Jump to content
Wednesday 26 January 2022
Slitarn

Fråga om Säkringar

Recommended Posts

Skulle behöva rådfråga lite ang säkring.

Ska ha ett start och ett förbrukningsbatteri.

Har köpt brytare enl bild, alltså en dual circuit, 2 separata slingor som kan ihopkopplas vid kris.

Har tänkt sätta huvudsäkringar på både start och förbrukningssidan( innan huvudbrytare , efter batterier.

Då förbrukningssidan är ganska snål på min båt / matas av 6mm2 ( från fabrik) så tänkte jag sätta säkring för kortslutning 63 Amp och säg 200 för utombordaren. 

Till frågan då: om jag behöver combine på huvudbrytaren alltså ta kräm från båda batterierna då känns det kanske dumt att ha 6mm och 63ah på en av slingorna och 35mm 200ah  Ska man säkra upp likvärdigt med samma kabeldim in i brytaren och kanske sätta 63 Ah mellan brytare och förbrukningsplint istället...

Har försökt läsa mig till detta men brytarens manualer är väldigt enkla...

 

 

5511e.png

Edited by Slitarn

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan skrev Slitarn:

Skulle behöva rådfråga lite ang säkring.

Ska ha ett start och ett förbrukningsbatteri.

Har köpt brytare enl bild, alltså en dual circuit, 2 separata slingor som kan ihopkopplas vid kris.

Har tänkt sätta huvudsäkringar på både start och förbrukningssidan( innan huvudbrytare , efter batterier.

Då förbrukningssidan är ganska snål på min båt / matas av 6mm2 ( från fabrik) så tänkte jag sätta säkring för kortslutning 63 Amp och säg 200 för utombordaren. 

Till frågan då: om jag behöver combine på huvudbrytaren alltså ta kräm från båda batterierna då känns det kanske dumt att ha 6mm och 63ah på en av slingorna och 35mm 200ah  Ska man säkra upp likvärdigt med samma kabeldim in i brytaren och kanske sätta 63 Ah mellan brytare och förbrukningsplint istället...

Har försökt läsa mig till detta men brytarens manualer är väldigt enkla...

 

 

5511e.png

Du skall tänka att du ska säkra av kabeln och inte förbrukarna.
en 6mm3 skall väl max ha 35A säkring.
en 35mm2 max 100A ungefär.

Från batterierna till brytaren bör du absolut ha ordentligt kablage från båda, jag har också kört på typ 25-35mm2 om du vill kunna starta på förbrukaren utan några bekymmer.

Så hade iallafall jag gjort:)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den här tabellen har publicerats här vid ett flertal tillfällen och är fortfarande ett mycket bra riktmärke.

 

image.png.bd32011d5c90e4c12eee9f99362733f7.png

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuter sedan skrev ABC:

Den här tabellen har publicerats här vid ett flertal tillfällen och är fortfarande ett mycket bra riktmärke.

 

image.png.bd32011d5c90e4c12eee9f99362733f7.png

Den är bra!

 

På 24volt.eu finns det en och annan kalkylator, som man kan skriva in sina egna parametrar i och få en automatisk uträkning. På 24volt finns även en hel del annan nyttighet om allmän ellära som kan vara till hjälp när man grejar med elsystemet i sin båt, ävensom innehållet på den webbplatsen är inriktat på energi från solen och vinden, och en del annat. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har du ju köpt brytaren redan.

Annars är en separat brytare för varje batterikrets att föredra, tycker jag. Mer skiljt åt och renare/rakare. Dessutom är det brytare till vilka man kan hitta ersättare överallt (eller enkelt förbikoppla), till skillnad från en "specialare" som denna.

 

I den händelse man behöver nödsammankoppla kan man göra det med ytterligare en brytare. Eller helt enkelt med en kort bit startkabel med klämmor, eftersom det är något som i princip aldrig kommer att hända. Och OM det som aldrig kommer hända ändå behövs, så är det ett moment som är rimligt enkelt att göra, men ändå inte inbegriper någon extra installation och heller kommer göras av misstag.

Edited by IngemarE
För många negationer....
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar. 

@Gullholmarn Jag kör på ditt , lite vad jag tänkte. Tänkte man man skulle säkra upp mot kortslutningsnivå men får tänka om där då.

Vet inte om 100ah räcker i startmomentet på motorn men det märks ju...kanske det gör..

@IngemarE Det är lite grejen med denna brytaren till skillnad från 1/2/1+2 brytarna. Denna är som 2 brytare i 1 fast med möjlighet i kris att dra dem samman , istället för extra kabel..Det enda är då att du inte kan bryta en krets...mmm..ja men får testa ett tag...

