Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Makro

Bottenfärger 2022 (godkända)

Rekommendera Poster

1 hour ago, Peter_K said:

Tron kan vara stark hos vissa, helt klart. Poängen är att du faktiskt inte vet om din billiga färg utan peppar ger samma resultat som din billiga färg med peppar. Alla tester jag kan hitta visar enbart på placeboeffekt för cayennpeppar, vilket var poängen med det jag skrev. 
 

Om det är som du beskriver med att det växer mer i aktern, varför inte lägga fälten på längden? 

Jag kommer att köra med samma billiga färg, med Cayenne, över hela botten inkommande sommar. För mig spelar det ingen roll vad anledningen är att påväxten har minskat med 90%. Jag har provat allt jag har kunnat komma på för att slippa ta upp och tvätta under säsongen. Det fanns 2 alternativ kvar: Skrovduk för 8-10.000kr eller Cayennepeppar för 50kr. Jag testade det billigare, och mindre stöldbegärliga, först och är supernöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Alanningen:

Jag kommer att köra med samma billiga färg, med Cayenne, över hela botten inkommande sommar. För mig spelar det ingen roll vad anledningen är att påväxten har minskat med 90%. Jag har provat allt jag har kunnat komma på för att slippa ta upp och tvätta under säsongen. Det fanns 2 alternativ kvar: Skrovduk för 8-10.000kr eller Cayennepeppar för 50kr. Jag testade det billigare, och mindre stöldbegärliga, först och är supernöjd.

Jag trodde inte du skulle göra annat heller, och om cayennepepparn funkar eller inte verkar inte intressant för dig. Du TROR den funkar, det räcker för dig.
Gott så 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-07 vid 14:01 skrev Peter_K:

Jag trodde inte du skulle göra annat heller, och om cayennepepparn funkar eller inte verkar inte intressant för dig. Du TROR den funkar, det räcker för dig.
Gott så 🙂

Det som länkats och skrivits i denna tråd skulle som jag ser det kunna tyda på att en burk cayennepeppar per liter färg faktiskt funkar i Östersjön, men kanske inte i Bohuslän.

 

Sedan får man hoppas att inte Östersjön drabbas av något nytt giftproblem när några hundratusen båtägare börjar använda cayennpeppar i bottenfärgen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

Det som länkats och skrivits i denna tråd skulle som jag ser det kunna tyda på att en burk cayennepeppar per liter färg faktiskt funkar i Östersjön, men kanske inte i Bohuslän.

Gör det? Hittills har jag inte hittat någon som målat fält eller testat på olika testplattor med/utan cayenne, fast med samma färg som visar att det faktiskt funkar - jag hittar bara sådana som påstår att de blandar i cayenne, och det är superbra utan att faktiskt ha haft någon referens annat är ”tidigare år” eller ”min båtgranne med annan färg” typ. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peter_K:

Hittills har jag inte hittat någon som målat fält eller testat på olika testplattor med/utan cayenne

Du själv länkade väl till en undersökning med testplattor, på västkusten. Inget entydigt resultat.

 

Toaen har testat på västkusten, utan entydigt resultat.

 

Alanningen har testat i Östersjön och jämfört med tidigare år var det stor skillnad.

Sommaren 2021 var inte särskilt exceptionell vad jag vet. Vi hade ungefär samma beväxning som vanligt.

 

Ny Teknik hade också något som tydde på att cayennepeppar fungerar.

 

Min analys är just nu att en burk cayennepeppar per liter färg absolut kan fungera i Östersjön.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Min analys är just nu att en burk cayennepeppar per liter färg absolut kan fungera i Östersjön.

Varför inte göra ett test då, så som föreslagits?
Jag ifrågasätter nämligen slutsatsen, bl a för att Alanningen bytte färgtyp när hen började med cayennepeppar och det faktum att ingen undersökning jag hittat visar i ett kontrollerat test med referensytor att det skulle funka. 
 

Jag tror detta är en myt, och jag tror att färgtillverkarna testat cayennepeppar i färg eftersom myten cirkulerat länge, och om det funkat hade någon av tillverkarna sålt detta för dyra pengar färdigblandat till oss båtägare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peter_K:

Varför inte göra ett test då, så som föreslagits?

 Det är ju inte riktigt läge nu... ;)

 

Citat

Jag ifrågasätter nämligen slutsatsen, bl a för att Alanningen bytte färgtyp när hen började med cayennepeppar och det faktum att ingen undersökning jag hittat visar i ett kontrollerat test med referensytor att det skulle funka. 

