Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Ruskpricken

Får google "stjäla" bilder?

Rekommendera Poster

Måste få kommentera min upplevelse runt det här.

Intressanta inlägg.

 

Jag har en trädgård. Innanför staketet står ett konstverk. Google går förbi å pekar på att där finns det. Men som jag ser det så kan man i deras info kopiera, fota av, konstverket. Som jag uppfattar det så skall den som vill se det å fota av det kommat till mitt staket å be om lov att fota av konstverket innanför staketet. De som bara går förbi däremot får titta hur mycket de vill, men inte fota.

 

Vill tilläga att jag lider inte av detta som hänt men funderar på gränserna för hur vi skall ha det å hur vi har det redan. Blir inte ledsen om exvis Peter eller Ingemar eller nån annan här, vem som, kopierar bilden på min båt å har det i sin dator för att titta på den. Jag har åsså sparat en del bilder som jag har i min dator just för att titta på den,  letar kanske efter en detalj på den å den båten å jämför med.... ni fattar.

 

Den andra funderingen jag hade har inte kommenterats å diskuterats. Den om "offentlighetsprincipen" som har utnyttjats till fullo. Varför skall någon som ev letar efter min adress hos tex Hitta.se få veta att jag har en traktor å är gift med xyz som tjänar mer eller mindre än snittet i området å hur stor tomt jag har. Inte ens att eg få reda på min adress borde vara så lätt som det  är. Förr fick man gå till skatteverket å legitimera sig om inte tel.katalogen räckte till. Numera får man inte reda på en massa saker hos bilregistret utan att legitimera sig på något vis. En får tacka för det. Vad säger ni om detta?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Jag har en trädgård. Innanför staketet står ett konstverk. Google går förbi å pekar på att där finns det. Men som jag ser det så kan man i deras info kopiera, fota av, konstverket. Som jag uppfattar det så skall den som vill se det å fota av det kommat till mitt staket å be om lov att fota av konstverket innanför staketet. De som bara går förbi däremot får titta hur mycket de vill, men inte fota.


Det är fullt tillåtet att fotografera in i din trädgård och ta en bild av konstverket. Det kan sen finnas begränsningar i hur bilden får publiceras, men vid fototillfället finns ingen begränsning. Om inte konstverket är skyddsobjekt med avbildningsförbud, men det förefaller osannolikt...
 

26 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Den andra funderingen jag hade har inte kommenterats å diskuterats. Den om "offentlighetsprincipen" som har utnyttjats till fullo. Varför skall någon som ev letar efter min adress hos tex Hitta.se få veta att jag har en traktor å är gift med xyz som tjänar mer eller mindre än snittet i området å hur stor tomt jag har. Inte ens att eg få reda på min adress borde vara så lätt som det  är. Förr fick man gå till skatteverket å legitimera sig om inte tel.katalogen räckte till. Numera får man inte reda på en massa saker hos bilregistret utan att legitimera sig på något vis. En får tacka för det. Vad säger ni om detta?


Vi har en offentlighetsprincip i Sverige, och den är stark. Uppgifterna du tar upp är offentliga och det är helt fel att man tidigare behövde legitimera sig för att få dem. Tvärt om är det inte tillåtet för en myndighet att ens fråga om din identitet, eller syftet med informationsinhämtandet. Man får alltså, med fullt stöd av lagen, vara helt anonym när man begär ut offentliga handlingar.

Det som undantas är sekretessbelagda uppgifter, som t ex personuppgifter för personer som är under hot och fått nån av de olika sekretessnivåerna. Eller hemliga uppgifter om t ex skyddsobjekt.

Jag är glad och stolt över att vi har dessa lagar och regler. Så borde alla samhällen vara ordnade.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja...jag är inte alls säker på att man får fotografera in i någons område. Däremot får de fota mig om jag går på gatan eller i en butik typ.

Vi hade en veckotidning som tog en bild av en speciell gammal grind inne på tomten, typ just som ett konstverkt som de sedan publicerade å vi hittaade bilden i tidningen. De fick väldigt bråttom med att släta över det hela.

