Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Swadop

Montering av ankarspel Lewmar S900

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Har införskaffat mig ett ankarspel Lewmar S900 Gen. 1 som jag tänkt montera i min Flipper 760 från -88. 

  1. Det jag funderar över är om jag måste förstärka akterspegeln med plywood och glasfiber (ca 300x300mm) eller om det räcker med att montera ankarspelet direkt mot båten? 
  2. Vart går smärtgränsen när det kommer till tjocklek på skrovet innan man måste förstärka? 

 

Tacksam för alla tips och funderingar :) 

 

Lewmar S900

 

 

1-1705_Large.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Swadop:

Hejsan!

 

Har införskaffat mig ett ankarspel Lewmar S900 Gen. 1 som jag tänkt montera i min Flipper 760 från -88. 

  1. Det jag funderar över är om jag måste förstärka akterspegeln med plywood och glasfiber (ca 300x300mm) eller om det räcker med att montera ankarspelet direkt mot båten? 
  2. Vart går smärtgränsen när det kommer till tjocklek på skrovet innan man måste förstärka? 

 

Tacksam för alla tips och funderingar :) 

 

Lewmar S900

 

 

1-1705_Large.jpg

Jag gjorde ingenting med skrovet. Har legat med ankare i stark sjögång utan problem.

 

Ett tips om självfallet går trögt, lossa ett kvarts varv på clutchen. Min var för hårt återtagen.

 

Har du även köpt fjärrkontroll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Jag gjorde ingenting med skrovet. Har legat med ankare i stark sjögång utan problem.

 

Ett tips om självfallet går trögt, lossa ett kvarts varv på clutchen. Min var för hårt återtagen.

 

Har du även köpt fjärrkontroll?

Har du också en Flipper 760? :) 

 

Jag har inte beställt Lewmars egna utan en kina-kopia med 2 st. fjärrkontroller samt mottagare. Tänkte testa det först innan jag lägger ut summan Lewmar önskar för sitt system 😬

 

Fjärrkontroll

 

Tack för tipset!

Redigerad av Swadop
Uppdaterat med länk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Swadop:

Har du också en Flipper 760? :) 

 

Jag har inte beställt Lewmars egna utan en kina-kopia med 2 st. fjärrkontroller samt mottagare. Tänkte testa det först innan jag lägger ut summa Lewmar önskar för sitt system 😬

 

Tack för tipset!

Nopp, Bayliner 2855. Har inte tjock akterspegeln ovan vattenlinjen. 

Bra att du INTE köpte deras skitkontroll, har fått byta 3 gånger nu (garanti). Knapparna hamnar på sniskan så man måste öppna den hela tiden, jävligt irriterande när man lägger till själv. Nu har jag lärt mig att alltid testa den innan landning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-05 vid 16:00 skrev patrikflink:

Nopp, Bayliner 2855. Har inte tjock akterspegeln ovan vattenlinjen. 

Bra att du INTE köpte deras skitkontroll, har fått byta 3 gånger nu (garanti). Knapparna hamnar på sniskan så man måste öppna den hela tiden, jävligt irriterande när man lägger till själv. Nu har jag lärt mig att alltid testa den innan landning.

Bra att veta 🙂 

 

har du några andra tips eller tricks vid montering eller handhavande som är bra att veta om? ✌🏼

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Swadop:

Bra att veta 🙂 

 

har du några andra tips eller tricks vid montering eller handhavande som är bra att veta om? ✌🏼

Jag förmodar att du redan hittat en lämplig plats för den, så det skippar vi.

 

Jag borrade ett litet hål först där linan löper ut och kollade linjen med en helt vanlig elkabel. 

 

Vill minnas nu i efterhand att skruvarna till reläet var av mässing, även muttrar, dra inte för hårt, något som jag gjorde... Fick göra nya gänger.

