Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MarkusF

Elverk till laddning

Rekommendera Poster

Hej!

Ursäkta om mina funderingar främst handlar om bilar men jag vet inget annat forum att lägga detta i. Och jag lägger det i alla fall i Offtopic! :)

Men admin kan ta bort det om det inte passar in.

 

Jag hörde en uppmaning till elbilstillverkare, efter att många elbilar blivit stående på motorvägarna i snökaoset med urladdade batterier, att de skulle bygga in någon form av metod motsvarande en extradunk med bensin i bagageluckan. Och att kanske ett elverk skulle kunna fungera.

 

Ni som kan el, skulle det fungera? Att istället för hybridbil med en stor sekundär bensinmotor ha ett litet elverk, internt inbyggt eller löst i bagageluckan?

Skulle ett normalt elverk ha tillräcklig kapacitet att ladda en bil på rimlig tid?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte säga att jag ”kan el” och inte heller att jag har så stor erfarenhet av el-bilar.

Men jag gick in på audi.se och kollade på deras Q4 etron Sportback. Med ett vanligt eluttag som klarar en belastning på 2300 W tar det ca 50 timmar att ladda batteriet fullt.

De flesta bärbara elverk ger ca 900-2000W så säg att det tar 75-150 timmar att ladda den bilen helt fullt. 
Man behöver iofs inte ladda fullt innan man kör vidare men med portabla elverk tar det tid att ladda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att använda ett litet portabelt elverk som ger omkring 200W och bilen medföljande laddar är ju ungefär som att ladda bilen ur ett vanligt eluttag, så det ger ju inte jättemycket laddning.

 

Typ ett sådant:

https://www.proffsmagasinet.se/el-belysning/elfordelning-och-stromforsorjning/elverk/elverk/honda-eu-22i-elverk-1540002?

 

Den drar ca. 1l/h, så det gäller också att ha lite extra bensin med sig om man tänker sitta hela natten på motorvägen.

Redigerad av No_jah
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom är ofta luftkylda och vill inte vara inbyggda, så det blir att stå efter vägkanten med elverket utanför...

 

Har man detta problem så kanske man ska byta till bensin/diesel motor om man inte klarar sig tur och retur i kylan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis! Georg_Ohm😉

Tänkte prova med en kabelrulle där bak men den tynger ner så mycket  med kabel för 60 mil😲

 

Problemet är att om det skall orka driva direkt så man inte blir kvar på vägen i väntan på..... så går det åt lite större saker. Då är vi lite tillbaks på hybrid varianter. Men man skulle kunna tuffa fram sakta på tomgång med en liten elverk på nåra kiowatt som kan direktkopplas, hur man nu kan göra det om det ens går. Borde vara en möjlighet som biltillverkarna tar till.

 

Det finns en orsak till att elbilarna försvann från marknaden på den tiden Anno Dacumal. Kör på på väte vettja, framställt med vindsnurra å komprimerad i en vanlig svetsgastub. Pionjären i området är tyvärr död numera Tengström tror jag han hette. Bodde i Härnösand på den tiden.  Direkt väte, eller väte i bränslecell, eller T-sprit i bränslecell. Men bränslecellerna behöver åsså en massa dyra  specialmetaller, samma för elektrolysen i större skala. Så jag röstar för direkt drift av väte. Det skulle vi kunna övergå till nästan på genasten om vilja fanns. Kolla in Tengströms gamla artiklar å skrifter å experiment mm.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ruskpricken:

Precis! Georg_Ohm😉

Tänkte prova med en kabelrulle där bak men den tynger ner så mycket  med kabel för 60 mil😲

 

Problemet är att om det skall orka driva direkt så man inte blir kvar på vägen i väntan på..... så går det åt lite större saker. Då är vi lite tillbaks på hybrid varianter. Men man skulle kunna tuffa fram sakta på tomgång med en liten elverk på nåra kiowatt som kan direktkopplas, hur man nu kan göra det om det ens går. Borde vara en möjlighet som biltillverkarna tar till.

 

Det finns en orsak till att elbilarna försvann från marknaden på den tiden Anno Dacumal. Kör på på väte vettja, framställt med vindsnurra å komprimerad i en vanlig svetsgastub. Pionjären i området är tyvärr död numera Tengström tror jag han hette. Bodde i Härnösand på den tiden.  Direkt väte, eller väte i bränslecell, eller T-sprit i bränslecell. Men bränslecellerna behöver åsså en massa dyra  specialmetaller, samma för elektrolysen i större skala. Så jag röstar för direkt drift av väte. Det skulle vi kunna övergå till nästan på genasten om vilja fanns. Kolla in Tengströms gamla artiklar å skrifter å experiment mm.