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Slitarn:

Tack för svar. 

@Gullholmarn Jag kör på ditt , lite vad jag tänkte. Tänkte man man skulle säkra upp mot kortslutningsnivå men får tänka om där då.

Vet inte om 100ah räcker i startmomentet på motorn men det märks ju...kanske det gör..

@IngemarE Det är lite grejen med denna brytaren till skillnad från 1/2/1+2 brytarna. Denna är som 2 brytare i 1 fast med möjlighet i kris att dra dem samman , istället för extra kabel..Det enda är då att du inte kan bryta en krets...mmm..ja men får testa ett tag...

 

 

 

En startmotor till bensindriven 1600 motor som jag har i en bil drar mellan 50 och 75 ampere. Startmotorn till min sexcylindriga diesel i båten kan dra en bit över 100 ampere, mer vid kallstart, då oljan har högre viskositet.

 

Jag vet inte om du kanske blandar ihop ampere A, och amperetimmar Ah litet här..?

När jag skriver att exempelvis en startmotor drar 100 ampere, gör den det exakt i den stunden man mäter. Batteriers kapacitet anges i amperetimmar, så väldigt teoretiskt skulle ett batteri på 75Ah kunna försörja en startmotor som drar 75 ampere i en timma... teoretiskt alltså. I verkligheten är det inte så, men det är så man räknar amperetimmar. man skall ju aldrig laddda ur batterierna mer än till 50% och det finns en och annan förlust på vägen som gör att teorin inte stämmer, dessutom mår väl inte startmotorerna bra om de får gå för länge heller...

 

Hade du en utombordare? Många gånger räcker det med ett standard 75Ah startbatteri för sådana motorer.

 

En sådan batteriihopkoppplare som du köpt gillar jag inte alls, om du har kvittot kvar så lämna tillbaka den och köp istället två separata batterifrånskiljare (=huvudströmbrytare) av god kvalitet.

Risken med de där kombinerade är att man glömmer vredet i läge "all" eller om det heter "1+2" och då vandrar det en ström från det mest laddade batteriet till de som är sämre laddat, det vill man undvika.

För nödstart vid urladdat startbatteri räcker det med en enda startkabel ombord, minus sitter ju redan ihop, med den kopplar man tillfälligt ihop startbatteriet med förbrukningsbatteriet tills dess att man fått igång motorn.

 

Tänk också på att startbatterier och förbrukarbatterier har olika egenskaper.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Georg_Ohm

Det är jag som snurrar med enheterna...ampere menar jag givetvis...

Denna brytaren jag har fungerar inte som 1/2/ All brytare, har en sådan också men köpte denna just för att det är 2 oberoende kretsar i som styrs med 1 vred av/på. Kan kopplas ihop som nödläge....

 

 

 

Screenshot_20211207-204914846.jpg

Screenshot_20211207-205015402.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, vi förstår nog hur den fungerar ;)

Och med den kan du aldrig koppla in bara ena batteribanken utan måste också alltid slå på den andra. Och om man vrider för långt och glömmer den där så drar man ur båda bankerna och kan inte starta....

Share this post


Link to post
Share on other sites

En gång i tiden, när jag var svårt engagerad i elektronik, fick jag lära mig nåt som tydligen inte längre gäller. 

 

En säkring ska skydda utrustning både före och efter säkringen vid för stora, strömmar. 

 

Kablar dimensionerades för att väl klara absolut maxlast. 

 

Ja, ja... Tiderna, förändras. 

 

Men kanske nåt att fundera över. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar för engagemanget, 

Ja jag har nog en plan för att sätta ihop det hela, oavsett brytarval eller säkring så blir det betydligt bättre än tidigare. Båten har inte haft huvudbrytare eller avsäkrat vid batterierna sedan 1987 och inget verkar ha gått varmt vid kontakter ,kablar eller kopplingar. Uttern 6300 har ändå lite el som värmare, kyl etc men allt är som det var från fabrik, inga nya installationer.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@IngemarE Ja , jo allt är ju möjligt.

Att sätta vredet rätt förutsätter jag. Man kan ju glömma 2 vanliga vred också.

Ja det blir nog bra..😉

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Hybro:

En gång i tiden, när jag var svårt engagerad i elektronik, fick jag lära mig nåt som tydligen inte längre gäller. 

 

En säkring ska skydda utrustning både före och efter säkringen vid för stora, strömmar. 

 

Kablar dimensionerades för att väl klara absolut maxlast. 

 

Ja, ja... Tiderna, förändras. 

