Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sebzan

Felaktig propeller på en Aqudor 22HT efter motorbyte?! Svår att få planande...

Rekommendera Poster

Hej alla,
 

Vi har haft den fantastiska båten Aquador 22HT nu i en säsong och det är verkligen en riktigt trevlig lagom "stor" båt på alla sätt och vis. Dock har jag några funderingar kring ett motorbyte som ev påverkat propellerns effektivitet som jag skulle vilja få lite feedback kring.

 

Fakta:

  • Båt Aquador 22HT
  • Deplacement: 1800 kg
  • Duopropp bak (med största sannolikhet original, se bifogade bilder)
  • 2015 (november) sattes en ny motor in - en Indmar V8 5,7l VR CARB I/O P/S F/WATER på 310 hästkrafter (urprungsmotorn var nog bara en en liten V6:a)

 

Upplevt problem:

  • Båten känns tung när man försöker köra i hastigheter över 17 knop med bara två pers ombord
  • Maxhastighet som jag vågat komma upp i är ca 25 knop med 6.000 varv...
  • Tar riktigt lång tid att komma upp i hastighet så att båten planar, ca 17-18 knop med ca 3800 varv 
    • (Hade tidigare en Fjord 21" weekender med en V8 från 1989 på 225 hk och den stack som en skållad råtta och gjorde över 33 knop)

 

Funderingar:

  • Kan det vara så att propellern inte är anpassad efter denna stora motor vilket gör att den bara "snurrar" runt en massa extravarv utan att egentligen ge mycket bättre framåtdrift?
  • Kan bladen på propellern vara "felaktigt" ställda för motorn?
  • Kanske är propellern för liten för motorn?

 

Jag förstår givetvis att denna motor är betydligt tyngre (ca 100 kg?!) än originalmotorn men trots allt så känns båten seeeeeeg...

I ca 7 knop puttrar motorn på i ca 1900 varv.

 

Bilder

  • Bild 1 visar propellern och det är ca 60 mm mellan propellerns topp och utsuget för avgaserna...
  • Bild 2 visar ID-numret/beteckningen på propellern

 

 

Bild 2 - ID-nummer propeller.jpg

Bild 1 - Propeller.jpg

Redigerad av sebzan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag absolut ingen expert på dessa motorer, men 6000 rpm låter i mina öron lite mycket på en en sån motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med 310hk i den båten bör den göra höga 30kn på topp. De varvtal du skriver om tyder absolut på att du har fel propellrar. Jag har åkt samma båt med 4 vuxna och 4 barn i med en marchfart på 22kn, och den har en V6 på 230hk. Även åkt den med en Volvo diesel på strax över 200hk, vi var 6 "gubbar" och marchade 22kn utan några större problem. Jag har hyfsat bra koll på utombordare och olika proppar, men när det gäller duopropp och drev så kan du nog få bättre hjälp att välja propp av någon annan. Men byte av proppar behövs säkerligen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tok för liten propeller! Nu har det ju även med utväxling på drevet att göra, men bör inte den motorn (baserat på hur det brukar vara) varva ca 4500 på max?. Större stigning är det man brukar ändra, diametern brukar vara fast men det kan ju ha satts på fel diameter någon gång. 

Med de vikterna och den effekten skulle jag säga att du ska ha närmare 40 knop på topp, återigen baserat på att jämförelser med liknande båtar (kör Ryds 23 @ 1850 kg + ankare, packning, etc. i 37 knop på max med en v6:a), march 26 knop i 3400 varv. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska ta kontakt med en bra propellerleverantör, tex. Propellertrim om du håller till nära Stockholm.

