Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Hur klarar våra dieselmotorer den ökande reduktionen?

Rekommendera Poster

God fortsättning!

Nu blandas ju dieseln ut med någonting förnyelsebart, vem vet vad? 

Nu är de 21%, det skall successivt öka till 66% år 2030. Mer raps eller annan skogs-eller jordbruksprodukt(?) än fossila snäckor och dinosaurier i tanken på sikt.

Hur klarar våra små och litet större dieselmotorer detta, måsta man ställa om insprutningspumpen?

Gäller detta även "båtdiesel" eller bara diesel till landsvägsfordon?

Ökar risken för dieselbakterier i tanken?

Finns det även andra aspekter på detta?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Gäller detta även "båtdiesel" eller bara diesel till landsvägsfordon?

Reduktionsplikten gäller för alla mackar och var en av anledningarna till att prisskillnaden mellan land- och sjö-mackarna ökade häromåret eftersom sjömackarna inte blandade in någon RME.
I sommar vågar jag knappt tänka på vilka priser det kommer vara när närmaste landmacken tar 20:42 för dieseln nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev ChristerN:

I sommar vågar jag knappt tänka på vilka priser det kommer vara när närmaste landmacken tar 20:42 för dieseln nu.

2018 var det skrik, tandagnisslan och ramaskri när dieseln kostade 16:- kronor.

Man får gissa på 26:- kr/l i sommar om man vill hålla fast vid 100% fossildiesel, men det har ingen större betydelse tycker jag som seglar. ;)

 

42 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hur klarar våra små och litet större dieselmotorer detta, måsta man ställa om insprutningspumpen?

Det är i stort sett samma energiinnehåll och samma spec på dieseln oavsett om den är helt fossil eller inte.  Jag har inte hört talas om att man ställer om några landfordon så det borde inte vara några problem med "sjöfordon".

 

Citat

Gäller detta även "båtdiesel" eller bara diesel till landsvägsfordon?

Man kan nog fortfarande slippa de mera långsiktigt hållbara bränslena, men...

Jag vet inte hur stor straffskatten blir på 100 % fossildiesel, men jag gissade ju på 26:- kr/l ovan.

 

Citat

Ökar risken för dieselbakterier i tanken?

Bara om man har vatten i tankarna, (så tänk på något annat!)

Det finns bakteriedödande tillsatser, men om det funkar i bilen så borde det ju även funka i båten om man låter bli att tanka vatten i dieseltanken.

 

Citat

Finns det även andra aspekter på detta?

Ja, vissa biltillverkare har tex. inte godkänt 100% HVO till sina äldre bilar så det kan vara värt att kolla med motortillverkaren vad som gäller för just din motor.

 

Den viktigaste aspekten är väl trots allt att vi förhoppningsvis går mot ett mera hållbart samhälle.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:
Citat

Ökar risken för dieselbakterier i tanken?

Bara om man har vatten i tankarna, (så tänk på något annat!)

Det finns bakteriedödande tillsatser, men om det funkar i bilen så borde det ju även funka i båten om man låter bli att tanka vatten i dieseltanken.

Funkar ju inget vidare i bilar eftersom det även krävs omsättning i tanken men bilar har ju två stora fördelar:

1. De har oftast inte långt till macken.

2. Det är ingen katastrof om de får soppatorsk. Bara tanka upp en liten dunk och bära tillbaka till bilen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att få motortillverkare att godkänna HVO100 för deras äldre motorer kan man nog glömma, det finns väl inget incitament för dem att lägga ner tid på de undersökningar som krävs för detta.

 

Volvo Penta säger att alla deras motorer kan köras på HVO100. Med "alla" menar de inte äldre motorer som de inte tillverkar längre, som t.ex. MD21 som jag har i min båt.

 

Själv har jag kört på HVO100 två år och det funkar bra. Visserligen inte så många driftstimmar typ 40 timmar kanske, så eventuella negativa effekter har jag inte upplevt så långt. Bara positivt hittills,  upplever att den startar lättare och framför allt luktar mycket mindre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ökar risken för dieselbakterier i tanken?

