Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jhnlfgrn

Epifanes Easy flow eller rå linolja?!

Rekommendera Poster

Hej!

Tänker använda epifanes produkter på min mahognybåt. Tex bottenprimer under vattenlinjen samt fernissa över vattnet. De har ju en impregneringsolja som heter easy flow som de rekommenderar att stryka på innan. Den verkar bestå av linolja och kinesisk träolja samt lacknafta. Den är ganska dyr i förhållande till att köpa hederlig rå linolja (typ 5 gånger så dyr). Finns det någon anledning att använda easy flow istället för rå linolja?!

 

mvh

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jhnlfgrn:

Finns det någon anledning att använda easy flow istället för rå linolja?!

Kortare tid för oljan att härda innan du fernissar..? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-17 vid 12:30 skrev Peter_K:

Kortare tid för oljan att härda innan du fernissar..? 

Jo. Att den råa linoljan härdar långsammare hade jag nog tänkt. Det kan väl också vara en fördel då den hinner dra in ordentligt. Jag tänkte mer på om det fanns andra fördelar då den är så mycket dyrare. Typ att den kinesiska träoljan har nån fördel gentemot linoljan. 
 

/Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev jhnlfgrn:

Jo. Att den råa linoljan härdar långsammare hade jag nog tänkt. Det kan väl också vara en fördel då den hinner dra in ordentligt. Jag tänkte mer på om det fanns andra fördelar då den är så mycket dyrare. Typ att den kinesiska träoljan har nån fördel gentemot linoljan. 
 

/Johan 

Har för mig att kinesisk träolja är lite tunnare och har lite lättare att tränga ner i trät. Linoljan lägger sig oftast mest som en yta ovanpå hårdare/tätare träslag. Men jag kan ha fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ChristerN:

Har för mig att kinesisk träolja är lite tunnare och har lite lättare att tränga ner i trät. Linoljan lägger sig oftast mest som en yta ovanpå hårdare/tätare träslag. Men jag kan ha fel.

Både ja och nej. 
Kokt linolja lägger sig ovanpå, men rå har mindre molekyler och tränger in bättre. Kinesisk träolja har ännu mindre molekyler, men härdar snabbare än linolja så man hinner inte få på lika mycket som rå linolja eftersom den ythärdar. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...