 

Om det skulle vara tillåtet skulle man kunna smygfota grannen när hon solar i adamkostymen sådär bara utan vidare. Äre nån som vet hur det är egentligen?

Det var  hallå när folk blev fotade med drönare som inte var inne på tomten men såg över insynsskyddet så att säga.

 

Sedan tycker jag även om det är "offentligt" att jag äger en traktor så skall det inte visas av företag å publicera sånt. Det var inte avsikten med att vara offentligt. Nånstans där äre fel anser jag. Vi är för naiva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Nja...jag är inte alls säker på att man får fotografera in i någons område. Däremot får de fota mig om jag går på gatan eller i en butik typ.

Vi hade en veckotidning som tog en bild av en speciell gammal grind inne på tomten, typ just som ett konstverkt som de sedan publicerade å vi hittaade bilden i tidningen. De fick väldigt bråttom med att släta över det hela.

Fast det får man. Tack och lov är det fortfarande i stort sett helt fritt att ta bilder i Sverige på (inklusive från) offentligt område. De enda begränsningarna är om man tar bilder in i ett område, på personer, i en miljö där de förväntar sig att kunna vara privata. T ex att ta en bild från en grannes tak in i sovrummet med teleobjektiv. Men inte t ex en bild från gatan där nån råkat ställa sig halvnaken precis i köksfönstret. En tomt är inte ett sånt område under normala omständigheter, om tomten har insyn.

Hur som helst är publicering en helt annan sak än att ta själva bilden. Det spelar också roll i vilken roll man publicerar - det är en sak att lägga upp en bild på en privat hemsida som privatperson och en annan sak att som kommersiell tidning trycka en bild i stor upplaga. Olika regler.
 

9 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Om det skulle vara tillåtet skulle man kunna smygfota grannen när hon solar i adamkostymen sådär bara utan vidare. Äre nån som vet hur det är egentligen?

Ja, det är tillåtet, så länge grannen befinner sig utomhus och den som tar bilden befinner sig på offentlig plats eller på privat mark där man har lov att vara och fotografera från. Befinner sig grannen inomhus är det inte tillåtet, enligt lagen om kränkande fotografering. Dock är det i strikt mening tillåtet om grannen är medveten om att fotograferingen sker, eftersom lagen också säger att det måste ske i hemlighet för att det ska vara ett brott.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är intressant att vi vill tro att saker är på ett vis, när de i själva verket är tvärt om.

 

Många tror tex. att de fyra sista siffrorna i personnumret är ganska väl skyddade, men så är det inte alls. Det är inga svårigheter att helt lagligt ta reda på en persons personnummer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

P-nummer. Jo men visst, det är kod för församlingen å nummerordning i liggaren samt udda/jämnt för kön (där blire problem för vissa?) Sedan en kontrollsiffra så det blir jämnt delbart med tio.

På den tiden så fick alla "utlänningar" å vissa "norrlänningar" en nia, det är borta nu. Sedan sekelskiftet tar man ofta med alla 4 siffrorna i årtalet.

 På 80 talets början innan ens PC kom skrev jag program som kontrollräknade den sista kontrollsiffran. Ganska enkelt.

 

Raol, så om granntanten ser att jag fotar hennes bara rmage, ligger på rygg,  äre okej men inte om jag tar bilden när hon inte ser mig, ligger på mage, solar  på gräsmattan alltså å jag står med kameran på gatan. Nja.....

Äre nån fler än Raol som vet, vad säger lagen exakt? Inte för jag vill ta bild på grannfrun, inte grann dessutom.....

 

Nästa år har enligt ryktet google lovat ta bort tredjepartscoockies. Alltid något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Äre nån fler än Raol som vet, vad säger lagen exakt?

Google stjäl inte bara dina bilder Ruskpricken, det är också en bra källa att hitta svar 🙂
Första sökresultatet när man googlar på "regler för fotografering" bekräftar i princip ordagrant vad raol skriver.
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/hindra-fotografering-eller-filmning-pa-offentlig-plats/

..
.tillägg, länk nr 2 var nästan ännu bättre 🙂
https://www.svenskfotografi.org/laglig-och-olaglig-fotografering/

 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Raol, så om granntanten ser att jag fotar hennes bara rmage, ligger på rygg,  äre okej men inte om jag tar bilden när hon inte ser mig, ligger på mage, solar  på gräsmattan alltså å jag står med kameran på gatan. Nja.....

