Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Vattenfall

Köpråd för en liveaboard

Rekommendera Poster

God kväll på er alla!

 

Jag har tidigare endast varit en trogen läsare av forumet, men så här dagen före julafton slår jag till med ett eget konto!

Anledningen till trådstarten är att jag i närtid ska införskaffa mig en segelbåt. Jag är en landkrabba utan mycket sjövana, så jag vänder mig till er för rådgivning!

 

Vad jag söker är en liveaboard segelbåt som är omkring 33-40ft, som är lämpad för långsegling. Vad jag tror är viktigt för mig utöver säkerhet är en bekväm cockpit.

Jag vet att jag kommer vilja införskaffa en watermaker och uppgradera till en batteribank bestående av lithium om det inte redan är installerat. 

 

Min budget är ca 800.000kr.  Men då ser jag gärna att det täcker in det mesta vad gäller långfärdsbåt. Jag kan tänka mig justera den om det betyder ett "bättre" köp.
 

Anledningen till trådstarten är att jag inte riktigt vet vad jag bör leta efter. Ska det vara en äldre kvalitetsbåt i form av en HR, najad, Malö, eller är plastic fantastic rätt väg att gå. Ska jag köpa en "billigare" båt med behov av uppgraderingar eller leta efter någon som redan har "allt". Bör jag vidga sökområdet till utanför Sveriges gränser?  Vad är ett kap idag? 

 

Ja, ni förstår säkert dilemmat alla nya köpare står vid, oavsett om det gäller en båt, bil, hus eller lägenheten.  All form av input välkomnas, så har du en åsikt får du mer än gärna dela den!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen som deltagare på MG,

 

Man ser många äldre Najader i avlägsna hamnar, så de är troligen ett bra val.

Det skriver jag nog för att jag seglat på en Najad de senaste månaderna och därför sett många grann-Najader ligga och guppa i marinor och på ankringsplatser.

Hur som helst är de vanliga.

 

Långkölade båtar är kanske lite "tröga", men det uppskattar man när vågorna är höga.

(Ett oavsiktligr julrim.)

 

Om du hittar en långfärdsrustad båt som seglat något varv så tror jag det är mera kostnadseffektivt än att rusta själv. Dessutom är båten och utrustningen prövad, anpassad och prövad igen. Dessutom säkert flera gånger.

Du slipper uppfina ett antal dåliga hjul helt enkelt.

 

Jag vet inte hur mycket utrusrningen för långfärdssegling kostar, men min gissning är att du får lägga minst ett par tre hundra tusen kronor för att konvertera en vanlig semestersegelbåt till att bli en "riktig" långfärdsseglare. Sedan kan man naturligtvis komma iväg med en vanlig semestersegelbåt också om man vill, men i längden tror jag det straffar sig.

 

Jag och min fru har seglat som paying crew ett par gånger och det är väldigt lärorikt.

Vi lärde oss tex. att vi inte vill segla jorden runt, men gärna vill segla som paying crew några månader då och då. Sedan har vi ju också fått förståelse både för vad som krävs och vilka kostnader man kan förvänta sig.

Mitt tips är absolut att ge sig ut några månader med någon som redan är på väg runt klotet för att se och lära, lära både hur man själv upplever det och vad som krävs av båten och besättningen.

 

Litiumbatterier är jag tveksam till, men visst är det fantastiskt med lätta, kompakta batterier som suger åt sig laddning så snart man startar motorn.

Jag tycker helt enkelt det krävs för mycket kunskap än så länge. Lite som att sätta sig i en formelbil med ett B-körkort.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett urval. Undvik teakdäck och övriga excesser i nedbrytbara exteriöra material. Välj ett exemplar som har någorlunda fräsch motor, och som haft en historik av oceansegling och/eller "liveaboard".

https://se.yachtworld.com/batar-till-salu/typ-segelb%C3%A5tar/region-europa/land-storbritannien/land-nederl%C3%A4nderna/land-frankrike/land-irland/land-tyskland/land-danmark/land-finland/land-guernsey/land-jersey/land-litauen/land-polen/land-sverige/?length=11-15&price=-750000&hullMaterial=aluminum,fiberglass&page=2

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt som ligger mig varmt om hjärtat, men som (än så länge) tyvärr ligger utanför min budget är Hood 38 Mk 1 (wauquies). Den kostar ca: 400-600 tusen. Båten väger dryga 10t varav 5t i kölen. Centerboardet ger ett variabelt djupgående  från 1,37m till 3,3m.

