Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
prytz

KAD 43 kylvatten försvinner

Rekommendera Poster

Hejsan alla !

Jag är inte så insatt i diesel motorer ÄN, så jag frågar er.

Jag har en Kad43 med mystisk åkomma!
Om jag kör i max 12 knop så är allt okej, men om jag kör över 12 knop försvinner det kylvatten någonstans!
Alltså man ser att vattnet sjunker i expansions kärlet ner till strax under min, men sen försvinner inget mer vatten !? vatten nivån sjunker inte under hela sommaren sen. jag har provat att fylla upp till max, men efter 1 Nm så är det nere på under min igen? och mer försvinner inte. något magiskt förslag ??

 

Nästa åkomma är att om jag ligger i 20 knop börjar motorn gå varm efter ca 1 min. men inte i 18 knop eller mindre!?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas jag har fel ,jag misstänker du har en spricka i toppen ,då är läckaget endast när motorn belastas hårt och blir mycket varm .kylvattnet går ut med avgaserna och det är så lite så det syns aldrig. Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Kan vara tilltäppt värmeväxlare, endera på sjövattensidan eller på glykolsidan. Att motorn går varm vid högre belastning tyder på det.

 

2. Om inte kylarvätskan blivit bytt på länge eller om båten stått oanvänd över en säsong eller flera kan det bildas slem i glykolen, speciellt om man blandat kylarvätskor av olika typ under årens lopp. Det kan åtgärdas med att byta kylarvätska några gånger och köra med kylarregöringsmedel. Om du gör den processen på sommarhalvåret går det att köra med bara vatten och kylarrens.

 

3. Topplockspackningen börjar vara på väg att gå hädan. Blir det högre tryck än normalt i kylsystemet? Då brukar det pysa vid påfyllningskorken. Det går att mäta om det finns avgaser i kylarvätskan. Många bilverkstäder har utrustning för att mäta det. En del verkstäder har i stället en erfaren montör som stoppar näsan i expansionskärlet...

 

4. Spricka i toppen som Ronnienr10 antog. Mindre sannolikt om motorn inte har en lång historia av direkt sjövattenkylning eller en eller flera rejäla överhettningar.

 

5. Läckande värmeväxlare eller oljekylare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Expansionskärlet är väll i minsta laget på 40 motorerna. Vilket gör att man ibland måste ligga på min nivå, dom trycker bara ut om man fyller på till max.

Har du varmvatten, gångvärme ansluten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev prytz:

Jag har en varmvattenberedare 

 

Gör ju att det bli mer volym, jag har både gångvärme och vv-beredare. Ligger jag på min nivå så tar den inge kylarvatten. En diesel går ju kall på låga varv, därför trycker den ju inte ut nått då.
Och rengör du kylsystemet så borde den kyla bättre på högre effektuttag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som du säger så trycker det bara ut när man fyller upp till max, för att sedan ligga kvar på min. det minskar lixom inte under min.
Varm gången kan kanske bero på slak rem, insåg just att sjövattenpumpen drivs av remmen. en slirande rem klarar ju som bekant sällan högre varv. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske borde montera ett större expansionskärl .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev prytz:

kanske borde montera ett större expansionskärl .

Känns inte som det skall behövas. Håll bara koll så det inte blir tomt.

 

Tror mer på rengöring än slak rem(men är ju enkelt testat). Jag skall rengöra mina maskiner i vår, går lite varmare om jag pressar dom över 3500rpm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ju en van mekaniker, men har aldrig skruvat diesel motorer förut.
Men i vår blir det en helservice på motorn så jag vet att den är helt ok . kan tillägga att jag köpte den i somras så jag har inte servat den än.
jag kommer spola motorn och se om det kommer nått gojs, men hoppas jag slipper renovera värmeväxlaren. vad jag kan se på bilderna så är det bara att löda nya rör om dom ärjat sönder, klart på en eftermiddga :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min KAD42P-A tycker inte i heller om att ha hög nivå i expansionskärlet - det går ganska snabbt ner till min och stannar där. Hos mig tar det sig ut genom locket på expansionskärlet. Jag provade att rengöra backventilen som sitter i locket, men det hjälpte inte. Det ska finnas lock med annan backventil (överströmningsventil) som släpper ut först vid högre tryck - men jag vet inte var man köper det.

 

Jag har varmvattenberedare som sitter sidan om motorn och gångvärme som sitter ovanför motorn (typ 30 cm). Jag misstänker att denna ger extra högt tryck på kylvätskan.

 

Motorn blir inte varm (termostat stängt - temperatur under 65 grader) utan att jag kör utplanat (över 12 knop). Utplanat så ökar temperaturen snabbt till 85 grader och stannar där.

Jag har nu i 6 år levt med att nivån ligger på min-sträcket. Men funderar på att byta locket till ett som tål högre tryck.

Man läser ofta om detta problem.

 

Sjövattenpumpen drivs med kugghjul. Sötvattenskylningens cirkulationspump drivs med rem.

 

Jag har spolat både sjövatten systemet och sötvattensystemet, i båda riktningarna på flera ställen så att alla inblandade komponenter sköljts på båda hållen - detta med vanligt vatten. Det kom mycket gojs, speciellt ut värmeväxlaren. Jag har renoverat både sjövatten- och cirkulations-pumparna - enkelt jobb. Men att montera cirkulationspumpen är riktigt jobbigt, eftersom den ska passas mot både termostathus (uppåt) och motorblocket (åt sidan). Gummiröret på 10 mm mellan termostathus och cirkulationspump måste vara riktigt mjukt för att fixa detta (VP original är det).

IMG_2179.JPG

IMG_2314.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta fenomen att den går varm på högre belastning kan också bero på att avgaskröken som original är i gjutjärn rostar ihop så motorn inte får ur sig rätt mängd vatten. Då kyller den dåligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...