Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Brunnsviken

Lackera skrap Yamaha F225FETX

Rekommendera Poster

Jag blev tvungen att backa ut i is som snabbt frös över en natt. Första gången, så jag hade inte rätt teknik för det. Hamnkapten lärde mig sen hur man gjorde på ett smartare sätt.

 

Nåväl, jag lyckades skrapa bort lite färg precis ovanför växelhuset, se bild. Har någon här erfarenhet av hur jag kan lacka det här hjälpligt snyggt själv? Gissar slipa, rengöra, grundfärg, färg, klarlack eller något sånt? @Kane du har ju en liknande motor, taggar dig som vanligt 🙂

635E2F4C-8C02-4941-99B8-0107282EBEAF.jpeg

BD86869F-157A-42AD-A976-17DD485D66A2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du... 

 

Vilken erfarenhet har Du att laga lackskador på bil? 

Där är ju ytfinnishen extrem noggrann. Eller hur? 

 

Tycker du att det är lika noggrannt på en sketen båtmotor, så agerar du på samma sätt, för att åtgärda. 

 

Gissningsvis syns inget av skadorna när båten ligger i vattnet. 

 

Dra på lite originalfärg efter att du slipat med tandläkarslipdon. Då helst i samma kulör. 

 

Mer noga blir det om ekipaget står på land, för beskådade. 

Ser ovårdat ut om du inte gör det ordentligt. 

Och då sover du illa. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Hybro:

Ja, du... 

 

Vilken erfarenhet har Du att laga lackskador på bil? 

Noll. Sånt lämnar jag åt proffsen.

 

Citat

Tycker du att det är lika noggrannt på en sketen båtmotor, så agerar du på samma sätt, för att åtgärda. 

Min sketna båtmotor har högre marknadsvärde än min bil, så lite bryr jag mig om både den och utseendet. Jag anade att det skulle dyka upp nån kommentar i stil med att båtar är bruksföremål och man ska inte bry sig så mycket. Håller i stort sett med, men nu frågade jag inte om folk tycker jag ska måla, utan HUR jag gör det på lämpligt sätt. Mina anledningar är mina egna. 

 

Citat

Gissningsvis syns inget av skadorna när båten ligger i vattnet. 

I stort sett korrekt. Antar att du inte har mycket till övers för de som står och polerar båten halva våren heller. Nu tillhör jag inte dem, i och för sig.
 

Citat

Dra på lite originalfärg efter att du slipat med tandläkarslipdon. Då helst i samma kulör. 

Tack, det var hjälpsamt. Jag ska se om jag får tag på tandläkarstol och belysning samtidigt. 

 

Citat

Mer noga blir det om ekipaget står på land, för beskådade. 

Ser ovårdat ut om du inte gör det ordentligt. 

Och då sover du illa. 

Känner igen formuleringarna från trådar där vissa tycker att andra tillbringar för mycket tid med polering. Folk är olika, helt enkelt, men jag gissar att du är tillräckligt gammal för att veta det.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till nästa spekulant att svara: tycker du att det här är överdrifter, petitesser, i-landsproblem, slöseri med tid etc så avstå från att svara, tack. Jag ville veta hur man gör en hyfsad lackering men inser att jag borde kollat Youtube istället för att fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att du ska kunna hitta ett bra svar, oavsett var, så kanske det är läge att ta reda på hur djupa skadorna är. 

 

Skillnad på om det är lite ytlack som skavts bort, eller om metall är helt bar, utan grundlack o s v. 

 

Detta kan knappast någon på forumet uttala sig om. Bara Du, eller om du ber nån ackrediterad titta på detta. 

 

Börjar ana att du är ute efter att nyttja nån försäkring... 

 

Varför inte lyssna med nån marinverkstad eller den som sålde maskineriet till dig? 

 

Skapa en god kontakt. Gissningsvis behöver Du framöver nån som även fixar underhåll och service. 

Typ när byttes motorolja sist? För visst ska det göras? 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi återgår till grundfrågan som i trådstarten lyder:

 

9 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Har någon här erfarenhet av hur jag kan lacka det här hjälpligt snyggt själv? Gissar slipa, rengöra, grundfärg, färg, klarlack eller något sånt?

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av detta men det finns säkert någon/några på det här, vanligtvis, eminenta forumet som har och kan hjälpa dig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Hybro:

För att du ska kunna hitta ett bra svar, oavsett var, så kanske det är läge att ta reda på hur djupa skadorna är.

9 timmar sedan skrev Hybro:

Skillnad på om det är lite ytlack som skavts bort, eller om metall är helt bar, utan grundlack o s v. 

Skadorna är inte djupa. Det man ser på bilden är att lacken skavts av till vad jag gissar är grundfärgen, dvs den gula.

 

9 timmar sedan skrev Hybro:

 

Detta kan knappast någon på forumet uttala sig om. Bara Du, eller om du ber nån ackrediterad titta på detta. 

 

Börjar ana att du är ute efter att nyttja nån försäkring... 

