Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gullholmarn

Plottrar och båttillbehörskedjornas priser

Rekommendera Poster

Har ingen plotter i nya båten och saknar det.
Tanken är en Raymarine Axiom 9 RV då autopilot från Raymarine ingick i köpet.
Vill gärna ha en RV så jag jag kan sätta ett lod i fören, sambon tycker det är svårt med djupbedömandet när vi skall in i naturhamnar(oftast djupt nog med råge men hon litar inte riktigt på att hon ser rätt) så det hade varit skönt för mig att kunna hålla ett litet öga på det så att vi faktuskt vågar oss in.
Brukar det vara mässpriser på båtmässan?
Tycker annars det är helt hopplöst, seasea har haft kampanjpris på den hela sommaren och hösten. Under black friday var den lite nedsatt (10690 gentemot 10990 som den kostat senaste halvåret, stid givetvis att det var ca 33% procent rabatt men för mig är ju 10990 det priset som är ordinarie).
Var påväg att slå till i september för då skulle kampanjen pågå månaden ut men så kollade jag av en slump på prisjakt och såg att det är i det närmaste det priset de alltid har vilket säljaren såklart inte nämnde.
Får man göra så? känns ju lite som att man blir lurad att slå till fort trots att det ju uppenbart inte är bråttom innan kampanjen tar slut...

 

Redigerad av Gullholmarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gullholmarn:

Har ingen plotter i nya båten och saknar det.
Tanken är en Raymarine Axiom 9 RV då autopilot från Raymarine ingick i köpet.
Vill gärna ha en RV så jag jag kan sätta ett lod i fören, sambon tycker det är svårt med djupbedömandet när vi skall in i naturhamnar(oftast djupt nog med råge men hon litar inte riktigt på att hon ser rätt) så det hade varit skönt för mig att kunna hålla ett litet öga på det så att vi faktuskt vågar oss in.
Brukar det vara mässpriser på båtmässan?
Tycker annars det är helt hopplöst, seasea har haft kampanjpris på den hela sommaren och hösten. Under black friday var den lite nedsatt (10690 gentemot 10990 som den kostat senaste halvåret, stid givetvis att det var ca 33% procent rabatt men för mig är ju 10990 det priset som är ordinarie).
Var påväg att slå till i september för då skulle kampanjen pågå månaden ut men så kollade jag av en slump på prisjakt och såg att det är i det närmaste det priset de alltid har vilket säljaren såklart inte nämnde.
Får man göra så? känns ju lite som att man blir lurad att slå till fort trots att det ju uppenbart inte är bråttom innan kampanjen tar slut...

 

Det är väl kanske ett löpande ärende för ARN.

Frågan har ju varit uppe här tidigare, bland annat när jag glad i hågen meddelande att jag köpt en ny septiktank till "svartafredagenspris" för några år sedan.

Visst den var ju billigare, bara det att man hade höjt priset ett par veckor tidigare, så nu var det ett "normalpris"...

Och det gäller inte bara inom båttillbehörsbranchen, inom hemelktronikbranchen är ju detta ganska vedertaget, kan man ju tro efter vad GP skrev i ärendet för tre-fyra veckor sedan.

 

Navigationselektronik, såsom plottrar är ju en djungel i sig, flera butiker har ett garanterat lägsta pris, så om man finner exakt samma plotter hos en annan firma för ett lägre pris så skall man kunna få ut mellanskillnaden.

Jag har aldrig bråkat om just navigationselektronik, däremot (som ett exempel) om en 30-tums TV för en hel del år sedan, då 30 tum var stort. Det visade sig att en firma hade ett 500 kr lägre pris än den firman med lägstapris-garanti, men den billigare TV´n hade inte exakt samma modellbeteckning, det var någon bokstav i denna som skiljde de båda modellerna åt, vill minnas att den med lägsta prisgaranti hade menyer på de nordiska språken, det hade inte den som var billigast.. ja och då gällde detta en tjock-tv, på den tiden man glodde på sådana.

 

Däremot har jag då sett att en del plottrar/ekolod kan säljas i paket med givare och i vissa fall med antenn och sjökort, medan det på andra ställen inte ingår varesig givare eller sjökort, eller kanske bara sjökortet, då kan det vara "ett bra pris" om man skyndar sig och beställer innan ett visst datum. Men då man köpt till givaren har man redan betalt mer för sin plotter/ekolod än vad paketpriset i en annan affär anger, sedan tillkommer ju då sjökortet. Antenner är väl numera för det mesta inbyggda. Det är väl bara om man har en stålbåt eller liknande som det behövs en externa antenn...? (hängde du med, det kanske blev litet förvirrat, jag bjuder isåfall på hänsyftningsfelet..)