Äre nån fler än Raol som vet, vad säger lagen exakt?

Det är några (=många) år sedan jag kollade lagen på detta område - så jag VET inte.

Men min uppfattning är att det är OK att fotografera samtliga människor och saker man ser om man befinner sig på allmän (eller egen) plats. Det finns dock undantag där man inte får störa "privatlivets helgd". Man får heller inte fotografera militära objekt eller andra objekt av "skyddsintresse" och där ingår tex flygplatser.

Sen kan man inte publicera vilka bilder som helst. Bilderna får inte vara nedsättande eller stötande tex.

Det är mao skillnad på vad du får fotografera och vad du får publicera (och där räknas att lägga ut på nätet som en publicering).

 

Sen är det en ytterligare skillnad i vad du får publicera som reklam, men det tar jag inte upp här.

 

Din granntant får du fotografera från din tomt eller från gatan om k_rringen ligger ute på sin tomt och solar sin mage. Dock är det tveksamt om du får publicera en sådan bild utan tantens godkännande. (Sen kanske vissa tycker att tantens utseende är stötande men det är en annan sak 😉)

Skulle hon gå in i huset är det dock stopp för fotografering, även om du står kvar på din tomt, om hon inte godkänner det.

 

PS. @Peter_K hann före med info om lagtexter men jag tycker de stämmer väl överens.

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ruskpricken:

P-nummer. Jo men visst, det är kod för församlingen å nummerordning i liggaren samt udda/jämnt för kön (där blire problem för vissa?) Sedan en kontrollsiffra så det blir jämnt delbart med tio.

Så har det varit, men sedan 1990 är födelsenumret ett tal som delas ut slumpvis ur en serie som är gemensam för hela landet. Fortfarande visar tredje siffran kön. Sedan en kontrollsiffra.

 

Tillägg:

Vad ska vara jämnt delbart med 10?

Så funkar inte mitt personnummer.

Här kan man läsa hur det hänger ihop.

 

Det är som sagt intressant att vi ofta tror att saker är på ett visst vis...

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Ruskpricken - för diskussion, jag laddar upp en bild jag själv tog när jag besökte Trosa i somras. Skulle du säga att den här bilden är OK att publicera här, eller borde jag frågat hus- mark- och båtägarna först? Om det är OK att publicera bilden, varför är den här bilden OK, men inte om det var en bild på din grind eller staty?

 

E79DB889-2282-4F4C-8791-EDA814C184C1.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för senaste med hänvisning till reglerna. Intressant.

Nåja. Visst är det en trevlig bild från Trosa Peter. Å nu har ju inte google publicerat min bild, på ett sätt ja, på ett sätt nej, för de visade upp en hel sida med bilder på segelbåtar å det var där min båt fanns. Vad jag glömde säga är att även mitt namn fanns med. I en text där bildern akom upp. Det var då jag blev lite snopen å förvånad. Jag hade lika gärna kunnat ställa en skylt ombord med txten: Det här är min båt, jag heter XYZ. På bilden från Trosa ser jag inte vem som äger båtarna å det har jag dessutom inget att göra med.

 

Byter ämne. För övrigt var jag i Trosa endast en gång båtvägen. Jag transportseglade en segelbåt från Oxelösund till uppåt mot Gävle till. Ägaren blev sjösjuk å ville i land så jag fick styra upp från lLndsort hållet till Trosa. Bara en meter ifrån kajkanten hoppade ägaren i land å försvann fort. Sjösjuka kan ställa till.

 

För övrigt, jag har sluta använda google för  många år sedan, använder "duckduckgo". Men så är jag nojig å använder Linux å inget från varken msoft eller de andra drakarna å inga molntjänster heller för den delen. Endast till banken har jag coockies tillåten i datorn. Men så är jag en Ruskig typ.

Ha det gott folk å God Jul till Er alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...