Hur får du för dig det? Det här är absolut ingen försäkringsfråga, det är rent kosmetiskt.

 

9 timmar sedan skrev Hybro:

 

Varför inte lyssna med nån marinverkstad eller den som sålde maskineriet till dig? 

 

Skapa en god kontakt. Gissningsvis behöver Du framöver nån som även fixar underhåll och service. 

Typ när byttes motorolja sist? För visst ska det göras?

Jag har kastat ut den trevaren också och servar den hos samma ställe varje år, senast i vintras precis innan min isbrytartur. Väntar på svar, det krävs oftast att jag ringer och tjatar lite.

 

Jag är intresserad av att höra hur bra/dåligt man kunde göra det här på egen hand eftersom det är ganska långt att åka till verkstaden, undviker gärna att göra det för ett pyttejobb. Om det är det.

 

Apropå din fråga om lackskador på bil: vissa säger att lackstift för stenskott etc blir skitfult om man gör det själv. Det stämmer kanske. En bilverkstad jag var hos tyckte inte det gick att laga skrapmärken på plastdetaljer utanpå, typ kofångare, utan de skulle bytas ut helt och hållet. För mig låter det konstigt. Frågar därför det här fina forumet eftersom verkstäder kanske inte alltid har rätt. Jag vill höra från båda innan jag kör igång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag tolkar bilden rätt, så är detta plastkåpor…

 

Jag har lackat om plastkåpor på Yamaha och då var det budgetvarianten med burkar. Jag har även lackat drevdelar med burkar. Det går att få fint och använder man 2k kan det hålla länge. Tyvärr håller inte 1k så bra.


Jag ser primärt 2 vägar framåt här. Den ena är att med fint slippapper slipa ner kanterna till det gula (bör vara grundfärg) och sedan lägga lack + klarlack på de gula områdena. För bättre vidhäftning kan du ev lägga ny grund på den gula. Om du maskar med lite övergång för att sedan polera det hela kommer det att kunna se ok ut om du har erfarenhet av metoden

.

Den andra varianten är att lämna in kåporna på lack hos lackerare. Lösa kåpor i den här storleken bör inte handla om enorma summor (det är så mycket smörjobb som det kan bli mer eller mindre, även om det är plast) och kanske tom vill ta det vid sidan av.

 

Jag skulle ha fixat detta och håller inte med om att det är överdrivet. För funktionen är det såklart ingen skillnad för plastkåporna, men som spekulant på en båt skulle iaf jag tycka att det var tråkigt med skav på motorn. Båtlivet handlar mycket om känslor och har man en fin motor är det roligt att det förblir så.

 

Hade det gällt en gammal risig motor i 5k klassen hade jag såklart tänkt annorlunda.

Redigerad av Mange249
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Apropå din fråga om lackskador på bil: vissa säger att lackstift för stenskott etc blir skitfult om man gör det själv. Det stämmer kanske. En bilverkstad jag var hos tyckte inte det gick att laga skrapmärken på plastdetaljer utanpå, typ kofångare, utan de skulle bytas ut helt och hållet. För mig låter det konstigt. Frågar därför det här fina forumet eftersom verkstäder kanske inte alltid har rätt. Jag vill höra från båda innan jag kör igång.

Plast är bökigt, dels beroende på att den flexar och rör sig och att vissa plaster är nära omöjliga att få vidhäftning på. Man har därför speciell grundfärg och lite annat som underlättar. Spackling blir även det svårare pga rörelserna.

Man kan som så ofta laga hyfsat på egen hand och fula till det så man kan leva med det om det är en billig bil. Lackverkstan behöver ju däremot lämna garanti och jobbet skall tåla syning av en petig kund, så då blir det svårare att välja den vägen.

 

Lackstift/burklack med pensel (lackstift är en dyr skvätt burklack mer eller mindre) går att få snyggt, men tar tid och är pilligt. Nyckeln här är att lägga många tunna lager och sedan polera in övergången. Resultatet beror dock på förutsättningarna. En solid vit är ljusår enklare än en röd metallic (den är nära omöjligt vill jag påstå). Även här är hållbarheten ett problem över tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Har någon här erfarenhet av hur jag kan lacka det här hjälpligt snyggt själv? Gissar slipa, rengöra, grundfärg, färg, klarlack eller något sånt? @Kane du har ju en liknande motor, taggar dig som vanligt 🙂

Mitt tråkiga svar är att jag hade lämnat bort det till en billackerare. Sidostyckena är ju smidiga att ta bort och lämna in.

Hade faktiskt tanke på att göra det av "estetiska" skäl för att få nederdelen i samma färg som motorkåpan. Men det föll på att mellandelen är inget man tar bort i en handvändning.... 

 

20201015_153949_2.jpg

Skärmklipp Yama.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mange249:

Om jag tolkar bilden rätt, så är detta plastkåpor…

Nej, det är växelhuset, så det är metall (aluminium gissar jag).

