Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Hej behöver lite hjälp vet ej riktigt var detta är för båt (tror att de är en pioner) samt vad värdet ligger på denna har

legat hos mor&far i ca 25 år å samlat damm.

Den har ett cert no. 

2,40 lång

1,19 bredd

bifogar bilder.

 

All hjälp uppskattas :)

båt1.png

båt2.png

båt3.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser lite ut som en (vanligtvis röd) Pioneer livräddningsbåt... någon som snott på fyllan och lackat om den? Värdet på en plastbåt? En femhundring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första generationens Pioneer 8, innan de fick klinkformat skrov. Stadiga, men tunga som as. De fanns i grönt. 
Om någon snott den på fyllan vet jag inte, men den verkar inte omlackad. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är grön inga tecken på omfärgning. samt är de 2 st inköpta samtidigt för ca 25 år seden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Första generationens Pioneer 8, innan de fick klinkformat skrov. Stadiga, men tunga som as. De fanns i grönt. 
 

Okej, ja den är lite tung men har inga problem att vända den själv. Tack för info :)

Den väger lite ja men kan vända den själv utan problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev fgl:

Den är grön inga tecken på omfärgning. samt är de 2 st inköpta samtidigt för ca 25 år seden. 

De är då köpta begagnade, jag gissar de är från 70-talet. Tror det var -84 eller -85 mina föräldrar köpte en begagnad, redan då var Pinoeer 8:orna klinkbyggda och de släta rätt ovanliga. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Peter_K:

De är då köpta begagnade, jag gissar de är från 70-talet. Tror det var -84 eller -85 mina föräldrar köpte en begagnad, redan då var Pinoeer 8:orna klinkbyggda och de släta rätt ovanliga. 

Där ser man tack för informationen 👍 dock har jag ingen aning om de är nått värde i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev fgl:

Där ser man tack för informationen 👍 dock har jag ingen aning om de är nått värde i den.

Jag vet inte heller vad de är värda, men prova lägga ut dem på Blocket i vår för strax under tusenlappen styck, och se vad som händer. Och acceptera en prutning. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev fgl:

Där ser man tack för informationen 👍 dock har jag ingen aning om de är nått värde i den.

När jag tittade för två-tre år sedan låg de på mellan 800 och 3000 på blocket. Såg även någon för 500 men den försvann ganska kvickt.

Eftersom din är av äldre snitt är nog det @Peter_K skrev vägen att gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en nyare Pioneer 235 men Yamaha 3hk (sista årsmodellen av tvåtaktare) samt åror för 5000kr för fyra år sedan.

Rätt trevlig båt att köra runt med i grunda vikar men en så liten och tyst motor.

Använde som släpjolle men som ni alla vet är det besvärligt med släpjolle och lättast att inte ha någon även om barnen har roligt de gånger de följer med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lite googling inser jag också att Pioneer är bilstereos, medan Pioner är rotationsgjutna plastbåtar.
Blir tokigt om man förväxlar dessa. 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Marina16GT:

Ser lite ut som en (vanligtvis röd) Pioneer livräddningsbåt... någon som snott på fyllan och lackat om den? Värdet på en plastbåt? En femhundring.

Hur ser man om en båt är snodd på fyllan?:)

Jag köpte en sådan för 20 år sedan för 1000 kr.

Det står sig säkert idag med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just en sådan båt!

Senare fanns dom även i en beige färg.

Dom är gjorda i någon slags mjuk plast, rätt så tunga, vilket redan har skrivits, men den är lätt att ro, går bra att släpa iallafall i 15 knop. Locket i mittentoften blåser antingen bort eller förtärs av stjärnan "Sols" UV-strålar, vilket även kan gälla själva båten. 

I den beigea jag hade för många år sedan sprack durken så det läckte in vatten mellan skroven, då, för 25 år sedan, fann jag inget bra lim som bet på den plasten. 

