Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Marquesas

Sidgummilist/sprucken

Rekommendera Poster

Hej!

 

Några förslag på någon enkel/billig lösning till detta? Annat än tejp som förra ägarna nöjde sig med?

 

Mvh

IMG_20211015_125625.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt vad exakt som är sprucket etc, men tejp känns ju som "fel" lösning.

 

Har du någon närbild på själva sprickan i listen så att man bättre ser/förstår hur skadan ser ut eller kan du förklara lite mera?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Jag förstår inte riktigt vad exakt som är sprucket etc, men tejp känns ju som "fel" lösning.

 

Har du någon närbild på själva sprickan i listen så att man bättre ser/förstår hur skadan ser ut eller kan du förklara lite mera?

Det var rätt bra upplösning på den inlagda bilden 🙂 

Jag undrar också om sprickan. Känns mer som man försökt göra en ful-tätning med tejp pga läckage. Gummilistens funktion är ju inte att täta, utan att dölja skarven i skrovet. 

F05E8A9C-FFA8-4E46-84AE-55B4ADF811A4.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Peter_K:

Känns mer som man försökt göra en ful-tätning med tejp pga läckage.

Jo, det kan man kanske tänka sig, för någon spricka ser inte jag.

 

Om det inte finns någon spricka i avbärarlisten och det är läckage som är problemet så skulle jag - en varm och solig dag - dra ut listen från skrovet vid skadan, göra rent och täta och sätta tillbaks listen.

 

Det måste vara varmt så att listen är följsam och töjbar och VARNING, ta inte loss listen annat än vid "skadan" och en bit på varje sida så att du kommer åt. Det är jättejobbigt att få tillbaks en borttagen avbärarlist.

 

Tillägg: Kan det var så att själva skarven mellan skrovet och däcket har gått sönder och att det är det som problemet. Listen ser ut att hänga ner lite???

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, precis, sprucken helt klart fel ordval. Listen som hänger lös, därför grön mossväxt, så där man ser dem gröna mossan/möglet så är listen lös.

 

Ok, vet ej om skarven, får kolla efter nyår!

 

Ok, tack, ska definitivt inte ta bort hela listen, men får då titta närmare, rengöra/täta under våren. Snabb fråga, vilken tätning som gäller?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Marquesas:

Listen som hänger lös, därför grön mossväxt, så där man ser dem gröna mossan/möglet så är listen lös.

Nja… mögel/mossa beror nog snarare på att det står vatten där. De hade ibland lite otur när de tänkte när de byggde båtar på 60-70-talet och missade hur avvattningen var tänkt, eller så brydde de sig inte om sådant. Ett ändrat flytläge jämfört med hur båten var tänkt vid konstruktion kan också vara orsaken, ibland orsakat av ägarens varma känslor för bra-att-ha-grejer. 
 

Om det inte läcker in, och om du skall få fast listen bara… då hade jag en varm sommardag (enligt förslag) gjort ordentligt rent, ritat en linje med en blyertspenna där jag velat ha listen, tejpat med maskeringstejp, töjt lite på listen, dragit en tunn sträng med Biltemas svarta marinfog, tryckt tillbaka listen, tagit bort maskeringstejpen. 
Inte fel att vara två. 
 

Regnar det in… ja, då får du återkomma, för då är det lite mer arbete 🙂 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, ok!

 

Ja, regnar in gör det definitivt, då behöver tömma på vatten lite då och då.

 

Dock inget som jag kommer att dö för att fixa så att säga, får kolla var det kan eventuellt läcka in, men gammal båt, så allt behöver ej vara perfekt :)

 

Listen dock ska jag se till om jag lyckas fixa. Tack!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Marquesas:

Ah, ok!

 

Ja, regnar in gör det definitivt, då behöver tömma på vatten lite då och då.

 

Dock inget som jag kommer att dö för att fixa så att säga, får kolla var det kan eventuellt läcka in, men gammal båt, så allt behöver ej vara perfekt :)

 

Listen dock ska jag se till om jag lyckas fixa. Tack!!

Bra att kolla VAR det regnar in. 
Är det vid lösa listen så kommer ju dynor, inredning mm att bli blöta och mögla. Det är o-bra och läge att fixa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Mackey:

 

 

Det måste vara varmt så att listen är följsam och töjbar och VARNING, ta inte loss listen annat än vid "skadan" och en bit på varje sida så att du kommer åt. Det är jättejobbigt att få tillbaks en borttagen avbärarlist.

 

 

Denna varning kan upprepas!

 

Jag vet! det slutade med en sned lyktstolpe och en illa pådragen list.

Jag värmde på ordentligt med varmluftspistol, sträckte upp listen med talja och block i en då rak och fin lyktstolpe, tog hjälp av två personer men var sin plast- eller gummiklubba, och resultatet blev ju inte så värst bra, iofs var det en kraftigare list som jag gav mig på.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag värmde på ordentligt med varmluftspistol,

Hela listen bör värmas i en stor tunna med nästan kokande vatten eller i en riktigt varm bastu.

 

Om du tar bort listen och gör om jobbet så ska det säkert bli bra. 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Mackey:

Hela listen bör värmas i en stor tunna med nästan kokande vatten eller i en riktigt varm bastu.

 

Om du tar bort listen och gör om jobbet så ska det säkert bli bra. 😉

Som skrivits ovan, att montera en relingslist är ingen enkel sak. Hörde om en som använde en större vattentunna med värmeaggregat som höll vattnet nästan kokande, en traktor att dra med och tre gubbar som drog, klämde och tryckte fast listen. Förmodligen blir det lite krångligare med en ny list men ändå.

Så mitt tips är att du endast lättar på kortare bitar av listen för att inte hamna i skiten.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Hela listen bör värmas i en stor tunna med nästan kokande vatten eller i en riktigt varm bastu.

 

Om du tar bort listen och gör om jobbet så ska det säkert bli bra. 😉

 

1 timme sedan skrev ChristerN:

Som skrivits ovan, att montera en relingslist är ingen enkel sak. Hörde om en som använde en större vattentunna med värmeaggregat som höll vattnet nästan kokande, en traktor att dra med och tre gubbar som drog, klämde och tryckte fast listen. Förmodligen blir det lite krångligare med en ny list men ändå.

Så mitt tips är att du endast lättar på kortare bitar av listen för att inte hamna i skiten.

Sedan är det tydligen, enligt uppgift, så att nya fräscha lister är något litet mer följsamma att jobba med än de som suttit på båten i många år.

Båtbyggare lär använda metoden med varmt vatten i en tunna. 

Dessa relingslister eller kanske mer korrekt "avbärarlister" är ju rätt så långa också, minst båtens längd x 2 + längden över akterspegeln + utlägget över bogen x 2 samt eventuellt - för indragningen akter om tvärs, om nu båten har en sådan traditionell form.

 

En del säger att det räcker med att placera listen under solen på varm asfalt för att den skall bli varm och följsam, och då kanske det gällde listen till en mindre roddbåt, i ett land mitt på ekvatorn mitt på gatan, mitt på dagen under molnfri himmel... 🌞

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Marquesas:

Är det då att klippa av gamla listen, sätta på ny som gäller där det lossnat?

Nej! Det blir nog väldigt dåligt med risk att den gamla listen ”kryper”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ChristerN:

Nej! Det blir nog väldigt dåligt med risk att den gamla listen ”kryper”

Ok. Ja, med andra ord, ett riktigt projekt blir det här :) Ja, blir ju isf i vår. I minsta fall bara rengöra, om känns för oöverstigligt. 

 

Men en liten majoritet förordar att om fixa, så behöver man ta bort hela listen runt båten, annars så börjar det bara krympa där man klippt bort, tolkar jag det som.

 

Så behöver vara ganska säker på att jag fixar byta ut hela listen med andra ord.

 

Får bli att läsa på mer om detta.

 

Tack för alla svar! 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Marquesas:

Ok. Ja, med andra ord, ett riktigt projekt blir det här :) Ja, blir ju isf i vår. I minsta fall bara rengöra, om känns för oöverstigligt. 

 

Men en liten majoritet förordar att om fixa, så behöver man ta bort hela listen runt båten, annars så börjar det bara krympa där man klippt bort, tolkar jag det som.

 

Så behöver vara ganska säker på att jag fixar byta ut hela listen med andra ord.

 

Får bli att läsa på mer om detta.

 

Tack för alla svar! 

 

 

Din list ser ju relativt smärt och smidig ut. En ny sådan borde ju inte vara alltför omöjlig att få på igen efter att ha demonterat en del eller hela. Och nuvarande borde ju att kunna få på igen efter hetvattenbad i en tunna. Den listen jag tidigare nämnde var uppskattningsvis dubbelt så bred.

Det finns en firma i Stockholmsområdet som heter Kuntze som saluför en stor mängd gummilister med olika profiler och andra likartade produkter.

menm som sagts, det är ett skitjobb.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! 

 

Ja. Ska som sagt kolla hur det görs, innan vågar mig på det själv (med hjälp).

 

En hetvattentunna är väl främsta kruxet.

Redigerad av Marquesas
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det bästa är att kränga av listen bara där skadan är och fixa till just där.

Onödigt att lägga tid och pengar på hela listen om det bara är en kort bit där det ev. läcker.

 

Fortfarande lite oklart för mig hur skadan ser ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag inspekterar i vinter, tar bättre bilder. Har tid att fundera.

 

I värsta fall, går det ju att försöka laga den biten som trasig denna vår, fixa helt nytt nästnästa säsong.

 

Fördel med en billig Ohlson 22 från -69, inget dyrbart som riskerar att förstöras. 

 

Och nej, läcker inte på dynor och inredning osv. Men får så klart försöka utröna varifrån det regnar in oavsett, om går!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ohoj! som nämnts kräng av listen vid skadan, värm med överblivet tevatten eller dylikt . undvik skarvar på listen!

läcksökning kanske kan göras med bakvänd dammsugare blås från insidan ,applicera lite vatten/diskmedel utvändigt där läckage misstänks bra om ni är två pers, täta (efter att ytorna torkat) där det bubblar . läckor är obra..  billigare än listbyte  jag har ngn gång spacklat en avbärarlist som blivit sargad, med svart marintätning,. byta list ÄR arbetsamt. B

 

Redigerad av bemek
otydlig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...