 

Citat

Jag har lackat om plastkåpor på Yamaha och då var det budgetvarianten med burkar. Jag har även lackat drevdelar med burkar. Det går att få fint och använder man 2k kan det hålla länge. Tyvärr håller inte 1k så bra.


Jag ser primärt 2 vägar framåt här. Den ena är att med fint slippapper slipa ner kanterna till det gula (bör vara grundfärg) och sedan lägga lack + klarlack på de gula områdena. För bättre vidhäftning kan du ev lägga ny grund på den gula. Om du maskar med lite övergång för att sedan polera det hela kommer det att kunna se ok ut om du har erfarenhet av metoden

Det är just det här med erfarenheten som brister… Vill ogärna lyckas göra det sämre än det var innan och just med lackfyllning verkar den risken hyfsad. Nu sitter det här under vattenytan så det behöver inte vara perfekt.

 

Polering för det här, kan man göra det för hand med Biltema-polish eller krävs maskin och dyra flerstegsmedel?

 

Citat

Den andra varianten är att lämna in kåporna på lack hos lackerare. Lösa kåpor i den här storleken bör inte handla om enorma summor (det är så mycket smörjobb som det kan bli mer eller mindre, även om det är plast) och kanske tom vill ta det vid sidan av.

Det är här det blir knepigt. Växelhuset går enkelt att ta loss, men ”foten” på överdelen skulle kräva att man monterar ner hela motorn. Blir i så fall enklare att traila iväg hela båten till en lackerare, men då börjar det dra iväg i kostnad. Jag hade istället hoppats på att en båtfirma kunde göra det så att jag kan ta mig dit sjövägen, men de har så säkert mindre erfarenhet än en lackerare. 

 

Citat

Jag skulle ha fixat detta och håller inte med om att det är överdrivet. För funktionen är det såklart ingen skillnad för plastkåporna, men som spekulant på en båt skulle iaf jag tycka att det var tråkigt med skav på motorn. Båtlivet handlar mycket om känslor och har man en fin motor är det roligt att det förblir så.

 

Hade det gällt en gammal risig motor i 5k klassen hade jag såklart tänkt annorlunda.

Så tänker jag också. Båten har bra andrahandsvärde och jag vill hålla det högt. Med förra båten och motorn hade jag också tänkt annorlunda, där hade det här jobbet kostat en femtedel av båtens totala värde ungefär.

882398A9-F5C5-4CA7-9195-5C624760776A.jpeg

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Nej, det är växelhuset, så det är metall (aluminium gissar jag).

 

Det är här det blir knepigt. Växelhuset går enkelt att ta loss, men ”foten” på överdelen skulle kräva att man monterar ner hela motorn. Blir i så fall enklare att traila iväg hela båten till en lackerare, men då börjar det dra iväg i kostnad. Jag hade istället hoppats på att en båtfirma kunde göra det så att jag kan ta mig dit sjövägen, men de har så säkert mindre erfarenhet än en lackerare. 

Nej, i såna fall stämmer inte dina bilder. Lackskadorna är på de 2 sidostycken och de är i plast. Knacka på dem så märker du det. De är lätta att ta bort. Skruvar synliga utifrån plus några uppifrån så man får ta bort motorkåpan för att hitta dem.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk med sidostyckena till en billackerare, de är vana att lacka plastdetaljer.

De begriper även att de skall blanda mjukgörare i färgen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-06 vid 14:45 skrev Kane:

Nej, i såna fall stämmer inte dina bilder. Lackskadorna är på de 2 sidostycken och de är i plast. Knacka på dem så märker du det. De är lätta att ta bort. Skruvar synliga utifrån plus några uppifrån så man får ta bort motorkåpan för att hitta dem.

Galaxer i mina braxer, du har ju rätt! Då ska jag kontakta närmaste billackerare. Tack!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, nu i kontakt med lackerare. Han frågade efter färgkod. Hur får jag tag på det? När jag googlar så dyker bara Yamahas egna sprayburkar upp. Börjar nästan luta åt att göra det själv istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Kane jag bumpar i ett sista desperat försök innan jag får lacka själv. Har du någon aning om vad jag får tag på färgkod? Det verkar kört att ge det till en lackerare annars och man får köpa Yamahas egna burk bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dark Bluish Grey #1, 008D. Lackeraren borde kunna fiska upp rätt färgkod via sina leverantörer?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips kan vara att låna en kulörmätare av en Färgbutik vilken mäter en exakt färgkod.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Kane:

Dark Bluish Grey #1, 008D. Lackeraren borde kunna fiska upp rätt färgkod via sina leverantörer?

Tack, man tycker att de borde det. Jag verkade inte få tag på den mest entusiastiska lackeraren. Ringer ett par till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Freez:

Ett tips kan vara att låna en kulörmätare av en Färgbutik vilken mäter en exakt färgkod.

"Exakt" är nog en liten förhoppning som inte slår in och är inte användbar för en billackerare. Vet inte vad de gör med med en RAL/NCS-kod......

Billackerarna har "världens största blädderblock" med färgprover för att försöka komma rätt.

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...