pk41 0 Posted December 6, 2021 Köpte motorn till min Ockelbo DC 21 allt fungerat bra tills den stod på land i ett par år. Motorn startade direkt och gick fantastiskt utan problem fram till 1900 varv då den hackade och gick ojämnt. Anlitade en marin tekniker som kopplade in dator och denne fick inga felmeddelanden. Bränslepumpen + IAC byttes eftersom dom inte fungerade 100 till en kostnad av 12000 kr. Felet kvarstår. Bytt tändstift samt rotor. Kontrollerat motståndet i alla tändkablar allt ok. Haft en annan mekaniker ombord som kontrollerat det elektroniska utan problem. Felet kvarstår. Funderar på att rengöra spridarna. Är det någon här som kan hjälpa mig med ytterligare åtgärder för att få motorn att gå rent genom hela registret? Share this post Link to post Share on other sites
johan_sjobjorn 212 Posted December 6, 2021 1 timme sedan skrev pk41: Köpte motorn till min Ockelbo DC 21 allt fungerat bra tills den stod på land i ett par år. Motorn startade direkt och gick fantastiskt utan problem fram till 1900 varv då den hackade och gick ojämnt. Anlitade en marin tekniker som kopplade in dator och denne fick inga felmeddelanden. Bränslepumpen + IAC byttes eftersom dom inte fungerade 100 till en kostnad av 12000 kr. Felet kvarstår. Bytt tändstift samt rotor. Kontrollerat motståndet i alla tändkablar allt ok. Haft en annan mekaniker ombord som kontrollerat det elektroniska utan problem. Felet kvarstår. Funderar på att rengöra spridarna. Är det någon här som kan hjälpa mig med ytterligare åtgärder för att få motorn att gå rent genom hela registret? Vad händer efter 1900 rpm- går det bra igen då? Provat att köra direkt den från separat dunk för att utesluta skitig soppa / igensatt bränslesystem? Share this post Link to post Share on other sites
Freez 129 Posted December 8, 2021 Vatten/kondens i bensinen? Share this post Link to post Share on other sites
pk41 0 Posted December 8, 2021 Bränslefilter utbytt liksom bränslepumpen verkar inte vara ngt fel på bensinen motorn spinner på bra under 1900 varv. Har inte provat med separat dunk. Fått förslag på att ta loss spridarna och skicka dom på ultraljudstvätt. Även provat med att koppla bort varvräknaren utan resultat. Share this post Link to post Share on other sites
pk41 0 Posted December 8, 2021 Över 1900 varv så går den knackigt Share this post Link to post Share on other sites
bemek 61 Posted December 8, 2021 försök titta i fördelarlocket ,kan sitta fast (skruvarna), peta på kontaktytorna kan räcka för att bryta oxidbeläggning tillfälligt. nytt lock/rotor är nog bäst men dyrare titta även där tändkablarna är anslutna på locket . ska väl nämna att jag inte vet om tidigare felsökning borde visat fel på dessa punkter . men om tid finnes kan man titta runt lite? B Share this post Link to post Share on other sites
pk41 0 Posted December 9, 2021 Vi började med att ta loss fördelarlocket och filade kontaktytorna med magnetfil. Utan resultat. Har köpt rotor och fördelarlock som jag skall byta till våren. Har även haft funderingar på att kolla upp bränslemunstycken. Share this post Link to post Share on other sites
McLasse 706 Posted December 9, 2021 (edited) 13 timmar sedan skrev pk41: Har inte provat med separat dunk. Har du kollat att silen i änden på röret/slangen i tanken inte är delvis igensatt? Tillägg: Även att tankens avluftning är fri funkar som den skall? Edited December 9, 2021 by McLasse Share this post Link to post Share on other sites
pk41 0 Posted December 9, 2021 Jag har själv inte kollat men jag förmodar att Stefan Hagström, Marinservice kontrollerade detta i samband med att de bytte förpumpen och IAC regulator för 12000 kronor. Men det är värt att kolla upp. Tack för tipset. Share this post Link to post Share on other sites
patrikflink 855 Posted December 9, 2021 Tycker detta låter mycket otroligt... MPI har sparade koder samt timmar och går att se vad som inte lirar vid detta varv om vederbörande som kopplar upp sig kör med rätt utrustning. Amatörmässigt anser jag av mekaniker som felsökte! Skulle aldrig betala någon utan ett resultat via scanner. Du har 2 brytare som kan spöka, sitter på racket för reglaget på motorn, kallas mikrobrytare. Känner av när växel går ur och bryter då motorn. Om den är paj så får du samma symptom som du har. Share this post Link to post Share on other sites
pk41 0 Posted December 9, 2021 Tusen tack för tipset skall återkoppla till Hagström marinteknik Share this post Link to post Share on other sites
Jonas113 11 Posted August 2, 2022 Ursäkta min okunskap vad gäller förkortningar. Har du förgasare kan ett munstycke vara igensatt. Annars är kondensator min käpphäst. Kondensatorns släcker gnistan, så en ny kan skapas. Är den dålig hinner gnistan inte släckas när varvet ökar. Men fungerar på låga varv. Share this post Link to post Share on other sites
Jonas113 11 Posted January 27 Min käpphäst när en motor går ojämnt på höga varvtal är Kondensatorn. Dess uppgift är just att förbereda tändspolen för nästa gnista. Men moderna motorer har ju CDI box, den kan oxå bråka. Det gjorde den på min Yamaha 40 hk 2 takt. Det finns dyra original och billiga Kina. Men original går ju oxå sönder. Och alla viktiga kretsar i elektroniken kommer ju från Taiwan som Peter Stormare säger i Armageddon. Share this post Link to post Share on other sites
Rollen 560 Posted January 27 Mätte han bränsletrycket? Det är enkelt och det första man gör. 1 Share this post Link to post Share on other sites