Det har ju experimenterats med "elektriska motorvägar" det finns väl en sådan någonstans i landet, där man hängt upp kontaktledning, två trådar, plus och minus, och den är då avsedd för tunga fordon, som då likt ellok eller spårvagnar har en strömavtagare på taket fast med dubbla kolskenor. Trolleystänger som trådbussarna, och faktiskt även trådlastbilarna i Sthlm hade, fungerar inte så bra i högre hastigheter.

Sedan har man väl även experimenterat med induktiv överföring av energi från spolar under vägbanan och motsvarande i fordonet, ungefär som laddningen av eltandborstar... fast större då, om nu någon undrar.

 

Religiös energi, kraften uppifrån, har jag testat, funkar inte alls på fordon iallafall, möjligen om man kunde få startkablar av Tor... 😇

 

Annars lär ju Duracell vara väldigt bra med stor kapacitet...🔋

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev MarkusF:

Jag hörde en uppmaning till elbilstillverkare, efter att många elbilar blivit stående på motorvägarna i snökaoset med urladdade batterier

Det var två bilar som var urladdad, så inget stort problem.

https://omni.se/delade-meningar-om-elbilar-under-snokaos-en-eller-tva/a/G3erXq

 

En diselvärmare är nog mer effektiv att bygga in än ett elverk tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ha elverket på en släpvagn. Då är bilen miljövänlig och det finns ingen diskussion om miljövänliga släpvagnar.

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wildeside:

Man kan ha elverket på en släpvagn. Då är bilen miljövänlig och det finns ingen diskussion om miljövänliga släpvagnar.

 

Påminner mig om reklamen där en känd biltillverkare talar om "självladdande elhybrid":

https://www.lexus.se/hybrid/how-hybrid-works/

"Det självladdande batteriet är alltid redo"

 

Eftersom evighetsmaskinen ännu inte är uppfunnen så begriper väl de flesta att det mest bara är spel för gallerierna. Alla utom Lexus säljare och reklammakare, kanske.

 

Att man inte laddar med sladd innebär ju inte att batteriet är "självladdande". Energin kommer ju någonstans ifrån, och i det här fallet från bensinen via bensinmotorn. Bara att man gått omvägen över batterier och elmotor. Och visst, "ingen sladd, ingen diesel". Nej, men bensin.....

Enda miljönyttan är ju möjligen att den tar tillvara bromsenergin, men det gör ju varenda elbil redan idag. Och här är dagens fossilbilar ganska effektiva de med, genom bränsleavstängning. Och kanske att kunna använda el i tätorter och att bensinmotorn kan få jobba lite mer där den är som effektivast och där det är lite glesare så utsläppen inte "märks" så mycket. Men bensinmotorn måste ju då ändå inte bara förflytta bilen utan också ta igen den energi man förbrukat via eldriften.

 

Nej, inga utsläpp. Men det har inte min dieselbil heller - när jag rullar i nerförsbacke.

 

Enkel matte, men kanske för enkel för en del ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Påminner mig om reklamen där en känd biltillverkare talar om "självladdande elhybrid":

https://www.lexus.se/hybrid/how-hybrid-works/

"Det självladdande batteriet är alltid redo"

 

Eftersom evighetsmaskinen ännu inte är uppfunnen så begriper väl de flesta att det mest bara är spel för gallerierna. Alla utom Lexus säljare och reklammakare, kanske.

 

Att man inte laddar med sladd innebär ju inte att batteriet är "självladdande". Energin kommer ju någonstans ifrån, och i det här fallet från bensinen via bensinmotorn. Bara att man gått omvägen över batterier och elmotor. Och visst, "ingen sladd, ingen diesel". Nej, men bensin.....

Enda miljönyttan är ju möjligen att den tar tillvara bromsenergin, men det gör ju varenda elbil redan idag. Och här är dagens fossilbilar ganska effektiva de med, genom bränsleavstängning. Och kanske att kunna använda el i tätorter och att bensinmotorn kan få jobba lite mer där den är som effektivast och där det är lite glesare så utsläppen inte "märks" så mycket. Men bensinmotorn måste ju då ändå inte bara förflytta bilen utan också ta igen den energi man förbrukat via eldriften.

 

Nej, inga utsläpp. Men det har inte min dieselbil heller - när jag rullar i nerförsbacke.

 

Enkel matte, men kanske för enkel för en del ?

Det är ju såklart ingen miljönytta i verkligheten, snarare tvärt om pga. förluster i laggningen mm.