Var det inte en giftfri färg Alanningen bytte till.

Hur som helst håller jag med om att ett mera väl utfört test skulle vara intressant.

 

Citat

Jag tror detta är en myt, och jag tror att färgtillverkarna testat cayennepeppar i färg eftersom myten cirkulerat länge, och om det funkat hade någon av tillverkarna sålt detta för dyra pengar färdigblandat till oss båtägare.

Just nu tror vi olika!

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Var det inte en giftfri färg Alanningen bytte till.

Det står ingenstans att den skulle vara giftfri. Det står bara ”billig”. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Peter_K said:

Det står ingenstans att den skulle vara giftfri. Det står bara ”billig”. 

Jag tror vi måste reda ut ett par saker.

 

"Du TROR den funkar, det räcker för dig.
Gott så" - Ja, det är en teori. Utan Cayennepeppar - massor med påväxt. Med Cayennepeppar - knappt någon påväxt alls. Det finns alltid variabler som inte kan påverkas och jag har inte publicerat någon forskning som granskats, därav är det en teori.

 

"Alanningen bytte färgtyp när hen började med cayennepeppar" - Ja, det stämmer att jag bytte färg mot vad jag hade året innan. Men den färg jag hade 2021 hade jag även 2019 och 2018 för det är den bästa, och samtidigt den billigaste, av de jag testat under de senaste 9 åren.

 

" om cayennepepparn funkar eller inte verkar inte intressant för dig." - Hur tänkte du nu? Det är det enda som jag försökt få fram. Huruvida Cayennepeppar fungerar i ett test med metallplattor som ligger stilla, eller för någon i Göteborg eller Malaga är fullständigt ointressant för mig. Det enda som är intressant är att det fungerar på min Buster i min båthamn. Därför försöker jag ge tips åt andra som vill testa.

 

"Jag tror detta är en myt, och jag tror att färgtillverkarna testat cayennepeppar i färg eftersom myten cirkulerat länge, och om det funkat hade någon av tillverkarna sålt detta för dyra pengar färdigblandat till oss båtägare." - Nej, det hade dom inte för det är inte tillåtet med capsaicin som aktiv substans i bottenfärg i Sverige. Hur det är i andra länder, t ex Finland vet jag inte. All myndighetsdokumentation kring detta finns bara på finska, och jag kan inte finska.

 

Vi kan väl lägga detta åt sidan nu? Jag har kört olika Bustrar ur samma båthamn i över 20 år och sett påväxten öka hela tiden. De senaste 9 åren har jag haft samma Buster på samma båtplats och påväxten börjar bli ett stort problem för mig. Jag har testat olika färger i hopp om bättring, men utan resultat. Senaste åren har jag tagit upp och spolat av båten 3-4 ggr per år och nu äntligen slapp jag det under en hel säsong, och jag har ändrat en enda sak - adderat Cayenne. Kan vi bara konstatera att när jag nu slipper påväxt och har bibehållen toppfart, Buster XL - 49kn, i 5 månader istället för 2-3veckor så har något ändrat. Sen drar vi egna slutsatser. Jag kan måla i sommar med färgen från 2021 inkl Cayenne och återkomma med rapport. Over and out i detta ämne.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Alanningen:

Over and out i detta ämne.

Fast en intressant fråga kvarstår, vilken bottenfärg var det du blandade cayennepepparn i?

Tillverkare, fabrikat etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Alanningen:

Jag kan måla i sommar med färgen från 2021 inkl Cayenne och återkomma med rapport. Over and out i detta ämne.

Det är rätt ointressant om du inte också samtidigt målat delar av din botten med samma färg, fast utan cayennpeppar. Först då vet man om det är färgen eller pepparn som gör jobbet. 
…försöker jag förklara…

Men tron är stark, som sagt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Det är rätt ointressant om du inte också samtidigt målat delar av din botten med samma färg, fast utan cayennpeppar. Först då vet man om det är färgen eller pepparn som gör jobbet. 
…försöker jag förklara…

Men tron är stark, som sagt. 

Om du ska publicera undersökningen i någon vetenskaplig tidskrift håller jag med dig, men om du använt samma bottenfärg i några år och de år det är cayennpeppar i den så växer det mindre så räcker det för att vara klart över nivån "tro".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Om du ska publicera undersökningen i någon vetenskaplig tidskrift håller jag med dig, men om du använt samma bottenfärg i några år och de år det är cayennpeppar i den så växer det mindre så räcker det för att vara klart över nivån "tro".