Det stämmer att dessa båtar har används som livräddningsbåtar vid badstränder, då har man valt den röda varianten.

Om man målar en sådan båt så är det svårt att få färgen att sitta kvar.

Båten är underhållsfri, det vill säga, det går inte att underhålla den.

Det fanns även en större modell, Pioner 12 eller om det var 16 som den hette.

Made in Norway.

 

Jag vill nog säga att denna båten är rätt så hopplöst omodern.

Men om nu trådskaparens gröna båt är i gott skick så tycker jag att hen skall använda den.

Däremot är det ingen grön roddbåt att ta med Stina till Kina i, om nu någon minns denna minst sagt antika "slagdänga"...

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De gröna är troligen en Lipla licens tillverkad i Filnland på60/70 talet 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan like hade jag som barn, med en 3,9 archimedes penta luftkyld hängandes på aktern. Var blytung och blev ännu tyngre då de legat i ett tag. Öglan i fören går att gänga ur den bildar ett lock. Tre fyra gånger per sommar fick man släpa upp denna best skruva ur ögglan och vända en fylld jolle med vatten och tömma ur det. Dessa var gröna från början och det kom sedan en röd verision. Vi betalade om jag nu minns rätt 800 kr för denna praktiska jolle, året var nog 77-78. Solen gick hårt åt dem, den grävde djupa rosor i plasten, som urgröpningar. Den har nog lika värde idag som vi betalade för över 40 år sedan. Idag får man nog kalla dessa Norska jollar för kultbåtar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den röda varianten kallas för norsk hallonbåt..

jag har en sån som hängt efter min IW31:a i trettiett år nu, men solen har inte

lyckats försämra den det minsta, man ska bara låta bli att hoppa på dom på

vintern när tempen är extremt låg och dom ligger uppåner på land, dom kan bli lite spröda då...

Perra..

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev snoy:

Den röda varianten kallas för norsk hallonbåt..

jag har en sån som hängt efter min IW31:a i trettiett år nu, men solen har inte

lyckats försämra den det minsta, man ska bara låta bli att hoppa på dom på

vintern när tempen är extremt låg och dom ligger uppåner på land, dom kan bli lite spröda då...

Perra..

Kan nog tänkas att de första som gjordes vid 70 talets mitt inte hade så bra uv skydd, detta utvecklades nog längre fram i tillverkningen då problem kom på de först tillverkade. I våran smälte strålarna djupa kratrar, främst i akterns överdel samt utmed relingssidorna.

Men de är otroligt charmiga och stadiga, bra fiskejolle att smyga in i vassruggarna med. På tal om vassruggar så har de börjat minska de med har jag noterat de sista åren.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Jorgen01:

Sprickor lagas med lödkolv.

Eller en mattsvets med tråd.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Kan nog tänkas att de första som gjordes vid 70 talets mitt inte hade så bra uv skydd, detta utvecklades nog längre fram i tillverkningen då problem kom på de först tillverkade. I våran smälte strålarna djupa kratrar, främst i akterns överdel samt utmed relingssidorna.

Men de är otroligt charmiga och stadiga, bra fiskejolle att smyga in i vassruggarna med. På tal om vassruggar så har de börjat minska de med har jag noterat de sista åren.

Jag minns inte när de beigea kom, men det var flera år efter ett dom röda "hallonbåtarna" hade börjat att säljas här. För att sticka ut mot mängden (Pioneerjollarna var då populära) köpte mina föräldrar en beige. Detta kan ha varit omkring 1978, denna tog jag över fem-sex år senare, tillsamman med en 2Hk Johnson, och det var en släpjolle jag bara hade med mig i en säsong...

 

Jag vet att jag testade med en 75 watts lödkolv att värma ihop skadan i durken, men det höll inte. Mattsvets hade jag vare sig då eller nu tillgång till. Locket på toften sprack, men det fanns som reservdel. 