 

Allt tyder på att du har helt fel propeller, för liten stigning, kanske för liten diameter och du bör nog även ha en stålpropp för att få ut kraften utan att propellerbladen flexar.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

måste fråga om hur båten fungerat tidigare ,motorn bytt 2015  fråga tidigare ägare om möjligt.

senaste säsongen har den varit lika seg hela tiden?  vad har bytts senast  , såg/vet du om det var hemskt mkt beväxning under båten o drevet . propnr har jag inte fördjupat mig i ,

kona i drevet som slirar?   återkom gärna hur det går  b

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bemek:

måste fråga om hur båten fungerat tidigare ,motorn bytt 2015  fråga tidigare ägare om möjligt.

senaste säsongen har den varit lika seg hela tiden?  vad har bytts senast  , såg/vet du om det var hemskt mkt beväxning under båten o drevet . propnr har jag inte fördjupat mig i ,

kona i drevet som slirar?   återkom gärna hur det går  b


det jag tycker det är konstigt är att båten upplevs som seg och tung, en lite propp borde göra att den hoppas upp ur vattnet men slår i varvsstoppet (vilken din motor verkar sakna)

 

har själv en 25 fotare på 1800kg och ett skrov som är erkänt tungdrivet. Med 350hp och duo-propp gör hon 42kn. Isommar hoppas jag att hon ger 45 då jag några modifieringar på att göra lista. 
 

tycker att din båt lätt borde kunna bryta 40 gränsen om allt är som det ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som flera skriver med denna motor borde båten lätt göra 40 knop. Om motorn är ok i övrigt är det formodligen fel duopropp. Tycker även den bakre propellern ser skadad ut vilket såklart kan påverka prestandan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att ta reda på vad du har för drev och var du hittar vilken utväxling du har på det.

Tror Penta stämplar det intill propelleraxeln, så propparna måste av.

När du vet vilken utväxling du ha kan du kontakta en erkänd propellerfirma som hjälper dig med vad du behöver.

 

Jag letade lite på nätet och fann att Penta har utv från 2,32:1 till 1,68:1 och 1,95:1 är vanligast till svagare V8. 310 hk kan nog inte kallas svag 😉

Men jag kan ite se vad det är för drev du har så ta reda på det och sen bli vän med Google 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att gummit i propellern slirar ?
(vet inte om just din propeller har gummi, men annars så kan det vara ett vanligt fel, att motorn rusar upp i varven medan båten knappt rör på sig)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Kan det vara så att gummit i propellern slirar ?
(vet inte om just din propeller har gummi, men annars så kan det vara ett vanligt fel, att motorn rusar upp i varven medan båten knappt rör på sig)

Jodå, det finns ett nav som är vulkat en en gummibussning som i sin tur är vulkad i propellerns nav.

 

Men man märker det ganska markant, tycker jag, när det slirar mellan propeller och axel, vad som händer är att motorvarvet ökar samtidigt som hastigheten minskar. Denna typ av fel blir värre och värre, tills dess att propellern eller propellrarna knappast alls roterar med axeln/axlarna.

Nu är det visserligen bara på båtar med utombordare jag upplevt detta, då jag man ju mer kontakt med motorn och dess drivlina.

 

Men av det du beskrivit och av det som då fått svar på, så sällar jag mig till massan och satsar på samma (sjö-)häst, vill nog också tro att du har en illa anpassad propelleruppsättning till den motorn, och/eller (det ena behöver inte utesluta det andra) även fel utväxling i drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-09 vid 20:34 skrev bemek:

måste fråga om hur båten fungerat tidigare ,motorn bytt 2015  fråga tidigare ägare om möjligt.

senaste säsongen har den varit lika seg hela tiden?  vad har bytts senast  , såg/vet du om det var hemskt mkt beväxning under båten o drevet . propnr har jag inte fördjupat mig i ,

kona i drevet som slirar?   återkom gärna hur det går  b

Båten har varit seg sedan vi köpte den och vi har aldrig speciellt mycket snäckor eller liknande som växer under turligt nog.

 

Och motorn startar alltid och låter bra på tomgång och liknande men den ligger ju på nästan 1.900-2.000 varv på 6,5 knop och det är väl också högsta laget för en sådan motor tänker jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-10 vid 14:07 skrev Georg_Ohm:

Jodå, det finns ett nav som är vulkat en en gummibussning som i sin tur är vulkad i propellerns nav.

 

Men man märker det ganska markant, tycker jag, när det slirar mellan propeller och axel, vad som händer är att motorvarvet ökar samtidigt som hastigheten minskar. Denna typ av fel blir värre och värre, tills dess att propellern eller propellrarna knappast alls roterar med axeln/axlarna.

Nu är det visserligen bara på båtar med utombordare jag upplevt detta, då jag man ju mer kontakt med motorn och dess drivlina.

