Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Jag har en mindre segelbåt med en mast på 5,80m. Den fästes i golvet på båten så faktisk höjd är ungefär 5,60m.

 

Jag har nu fått en strandplats på en båtklubb som ligger mellan en låg bro och en kraftledning. Jag måste passera kraftledningen för att komma ut på sjön. Höjden på kraftledningen är angiven 6m i sjökortet. Har jag förstått det rätt att säkerhetsavstånd för kraftledning är inkluderad i de 6m som står angivna i sjökortet? Jag kommer att sätt dit en windex i masten, vet inte hur mkt det gör på höjden. 

 

Jag känner mig inte helt trygg med den här platsen men jag vill gärna ha lite mer belägg innan jag står över platsen och inväntar en som är bättre placerad. 

 

Är det någon som vet lite mer specifikt vad jag har för säkerhetsmarginaler?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kortfattat är det inga problem, med undantag för extrema högvatten (om det är möjligt på platsen) eller om nån ledning är skadad och hänger lägre än normalt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar @raol och @mackey 

 

Är man då säker på att ledningen inte "hängt till sig"? Annars borde jag då rimligen ha 1,5 - 2,75m tillgodo plus minst 20cm till eftersom min mast inte mäter högre än 5,8m totalt och har då plats för en liten windex på toppen, eller hur? Känner mig lite nojig kring det här. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde inte klubben du fått platsen av ha ett bra svar på detta..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Flin:

Jag har en mindre segelbåt med en mast på 5,80m. Den fästes i golvet på båten så faktisk höjd är ungefär 5,60m.

En kontrollfråga, är båtens totala höjd över vattenytan 5,60 meter. Det du skriver låter nästan som om  det bara är själva masten du mätt och inte båtens faktiska höjd med masten på. Vill bara säkerställa så du inte råkat ut för en tankevurpa i nojjandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Boanjohan:

En kontrollfråga, är båtens totala höjd över vattenytan 5,60 meter. Det du skriver låter nästan som om  det bara är själva masten du mätt och inte båtens faktiska höjd med masten på. Vill bara säkerställa så du inte råkat ut för en tankevurpa i nojjandet.

Av startinlägget framgår det att det är nån form av segeleka, gissningsvis nåt liknande en sån här:

image.png.74924c231da11e741c90de7cf2e4042b.png

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med samma metod som man uppskattar höjden på ett träd borde ledningens höjd över vattnet kunna bestämmas. Om det är tillräcklig tjock is så att man kan gå på isen blir det enklare då man kan lägga något under ledningen.
https://www.skogeniskolan.se/sites/skogeniskolan.se/files/files/exercises/sis_ovningar_4-6_o_7-9_hojdmatning_med_en_pinne.pdf

Redigerad av per_62
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att det är en segeleka. Jag mätte själva masten till 5,80m men eftersom den är fäst i golvet i båten så försvinner en del under vattenlinjen. Så jag höftar på att segerhöjden är 5,60m. 
 

Det är nog så att båtklubben har svar men det skadar inte att vara lite påläst. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vindex gör kanske 20-30 cm, så inget bekymmer här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp/låna en GoPro eller dylikt och sätt i toppen på masten så kan du se hur det ligger till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Flin:

Har jag förstått det rätt att säkerhetsavstånd för kraftledning är inkluderad i de 6m som står angivna i sjökortet?

 

Hej, nej, säkerhetsavståndet (som kallas skyddsavstånd när det är kraftledningar) är exkluderat i de 6 m som står i sjökortet. Så du har alltså 6 m plus skyddsavståndet mellan vattenytan och ledningen. Dessutom är de 6 m segelfri höjd beräknat från medelhögvattnet och oftast är det alltså en lägre vattenyta än vad beräkningen utgår från.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att båten med mast går under kraftledningen verkar ju stå klart men en undran är hur långt hoppar strömmen i kraftledningen?

Blir avståndet mellan mast och kraftledning för liten hoppar då inte strömmen över till masten och söker sig ner i vattnet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev FIATX19:

Blir avståndet mellan mast och kraftledning för liten hoppar då inte strömmen över till masten och söker sig ner i vattnet?

Om jag förstår det rätt så är det väl därför man har inkluderat ett skyddsavstånd som är "beroende av ledningens spänning" (citat ifrån Mackeys inlägg längst upp). Så med andra ord måste din mast upp mer än sex meter över vattenytan för att det ska vara någon risk att du kommer så nära så strömmen kan hoppa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad är det för kraftledning egentligen vi pratar om? Vet du vad det är för spänning det är frågan om?

Har den ett antal oisolerade trådar hängande eller är det en svart isolerad kabel som hänger över vattnet? Om det är det sistnämnda fallet är ju problemet egentligen bara att du kan fastna i kabeln och riskera att riva ner den, inte att den är spänningsförande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i landet är detta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Var i landet är detta?

 

Alla kraftledningar hanteras lika vad gäller segelfri höjd.

Det har ingen betydelse var i landet kraftledningen går.

 

Möjligen relevant om det finns stora avvikelser i vattennivå pga. tex. tidvatten eller vattenreglering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

Alla kraftledningar hanteras lika vad gäller segelfri höjd.

Det har ingen betydelse var i landet kraftledningen går.

 

Möjligen relevant om det finns stora avvikelser i vattennivå pga. tex. tidvatten eller vattenreglering.

Min fråga var för att se vad det finns för risk för extremt vattenstånd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allstå....