 

Nackdel är ett oskyddat balansroder, så ett reservroder är ett måste anser jag. Därför föreslår jag att man kompleterar med ett hydrovane vindroder till denna båtmodell.

 

Hood 38 Mk1 har dubbla nedgångar in i båten samt enligt mig mycket fin invändig  planlösning. Den är mycket sjövärdig och soligt byggd, med utmärkta seglingsegenskaper i alla väder.

Screenshot_20211224-144437_Chrome.jpg.ceff3fa80ac2e9e097406749a850920c.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-23 vid 23:20 skrev Mackey:

Jag och min fru har seglat som paying crew ett par gånger och det är väldigt lärorikt.

Vi lärde oss tex. att vi inte vill segla jorden runt, men gärna vill segla som paying crew några månader då och då. Sedan har vi ju också fått förståelse både för vad som krävs och vilka kostnader man kan förvänta sig.

Mitt tips är absolut att ge sig ut några månader med någon som redan är på väg runt klotet för att se och lära, lära både hur man själv upplever det och vad som krävs av båten och besättningen.

Tack för återkopplingen! 

 

Ja, utifrån vad jag läst runt lite här på forumet och diverese youtube kanaler, så känns det som att man få räkna med 300k om man ska uppgradera en båt för långfärd. Plus all tid så man inte är ute till havs. 

 

Jag har funderat på att gå som paying crew, men lyckas alltid prata ut mig själv i sista stunden. Jag är nog främst orolig för att man inte ska hitta rätt båt och besättning som man klickar med. Sen är jag en hemsk snarkare, vilket inte lär uppskattas på en båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Seawolf:

Här är ett urval. Undvik teakdäck och övriga excesser i nedbrytbara exteriöra material. Välj ett exemplar som har någorlunda fräsch motor, och som haft en historik av oceansegling och/eller "liveaboard".

Ja, jag har faktiskt inget intresse av teakdäck även om det är vackert.

Exempelvis så ligger den ute en HR 36 på blocket, vore man en idiot om man köpte en sådan båt och ersatte teaken med non-skid? Vad kan ett sådant projekt kosta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar som är ”långfärdsutrustade” är säkert en bra väg att gå men jag vet några där flera delar av riggen var helt utsliten efter en tur över Atlanten trots att de var nybytta innan färden startade. 
Så även om du köper en bra utrustad båt så får du räkna med att vissa delar behöver bytas innan du ger dig av på segling utanför kusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Vattenfall:

Vad kan ett sådant projekt kosta?

Beror ju väldigt mycket på hur mycket du kan/vill göra själv och om du i så fall har någonstans att hålla till under jobbet. Vet att det är några här på MG som har gjort ett sådant jobb men kommer inte ihåg vilka. Testa att söka så kanske du hittar. Räkna dock med att det blir dyrt att leja bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

finns ju många gamla båtar som vart på långtur, Overseas 35 an är ju en båt gjord för långtur

https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/overseas_35/98331060

tyvärr är de väl lite tröga o trånga, skulle nog kollat på nåt lite modernare , som tex Sweden Yachts. De har ju många fina halvmoderna välbyggda seglare . Jag 

men vill man bo bra med gott utrymme är det nog bättre att sikta på de nyare båtarna från de de Europeiska varven. Stora bekväma sittbrunnar bra bredd hela vägen bak

moderna i linjerna.

tex Benetau är ju det varvet som har flest båtar som långseglat runt jorden, så de verkar funka bra för ändamålet de med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att läsa befintliga trådar på MG om lämplig långfärdsbåt, finns flera trådar som fortfarande är aktuella mtp pris/prestanda på 10-50 år gamla båtar?
Om MG sökmotor inte funkar går det alltid att använda google 🙂

Utrustningsnivån tycker jag bör anpassas efter seglingsområde:

  • längesegling i Europa/Medelhavet
  • över Atlanten fram och tillbaka (vindroder)
  • ett varv runt klotet (vindroder + watermaker)

Lyssnade på Jimmy Cornell för något år sedan och hans melodi var att inte komplicera båtlivet för mycket, behöver inte bli så extrem som Yrvind.

