Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Eld-

Hur klarar våra bensinmotorer reduktionsplikten

Rekommendera Poster

Inspirerad av tråden om dieselmotorer kommer här motsvarande förbensinmotorer.

 

Sverige går ju från E5 till E10 nu och sedan sk väl detta öka, hurkommer det gå?

 

Mercruiser garanterar att alla deras bensinmotorer ska klara upp till 10% etanol så E10 ska inte vara något problem. Men sedan då?

 

Om vi tillsvidare bortser från problemet med långtidsförvaring av etanol i en båt så bör ju en bensinmotor klara betydligt högre inblandningar efter lite mek. En förgasarmotor behöver större munstycken och en insprutningsmotor behöver motsvarande justering flr att få mer bränsle. Kommer någon börja sälja ombyggnadskit även för hyfsat gamla motorer? 

 

Vad händer med smörjningen i en fyrtaktsmotor? Om jag inte minns fel så leder etanol till större slitage i cylindrarna för att oljefilmen sköljs bort. Stämmer det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjömackarna har börjat sälja 98 oktan. Den har 5% etanolinblandning, och kostar någon krona mer. Bränsleförbrukningen blir lägre, så kostnaden blir kanske densamma som för E10.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att justera om motorn för att kompensera mellan 95E5 och 95E10 är knappast nödvändigt. Skillnaden är så liten att det blir svårt att på en förgasarmotor gå upp en storlek i munstycken. Det är lätt hänt att en storlek större munstycke resulterar i överkompensering. Att mappa om en insprutningsmotor lär också kosta mer än det smakar.

VTT, finska statens vetenskapliga testlaboratorium kom fram till att förbrukningen ökade med 0,7% när man använder 95E10 i stället för 98E5.

Det kan man ju sedan kalkylera på. Vinner man eller förlorar man på att köpa 98E5?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också känslig för prisökningar på drivmedel. 

 

Båt kanske blir 100 kr dyrare kommande säsong. 

 

Bilar blir värre att föda. 

Skodadieseln åker på tippen, trots 4wd. Kör 2000 mil om året. Mäktar inte med 50 000 kr om året i bränsle. 

Kör en av de snålare bensindrivna i stället. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 % etanolinblandning i bensinen har vad jag förstår varit vanligt i flera länder sedan länge, tror det bl.a. gäller USA och Japan.

 

De motorer som tillverkats på senare år är därför mycket sannolikt avsedda för minst 10 % etanolinblandning. Det kan inte finnas någon lönsamhet i att tillverka motorerna olika för olika lönder.

 

Vill man vara säker på om just ens egna motor klarar 10 % etanolinblandning får man googla eller kontakta en återförsäljare/generalagent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyft blicken lite nu. Tror ni verkligen att det kommer stanna vid 10%?

 

Jsg konstaterade redan i första inlägget att 10% inte är något problem men vad händer när det blir 20%? 30%? Eller ännu mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Eld-:

Lyft blicken lite nu. Tror ni verkligen att det kommer stanna vid 10%?

 

Jsg konstaterade redan i första inlägget att 10% inte är något problem men vad händer när det blir 20%? 30%? Eller ännu mer.

Det är klart att det inte kommer att stanna vid 10 % fossilfritt bränsle, fossila bränslen är ju en begränsad resurs som måste ersättas med något annat i framtiden.

Exakt vad ersättningen blir är oklart idag, men i min värld blir det syntetiskt framställda flytande bränslen som kommer att ta över där flytande bränslen är det bästa alternativet.

Det kommer at krävas el för att skapa dessa bränslen, så ett par kärnkraftsreaktorer bör nog börja byggas ganska snart.

 

Reduktionsplikten ska öka till 28 % i bensin och 66 % i diesel till 2030.

Drivmedelsföretagen ska enligt förslaget även få räkna in sitt eget och ev. köpt överskott av utsläppsminskningar, men jag vet inte hur det blev med detta till slut och inte heller hur mycket detta påverkar totalinblandningen.

 

Frågan är vilka motorer som finns kvar 2030 och hur dessa kommer att klara inblandning av något som vi idag inte riktigt vet vad det kommer att vara.

Spännande!

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom båtmotorer brukar bli gamla så måste man alltså räkna med att man måste kunna köra sin bensinmotor med 28% etanol. Då krävs det nog större munstycken eller justerad insprutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Eld-:

Eftersom båtmotorer brukar bli gamla så måste man alltså räkna med att man måste kunna köra sin bensinmotor med 28% etanol. Då krävs det nog större munstycken eller justerad insprutning.

Ja, det är det man kan tänka och tro idag, men det kan ju även bli så att man blandar i syntetisk bensin och då behövs nog inga åtgärder.

 

Förutom justering av bränsletillförseln kommer det nog att krävas att vissa gummidetaljer byts ut på äldre motorer till kvalitéer som tål mera etanol (om det nu blir etanolinblandning).

 

Metanol är ju egentligen ett bättre alternativ i Sverige eftersom det är går att producera effektivt från skogsråvara, men energiinnehållet är ännu lägre än det i etanol.

 

Sedan vet jag inte alls hur metanol påverkar gummidetaljer.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rimligen borde gummidetaljer som tål 10% etanol även tåla 30% etanol.

 

Jag har för mig att metanol är ett starkare lösningsmedel än etanol så det är antagligen lite aggressivare mot tex gummidelar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det här skulle kunna bli en ännu längre tråd än den om hormonstörande ämnen eftersom denna skulle kunna uppdateras åtminstone fram några år efter 2030!

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Ja, det här skulle kunna bli en ännu längre tråd än den om hormonstörande ämnen eftersom denna skulle kunna uppdateras åtminstone fram några år efter 2030!

 

Det kan nog TBT-trådrn också ska du se. ;)

  • Tack 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på att man gjort ett test i Classic Motor för att se hur gummi påverkas.

Dessvärre är det E5 och E85, men det kan ju bli så att någon här på MG gör ett liknande test med E10 och någon egentillverkad variant av E28 för att se hur gummidetaljer i äldre motorer kan komma att påverkas bort mot 2030.

 

Tillägg:

Det är ju inte bara gummidetaljer som ska klara sig. Etanolinblandning påverkar även annat.

En hint om hur våra båtmotorer kan tänkas funka kan ju Bil Swedens liata på vilka bilar som klarar E10 vara.

 

Med tiden kommer det säkert en listor för allt upp till E28.

Det kan vara svårt att komma över E10 lite snabbt för om jag fattat det rätt kommer det att krävas nya specar på bensin med mer än 10 % etanolinblandning. Känns som något som kan ta tid att komma överens om.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behövs nog billigare alternativa bränslen framöver. 

 

Redigerad av Hybro
Skrev mycket som inte hör till denna tråd. Skapar ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Mackey:

Det kan nog TBT-trådrn också ska du se. ;)

Har svårt att se några likheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev ChristerN:

Ja, det här skulle kunna bli en ännu längre tråd än den om hormonstörande ämnen eftersom denna skulle kunna uppdateras åtminstone fram några år efter 2030!

 

14 timmar sedan skrev Mackey:

Det kan nog TBT-trådrn också ska du se. ;)

 

1 timme sedan skrev Eld-:

Har svårt att se några likheter.

Trådlängden är nog den enda likheten  fast jag hoppas att Mellgard får båten i sjön före 2030.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...