Nja… jag har ju använt samma bottenfärg i många år nu, och det växer olika mycket varje år, utan cayennepeppar iblandat i ekvationen. Man behöver alltså testa med/utan mixtrande under samma år, eftersom det varierar rätt mycket från år till år, för att få ett resultat som visar på eller avsaknad av effekt med någon säkerhet. 
Annars är det tro och gissning - tidskrift eller inte. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Nja… jag har ju använt samma bottenfärg i många år nu, och det växer olika mycket varje år, utan cayennepeppar iblandat i ekvationen. Man behöver alltså testa med/utan mixtrande under samma år, eftersom det varierar rätt mycket från år till år, för att få ett resultat som visar på eller avsaknad av effekt med någon säkerhet. 
Annars är det tro och gissning - tidskrift eller inte. 

Det växte ju nästan inte alls, vilket är otroligt ovanligt.

 

Vist varierar det mellan åren, men att gå från att tvätta botten 3 - 4 ggr/år till att inte tvätta alls, då ska det vara plötsliga och stora förändringar i den marina miljön och så kan det naturligtvis vara.

Även det osannolika inträffar ibland.

 

Kanske har Mellgard varit på plats och testat lite TBT! :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Vist varierar det mellan åren, men att gå från att tvätta botten 3 - 4 ggr/år till att inte tvätta alls, då ska det vara plötsliga och stora förändringar i den marina miljön och så kan det naturligtvis vara.

Även det osannolika inträffar ibland.

 

Kanske har Mellgard varit på plats och testat lite TBT! :D

 

Jo, om man bytt färg och pratar om olika år, blir det lite för många variablar för att kunna säga vad som är vad. Men cayennepeppar är ju rätt billigt, så det är väl bara att fortsätta använda om det känns bra, lite som att inte gå under stegar eller spotta när en svart katt korsar gatan. För säkerhets skull liksom. 
Men det hade ju varit kul att veta, inte att tro tänker jag. 
 

Så är det säkert. Eftersom Mellgard inte sjösatt kanske han målat badbyxorna med TBT-färg, känns mindre långsökt än mycket annat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VC17m är en hård västkustfärg baserad på kopparpulver. Inte som de andra färgerna på koppar(I)oxid eller koppartiocyanat. Färgen är således närbesläktad med utmärkta Coppercoat.

 

Sagt som tips till Peter_K.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Mellgard:

VC17m är en hård västkustfärg baserad på kopparpulver. Inte som de andra färgerna på koppar(I)oxid eller koppartiocyanat. Färgen är således närbesläktad med utmärkta Coppercoat.

 

Sagt som tips till Peter_K.  

Ja, den hade varit ett jättebra alternativ och precis det jag letar efter - om den var godkänd för att använda på ostkusten där jag har båten. Sedan är det ju en fråga om hur rymligt samvete man har. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Alanningen:

- - -

Vi kan väl lägga detta åt sidan nu? Jag har kört olika Bustrar ur samma båthamn i över 20 år och sett påväxten öka hela tiden. De senaste 9 åren har jag haft samma Buster på samma båtplats och påväxten börjar bli ett stort problem för mig. Jag har testat olika färger i hopp om bättring, men utan resultat. Senaste åren har jag tagit upp och spolat av båten 3-4 ggr per år och nu äntligen slapp jag det under en hel säsong, och jag har ändrat en enda sak - adderat Cayenne. Kan vi bara konstatera att när jag nu slipper påväxt och har bibehållen toppfart, Buster XL - 49kn, i 5 månader istället för 2-3veckor så har något ändrat. Sen drar vi egna slutsatser. Jag kan måla i sommar med färgen från 2021 inkl Cayenne och återkomma med rapport. Over and out i detta ämne.

@Alanningen Innan du lägger det här åt sidan skulle jag gärna vilja veta vad det är för påväxt du haft problem med. Är det mängden havstulpaner eller är det alger/slem/annan påväxt som ökat i omfattning?

 

Tidigare fanns det växtgift (t.ex. irrgarol) inblandat i bottenfärger (även kopparbaserade) och då var båtbottnarna helt rena vid upptagning. VC17 från 80-talet är ett exempel på sådan färg. Sedan försvann växtgifterna från bottenfärgerna och det började växa alger på bottnarna.