 

Men av det du beskrivit och av det som då fått svar på, så sällar jag mig till massan och satsar på samma (sjö-)häst, vill nog också tro att du har en illa anpassad propelleruppsättning till den motorn, och/eller (det ena behöver inte utesluta det andra) även fel utväxling i drevet.

Tjena,

Nu har jag egentligen noll koll på motorer generellt men jag har inte upplevt att varvtalet ökar samtidigt som hanstigheten minskar.

 

dock är det ju något som inte är helt ok med tanke på det som alla skrivet. Om det är illa anpassad propoelleruppsättning, felaktig utväxling i drivet eller att konan i drevet slirar eller så slirar gummidämparen mellan drevets axel och motons svänghjul.

 

Tack för all input. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev sebzan:

så slirar gummidämparen mellan drevets axel och motons svänghjul.

Hur skall det gå till?🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev sebzan:

Båten har varit seg sedan vi köpte den och vi har aldrig speciellt mycket snäckor eller liknande som växer under turligt nog.

 

Och motorn startar alltid och låter bra på tomgång och liknande men den ligger ju på nästan 1.900-2.000 varv på 6,5 knop och det är väl också högsta laget för en sådan motor tänker jag?

Och du vet att varvräknaren visar rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

WOT range är 4600-5200 varv. Fel eller skadade proppar borde vara det första att kolla. För högt varv = för låg pitch. Propellertrim.se är ett bra tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev sebzan:

Tjena,

Nu har jag egentligen noll koll på motorer generellt men jag har inte upplevt att varvtalet ökar samtidigt som hanstigheten minskar.

 

dock är det ju något som inte är helt ok med tanke på det som alla skrivet. Om det är illa anpassad propoelleruppsättning, felaktig utväxling i drivet eller att konan i drevet slirar eller så slirar gummidämparen mellan drevets axel och motons svänghjul.

 

Tack för all input. :)

 

Om man misstänker slirning mellan propellern och dess nav kan man rita ett sträck med en tuschpenna tvärs över navet, om det sträcket är brutet efter en stunds körning har det ju slirat, men det är ju svårt att testa när båten står på land. En propellerrepararatör kan ju säkert se eller testa fram detta fel. Och en sådan yrkesmänniska kan ju även råda dig rätt i propellerdjungeln om du nu har fel propelleruppsättning.

 

Konan i drevet kan ju också slira om den är sliten, och som du skriver ger det samma symptom, varvtalet ökar medan hastigheten sjunker. Penta har ju haft konor i olika material, det var väl i brons eller mässing först, sedan bytte man till stål, som håller bättre, eller om det nu var tvärtom…?
Detta fenomen uppträder även om propellrarna jobbar i ”stört vatten” alltså om det finns en massa luft runt propellern, borde ju inte kunna bli så på Aq-drev kan man tycka, men det uppkommer på utombordare om dessa är monterade för högt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ide .. för att känna om det slirar. inte provat detta så lagom kraft är tillräckligt 

blockera prop. kanske inte på propellerspetsen, med hylsa på vevaxeln rotera motorn i rotationsriktningen med framåtväxel i för  att känna om det slirar  vid svänghjul - konan - prop.  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara fel på koppling mellan motor och drev även om det borde medföra en del missljud kan man tycka. Om det är koppling borde även problemet förvärras tills du helt tappar drivningen.

 

exempel 

 

annat exempel där fel modell av koppling mellan motor och drev använts (dvs koppling måste vara anpassad efter utgående axel från drev). På din Indmar motor skulle man isåfall behövt bulta på VP koppling som är byggd för att passa med ditt drev).

 

 

Som nämnts ovan kan det finnas andra orsaker till dina problem som kanske är med sannolika, tex borde motorn nog ha en stöddigare propp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

 

 

Som nämnts ovan kan det finnas andra orsaker till dina problem som kanske är med sannolika, tex borde motorn nog ha en stöddigare propp.

Just det, kan ju bero på flera olika saker, men återrapportera gärna här på forumet när du fått klarhet i vad det är som orsakar problemet, alltid pedagogiskt och trevligt att få återkoppling, alltid lär man sig någonting nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...