Beror till stor del på omsättningen av bränslet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HVO100 är ju inte RME. Jag har kört på HVO100 i min gamla Fiat Scudo från 2004 i snart ett och ett halvt år nu, ca 15000 km vid det här laget. Har inte märkt någon skillnad alls, vare sig i kallstarter, prestanda eller förbrukning. Det här är ju ingen sportbil som körs på toppen av sin prestanda 🙂 men så vitt jag kunnat läsa mig till så behövs inga justeringar ens för 100% HVO, det skall till alla delar motsvara fossil diesel även när det gäller effektuttaget.

Hade jag en dieselbåt skulle jag nog köra den på HVO också, det är inte luktfritt men betydligt mildare i sin lukt, både när det gäller avgaser och som vätska.

Med en liten inblandning av HVO i vanliga dieseln kommer nog ingen att märka något på båtens prestanda.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alldeles utmärkt.

Tanka HVO 100 och se glad ut.

Lite för låg densitet för att klara standarden för vanlig diesel men klarar alla andra krav.

 

Luktar mindre, bättre för miljön.

Något dyrare och Lite sämre smörjegenskaper.

Tror det är tredje året med HVO.

Ja energiinnehållet är också något mindre så har man problem att komma över planingströskeln kan det bli jobbigt.

Centantalet skiljer lite men det gör bara motorn lite mer lättsrartad. 

Möjligen problem med dieselvärmare med optisk kontroll av lågan då bränslet brinner så rent.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Funkar ju inget vidare i bilar eftersom det även krävs omsättning i tanken men bilar har ju två stora fördelar:

1. De har oftast inte långt till macken.

2. Det är ingen katastrof om de får soppatorsk. Bara tanka upp en liten dunk och bära tillbaka till bilen.

Nu förstod jag nog inte vad du menar med att biodiesel eller fossildiesel med biodieselinblandning inte funkar något vidare i bil.

Vad har avståndet till macken med dieselbakterier att göra.

 

Jag har aldrig fått dieselbakterier i bilen, och inte i båten heller annat än när den var relativt ny för oss och det stod lite vatten i botten på tanken.

 

Om jag kommer 100 mil eller 95 mil med bilen gör inte att jag måste gå med en dunk till macken

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Mackey:
14 timmar sedan skrev ChristerN:

I sommar vågar jag knappt tänka på vilka priser det kommer vara när närmaste landmacken tar 20:42 för dieseln nu.

2018 var det skrik, tandagnisslan och ramaskri när dieseln kostade 16:- kronor.

Man får gissa på 26:- kr/l i sommar om man vill hålla fast vid 100% fossildiesel, men det har ingen större betydelse tycker jag som seglar. ;)

Ett besparingstips är att köpa rapsolja i dunk på Lidl för 15:- kr/l, finns även i andra affärer.

Funkar att blanda i ungefär 50 % och energiinnehållet är ungefär samma som i diesel.

Man får prova sig fram till hur stor inblandning som verkar funka just i sin egen motor.

 

En nackdel är att det kan lukta gatukök när man kör samt att de flesta motorer inte är godkända för RAPS50.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mackey:

Nu förstod jag nog inte vad du menar med att biodiesel eller fossildiesel med biodieselinblandning inte funkar något vidare i bil.

Vad har avståndet till macken med dieselbakterier att göra.

 

Jag har aldrig fått dieselbakterier i bilen, och inte i båten heller annat än när den var relativt ny för oss och det stod lite vatten i botten på tanken.

 

Om jag kommer 100 mil eller 95 mil med bilen gör inte att jag måste gå med en dunk till macken

Inser att jag var mycket oklar! Sorry.

Men mitt inlägg avsåg användningen av "bakteriedödande tillsatser" (vilket jag också citerade). Dessa funkar såklart oavsett vilket fordon de används i men nyttan i en bil (tex) är begränsad då man i en bil oftast kör tills det är mindre bränsle kvar i tanken än man gör i en båt där man av säkerhetsskäl behöver ha lite mer marginaler innan tanken är tom.

Det är fö inte ovanligt att man får med lite vatten när man tankar på sjömackarna. Om det beror på läckande cisterner eller annat har jag ingen aning om men det är ju en god vana att kolla vattenavskiljaren då och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Inser att jag var mycket oklar! Sorry.

Jag inser att jag nog hade ett syftningsfel så nu förstår jag varför du svarade som du gjorde.

 

Jo, bil är ju annorlunda också för att man ofta tar ut bränslet längre ner i tanken, tom. i en liten nedsänkt kopp i botten på tanken ibland.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...