Jag vill även minnas att hallonmodellen blev rätt så blek i färgen, ungefär som dåtida röda bilar blev om de fick stå länge i solskenet.

 

Min salige far funderade över om de beiga var förenade med något fabrikationsfel, då han sett att flera hade liknande skador, medan de röda klarade sig bättre.

58 minuter sedan skrev Bosse:

Eller en mattsvets med tråd.

 

/B

Ja man kan bli het matt när man inte lyckas laga saker och ting...🤮

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev kossor:

En sådan like hade jag som barn, med en 3,9 archimedes penta luftkyld hängandes på aktern. Var blytung och blev ännu tyngre då de legat i ett tag. Öglan i fören går att gänga ur den bildar ett lock. Tre fyra gånger per sommar fick man släpa upp denna best skruva ur ögglan och vända en fylld jolle med vatten och tömma ur det. Dessa var gröna från början och det kom sedan en röd verision. Vi betalade om jag nu minns rätt 800 kr för denna praktiska jolle, året var nog 77-78. Solen gick hårt åt dem, den grävde djupa rosor i plasten, som urgröpningar. Den har nog lika värde idag som vi betalade för över 40 år sedan. Idag får man nog kalla dessa Norska jollar för kultbåtar.

Oh, nostalgi, jag minns precis när jag läser din beskrivning och de mer eller mindre praktiska handtagen efter relingens utsida, undrar vad man skulle ha dessa till, då de inte höll att lyfta båten i. men kanske nån livräddningsfunktion? ... men jag minns också den stora frustrationen som översteg det praktiska nöjet att ha en jolle med sig till sjöss.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fläskas det på, 4800 kr på blocket.

Varför fråga andra om råd när man själv har en klar uppfattning om prisbilden.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Jorgen01:

Nu fläskas det på, 4800 kr på blocket.

Varför fråga andra om råd när man själv har en klar uppfattning om prisbilden.

Oj!

Jaja, går det så går det. Tyckte själv en femhundring var rätt pris men så har jag aldrig varit bra på affärer heller...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3000 kr för en elmotor,1500 batteri och 1000 kr för åror.

För de pengarna och båtens pris kan man få en riktig båt. Som till och med är sjövärdig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Jorgen01:

Nu fläskas det på, 4800 kr på blocket.

Varför fråga andra om råd när man själv har en klar uppfattning om prisbilden.

Ja för de pengarna får du en riktig roddbåt i glasfiber med motor samt åror till. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev kossor:

Ja för de pengarna får du en riktig roddbåt i glasfiber med motor samt åror till. 

Det vete 17 om jag skulle ta emot den båten om jag ens fick den gratis. Båten alltså, motor och batteri hade jag kanske kunnat betala för, kanske.

 

Pioneererna var ju populära innan gummibåtarna kom in och dominerade det ”segmentet”. 
Det känns litet som om dessa hallonbåtar var motsvarigheten till den fantastiska cykeln Itera, eller videons Betamax, eller wankelmotorn eller…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Peter_K:

Efter lite googling inser jag också att Pioneer är bilstereos, medan Pioner är rotationsgjutna plastbåtar.
Blir tokigt om man förväxlar dessa. 🙂 

Nu kan ju faktiskt en Pioneer vara en båtstereo också.😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev pseudonym:

Nu kan ju faktiskt en Pioneer vara en båtstereo också.😉

Det är bara reserv-raggare som har stereo i båten 😁

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag kommer ihåg rätt.🤥

När Pioneren lanserades så drogs den efter en bil tillsammans med en "riktig" plastjolle.

När botten blev utsliten (hål) i "plastjollen var Pioneren bara repig i botten.

Har haft en grön som jag gav 500 Skr 1980.

Sett röda som spruckigt pga. att solen käkat upp dom.

Numera släpar jag på en NBS jolle med elektrisk utombordare.

http://lasselundell.se/batar.html

jollekarra2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...