Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pk41

Mercruiser 5.0 mpi motorn går ojämnt vid 1900 rpm

Rekommendera Poster

Köpte motorn till min Ockelbo DC 21 allt fungerat bra tills den stod på land i ett par år. Motorn startade direkt och gick fantastiskt utan problem fram till 1900 varv då den hackade och gick ojämnt. Anlitade en marin tekniker som kopplade in dator och denne fick inga felmeddelanden. Bränslepumpen + IAC byttes eftersom dom inte fungerade 100 till en kostnad av 12000 kr. Felet kvarstår. Bytt tändstift samt rotor. Kontrollerat motståndet i alla tändkablar allt ok. Haft en annan mekaniker ombord som kontrollerat det elektroniska utan problem. Felet kvarstår.  Funderar på att rengöra spridarna.

 

Är det någon här som kan hjälpa mig med ytterligare åtgärder för att få motorn att gå rent genom hela registret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pk41:

Köpte motorn till min Ockelbo DC 21 allt fungerat bra tills den stod på land i ett par år. Motorn startade direkt och gick fantastiskt utan problem fram till 1900 varv då den hackade och gick ojämnt. Anlitade en marin tekniker som kopplade in dator och denne fick inga felmeddelanden. Bränslepumpen + IAC byttes eftersom dom inte fungerade 100 till en kostnad av 12000 kr. Felet kvarstår. Bytt tändstift samt rotor. Kontrollerat motståndet i alla tändkablar allt ok. Haft en annan mekaniker ombord som kontrollerat det elektroniska utan problem. Felet kvarstår.  Funderar på att rengöra spridarna.

 

Är det någon här som kan hjälpa mig med ytterligare åtgärder för att få motorn att gå rent genom hela registret?

Vad händer efter 1900 rpm- går det bra igen då?

 

Provat att köra direkt den från separat dunk för att utesluta skitig soppa / igensatt bränslesystem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslefilter utbytt liksom bränslepumpen verkar inte vara ngt fel på bensinen motorn spinner på bra under 1900 varv. Har inte provat med separat dunk.

 

Fått förslag på att ta loss spridarna och skicka dom på ultraljudstvätt.

 

Även provat med att koppla bort varvräknaren  utan resultat.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

försök titta i fördelarlocket ,kan sitta fast (skruvarna), peta på kontaktytorna kan räcka för att bryta oxidbeläggning tillfälligt. nytt lock/rotor är nog bäst men dyrare 

titta även där tändkablarna är anslutna på locket . ska väl nämna att jag inte vet om tidigare felsökning borde visat fel på dessa punkter . men om tid finnes kan man titta runt lite?  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi började med att ta loss fördelarlocket och filade kontaktytorna med magnetfil.  Utan resultat.

Har köpt rotor och fördelarlock som jag skall byta till våren. 

 

Har även haft funderingar på att kolla upp bränslemunstycken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev pk41:

Har inte provat med separat dunk.

Har du kollat att silen i änden på röret/slangen i tanken inte är delvis igensatt?

 

Tillägg: Även att tankens avluftning är fri funkar som den skall?

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv inte kollat men jag förmodar att Stefan Hagström, Marinservice kontrollerade detta i samband med att de bytte förpumpen och IAC regulator för 12000 kronor. Men det är värt att kolla upp. Tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker detta låter mycket otroligt...

 

MPI har sparade koder samt timmar och går att se vad som inte lirar vid detta varv om vederbörande som kopplar upp sig kör med rätt utrustning.

 

Amatörmässigt anser jag av mekaniker som felsökte!

Skulle aldrig betala någon utan ett resultat via scanner.

 

Du har 2 brytare som kan spöka, sitter på racket för reglaget på motorn, kallas mikrobrytare. Känner av när växel går ur och bryter då motorn. Om den är paj så får du samma symptom som du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för tipset skall återkoppla till Hagström marinteknik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta min okunskap vad gäller förkortningar.   Har du förgasare kan ett munstycke vara igensatt.  Annars är kondensator min käpphäst. Kondensatorns släcker gnistan, så en ny kan skapas.  Är den dålig hinner gnistan inte släckas när varvet ökar.  Men fungerar på låga varv. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...