Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndersAnkan

Verktyg för byta oljerfilter

Rekommendera Poster

Jag tänkte byte oljefilter till våren på min inombordare. Det är en Volva penta. Nu vet jag inte exakt vad det är för moter. Det är en gammal GM motor. Bensin, 4 tändstift. Gissar att den är från 1996. Det finns en skylt på motorn där det står: Type 30GS PBYMCE

 

Går det att lista ut vad det är för filter på denna?

 

Och fråga nummer 2, givet att filtret sitter lite avigt till tänkte jag köpa ett verktyg för att ta bort det. Tror ni att ett av dessa passar? I så fall vilken? Jag ser givetvis att det står att de är för bilar, men det kanske är samma storlek som för båtar...

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/oljefilterverktyg/oljefilterverktyg-2000042023?gclid=Cj0KCQiAzfuNBhCGARIsAD1nu-9NaI9SbzyBDcfw83Q8oRJzNeqeovaSpD-jD3vWUP6dWjSXqU5CqrkaAr_fEALw_wcB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade denna info om motorn

 

NameValue

Product NameG3-B-AQ-8

Product Designation3.0GSPBYMCE

Part Number3868748

Production Period1996-1998

Number Of Cylinders4

Bore101.60 mm

Stroke91.40 mm

Compression Ratio9.2:1

Displacement2.96 liters

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar det inte med handkraft eller ditt verktyg så får du slå en skruvmejsel igenom.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den du länkar till ser ut att vara för en specifik storlek på filtret?

Köp ett universalverktyg i stället, då vet du att det kommer att passa.

Finns på bensinmackar, Jula, Biltema mm.

Varmkör motorn innan och använd diskandskar för att skydda dig mot värmen, smutsiga oljan samt för att få bra grepp.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo.... Men det verktyg jag visade verkar ju sjukt enkelt. BAra att sätta på och låssa med ett spärrhandtag.

 

Filtret sitter på undersidan och det är lite knepigt att komma åt.

 

A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket verktyg som är lämpligt beror ju helt på hur filtret sitter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndersAnkan:

Jo.... Men det verktyg jag visade verkar ju sjukt enkelt. BAra att sätta på och låssa med ett spärrhandtag.

 

Filtret sitter på undersidan och det är lite knepigt att komma åt.

 

A

Ja, fast om filtret inte passar blir det ju inte enkelt alls, eller hur?

Tycker det där ser ut som ett verktyg för filtren på Yamahas utombordare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Fungerar det inte med handkraft eller ditt verktyg så får du slå en skruvmejsel igenom.

Att slå en skruvmejsel igenom blir onödigt slabbigt. Dessutom har jag varit med om att det inte fungerade... filtret trasades bara sönder. Sedan blir det svårt att få riktiga verktyg att fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev ChristerN:

Tycker det där ser ut som ett verktyg för filtren på Yamahas utombordare...

I texten i TS länk nämns Volvo  och VAG, inte ett ord om Yamahas utombordare. Den typen av filterverktyg är faktiskt riktigt bra.

 

I denna låda kanske Du hittar verktyg som passar till Yamahas utombordare. https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilverktyg/oljeverktyg/oljefilteravdragare-033191/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

I texten i TS länk nämns Volvo  och VAG, inte ett ord om Yamahas utombordare. Den typen av filterverktyg är faktiskt riktigt bra.

 

I denna låda kanske Du hittar verktyg som passar till Yamahas utombordare. https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilverktyg/oljeverktyg/oljefilteravdragare-033191/

 

Har de verktyg till utombordaren jag behöver. Noterade bara att formen på filtret liknade det till Yammas utombordare.

Fast länken kanske var till TS?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många sorter, se här.

 

Jag har ofta nytta av denna variant.

Oljefiltersavdragare.thumb.jpg.5d80399590f740e4f16526cfbccb730e.jpg

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev AndersAnkan:

Jag tänkte byte oljefilter till våren på min inombordare. Det är en Volva penta. Nu vet jag inte exakt vad det är för moter. Det är en gammal GM motor. Bensin, 4 tändstift. Gissar att den är från 1996. Det finns en skylt på motorn där det står: Type 30GS PBYMCE

 

Går det att lista ut vad det är för filter på denna?

 

Och fråga nummer 2, givet att filtret sitter lite avigt till tänkte jag köpa ett verktyg för att ta bort det. Tror ni att ett av dessa passar? I så fall vilken? Jag ser givetvis att det står att de är för bilar, men det kanske är samma storlek som för båtar...

