Jump to content
Friday 09 December 2022
Robbn

Limma bälg drev?

Recommended Posts

Hej! 

 

Vet ni ifall man ska limma knutbälgen på drevet på Volvos drev? Har ett dp-sm (sx) drev som ska bytas bälgar å stödlager på. 

 

Mvh Robert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska det inte tätas något alls mot "drevsidan" alltså ut från båten? Sitter ju inte slangklämma av något slag där eller något? Ska bälten bara vikas in i sitt spår där? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om din bälg ser ut den gör på DPH-drevet så finns det en inre kant in bälgen som skall ner i ett spår på drev och sköld. Sedan är det bara att dra fast slangklämmorna.
Dock finns det vissa som anser att orginalbälgen har har bäst kvalite och håller tät.

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev Robbn:

Åt rätt håll?

Du har ett spår på bälgen där det finns ett utrymme för själva åtdragningen/skruven för slangklämman. Denna ska sitta vid ett klockslag bakifrån sett för att inte allt kablage osv skall klämma sönder bälgen vid hårda svängar, tiltning osv osv. Brukar stå tydligt i bilagan man får när man köper en Original bälg. (Är olika för olika drev).

 

Mvh,

Edited by SkeppOhoy

Share this post


Link to post
Share on other sites

På SX och DP-S drev finns ingen slangklämma i akterkant på knutbälgen. Den ska läggas noggrant i falsen och sen klämmer lagerhuset på drevet fast bälgen så att det blir tätt. Man klistrar aldrig bälgar på Pentadrev.

Ingemar

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du funderar hur det går till och varför. Så köp dig en verkstadshandbok på vp butiken. Den kommer du ha användning för många gånger. Då riskerar du inte heller göra fel så något går sönder. Att läsa och lära är att veta. Lycka till med ditt bälgbyte.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

När Volvo Penta tog över OMC på 90-talet, använde de instruktioner från OMC i början. Där stod att man skulle limma bälgarna. När VP gav ut egna verkstadshandböcker var limningen borta. Det verkar vara ett amerikanskt påfund att bälgarna ska limmas. På Mercruiserdrev ska man ju göra det. Förmodligen onödigt där också. Bara onödigt kladd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej, då vet jag iallafall, har ganska bra koll på hur bytet osv ska gå till men blev lite osäker vid demontering av gamla bälgen då det såg ut som att den var limmad med något klet. Åter förövrigt på att byta lager också då det förmodligen varit hål på bälgen tidigare så lagret var inte jättefräscht, tänkte att det är lika bra att byta.

 

Någon som vet hur man enklast får till linjeringen av lagret vid återmontering av drevet? Har hört att det ska vara lite krångligt utan ett specialverktyg men hittar inget? 🤷

Edited by Robbn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det gick lätt att dra ut drivaxeln vid avhängningen av drevet så är nog linjeringen rätt och ska inte behöva göras om för att man byter lager. Om man flyttar motorn behöver den riktas in vid återmonteringen.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man måste rikta upp det nya lagret mot motorn. Annars får man aldrig tillbaks drevet. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drev.se har centreringsverktyg för typ 900kr…

 

Det går förresten att byta bälg på DP-SM utan att ta bort pivothuset ifall du inte redan bytt. Man slipper då en del bök, även om det blir lite pilligare att göra själva bälgbytet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mange249:

Drev.se har centreringsverktyg för typ 900kr…

 

Det går förresten att byta bälg på DP-SM utan att ta bort pivothuset ifall du inte redan bytt. Man slipper då en del bök, även om det blir lite pilligare att göra själva bälgbytet.

Okej! Hittar knte det på drev.se har du möjlighet att länka? 

 

Aah jag vet allt att det ska gå, men tänkte ändå byta lager osv och tänkte att det blir enklare att ta ner pivothuset också. Har redan demonteras grejerna och tagit ur lagret, skall bara beställa nytt och montera ☺

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, du behöver inte fundera på centrering av lager, det sköter sig själv när lagret bottnar. Skitsvårt att få in rakt, och det måste in rakt annars fastnar det. Brukar funka med en hylsa på förlängare och en lagom smekning med gummiklubba.

 

Mvh Andréas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt min erfarenhet behöver man linjera motorn efter lagerbyte. Man kan flytta runt innerbanan en del med tolken och ev få till det utan att röra motortassarna om motorn stod rätt innan, men det är inte säkert.

 

Jag använde ett lagom stort avgasrör från Biltema. Tejpade änden med silvertejp för att få en mjuk kant och använde sedan detta för att montera lagret. Är röret nån halvmeter eller dyl blir det lättare att se så man driver in det rakt jämfört med ett kort rör. Slår man in det snett kan det bli mycket tråkigt. Det finns verktyg även för detta moment om man vill vara säker på att det blir rätt.

 

https://www.drev.se/produkter/90050

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är detta killgissningar???

 

Ett stödlager är sfärisk och behöver således kalibrering med hjälp av en tolk vid montering.

Man får fel vinkel in på axeln om lagret inte är centrerad.

 

Varför finns det en TOLK tror ni?

 

Jag har tolk med ett stopp som man använder vid montering av stödlagret, är ett kombinerat verktyg, kalibrering blir automatiskt.

 

Går att hyra samt köpa.

Screenshot_20211218-085917.png

Edited by patrikflink

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...