Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
johan_sjobjorn

Badbrygga Biltema EVA fuskteak - klarar den det?

Rekommendera Poster

Jag har en idag en badbrygga med teakplankor. Dessa har jag slipat ner ca 25% och oljan för att få ordning på dem. 
 

jag tänkte testa montera dävertar för gummijollen och mina teakplankor kommer vara för klena för ändamålet.

 

min plan var att ersättas plankorna med en plywoodskiva som jag sågar ut, impregnerar med polyester och målar med gelcoat. På denna tänkte lägga Biltemas EVA teak som skall vara självhäftande. Självklart ruggar jag och rengör ytan noggrant innan.

 

min oro är om limmet håller den tuffa miljön med ständiga översköljningar i starkt solljus. 

Min fråga är alltså om någon har erfarenhet av Biltemas EVA teak eller liknade produkt på en badbrygga?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Jag har en idag en badbrygga med teakplankor. Dessa har jag slipat ner ca 25% och oljan för att få ordning på dem. 
 

jag tänkte testa montera dävertar för gummijollen och mina teakplankor kommer vara för klena för ändamålet.

 

min plan var att ersättas plankorna med en plywoodskiva som jag sågar ut, impregnerar med polyester och målar med gelcoat. På denna tänkte lägga Biltemas EVA teak som skall vara självhäftande. Självklart ruggar jag och rengör ytan noggrant innan.

 

min oro är om limmet håller den tuffa miljön med ständiga översköljningar i starkt solljus. 

Min fråga är alltså om någon har erfarenhet av Biltemas EVA teak eller liknade produkt på en badbrygga?

 

Det som gör mig fundersam är limmet på den självhäftande EVA-plasten. Dvs samma sak som gör dig fundersam.

 

Har dock ingen erfarenhet med EVA, men Flexiteek (förvisso en helt annan produkt) som limmats med det (av Flexiteek) rekommenderade limmet klarar badbryggan galant. Hade det på min förra båt och efter 10 år var det precis som när jag lade dit det. Den badbryggan översköljdes ofta i vissa farter då den var mycket nära vattenlinjen, och i hemmahamnen låg aktern mot söder. Så solexponering fick den.

 

Nu är EVA inte riktigt samma material, en annan produkt och som sagt - med "inbyggt" lim.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lagt Biltema EVA-Teak på badbrygga och klistrade den bara på plankorna, alltså inget jättebra underlag, satt väldigt bra men hade bara båten 1år efter det så vet inte hur det blir efter lång tid men det som jag provat så är limmet väldigt bra. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kostnaden för att testa är ju inte våldsam då badbryggan är ganska liten.

 

teakplankorna sparar jag ifall jag ångrar mig eller det inte funkar som tänkt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller varför inte laminera under teakplankorna med billigare lämpligt träslag till den tjocklek du önskar .Kör med PU-lim så ska det nog hålla. Åtgärden blir osynlig och det snygga teakutseendet behåller du då på köpet och slipper det syndigt fula plasteriet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att ytan du lägger EVA på är slät och blank. Lägg sen lösningsmedelsbaserat kontaktlim på ytan och låt det torka sina 10 minuter, sen lägger du dit den självhäftande EVA:n. 

Har gjort ungefär så på aluminiumtofter i en Buster och det sitter utomhus i sol regn och rusk, och visar ingen tendens att släppa efter två år.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

La den på badbryggan förra våren..höll hela sommaren trots att badbryggan konstant blir dyngsur när man kör..mattade mer underlaget samt la en sträng tec 7 runt kanter och skarvar..tröck fast mattan med en brödkavel 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...