Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
danielsan123

Trasig badstege

Rekommendera Poster

Jag och sonen var upp i båten via badstegen idag och grabben krängde till varpå badstegen vek sig. Kan man be någon svetskunnig svetsa ihop detta? Det är ju en rörlig del så badstegen kan vikas upp.  Eftersom jag har båten på trailer så går man upp och ned ganska ofta från badstegen när man packar eller pysslar. Ett alternativ är att kapa bägge sidor och borra nya hål. Alternativt få någon som bockar till en ny del.

Båten är en Galia 660 WA.

IMG_20211208_205214.jpg

Redigerad av danielsan123

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev danielsan123:

Jag och sonen var upp i båten via badstegen idag och grabben krängde till varpå badstegen vek sig. Kan man be någon svetskunnig svetsa ihop detta? Det är ju en rörlig del så badstegen kan vikas upp.  Eftersom jag har båten på trailer så går man upp och ned ganska ofta från badstegen när man packar eller pysslar. Ett alternativ är att kapa bägge sidor och borra nya hål. Alternativt få någon som bockar till en ny del.

Båten är en Galia 660 WA.

IMG_20211208_205214.jpg

Du kan ju göra som så att du tar loss den nedre rörliga delen, kapar bort ungefär 20 mm på båda sidorna och borrar nya hål. Nu ser jag inte riktigt hur det ser ut på den fasta delen, är det fastsvetsade bultar/splintar i fästöronen? I så fall sågar du bort dem, och ersätter med rostfri maskinskruv, kanske M6, och brickor samt låsmutter, Nylock.

Då slipper du att svetsa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Du kan ju göra som så att du tar loss den nedre rörliga delen, kapar bort ungefär 20 mm på båda sidorna och borrar nya hål. Nu ser jag inte riktigt hur det ser ut på den fasta delen, är det fastsvetsade bultar/splintar i fästöronen? I så fall sågar du bort dem, och ersätter med rostfri maskinskruv, kanske M6, och brickor samt låsmutter, Nylock.

Då slipper du att svetsa.

Ska kika vid dagsljus men det är nog den bästa lösningen. Behöver jag täcklock av något slag? Gissar att det annars samlas mycket vatten som samlas i röret/stegen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev danielsan123:

Ska kika vid dagsljus men det är nog den bästa lösningen. Behöver jag täcklock av något slag? Gissar att det annars samlas mycket vatten som samlas i röret/stegen?

 På min badstege har några täcklock ramlar bort och försvunnit, jag har då tryckt in svart marintätningsmassa i hålen istället.

Annars kommer man på mindre briljanta lösningar i dagsljus, i mörker när man inte riktigt ser hur det ser ut skapar man gärna suveräna tekniska lösningar på problem som knappast existerar.

(ungefär som Citroëns konstruktörer)

 

6 timmar sedan skrev Jorgen01:

Vattnet rinner ut när du fäller upp stegen.

Så är det ju, men det kanske ändå finns en vinst med att vattnet inte rinner in, eller så spelar det inte så himla stor roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev danielsan123:

Ska kika vid dagsljus men det är nog den bästa lösningen. Behöver jag täcklock av något slag? Gissar att det annars samlas mycket vatten som samlas i röret/stegen?

Du kan ju annars borra ett hål i botten av steget så vattnet kan rinna ut, men täcklock är nog inte så dumt ändå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och om du inte borrat i rostfritt innan, så är det inte så svårt. Om man gör rätt. Men väldigt svårt om man gör fel.

 

Kör med bra borr (de bättre från Biltema/Jula duger dock). Kör sakta och lugnt och med stort tryck, gärna med någon form av kyl/smörjmedel (i värsta fall funkar vanlig olja). En del spinner upp med en borrfluga och tror att snabbare är bättre, men det kommer bara härda ytan och göra den hopplös att penetrera. Samt bränna sönder borret.

Undvik körnslag innan - om du kan. Det härdar nämligen stålet i denna punkt, och gör det svårare att komma igång (men givetvis lättare att pricka rätt). En nerväxlad pelarborrmaskin där du kan fixera stegen i och borra utan körnslag är nog det bästa. Men även en stark skruvdragare kan fungera.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och om du kapar med typ liten vinkelslip, använd endast helt ny slipskiva... Risken är annars att det rostar, om du kapat nåt järn tidigare med skivan. 

 

Ang körnslag. Ett enda går bra, men aldrig flera. 

 

Och ska du montera skruv och mutter, så ska dessa vara rostfria. 

Köp på BT, de duger. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Hybro:

Och om du kapar med typ liten vinkelslip, använd endast helt ny slipskiva... Risken är annars att det rostar, om du kapat nåt järn tidigare med skivan. 

 

Ang körnslag. Ett enda går bra, men aldrig flera. 

 

Och ska du montera skruv och mutter, så ska dessa vara rostfria. 

Köp på BT, de duger. 

Det finns även speciella kap- och slipskivor för rostfritt.

 

Likadant är det med andra verktyg, exempelvis om man filat med en vanlig fil i vanligt järn eller stål, och sedan med samma fin i rostfritt lämnar det fula bruna märken efter sig.

Stålborstrar är riktigt otrevliga i dessa sammanhang, eftersom borsten sällan är rostfria, men det finns även rostfria stålborstar, det finns aven likande med styva syntetiska borst.

 

I riktigt seriösa verkstäder där man hanterar både rostfritt och icke rostfritt har man olika arbetsbänkar och olika verktyg för de olika sorterna och fan ta den som blandar ihop dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...