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/oljefilterverktyg/oljefilterverktyg-2000042023?gclid=Cj0KCQiAzfuNBhCGARIsAD1nu-9NaI9SbzyBDcfw83Q8oRJzNeqeovaSpD-jD3vWUP6dWjSXqU5CqrkaAr_fEALw_wcB

Det verktyget är för insatsfilter. Där kan man inte använda de vanliga filterverktygen som kramar runt filtret, då det riskerar att krama sönder filterhållaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev excel319:

Det verktyget är för insatsfilter. Där kan man inte använda de vanliga filterverktygen som kramar runt filtret, då det riskerar att krama sönder filterhållaren.

Det finns likadana verktyg till vanliga oljefilter också. Vi använder dem flitigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Eld-:

Att slå en skruvmejsel igenom blir onödigt slabbigt. Dessutom har jag varit med om att det inte fungerade... filtret trasades bara sönder. Sedan blir det svårt att få riktiga verktyg att fungera.

Jag trodde du fattade att det var en nödlösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I första hand skulle jag kört med en universal, alltså modellen som spänner om själva filtret som du kan köpa på allt från macken till Biltema, JULA m.m. Om man gillar varianten med band eller kedja är en smaksak kanske, men den med kedja har jag upplevt lite bättre på "hala" filter.

 

Den länkade passar bara om filtret har precis det utförandet i toppen med "kantighet" som kanske är på vissa originalfilter. Men långt ifrån alla.

Sedan kan de som redan nämnts vara gjorda för att lossa locke på insatsfilter, men här vill jag minnas att det i alla fall på VAG är möjligt att lossa "locket" med en vanlig nyckel också.

 

Men varför inte titta på ditt filter först, mäta och kolla ?  Du är ju den som har ju tillgång till motorn, och även om "panelen" kanske kan länka till ett (av alla) filter som passar så är det ju inte alls säkert att det är just ett sådant som sitter på DIN motor och just nu. Dvs de svar du får här kan kanske ge dig en hint, men  om verktyget du länkar till passar det filter som sitter på din motor just nu kan ju ingen här veta.... 

 

Klart det blir slabbigt om man tvingas slå en mejsel igenom. Men som @Jorgen01 skriver är det ju nödlösningen när inget verktyg fungerar eller får plats. Bättre slabbigt än att inte få loss filtret alls....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder denna modellen:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/oljefilterverktyg/universaloppnare-2000016986

Den fungerar bra. Men det är litet trångt i motorrummet så det kan vara svårt att spänna bandet. Viktigt är att spännbandet och själva filtret är rent, om det är litet oljigt får man inget grepp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag den här modellen. Finns lite här och där, bl.a. på Mekonomen. Fördelen med den är att ju hårdare filtret sitter och ju mer man måste ta i desto hårdare greppar den runt filtret.

 

image.png.1269783ddc0ce873438205e8f71cb3c9.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Fördelen med den är att ju hårdare filtret sitter och ju mer man måste ta i desto hårdare greppar den runt filtret.

Det är bra och så funkar även de avdragare som spänner kedja eller band runt filtret.

Jag tror aldrig jag misslyckats med att få loss ett filter med dessa typer av självspännande avdragare annat än när filtret är svåråtkomligt, då blir det en skruvmejsel genom filtret. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har misslyckats med kedja flera gånger. Det för att verktyget var gjort av mjukost så att det gick sönder och dels för att kedjan bucklade ihop filtret istället för att vrida det. Jag har haft bättre lycka med denna typ av stålband. Den är slät på insidan och har större anliggningsyta mot filtret så den förstör inte filtret lick lätt som en kedja.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Eld-:

Jag har misslyckats med kedja flera gånger. Det för att verktyget var gjort av mjukost så att det gick sönder och dels för att kedjan bucklade ihop filtret istället för att vrida det. Jag har haft bättre lycka med denna typ av stålband. Den är slät på insidan och har större anliggningsyta mot filtret så den förstör inte filtret lick lätt som en kedja.

Det har hänt mig också. :(

Ett bredare band är nog bättre.

 

17 timmar sedan skrev Mackey:

Det finns många sorter, se här.

 

Jag har ofta nytta av denna variant.

Oljefiltersavdragare.thumb.jpg.5d80399590f740e4f16526cfbccb730e.jpg

En fördel med denna variant är att man kan sätta på förlängare så att man kan ha hävarmen var som helst i filtrets förlängning och att man använder ett spärrskaft så att även små rörelser räcker för att lossa filtret.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu bör väl samtliga i denna tråd lärt sig att byta oljefilter.

Nu tycker jag att farbror Ohm avslutar det hela med en halvtorr Göteborgsanekdot.:):);)

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bidrar med en klassiker...

 

Hur många forummedlemmar krävs det för att byta ett oljefilter?