Däremot så klassas ju bilen fortfarande som miljöbil även om man har ett stort dånande dieselverk på släp, och man får därmed fördelaktig skatt.

 

Dock är det väl så att elbilar inte går att köra samtidigt som de laddas, men om man lyckas komma förbi den spärren så skulle det ju fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Miljövänlig eller ej, men det beror ju på vad som finns i andra ändan av kabeln... ett vattenkraftverk eller ett brunkoleldat kraftverk.

 

Jodå, ånglok är ju också miljövänliga, dom går ju på ånga....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Miljövänlig eller ej, men det beror ju på vad som finns i andra ändan av kabeln... ett vattenkraftverk eller ett brunkoleldat kraftverk.

 

Jodå, ånglok är ju också miljövänliga, dom går ju på ånga....

Ja, det bästa vore nog egentligen ett atomdrivet litet elverk på släp.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om det nu inte är något problem med elbilar som blir stående längs vägarna så behövs ju inget elverk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa bilar säljs med range extender som är en bränsledriven batteriladdare. Men jag tror att fordonet då inre klassas som full el utan hybrid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lösningen finns redan.

Nånstans på nån av mina gamla hårddiskar har jag ett klipp där en riksdagsman på allvar föreslår att sätta snurror på taken på bilarna så kan batteriet laddas medan man kör.

???🤓

Skall jag leta rätt på klippet å skicka upp det hit?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Ruskpricken:

Lösningen finns redan.

Nånstans på nån av mina gamla hårddiskar har jag ett klipp där en riksdagsman på allvar föreslår att sätta snurror på taken på bilarna så kan batteriet laddas medan man kör.

???🤓

Skall jag leta rätt på klippet å skicka upp det hit?

Varför inte en bensindriven fläkt som ser till att vindsnurrorna verkligen går på högvarv och producerar en massa elenergi..? Eller en strålkastare riktad mot en solcellspanel?

 

Trafikflygplan brukar ha en utfällbar nödgenerator, som med en propeller skall kunna försörja de viktigaste elektriska systemen ombord vid en eventuell elektrisk black out…. Sådana kanske man kan köpa som surplus? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Miljövänlig eller ej, men det beror ju på vad som finns i andra ändan av kabeln... ett vattenkraftverk eller ett brunkoleldat kraftverk.

 

Jodå, ånglok är ju också miljövänliga, dom går ju på ånga....

Jag kommer osökt att tänka på en svensk politiker som i en tv-intervju stod och sade att svenska regeringen hade fått garantier från den finska att det skulle inte komma någon kärnkraftsproducerad el i kabeln från Finland. Jag trodde i min enfald att det är nog ingen som går på detta men tydligen hade jag fel. Genom att Europas elnät är sammankopplat och icke fossilfritt, så kommer varje ökning av förbrukningen att bekostas av fossil energi. Även om Sverige vore helt grönt och med överskott av energi så innebär en ökning här en minskad export och därmed en ökad fossilproduktion någon annan stans. Så sett ur ett globalt klimatperspektiv så är inte elbilen så miljövänlig, än.    

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste igår en insändare som ondgjorde sig över alla "småeldare" som eldade i sina kakelugnar och spisar nu när det var så kallt. "Man borde tänka på miljön och använda renare uppvärmning som värmepumpar och el".

 

Men om denne "småeldarhatare" tänkt lite vidare, t ex på just var elen kommer ifrån som denne tror är så självklar i sladden, så bidrog just dessa "småeldare" med sitt agerande (inklusive jag själv) att under denna "peak" minska vår import av smutsig el från kontinenten. Efter kärnkraftnedstängningarna så är Sverige nämligen ofta inte självförsörjande på el längre, i synnerhet inte om det är kallt och inte blåser.

 

Dessutom har i alla fall jag en miljöklassad "modern" kakelugn och eldar med ved som legat och torkat inomhus i över ett år. Bara en bytta ved per dygn gick åt för att hålla större delen av huset varmt trots att det var -15°C ute.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev IngemarE:

Läste igår en insändare som ondgjorde sig över alla "småeldare" som eldade i sina kakelugnar och spisar nu när det var så kallt. "Man borde tänka på miljön och använda renare uppvärmning som värmepumpar och el".

 

Men om denne "småeldarhatare" tänkt lite vidare, t ex på just var elen kommer ifrån som denne tror är så självklar i sladden, så bidrog just dessa "småeldare" med sitt agerande (inklusive jag själv) att under denna "peak" minska vår import av smutsig el från kontinenten. Efter kärnkraftnedstängningarna så är Sverige nämligen ofta inte självförsörjande på el längre, i synnerhet inte om det är kallt och inte blåser.