Om man med "kraftledning" menar tre blanka, grova oisolerade ledare med en spänning högre än 1 000 V så hänger förmodligen inte en sådan sex meter över vattnet.
Beteckningen för en elkabel som matar ett mindre sommarstugeområde med trefasspänning heter samma sak i sjökortet.
Men om spänningen är 1 000 V (vilket är gränsen för lågspänningskabel) i en enkel kabel så är det förmodligen en  isolerad kabel och det är ungefär samma som en trefasmatning till en byggcentral. Du kan ta i den utan fara.
Det krävs ganska mycket spänning för ett överslag på 0,5-1 meter.
En tumregel för överslag är att ett överslag sker med ungefär 1 cm/KV vid normal luftfuktighet så om det är en oisolerad sk lågspänningsledning med 1 000 volt torde du vara väldigt säker så länge du har någon dm tillgodo.
Betänk att isolatorerna på en 500 kv (500 000 v)  kraftledning är någon meter utan att det slår över till en stålstolpe.
Det skulle vara intressant att se vad det är för elkabel?
Men jag tvivlar på att den överstiger 1 000V om den är så låg som sex meter.
I min ungdom jobbade jag som linjearbetare och vi hade några 2,5KV linjer ut till något ställverk i glesbygd. Men då är det tre stycken och inte en ensam kabel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Min fråga var för att se vad det finns för risk för extremt vattenstånd.

 

Fast det ingår ju i beräkningen av segelfri höjd.

 

Seglingsfri höjd under kraftledningar beräknas enligt tidigare inlägg så här.

 

Avståndet från medelvärdet av årets högsta vattenstånd under många år

minus

ett skyddsavstånd på mellan 1,5 och 2,75 meter beroende på ledningens spänning.

 

Hänsyn är alltså taget till höga vattenstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Mackey:

Fast det ingår ju i beräkningen av segelfri höjd.

 

Seglingsfri höjd under kraftledningar beräknas enligt tidigare inlägg så här.

 

Avståndet från medelvärdet av årets högsta vattenstånd under många år

minus

ett skyddsavstånd på mellan 1,5 och 2,75 meter beroende på ledningens spänning.

 

Hänsyn är alltså taget till höga vattenstånd.

Men varför attackerar du mig så?

Det är inte därför jag frågar! Jag frågar för att jag vill kunna se hur stor risken är för extremt vattenstånd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga mitt tidigare inlägg så krävs det en spänning på 100 000V för ett överslag på en meter vid normal luftfuktighet.

Den högsta spänningen vi använder i Sverige är, vad jag förstår, 50 KV i stamnätet men dom ledningarna går genom skogarna på 40 meter höga master och är 3x3 lårttjocka ledare i stolpar som är 12-15 meter breda (se bild)Det är INTE en sådan som hänger 6 meter över vattnet!

Om det är en ensam kabel som hänger där så är spänningen högst 1000 volt och du kan segla under den med några dm marginal även om det spöregnar ute.

Är det en ensam kabel så är det förmodligen en isolerad treledare och då är den helt ofarlig att segla på. (Förutom eventuell skada på själva kabel alltså)

 

11BD3072-A7AE-436C-BE86-33F64924E80D.jpeg

Redigerad av Janken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Janken:

För att förtydliga mitt tidigare inlägg så krävs det en spänning på 100 000V för ett överslag på en meter vid normal luftfuktighet.

Den högsta spänningen vi använder i Sverige är, vad jag förstår, 50 KV i stamnätet men dom ledningarna går genom skogarna på 40 meter höga master och är 3x3 lårttjocka ledare i stolpar som är 12-15 meter breda (se bild)Det är INTE en sådan som hänger 6 meter över vattnet!

Om det är en ensam kabel som hänger där så är spänningen högst 1000 volt och du kan segla under den med några dm marginal även om det spöregnar ute.

Är det en ensam kabel så är det förmodligen en isolerad treledare och då är den helt ofarlig att segla på. (Förutom eventuell skada på själva kabel alltså)

 

11BD3072-A7AE-436C-BE86-33F64924E80D.jpeg

Ledningarna på bilden är 400 kV, det är högsta spänningen i Sverige.

Ledningar med 400, 1000, 10 000 och 50 000 volt är vanliga också.

Det finns några ledningar på 130 kV men dessa inte så vanliga.

Gäller växelspänning.

 

Vänligen.

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev raol:

Men varför attackerar du mig så?

Det är inte därför jag frågar! Jag frågar för att jag vill kunna se hur stor risken är för extremt vattenstånd.

 

Sprry, menar inte att attackera dig utan förtydliga framför allt för TS att höga vattenstånd är inräknat i marginalen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Janken:

Är det en ensam kabel så är det förmodligen en isolerad treledare och då är den helt ofarlig att segla på. (Förutom eventuell skada på själva kabel alltså)

Windexen tar nog mera skada... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Strosselhuset:

Ledningarna på bilden är 400 kV, det är högsta spänningen i Sverige.

Ledningar med 400, 1000, 10 000 och 50 000 volt är vanliga också.

Det finns några ledningar på 130 kV men dessa inte så vanliga.

Gäller växelspänning.

 

Vänligen.

 

/Mathias

Okej! Fakta på bordet👍🏼

Då borde alltså TS kunna känna sig ganska trygg med sin 50-100cm marginal!

Om en 400 kv ledning kan skyddas från överslag till en stålstolpe med någon meters isolator.

jag har som sagt lärt mig tumregeln att överslag av växelspänning kan ske med ca 1 cm/ 1 000v i normal luftfuktighet.

något kortare vid högre fuktighet.

Med tanke på höjden på ledningen så tror jag att det är max 1 kv i ledningen. Knappast högspänning.

Det sex meter understeg säkerhetsmarginalen för högspänningsledning redan på den tiden jag jobbade på linje… och det var 1982 🙂

Redigerad av Janken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...