pannrummet. Dock glider du fram med värdighet och kastas inte runt som en badanka i en balja 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag en Saga 27 (snipa) med en gammal Volvo Penta diesel som drar ca 0,7liter/nm. Eftersom den är permanent långsamtgående så blir det aldrig några långa resor (distans). I år körde vi totalt 90 nm, vilket ger en förbrukning på ca 63 liter. Så dieselpriset är inte avgörande för mig. 
 

Kör på HVO100 som jag tror jag betalade ca 17,50 kr/l för i somras och som innebar en bränslekostnad för 2021 på ca 1100 kr. Nu ligger den på ca 25kr/l.Det skulle för samma körning som 2021 innebära en ökad bränslekostnad på 470 kr till totalt 1570kr. Så det finns fortsatt lite marginaler till min smärttröskel. 

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev mariner1:

Jakt 12 är +12m och väger 2 ton, den slickar i sig 0.5l/nm  vid 15 knop. Så det finns helt klart utvecklingspotential i den plattformen. Om personerna bakom är intresserade av att ständigt förfina och jobba vidare så kan man alltid nå nya höjder.

Jag tror att du gravt underskattar hur svårt det är att kapa drygt 40 procent, alltså nästan halvera bränsleförbrukningen för en så optimerad design. Jämför med om man skulle ta en snål bil i dag, som kanske drar 0.40 och försöka få ner den till 0.25! Och det skulle nog ändå vara betydligt enklare!

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Ja, det finns ju Sagabåtar som till stor del uppfyller dina krav. Iaf så länge man håller sig under 7 knop drar min under litern/NM och där ligger jag för det mesta.

Menar du äldre Saga då? De här ser inte så bränslesnåla ut https://www.sagaboats.no/en/boats/

 

1 timme sedan skrev ChristerN:

Sen är det ju en omöjlighet att en båt ska gå stabilt i hög sjö runt 15 knop och samtidigt dra lite soppa. För att den ska gå stabilt krävs det ju att den inte låter vågorna ”vinna” utan klyver dem. Det tar på förbrukningen.

Jag kan inte så mycket om skrovformer, men om en båt är tung och 10+ meter får jag för mig att den går ganska bra i vågor. Är det inte så skroven på segelbåtar funkar? Apropå:

1 timme sedan skrev mariner1:

 

Jakt 12 är +12m och väger 2 ton, den slickar i sig 0.5l/nm  vid 15 knop.

Borde inte den gå rätt bra i sjö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

 

En sån här kanske 🙂

https://smogenmarin.se/produkt/rhea-800-timonier/

 

Tvivlar dock på att den är särskilt snål även om det är en modest dieselmaskin i pannrummet. Dock glider du fram med värdighet och kastas inte runt som en badanka i en balja 🙂

Den där har mer bäring på min pensionsålder när jag ska skaffa en trawler och bo och tuffa runt i 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Menar du äldre Saga då? De här ser inte så bränslesnåla ut https://www.sagaboats.no/en/boats/

 

Jag kan inte så mycket om skrovformer, men om en båt är tung och 10+ meter får jag för mig att den går ganska bra i vågor. Är det inte så skroven på segelbåtar funkar? Apropå:

Borde inte den gå rätt bra i sjö?

En båt med liten bredd jämfört med sin längd går ofta bra i motsjö men bedrövligt i sidosjö. Däremot ger de lägre framdrivningsmotstånd och då lägre förbrukning. Det är nog ingen slump att "nya" bränslesnåla designer (ej bärplan) är ett återupplivande av skrovformen för gamla klassiska pettersonbåtar och andra båtar på den tiden. Men nackdelarna som den skrovformen har består.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En seglande segelbåt har ju för övrigt ett mycket effektivt aktivt rulldämpande system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Boanjohan:

En seglande segelbåt har ju för övrigt ett mycket effektivt aktivt rulldämpande system.

Jag antar att det där var en självklarhet, men förklara som om jag vore fem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Brunnsviken:

Jag antar att det där var en självklarhet, men förklara som om jag vore fem?

Köl och mast ger ett stort tröghetsmoment, vilket dämpar accelerationer i rotationsled.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...