 

Dessutom har i alla fall jag en miljöklassad "modern" kakelugn och eldar med ved som legat och torkat inomhus i över ett år. Bara en bytta ved per dygn gick åt för att hålla större delen av huset varmt trots att det var -15°C ute.

Sen bör man också tända brasan på rätt sätt för att reducera utsläppen, alltså från toppen, och inte i botten av vedhögen.

 

https://www.brasvarmeforeningen.se/elda-ratt/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste skulle vara att gradera om bränslemätaren så att, när den visar tom tank, finns det energi kvar för en kortare sträcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Bjorns_snipa:

Det enklaste skulle vara att gradera om bränslemätaren så att, när den visar tom tank, finns det energi kvar för en kortare sträcka.

Det är redan så på de allra flesta elbilar. Brukar finnas runt 2 mil kvar. https://teslaclubsweden.se/reservdunk-for-elbilar/

 

/Elbilsägare sedan 5 år med mer än 10 000 mil. Har ni någon fråga svar jag gärna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-09 vid 11:10 skrev No_jah:

Sen bör man också tända brasan på rätt sätt för att reducera utsläppen, alltså från toppen, och inte i botten av vedhögen.

 

https://www.brasvarmeforeningen.se/elda-ratt/

Ja... Delge omgående informationen till Clas i sjön. 

 

Contura, Tulikivi m fl. 

 

Detta är en ren ilfarelse att det ska tändas uppifrån. 

 

Har eldat i kaminer, spisar, kakelugnar, ute i naturen hela mitt liv. Så gjorde även min far. 

 

Detta med att tända uppifrån funkar dock perfekt för att elda i eldstäder, vattenmantlade vedpannor med s k underförbränning. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att man ska tända uppifrån - precis som Hybros länk visar - eftersom man inte vill släppa ut en massa giftiga gaser och rök på sig själv och sina grannar.

 

Sedan är det inte alltid möjligt, oftast beroende på att veden inte är tillräckligt torr.

Då kanske man måste tända underifrån.

Oftast är det när man är ute i skogen och då stör vanligtvis inte röken någon annan än en själv.

 

Fast vad har detta med elbilar och laddning att göra?

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det vet ni väl, som startar brasan från toppen. 

Glöden som blir när elden nästan brunnit ut, ska rakas ihop på en s k klödraka. 

 

Ved läggs in och glöden hälls in över toppen på vedpyramiden. Varje gång när ved ska fyllas på. 

 

Ni får inte fråga denna mycket viktiga princip, om eldning ska ske enligt toppeldningsprincipen. 

 

Eldar ni ute, t ex vid en grillplats eller annan eldstad. 

Glöm då inte att ta med glödrakan! Tänk toppeldning i alla lägen. 

 

God Jul o gott nytt eldningsår. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska se att det kommer 10 kW elinsatser till alla vedeldade eldstäder. 

Kaminer, köksspisar e t c. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nyss Tomten. 

 

Vad har elbilar med båtar, att göra? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var i ett citat, som No-jah länkade till "brasvärmef..."

 

 

- Mackey får kolla Clasfilmen i sin helhet! 

 

Så ändrar han kanske sitt inlägg också😀

 

Jag tänder alltid med papper, näver eller töre. 

 

Over änd ut. 

 

GOD JUL

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nästan roligt det här å nytt år hare blitt mä. Go fortsättning på er å tråden.

Bidrar med att vi kan ha elmotor i båten å då bire samma problem som med bilarna.

Har för flera många år sedan föresalgit att dra elkabel mellan de röda resp gröna prickarna  i skärgården. Leta gärna i gamla inlägg.

 

ördelarna är jättemånga, särskilt ur myndigheternas syn.

*För det första slipper man sjöräddningen för man vet var alla är, exaxt ppricken..ha...ha

* Sedan så kan man ta ut båtskatt å kallar far-kost-nad.

* Sedan slipper man kolla fyllekörning. Det är bara stänga av elen...

* Å inga problem med folk som kör för fort.

* Inga som kör vilse

* Man slipper få in båtar på naturområden å skyddade platser å sånt.

*Eldragningen kostar men det lägger vi vanliga taxan för underhåll av elnätet för alla har ju ändå båt eller hur?

*Köbildning när alla skall hem på söndag kväll till Staden undvikes.

Det finns fler fördelar men  ni kan få klura lite själva.

 

Visst ja, nä... jag har inte tagit för många Nyårsglöggar.....

Fniss å skratt å ha det gott.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...