 

Men kanske nåt att fundera över. 

En säkring har inte samma syfte i alla applikationer. Det du nämner är helt rätt, när man t ex har ett nätaggregat som man vill rädda från överbelastning på utgången.

Men samma nätaggregat har också nästan alltid även en (eller två) säkringar på sin 230V-ingång. Dessa är istället till för att skydda från brand vid fel i själva aggregatet. Lite likt säkringarna/applikationen som diskuteras här.

 

Men nu gäller det ju uteslutande applikationen "batterier i båt" eller vad man vill kalla det. När strömkällan är så kraftig som i denna applikation är dessa (huvud)säkringars syfte i första hand att förhindra att kabelbrand uppstår.

 

Man måste alltid se till applikationen, då en viss och samma komponent kan användas till flera olika syften och avsikter. Även på olika ställen i samma applikation.

Det är när man missar detta som det lätt blir "konstiga" sanningar och myter som sprider sig. Och de är inte alltid så lätta att slå hål på, för det som sägs ÄR ju faktiskt sant.....fast kanske inte just i det aktuella sammanhanget (som dock kan vara ganska komplext att inse).

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev Slitarn:

@Georg_Ohm

Det är jag som snurrar med enheterna...ampere menar jag givetvis...

Denna brytaren jag har fungerar inte som 1/2/ All brytare, har en sådan också men köpte denna just för att det är 2 oberoende kretsar i som styrs med 1 vred av/på. Kan kopplas ihop som nödläge....

 

 

 

Screenshot_20211207-204914846.jpg

Screenshot_20211207-205015402.jpg

Ok, ja det var ju en annan femma.

 

18 timmar sedan skrev IngemarE:

Jo, vi förstår nog hur den fungerar ;)

Och med den kan du aldrig koppla in bara ena batteribanken utan måste också alltid slå på den andra. Och om man vrider för långt och glömmer den där så drar man ur båda bankerna och kan inte starta....

Dessvärre brukar ju den där herr Alzheimer åka med som fripassagerare... 

 

7 timmar sedan skrev Slitarn:

Tackar för engagemanget, 

Ja jag har nog en plan för att sätta ihop det hela, oavsett brytarval eller säkring så blir det betydligt bättre än tidigare. Båten har inte haft huvudbrytare eller avsäkrat vid batterierna sedan 1987 och inget verkar ha gått varmt vid kontakter ,kablar eller kopplingar. Uttern 6300 har ändå lite el som värmare, kyl etc men allt är som det var från fabrik, inga nya installationer.

 

Alltså, typ, "alla förändringar blir till det bättre"...? 

Det gäller ju annars att bygga så enkla och överskådliga elsystem dom det bara går, det skall ju gå att felsöka och reparera under sämst tänkbara förhållanden, där en annan filur lurar, nämligen herr Murphy och hans gelikar.

 

Jag är av den uppfattningen att säkringar skall skydda kablarna i första hand, säkringar skall placeras så nära batteriet eller plusplinten som det bara går, eller omedelbart efter en strömbrytare i en panel, där panelens gemensamma kabel har en huvudsäkring nära batteriet. Osäkrade kablar skall vara så korta som möjligt, helst inte längre än 0,0 mm  🙂.

 

Sedan kan det finnas perifera säkringar, sådan levereras ofta som hängsäkringar på pluskabeln till plottrar, stereoapparater och likande elektronik,  sannolikt är dessa till för att skydda apparaten i fråga, men man kan ibland undra litet.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan kan det finnas perifera säkringar, sådan levereras ofta som hängsäkringar på pluskabeln till plottrar, stereoapparater och likande elektronik,  sannolikt är dessa till för att skydda apparaten i fråga, men man kan ibland undra litet.

Dessa är främst till att skydda mot brand och pyrotekniska effekter i apparaten när denna går sönder. Apparaten har alltså i detta läge redan gått sönder och det finns inte så mycket tanke med att skydda den i sig, men då går säkringen innan det börjar få allvarliga följdverkningar såsom rökutveckling eller brand. På samma sätt som man sätter en ny, mindre säkring efter huvudsäkringen där kabelarean går ner.

 

Sedan har vissa apparater polvändningsskydd (i vissa fall överspänningsskydd) som i princip går ut på att det skapas en kortslutning om polariteten är fel eller spänningen för hög (sitter en diod helt enkelt). Den väl valda säkringen på apparatens sladd går då sönder innan t ex dioden inne i apparaten hinner bli för varm. Dvs inget inuti har tagit permanent skada, och förhoppningsvis räcker det att koppla apparaten rätt och byta säkring.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy