Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Hybro

Bojliggare...

Rekommendera Poster

Hur ska man kunna veta, att en boj är säker att förtöja vid? 

 

Inte ens färg eller märkning är en garanti, oavsett om den är väl nyttjad eller ej.

 

Bilderna är från Malbergshamn / Djurö, sommaren 2013.

Ungefär 05.00, när det började friska i från norr. Var uppe, drog ut med jollen och la i ett extra ankare åt mig och ett åt den andra som låg vid samma brygga. Tittade till bojliggaren, som var upp och kollade tampar mm, i den tilltagande blåsten rakt in i viken. Gav rådet att sätta på nåt ankringslarm om han hade något sådant...   

(Troligtvis det som senare räddade honom.)

 

Fixade en macka och fick plötsligt höra motorljuden från båten med problem, på väg rakt in mot oss. Han släppte bojen som var på släp, och gav sig iväg ut på öppet vatten... Till att börja med på fel sida om en västprick, men det ordnade sig.

 

-Genom åren så är detta andra blå bojen, som jag sett hamnat på land.

Så hur säkra är dessa? Rättare sagt så är jag väldigt tveksam.

Kanhända att om man är medlem så går det ut bulletiner, om vilka som är s a s säkra och kontrollerade inför följande säsong. Om inte så borde det vara så, när man betalar en avgift för dedikerat nyttjande.

 

 

-Hur gör man för att ligga säkert på en boj? Eller rättare sagt vara säker på att inte driva upp på land om det friskar i?

 

Kan det var nån vits med att lägga i ett ankare, med lång lina, förbi bojen, lite högre upp mot vinden?

 

Själv sätter jag alltid två GPS-ankringslarm (även då jag på fritt vatten ligger på en boj). Ett i plottern och ett i mobilen, som jag har bredvid mig i slafen.

 

På svaj har det hänt vid varning om styggt väder att jag lagt ut två ankare, vilket jag inte ångrat.

 

Att ligga mot en boj i aktern och fören förtöjd mot en brygga, är oftast ingen katastrof om kätting eller lina till bojen skulle ge sig, men i en vik på fritt vatten, så kan det bli stora problem om man får landkänning.

 

 

 

 

 

IMG_6615.JPG

IMG_6620.JPG

Redigerad av Hybro
Skrev färdigt inlägget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden jag hade aktern förtöjd mot boj, så såg jag till att få fäste mm inspekterad av en dykare ungefär vartannat år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett halvdant knep. I början av båtsäsongen, så brukar jag rycka i bojen och vrida i den (rotera) den ordentligt och försöka lyfta lite i den, för att säkerställa att den är någorlunda ok. 

 

Ett tips för inspektion av boj: Billig vattentålig kamera

 

Ja, en god ide att kasta ankare lite längre därhän bojen. Däremot så bör man vara försiktig, så ankaret inte trasslar in sig i bojstenen och dess entledigade kollegor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kätting eller metall på annat ställe till bojar är av ondo även i sötvatten. Där för har SXKs bojar ingen metall utan bara lina i sina 98 bojar på Västkusten. Fem bojar har lina knuten i en ögla i en betongklump de övriga 98 har denna konstruktion. SXK boj Västkusten Övriga SXK bojar kan ha annan konstruktion som jag inte kan.

Hälsningar Ove

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

Kätting eller metall på annat ställe till bojar är av ondo även i sötvatten. Där för har SXKs bojar ingen metall utan bara lina i sina 98 bojar på Västkusten. Fem bojar har lina knuten i en ögla i en betongklump de övriga 98 har denna konstruktion. SXK boj Västkusten Övriga SXK bojar kan ha annan konstruktion som jag inte kan.

Hälsningar Ove

Jag har sett att SXK även börjat testa pålboj där du slipper hänga på tyngderna under bojen för att få den att stå upprätt (jag har sett SXK-bojar där tyngderna släppt så bojen lagt sig ner).

 

Det första fabrikatet av pålboj var rätt klen. Nu finns det även en boj från Cipax som är lite kraftigare och ger mer flytkraft.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lintott

Du har rätt vi har haft några bojar som kantrat. Detta på grund av att vi tog för lätt på linorna som fäster tyngderna, för få och för dåliga linor. Våren 2020 gjorde vi en stor expedition där vi bytte ut linorna mot fler och i bättre kvalitet på alla bojar med den sämre konstruktionen. En pålboj skall normalt vara spänd mot botten. Våra fyra pålbojar är inte spända mot botten utan det är en ingjuten tyngd i botten, vilket inte är helt enkelt att göra. 

Hälsningar Ove   

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...