Växtgifterna hade nog ingen inverkan på havstulpaner utan endast mot påväxt av slem/alger/mm. Att det åter blivit tillåtet med mindre mängd koppar i bottenfärg påverkar nog inte påväxt av slem/alger/mm utan endast havstulpanerna.

 

Kan det vara så att havstulpanproblemen är små i @Alanningen:s hamn men att övrig påväxt trivts bra tills det blandades cayennepeppar i färgen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 hours ago, Lintott said:

@Alanningen Innan du lägger det här åt sidan skulle jag gärna vilja veta vad det är för påväxt du haft problem med. Är det mängden havstulpaner eller är det alger/slem/annan påväxt som ökat i omfattning?

 

Tidigare fanns det växtgift (t.ex. irrgarol) inblandat i bottenfärger (även kopparbaserade) och då var båtbottnarna helt rena vid upptagning. VC17 från 80-talet är ett exempel på sådan färg. Sedan försvann växtgifterna från bottenfärgerna och det började växa alger på bottnarna.

Växtgifterna hade nog ingen inverkan på havstulpaner utan endast mot påväxt av slem/alger/mm. Att det åter blivit tillåtet med mindre mängd koppar i bottenfärg påverkar nog inte påväxt av slem/alger/mm utan endast havstulpanerna.

 

Kan det vara så att havstulpanproblemen är små i @Alanningen:s hamn men att övrig påväxt trivts bra tills det blandades cayennepeppar i färgen?

Den absolut största delen av påväxt på min båt är slem, alger, sjögräs etc. Havstulpanerna börjar märkas först under andra halvan augusti. Hur mycket Cayenne påverkar havstulpanerna kan jag inte avgöra. Jag hade begränsat med havstulpaner i år, men det varierar mycket från år till år. Påväxten av slem, alger och sjögräs är kraftigt och lika varje år. Efter en månad har jag normalt botten täckt av slem och alger samt så hänger det sjögräs (2-5cm långa) runt båten där botten möter skottet. Jag har båten i en övergödd vik i närheten av Mariehamn. I somras kunde jag notera enbart en begränsad påväxt på aktergaveln, som ligger rakt söderut mot solen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 1/10/2022 at 9:39 AM, Mackey said:

Fast en intressant fråga kvarstår, vilken bottenfärg var det du blandade cayennepepparn i?

Tillverkare, fabrikat etc.

Hempel Ecopower Racing - €25/lit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Alanningen:

Hempel Ecopower Racing - €25/lit

En giftfri färg (250:- SEK) + cayennpeppar (50:- SEK) verkar absolut vara väl investerade pengar där din båt ligger.

 

Kan passa på att tipsa om storpack för 88:- kronor för 800 gram.image.png.4d3e6eb5a2b0c883c8da0e114e880e68.png

image.png.4d3e6eb5a2b0c883c8da0e114e880e68.png

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

En giftfri färg (250:- SEK) + cayennpeppar (50:- SEK) verkar absolut vara väl investerade pengar där din båt ligger.

 

Kan passa på att tipsa om storpack för 88:- kronor för 800 gram.image.png.4d3e6eb5a2b0c883c8da0e114e880e68.png

image.png.4d3e6eb5a2b0c883c8da0e114e880e68.png

Ja nästa steg blir väl att odla pepparn själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-10 vid 13:14 skrev Peter_K:

Nja… jag har ju använt samma bottenfärg i många år nu, och det växer olika mycket varje år, utan cayennepeppar iblandat i ekvationen. Man behöver alltså testa med/utan mixtrande under samma år, eftersom det varierar rätt mycket från år till år, för att få ett resultat som visar på eller avsaknad av effekt med någon säkerhet. 
Annars är det tro och gissning - tidskrift eller inte. 

Den här diskussionen börjar bli litet snårig, eller kanske mer som en kryddmix!

Det enda någorlunda vetenskapliga testet man kan göra med bottenfärger är ju att måla botten på några likadana båtar som ligger i samma hamn vid samma brygga, med olika sorters bottenfärg, med och utan kryddmix,

Man kan ju också måla några plastbitar med olika färger som man hänger ner i vattnet i en lina från bryggan. Dessa test skall då upprepas i flera år, eftersom växten av havstulpaner (som jag ser som det största problemet) varierar mellan olika år.
Slem och trådalger växer på min båt också. Men försvinner snabbt under gång, båtar som inte används så mycket växer det iallmänhet en hel del trådalger på, i vattenlinjen främst på solsidan.

