Jump to content
Wednesday 26 January 2022
Jonaslatt

Använder man termostat i marin motor?

Recommended Posts

Gäller min aq115 eller Aq130

Kanske kan reda ut detta först vilket jag har? 

100 drev, b20 dubbla solex, Stora ventilerna.

 

Håller på att bygga motorn nu men det va inte jag som rev motorn så vet inte riktigt hur allt funkar. 

 

Frågan är säkert enkel om man kan. Använder man termostat i motorn.? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Jonaslatt:

Gäller min aq115 eller Aq130

Kanske kan reda ut detta först vilket jag har? 

100 drev, b20 dubbla solex, Stora ventilerna.

 

Håller på att bygga motorn nu men det va inte jag som rev motorn så vet inte riktigt hur allt funkar. 

 

Frågan är säkert enkel om man kan. Använder man termostat i motorn.? 

 

Ett kort svar. Ja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, den styr flödet så vissa delar av motorn kan till och med överhetta om man kör utan.

 

Det är olika temp beroende på om motorn är sjö resp sötvattenkyld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

om det är glykolhaltigt vatten brukar det vara högre tempvärde på termostaten

fjädern mot strömningen tror jag är vanligast.. sett annat DET blev varmt iaf

övrigt tips : googla reservdelslista med sprängskiss , för överblick på delarna.lycka till   B  

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Jonaslatt:

Se där. Jag kommer köra sötvatten. 

Vad ska jag då ha för temp? 

Det är egentligen inte vad du kör i för vatten som styr termostattemperaturen, det är om du har sjövatten eller färskvattenkylning. Alltså om du har värmeväxlare med "inre" glykolsystem (bättre), eller om sjövattnet används direkt i motorn för kylning (enklare men sämre, inte minst ur korrosionssynpunkt).

 

Beroende på vad du har för konfigurering finns då olika termostater (se tidigare svar)

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar. 

Jag köpte båten ner riven så har inte full koll. 

Men det är inget slutet system. Ingen behållare för glykol. 

Så här verkar mitt system va. 

 

 

Screenshot_20211209-092258_Chrome.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du med "bygger motorn" menar renovera så skulle jag definitivt passa på att konvertera den till färskvattenkylning (=även internt glykolsystem) när du ändå håller på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaså. Vad innebär detta. 

Och hur mycket behövs göras om. 

Jo bygger från grunden. 

 

 

20211205_172706.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Jonaslatt:

Oj lite för möe pengar för detta projekt. Får nog hålla mig till orginal ett tag till. 

😄

Du behöver ju inte köpa Martecs grejer men det var en bra instruktion där, det viktiga är ju att du har en cirkpump, värmeväxlare och expantionskärl med rätt dimemsioner. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får fundera lite på detta. 

Men om jag kör orginal. Vad ska jag leta efter för termostat. Läste någonstans 55 grader och någonstans 70 grader. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Jonaslatt:

Får fundera lite på detta. 

Men om jag kör orginal. Vad ska jag leta efter för termostat. Läste någonstans 55 grader och någonstans 70 grader. 

55-60°C

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det måste också vara rätt typ av termostat. Rätt modell har ett lock som när termostaten är öppen stänger till hålet i huset och styr vattnet genom motorn.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fint målat, men vad är byggt/nytt?

 

Lägre temp på termostat är för att motverka panneffekten vid sjövattenkylning saltvatten.

Ska du bara köra i sötvatten så kan du höja temperaturen på termostaten. Detta gäller utan slutet kylsystem med glykol.

 

Men om nu allt är nytt/renoverat så hade jag inte tvekat att montera en värmeväxlare för att få ett slutet kylsystem på primärsidan.

Edited by patrikflink

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev patrikflink:

Fint målat, men vad är byggt/nytt?

 

Lägre temp på termostat är för att motverka panneffekten vid sjövattenkylning saltvatten.

Ska du bara köra i sötvatten så kan du höja temperaturen på termostaten. Detta gäller utan slutet kylsystem med glykol.

 

Men om nu allt är nytt/renoverat så hade jag inte tvekat att montera en värmeväxlare för att få ett slutet kylsystem på primärsidan.

B20 med sjövattenkylning har ofta problem med varmgång i bakkant (B30 än värre). Jag skulle därför inte köra med en varmare termostat i just den motorn. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mange249:

B20 med sjövattenkylning har ofta problem med varmgång i bakkant (B30 än värre). Jag skulle därför inte köra med en varmare termostat i just den motorn. 

Nja, om nu allt är rensat i kanaler och allt är nytt så går det utmärkt. Sen gäller det att köra med rätta grejor, alltså under termostathus så skiljer det sig mot bil och marin.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nytt och nytt. Men toppen e portat och planad, inslipade ventiler mm 

 

Blocket har nya lager rakt igenom. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Jonaslatt:

Nytt och nytt. Men toppen e portat och planad, inslipade ventiler mm 

 

Blocket har nya lager rakt igenom. 

Är den helt genomgången hade jag också satsat på värmeväxlare och gjort den färskvattenkyld. I synnerhet nu när du lägger så otroligt mycket jobb på resten och kan anpassa hela installationen efter detta (=göra det snyggt).

 

Sedan skall kanske just du köra den i sötvatten, men rätt som det är kommer den kanske hamna i saltvatten (kanske av en senare ägare). Och du höjer även värdet på motorn.

 

Men förstår också att man behöver dra en gräns någonstans.😉

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill minnas att man skulle borra ett extra hål ell. kanske borra upp sista hålet mot bakersta cylindern,i kylröret som ligger i topplocket på dessa B20/B18.Kanske går att googla fram.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-12-10 vid 08:54 skrev patrikflink:

Nja, om nu allt är rensat i kanaler och allt är nytt så går det utmärkt. Sen gäller det att köra med rätta grejor, alltså under termostathus så skiljer det sig mot bil och marin.

 

B20 har problem med kylningen i bakkant (framför allt på sjövattenkylda). Även med det modifierade kylröret vid marinkonvertering är det många som får problem. Det finns ingen anledning att tumma på de redan små marginalerna med en varmare termostat.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-12-11 vid 08:15 skrev Brawn:

Vill minnas att man skulle borra ett extra hål ell. kanske borra upp sista hålet mot bakersta cylindern,i kylröret som ligger i topplocket på dessa B20/B18.Kanske går att googla fram.

Inget jag har hört något om. Någon annan som vet något om detta? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Jonaslatt:

Inget jag har hört något om. Någon annan som vet något om detta? 

När man anväder  cylinderlocket från en bilmotor rekommenderas det att man borrar ett ca 6mm hål i kylröret inne i topplocket. Det ger mera kylvatten till bakersta cylindern. Kylröret går inne i locket från termostathuset till andra ändan av locket, röret har avlånga hål som gör att kylvattnet riktas mot avgaskanalerna. Hålet skall borras i ändan av röret. För att komma åt måste man ta bort frostpluggen baktill på locket. Kan vara en god ide att skaffa ny frostplugg till termostatändan av locket också, har du otur trycks röret ur läge när du trycker på med borren och då behöver du komma åt att klämma det tillbaka i rätt läge igen.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev sanktanna:

Hålet ska vara 8 mm.

Ingemar

Hänger inte riktigt med på beskrivningen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej. Som någon skrev tidigare så tar man bort expanderbrickan i bakre änden av cylinderlocket. Innanför där ser man änden på en insats av mässing som man ska borra ett 8 mm stort hål i. Om röret flyttar sig får man ta bort den främre för att trycka tillbaka det.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy