Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
breckan

Laddning från två håll - separera med dioder?

Rekommendera Poster

Hej, har en Victron solcellsladdare som laddar ett par Trojan förbrukningsbatterier. Batterierna behöver en laddare som lämnar lite högre spänning för toppladdning och lägre spänning för float, så Victron som är programmerbar passar perfekt. Nu på vintern levererar solcellerna inte så bra så jag har kompletterat med en datorladdare. 

Har märkt att jag inte kan ha både solceller och datorladdare parallellkopplade på Victron-laddarens ingång, så jag har installerat en trevägsbrytare för att välja solcell - off - datorladdare. Funderar på att sätta likriktardioder istället för trevägsbrytaren. Tror ni det funkar?

dioder.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälper det, du får fortfarande två källor igång samtidigt till Victronladdaren.

Vad är det för utgångsspänning på datorladdaren? Du tappar typ 0,6-0,7V över dioden så klarar Victronladdaren den lägre ingångsspänningen?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Kane:

Hjälper det, du får fortfarande två källor igång samtidigt till Victronladdaren.

Vad är det för utgångsspänning på datorladdaren? Du tappar typ 0,6-0,7V över dioden så klarar Victronladdaren den lägre ingångsspänningen?

Din första fråga är precis det jag är osäker på, hjälper det ens? Det jag märkte var att strömmen från solcellen gick bakvägen in i datorladdaren och nådde inte Victron-laddaren. Precis samma för datorladdaren, strömmen gick bakvägen in i solcellen och det blev nästan kortslutning. Tänkte att dioderna skulle förhindra detta?

 

Spänningsfallet borde inte vara något problem; datorladdaren har en spänning på lite drygt 19 volt och solcellen maxar på 22 volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här känns snarlikt min fundering kring detta, men hade tänkt separera inspänningen från solpanelen/nätaggregatet med en treläges strömbrytare (on-off-on).

 

Men det fungerar alltså bra för dig att koppla  nätaggregat till regulatorns solpanelingång?

 

 

 

 

 

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En likriktar Diod på kablaget till nätaggregatet ska fungera. Kolla om solpanelen redan har det annars bör du nog sätta en diod där också.

 

Blir liknande lösning som när man har flera solpaneler parallellkopplade. Bara det att en solpanel egentligen är ett nätaggregat i det här fallet.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev No_jah:

Det här känns snarlikt min fundering kring detta, men hade tänkt separera inspänningen från solpanelen/nätaggregatet med en treläges strömbrytare (on-off-on).

 

Men det fungerar alltså bra för dig att koppla  nätaggregat till regulatorns solpanelingång?

 

 

 

 

 

Ja, det fungerar utmärkt så länge jag begränsar laddströmmen och det är enkelt gjort med Victron. Att ladda ett båtbatteri är betydligt tyngre än ett datorbatteri, så även om datorladdaren ska klara 90W har jag begränsat laddströmmen till 3A för att inte riskera överbelastning av datorladdaren och vilka obehagliga saker det skulle kunna föra med sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev LuminaL:

En likriktar Diod på kablaget till nätaggregatet ska fungera. Kolla om solpanelen redan har det annars bör du nog sätta en diod där också.

 

Blir liknande lösning som när man har flera solpaneler parallellkopplade. Bara det att en solpanel egentligen är ett nätaggregat i det här fallet.

 

 

Bra tack för input.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...