 

När det gäller navigationselektronik går ju utvecklingen framåt ganska snabbt, fjolårets osålda modeller brukar ju säljas ut till ett något mindre dyrt pris än vad årets modeller kostar, och jag tror att här kan man pruta hos handlarna. Handlarna vill nog tömma sina hyllor så att nya modeller får plats. Särskilt kan det nog löna sig att göra det på hösten, pruta alltså, på fjolårets. eller senaste säsongens modeller.

 

Och vem handlar grejer på båtmässan? Bättre att isåfall beställa grejerna av samma firma på nätet, till mässpris, eller någon månad innan båtmässa till samma eller rent utav ett lägre pris.

 

Jag såg förresten att en handlare, Hjertmans, sålde en stor spann innehållande 50m lång och 16mm tjock blyad ankarlina på den fysiska båtmässan (det var innan corona/covidpandemin)... tja det är ju himla käckt att bära med sig en sådan runt i mässhallarna och sedan hem på spårvagnen...  (den kostar nu 3290 kr, till "kampanjpris", ja ankarlinan alltså, spårvagn M28 kan man kanske få gratis...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, man får inte göra så.

Har haft ögonen även på Hjertmans, som ständigt har s.k. "kampanjpriser". Det är heller inte ok, och deras "kampanjpriser" är f.ö. inte sällan dyrare än de mer ordinarie priser man kan hitta på andra ställen. Visade sig också att Hjertmans vid mina köp under senaste rabattkampanjen lyckats missa en del av den rabatt jag skulle ha. Inte så konstigt att det blir svårt både för dem och mig som konsument, då den ligger "dold" som ett glidande "ordinarie" pris, med 0% i rabattkolumnen.

 

Men betänk att "andra ställen" ofta är mindre enskilda butiker, då numera de flesta stora kedjorna har samröre med varandra. Och verkar även dela på samma usla webbdesigners....😒

 

Visst är det olagligt (se senaste numret av Råd & Rön för just definition av "REA" "kampanj" o.s.v.). Men vad gör man ?  Vem orkar driva ett ärende ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är väl kanske ett löpande ärende för ARN.

Frågan har ju varit uppe här tidigare, bland annat när jag glad i hågen meddelande att jag köpt en ny septiktank till "svartafredagenspris" för några år sedan.

Visst den var ju billigare, bara det att man hade höjt priset ett par veckor tidigare, så nu var det ett "normalpris"...

Och det gäller inte bara inom båttillbehörsbranchen, inom hemelktronikbranchen är ju detta ganska vedertaget, kan man ju tro efter vad GP skrev i ärendet för tre-fyra veckor sedan.

 

Navigationselektronik, såsom plottrar är ju en djungel i sig, flera butiker har ett garanterat lägsta pris, så om man finner exakt samma plotter hos en annan firma för ett lägre pris så skall man kunna få ut mellanskillnaden.

Jag har aldrig bråkat om just navigationselektronik, däremot (som ett exempel) om en 30-tums TV för en hel del år sedan, då 30 tum var stort. Det visade sig att en firma hade ett 500 kr lägre pris än den firman med lägstapris-garanti, men den billigare TV´n hade inte exakt samma modellbeteckning, det var någon bokstav i denna som skiljde de båda modellerna åt, vill minnas att den med lägsta prisgaranti hade menyer på de nordiska språken, det hade inte den som var billigast.. ja och då gällde detta en tjock-tv, på den tiden man glodde på sådana.

 

Däremot har jag då sett att en del plottrar/ekolod kan säljas i paket med givare och i vissa fall med antenn och sjökort, medan det på andra ställen inte ingår varesig givare eller sjökort, eller kanske bara sjökortet, då kan det vara "ett bra pris" om man skyndar sig och beställer innan ett visst datum. Men då man köpt till givaren har man redan betalt mer för sin plotter/ekolod än vad paketpriset i en annan affär anger, sedan tillkommer ju då sjökortet. Antenner är väl numera för det mesta inbyggda. Det är väl bara om man har en stålbåt eller liknande som det behövs en externa antenn...? (hängde du med, det kanske blev litet förvirrat, jag bjuder isåfall på hänsyftningsfelet..)