 

Vi har även blåmusslor och diverse arter av sjöpungar, dessa i skrymslen och vrår, exempelvis mellan drevet och skölden, eller i skrovgenomföringar till toalettens intag av spolvatten, och i kylvattenintaget.

 

Tror det gör man i diverse olika religiösa byggnader… tror jag…. 
 

Ja från början skulle vi ju delat upp denna diskussion mer geografiskt, då det växer olika arter olika mycket i olika vatten. Att generalisera här är totalt meningslöst.

 

 Cayennepeppar i all ära, men det är ingen som har båten i Östersjön som testat att blanda salt i färgen?

Då kanske resultatet blir som för oss här i Skagerack och Kattegatt….😊

 

Jag har en gammal förpackning med grillkrydda, inköpt billigt nån gång, den skulle man ju kunna röra ned i bottenfärgen…? Ingen som testat, eller trott på den idén?

 

Egentligen var ju Hempels SilicOne ett steg i rätt riktning, att applicera någonting på båtens botten som dessa förbaskade havstulpaner inte fäster på, ett skikt som havstulpanerna uppfattar som vatten, där dom inte kan sätta sig fast.

 

Jag kom på en tanke häromdagen då jag tog mig uppför en slalombacke på turskidor med syntetiska stighudar, kanske den idén kunde platsa på en båts botten… syntetiskt sälskinn, på sälarna växer det ju inga havstulpaner, eller hur? Det blir väl knepigare att backa, ungefär som det där practical joket med en fastspikad julgran under grannens eka…
Men den idén är väl lika idiotisk som förfarandet att åka skidor uppför, alldenstund då det finns så väl lift som giltigt liftkort…. 🚠 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag kom på en tanke häromdagen då jag tog mig uppför en slalombacke på turskidor med syntetiska stighudar, kanske den idén kunde platsa på en båts botten… syntetiskt sälskinn, på sälarna växer det ju inga havstulpaner, eller hur? Det blir väl knepigare att backa, ungefär som det där practical joket med en fastspikad julgran under grannens eka…

Men den idén är väl lika idiotisk som förfarandet att åka skidor uppför, alldenstund då det finns så väl lift som giltigt liftkort…. 🚠 

Allt för träningen! Jag sitter och cyklar i källaren på vintrarna. Jag kommer ingenstans trots att jag arbetar hårt men det är bra i alla fall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fysisk aktivitet borde vara förbjuden då den ökar CO2-utsläppen helt i onödan.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Eld-:

Allt för träningen! Jag sitter och cyklar i källaren på vintrarna. Jag kommer ingenstans trots att jag arbetar hårt men det är bra i alla fall.

 

1 timme sedan skrev Mackey:

Fysisk aktivitet borde vara förbjuden då den ökar CO2-utsläppen helt i onödan.

Ja precis. Men nu är jag hemma och har satt på dubbdäck på rullskidorna.

Folk måste ha en massa överskottsenergi så som dom håller på, joggar, springer i skogen, lyfter skrot och tar ut sig på diverse träningsredskap. Dessa redskap brukar fungera att hänga tvätten på när man tröttnat på att träna… Jag har börjat litet smått med vårrustningen, och det är en himla bra träning att bara klättra upp och ned i båten.

 

Jag har en fyralitersburk med Biltemas västkustfärg ståendes. Den kommer att rollas på båtens botten innan sjösättningen, för att då vara övertydlig. Jag har iofs även en burk med gammal synnerligen tixotrop ”Demidekk” som kanske röras upp i förtunning och kan användas där havstulpanerna brukar vara mest påtaliga… men nej, jag skall nog laglydigt tänka på miljön… om det nu är något mer miljövänligt med en höjd bränsleförbrukning pga bromsande havstulipaner.

 

Chayennepeppar har det är dryftats om de senaste tjugofem åren, om inte mer. Det kanske fungerar, eller inte, om det nu hade funkat hade antingen International, Hempel med fler blandat i sådan i sina färger, vilket redan påpekats, eller så hade båttillbehörsbutikena tillhandahållet ”marin cayennepeppar” på samma hyllor som bottenfärgen står på i butikerna.  
Men jag kan inte tro då jag inte testat….

 

Som det ser ut nu är det nog bara den för fritidsbåtar förbjudna fartygsfärgen som ger ett näst intill 100% skydd mot havstulpaner och annat elände som växer på botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...