 

Budget för ett par brukar ligga på 20-30 ksek, är man single-handed blir skillnaden enbart lägre matkonto, båtunderhållet har en tumregel om 10% vilket många säger stämmer skapligt (800 ksek båt kostar grovt 80 000 sek i årligt underhåll i snitt om man är ute några år).

 

 


 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv ställt mig samma frågor och ungefär samma budget.

 

Det handlar mycket om hur du vill ha det ombord. Jag har en Najad och min filosofi när jag valde båt var att jag hellre valde en äldre båt som var av god kvalitet och framförallt robust och trygg. Jag har aldrig varit orolig i båten trots 36 timmars bidevind i kuling över Nordsjön.

 

Alternativet är kanske en modernare båt. Du får en snabbare båt med bättre utrymmen för ungefär samma pris skulle jag tro. En sådan båt är lite livligare och kräver nog mer av besättningen vid lite hårdare väder. 

 

En smaksak helt enkelt.

 

Jag valde en båt som redan varit ute men det betyder ju också mer slitage och grejer går sönder hela tiden. Ca 10% per år är en tumregel jag kan skriva under på, trots att jag bara varit ute fem månader.

 

Är på Kap Verde nu och har det bra.

Den bästa båten du kan köpa är ju den som kan ta dig ut. Utan att lägga sju svåra år på rustning. 😎

 

Några tips att kolla på som jag själv kan tänka mig.

Najad. 

Hallberg Rassy

Malö 

Contest

Contessa, lite livligare

Moody 

 

När jag tittar här I marinan är de flesta monohulls Benetau, jeneau och Hallberg Rassy.

 

Det ligger nog fem HR här och två najader inkl min.

 

Panacea

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Gaidin:

 

Är på Kap Verde nu och har det bra.

Grattis! Ser ut att ligga bra där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev ChristerN:

Grattis! Ser ut att ligga bra där.

Nja.

Atlantdyningen tar sig in i marinan. Jag ligger långsides mot en brygga och det rycker som fan i tamparna, knakar och lever.

 

Jag har sju linor till bryggan för avlastning, till fyra knap på båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gaidin:

Nja.

Atlantdyningen tar sig in i marinan. Jag ligger långsides mot en brygga och det rycker som fan i tamparna, knakar och lever.

 

Jag har sju linor till bryggan för avlastning, till fyra knap på båten...

Vilket ju ger ett ännu större incitament till att köpa en robust båt.

Här finns ofta exempel på hur knap slits loss från båtar.

 

Det märks att man inte är i omskärs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gaidin:

Nja.

Atlantdyningen tar sig in i marinan. Jag ligger långsides mot en brygga och det rycker som fan i tamparna, knakar och lever.

 

Jag har sju linor till bryggan för avlastning, till fyra knap på båten...

Tänkte mer på att vi här har minusgrader, is, snö och allmänt dåligt båtväder 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Tänkte mer på att vi här har minusgrader, is, snö och allmänt dåligt båtväder 😉

Olika platser, olika bekymmer. 😀

 

Men nu börjar det bli kallt. Knappt över 22 grader och lite mulet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åhh, stackars dig!

I delar av Sverige är det 60°C kallare!

 

Tågen mellan Luleå och Narvik ställs in pga. att det beräknas bli -40°C de närmaste dygnen.

 

@Gaidin, är du intersserad av en Andersen-vinsch. Jag vet ju att du vill ha en extravinsch.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/andersen_st46_winsch__vinsch_till_segelbat_/99100743

 

4000:- kronor är ett kanonpris måste jag säga (ny minst 15 000:- kr)  och du blir garanterat inte besviken på en Andersen.

Den inns i Stockholm, så om du har en besättning påväg från Sverige så kan jag köpa och ordna så att de får vinschen att ta med.

Jag kan givetvis posta den till Kap Verde också, men jag vet inte vad det kostar i frakt, tull och andra skatter, mm.

 

Lite apropå underhåll och kostnader vid långsegling...

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...