Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
daniel_168

Hjälp med att välja båt

Rekommendera Poster

Hej! Jag har ställt denna fråga tidigare i detta forum. Men jag testar igen för att få ännu mer inspiration.

 

Förutsättningarna är följande: 

 

Vi bor utanför Umeå vid havet och har egen brygga i en av fjärdarna. Just nu har vi en styrpulpetare strax under 5 meter och vi har fått blodad tand och vill åka längre turer. 

 

Problemet är att det är rätt grunt där vi har båten idag. En halvmeter djupt ungefär när det är lite lägre vattenstånd. Det är bara en liten bit ut till djupt vatten och i dagsläget puttrar vi ut och in med tiltad utombordare. 

 

Visst kan vi skaffa båtplats någon annanstans men det är värt mycket att ha båten där vi bor. 

 

Vilken båttyp, märke, modell, längd osv funkar att ha liggande i en så pass grund hemmahamn, samtidigt som den duger till lite längre färder ute på öppet hav? Jag har själv funderat på en begagnad Buster XXL eller Magnum. Tjejen är förtjust i hyttbåtar som man kan övernatta i men det känns som att det blir svårt. 

 

Har någon något tips till oss? 

 

Vänligen, Daniel

 

Redigerad av daniel_168

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ågot som tillkommit i förutsättningarna sedan din förra tråd?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Christer, nu har vi haft styrpulpetaren i några år och det som tillkommit är väl att vi är beredda att satsa mer på båtlivet, både i form av pengar och tid. Vi funderar till och med på att överge den egna båtplatsen och hyra en med bättre djup. Jag har även funderat på att muddra men det är krångligt med tillstånden. Ett problem som jag upplever det är att det är skralt med båthandlare här i Umeå så det är ytterst sällan man kan titta på någon lämplig båt och diskutera med kunnigt folk om vad som skulle funka. 

 

Någon jag pratat med menar att man behöver upp i 6,5 meter för att det ska funkar på öppet hav. Medan någon annan menar att det går att köra över till Vasa med en tremetersbåt. Ja, lite överdrivet kanske. Men det känns väldigt mycket som att vi kommer att "köpa grisen i säcken" när vi väl slår till på en större båt. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror ni behöver bestämma er för vilken båttyp ni vill ha. Styris eller hyttbåt.

 

Generellt tror jag, utan att komma ihåg hur förra tråden utvecklade sig, att samtliga båtar med utombordare skulle funka att ta in och ut från en grund tilläggningsplats.

 

Muddring är väldigt knepigt med krav på tillstånd och miljö-konsekvenser etc.

Kan det inte funka med en lång bräda på något fundament i fler etapper så ni kommer ut lite djupare? Sen kan ju båten ligga på svaj-boj med en repände in mot ”bryggan” för att kunna hala in den när ni ska ut med den?

 

När det kommer till båtval, skrovlängd etc så klarar de flesta båtar mer än deras besättning. I min ungdom körde jag över en av Stockholms skärgårds värsta fjärdar många gånger i en båt på 4 m.

Så börja lite med vad för slags båt ni, du och tjejen, egentligen vill ha, vilka användningsområden etc. Kolla runt lite på andra bryggor och båtklubbar och prata med folk om deras båtar. De flesta pratar gärna om dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev daniel_168:

Men där är jag fundersam om det skulle funka med hemmahamnen.

Har du funderat på de två förslagen jag gav?

TG7200 har ju utombordare och kan funka pga det.

Utläggning av spång/brädor ut till en plats som är djupare men som inte behöver ha stabiliteten hos en brygga?

Är det dålig vind kan du ju alltid vada in med båten en bit om det bara är 50 cm djupt.


Jag har fö min styris på ungefär det djupet. Visst blir en större båt ett större vindfång och går något djupare men genom att vada eller staka sig in med en båtshake kan det ju funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...