1 för att byta oljefiltret och posta att det blivit utbytt.
14 som delar liknande erfarenheter av att byta oljefilter och ger förslag på hur oljefilter skulle kunna bytas på andra sätt.
7 som varnar för farorna med att byta oljefilter.
10 som pekar på stavfel och grammatiska fel i tråden om hur man byter oljefilter.
5 som anmärker på språkpoliserna.
3 språkpoliser som hackar tillbaka på de som anmärkte på språkpoliserna.
6 som argumenterar om det heter ”olje filter” eller ”oljefilter” och ytterligare 6 som idiotförklarar de 6 första.
2 yrkesmän som arbetat i oljefiltersindustrin och menar att den korrekta benämningen är ”lubrikationsfilter”.
15 besserwissers som hävdar med bestämdhet att de också arbetat med oljefilter och att ”smörjfilter” är det korrekta uttrycket.
19 som postar att det här forumet inte behandlar byte av oljefilter och ber moderatorn flytta tråden till ett oljefiltersforum.
11 som försvarar att tråden är på detta forum därför att vi alla använder oss av oljefilter och att det därför är en relevant diskussion.
36 som debatterar vilken utbytesmetod som är bäst, var man köper de bästa oljefilterna, vilket oljefiltersmärke som är bäst och vilket som är sämst.
7 som postar länkar till siter där man kan se olika typer av oljefilter som påpekar att det finns en sökfunktion på forumet och att man kan hitta svaret om man använder den, för ämnet har varit uppe förut.
4 som postar inlägg om att länkarna inte fungerade och själva postar rätt länkar.
3 som från ovanstående länkar med relevant innehåll för de som behöver ytterligare länkar om oljefilter.
13 som citerar inlägg med hela innehållet inklusive alla föregående signaturers inlägg och skriver ”Jag håller med…”.
5 som PM:ar sina närmaste kompisar och ondgör sig över trådens utveckling.
4 som skriver ”Hade vi inte den här diskussionen uppe i en annan tråd nyss?”.
2 som länkar till den föregående diskussionen om att byta oljefilter.
13 som skriver ”Gör en Googlesökning på byte av oljefilter innan ni postar inlägg om hur man byter oljefilter!”.
1 forummedlem som efter 6 månader hittar tråden på sidan 126, postar ett inlägg och startar om alltihop igen.

  • Haha 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan lägga till en rad till, x antal som frågar hur Biltemas grejor fungerar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Jorgen01:

Du kan lägga till en rad till, x antal som frågar hur Biltemas grejor fungerar.

Och då ytterligare en:

4 personer som har en kompis som hade hört om en som kände en vars polares bil totalhavererade efter att de bytt till Biltemas filter.....

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har stänksmörjning och alltså inget oljefilter. Så det här inlägget är meningslöst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-20 vid 17:07 skrev Jorgen01:

Nu bör väl samtliga i denna tråd lärt sig att byta oljefilter.

Nu tycker jag att farbror Ohm avslutar det hela med en halvtorr Göteborgsanekdot.:):);)

Sjutton också, nu måste ju alla synapserna försöka att koppla ihop olika humorcentra och diffusa delvis defragmenterade minnesbankar i närheten av hjärnans större hålrum, ”hippocampus”.

 

Det bästa jag kan komma på eller det minst dåliga är en gåta.

 

Varför är det så halt på oljeberget?

 

Jag har haft gamla Citroëner och har nu luftkylda VW, och i dessa fanns det inget oljefilter, däremot en oljesil, denna skulle man göra ren var tusende mil. Men det finns konverteringssatser så att man kan använda vanliga oljefilter. 
 

Till min TAMD31 som jag hade i förra båten fanns det en konverteringssats att köpa så att filtret hamnade högre upp på motorn, och blev därmed bekvämare att byta.

Nuvarande KAD43 har redan alla olika filter monterade högt upp på motorn, men jag tror att det är original.

 

För att minska sölet vid filterbytet vidtager jag två olika moment.

  • Först lägger jag ut en oljesugsduk under filtret,
  • sedan trär jag en hundbajspåse över filtret, kopplar avdragaren och skruvar loss.

Det nya filtret fylls med färsk olja innan det skruvas på plats.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Varför är det så halt på oljeberget?

Den är lika bra som den om han som bäddade vattensängen med badlakan.

Eller den som handlar om mannen som gick förbi kvinnan som hade en katt i knät.

Och som frågade om han fick klappa kissen. Det går bra sa kvinnan jag skall bara se om någon kan hålla katten under tiden.

Redigerad av Jorgen01
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Jorgen01:

Den är lika bra som den om han som bäddade vattensängen med badlakan.

Eller den som handlar om mannen som gick förbi kvinnan som hade en katt i knät.

Och som frågade om han fick klappa kissen. Det går bra sa kvinnan jag skall bara se om någon kan hålla katten under tiden.

Var det samma tant som resonerade som så; "var sak på sin plats" och lade in skridskorna i isboxen?

 

Men varför är det då så halt på Oljeberget?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men varför är det då så halt på Oljeberget?

För det ligger i Kaaaanans land  !

(Från Galenskaparna & After Shave)

 

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...