Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dava

Märklig sak i fören: (halvsjälv)slående fock?

Rekommendera Poster

HIttade en märklig sak i fören på en båt på blocket. 

 

Först tänkte jag att det måste vara bommen de lagt där. Men sen hittade jag en bild på en liknande båt som var riggad och hade samma knasiga arrangemang trots bom.

 

1418787213_Screenshot2022-01-0323_15_35.png.f7fc50f75235acb828b3f0209b4ba551.png

 

Tänker att det måste vara någon variant av självslående fock, skenan är ju där, men kanske vill de ha lite extra yta? 

Inte så lockande lösning på en annars ganska snygg båt.

 

Vad är era tankar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en i dag ovanlig lösning, men betydligt vanligare förr, på träskutornas tid, då med bom av trä, förstås.

Egentligen är det ju inte konstigare än att vi har storsegel på bom. Man får mycket mer kontroll över seglet och kan trimma det på fler sätt.

För min egen del skulle jag nog hellre gå åt andra hållet och ha ett bomlöst storsegel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ran I hade en liknande försegelbom i början av sin segling men den gick sönder och då ändrade Johan det till "normal" skotning av förseglet.
 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Go fortsättning!

Skillande mellan hoyt-  å peter-  bom att peterbommen måste skotas om lite medans Hoyten behåller samma "vinkel" /spänning i skothornet. Vridpunkten ligger väldigt nära förstagesfästet.

Har jag lärt mig. Har inte testat själv.

Annars så kan man ordna självslående med lite linor. Finns flera ex. å beskriv. här på sajten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...