 

Nu har jag en enorm badbrygga, vet inte vad du har, men en ankarrullehållare (eller vad dom nu heter) sitter längst bak. Svirvel är väl ett måste.

 

För att få frisläpp, så måste du hålla in knappen lite längre typ 2 sek för att clutchen ska släppa helt.

 

Du fixar detta galant, var rena barnleken att montera denna.

received_4441944789205324.jpeg

received_578504343247989.jpeg

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev patrikflink:

1. Vill minnas nu i efterhand att skruvarna till reläet var av mässing, även muttrar, dra inte för hårt, något som jag gjorde... Fick göra nya gänger.

 

2. Nu har jag en enorm badbrygga, vet inte vad du har, men en ankarrullehållare (eller vad dom nu heter) sitter längst bak. Svirvel är väl ett måste.

1. Väldigt bra tips! Brukar dra åt rätt så ordentligt på diverse skruvar och bultar, det ska ju sitta ordentligt ;) 

 

2. Jo jag fick med en sådan med båten men har inte haft den monterad, ska kolla om den passar. Var du tvungen att ha en ledad ankarrulle (med vipp-arm) eller funkade en fast? 
Vilket fabrikat på svirvel har du? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Swadop:

1. Väldigt bra tips! Brukar dra åt rätt så ordentligt på diverse skruvar och bultar, det ska ju sitta ordentligt ;) 

 

2. Jo jag fick med en sådan med båten men har inte haft den monterad, ska kolla om den passar. Var du tvungen att ha en ledad ankarrulle (med vipp-arm) eller funkade en fast? 
Vilket fabrikat på svirvel har du? 

Då har vi samma sjukdom gällande att dra åt.

 

Har en ledad ankarrulle. Fått för mig att dom är bättre på att droppa ankaret. När jag tar hem ankaret så kommer det alltid perfekt upp också, har aldrig testat med en fast.

 

Vet inte märke på svirvel, men tror nog alla fungerar. Har fram en svirvel från Biltema, ser nästan likadan ut (ankare i näsan på min båt är standard i USA).

 

Köpte rostfritt ankare 7kg, svirvel, rulle och ankarlina hos Seasea. Även spelet och fjärrkontroll.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att få rekommenderad fallhöjd på linan inne i båten annars kommer du få problem förr eller senare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-06 vid 20:47 skrev patrikflink:

För att få frisläpp, så måste du hålla in knappen lite längre typ 2 sek för att clutchen ska släppa helt.

Nu är ankarspelet på plats och det testades med stort nöje i helgen :) 

 

Allt funkade felfritt förutom auto-stop funktion. 

Första gången jag startade fick jag inte igång det, när jag började rycka i linan så hörde jag relät klicka. Det visade sig att när jag förde linan mot sensorn så klickade relät, problemet är att jag inte monterat koppartråden på linan ännu utan den reagerade på linans innehåll, blyet alltså?. 

 

Är detta något du också upplevt? Räcker det att öka sensorns avstånd och komplettera med koppartråd tro? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Swadop:

Nu är ankarspelet på plats och det testades med stort nöje i helgen :) 

 

Allt funkade felfritt förutom auto-stop funktion. 

Första gången jag startade fick jag inte igång det, när jag började rycka i linan så hörde jag relät klicka. Det visade sig att när jag förde linan mot sensorn så klickade relät, problemet är att jag inte monterat koppartråden på linan ännu utan den reagerade på linans innehåll, blyet alltså?. 

 

Är detta något du också upplevt? Räcker det att öka sensorns avstånd och komplettera med koppartråd tro? 

Har fortfarande inte kopplat in sensorn efter alla åren... Den sitter och kalibrerad och koppartråd ligger i verktygslådan samt kablarna ligger löst...

Känns som om jag inte behöver den funktionen. Står alltid och tittar när jag tar hem.

Kör med blyad också, men har som sagt inte kopplat in kontakten på sensorn, så tyvärr kan jag inte svara på din fråga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...