 

När det gäller navigationselektronik går ju utvecklingen framåt ganska snabbt, fjolårets osålda modeller brukar ju säljas ut till ett något mindre dyrt pris än vad årets modeller kostar, och jag tror att här kan man pruta hos handlarna. Handlarna vill nog tömma sina hyllor så att nya modeller får plats. Särskilt kan det nog löna sig att göra det på hösten, pruta alltså, på fjolårets. eller senaste säsongens modeller.

 

Och vem handlar grejer på båtmässan? Bättre att isåfall beställa grejerna av samma firma på nätet, till mässpris, eller någon månad innan båtmässa till samma eller rent utav ett lägre pris.

 

Jag såg förresten att en handlare, Hjertmans, sålde en stor spann innehållande 50m lång och 16mm tjock blyad ankarlina på den fysiska båtmässan (det var innan corona/covidpandemin)... tja det är ju himla käckt att bära med sig en sådan runt i mässhallarna och sedan hem på spårvagnen...  (den kostar nu 3290 kr, till "kampanjpris", ja ankarlinan alltså, spårvagn M28 kan man kanske få gratis...)

Nej visst, man kanske inte köper på mässan för att släpa med sig hem.
Men när jag  går på mässor i arbetet kan de flesta lösa en fördaktig offert på plats som man sedan ror i hamn efter mässan.
Likaså kunde man ju beställt på mässan och fått det hemskickat från firman.
Jaja, det är väl bara att köra på. Både lära sig segla och navigera utan plotter på samma gång fortsätter jag inte med till sommaren.....:)

Men det är som IngemarE säger, man orkar ju inte riktigt bråka om det för det mesta.
Men en viss sur eftersmak blir det ju.
Jag betalar hellre en femhundring mer och priset är ärligt... 
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vissa tidningar har Erlands Kaj halva sortimentet upplagt med braskande gula prislappar. Ja, t om två helsidor, minst. 

 

Prissättning t ex 348:- med ett tydligt överkryssat pris på 478:-, vilket det aldrig någonsin kostat. 

 

Hur många, och vilka kan tänkas gå på detta? Typ handla en gång och aldrig mer. 

 

Har tänkt mig att ringa och fråga när varan kostade 478:-

 

Vad tror ni svaret blir? 

 

För ca 10 år sedan körde de med röda lappar och texten Extrapris, om jag inte minns fel. 

Påpekade den gången om det olämpliga. 

 

Vad hände? Bytte färg. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju välja en handlare utanför den stora sfären som t.ex Viking Yachting i Göteborg som efter vad jag vet, inte har med de övriga handlarna att göra.

Just nu har de en Raymarine Axiom +9 som ligger 700kr under Seasea’s ”kampanjpris”

 

Och jag har ingen koppling till Viking Yachting eller ekonomisk vinst i att skriva detta inlägg.

 

olssonsfiske är en annan handlare som kanske inte syns så ofta i reklamen som de stora i branschen men som brukar ha bra pris på elektronik. Där jag har handlat bl.a givare till min Simrad.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinaman, AX Marin m.fl. är också små företag som kan vara värda att kolla upp.

 

Fick f.ö. mail om Hjertmans Julrea häromdagen, men det är ju sämre uppfyllande av lagkraven kring begreppet "rea" än någonsin. Det mesta är ju bara en fortsättning på det de redan kört senaste halvåret, bara att det nu heter "Julrea" och inte "Kampanj".

 

Förstår inte att de vågar hålla på, men det är klart - vad blir påföljden om man bryter mot reglerna kring "rea" ?  Blir väl bara ett brev från någon myndighet med lite aja-baja-text.....😠

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja myndigheterna är säkert inget stort bekymmer, värre är det om vi konsumenter vänder dem ryggen och handlar hos andra butiker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske bara glömt en bokstav? 

 

Julirea

  • Gilla 1
  • Haha 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Hybro:

Kanske bara glömt en bokstav? 

 

Julirea

Kris-rea, Chris Rea, ”Driving Home for Cristmas” är en bra låt, så här års!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips med Viking, det ligger nära hemmahamnen så jag får åka en sväng dit och kika!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag ser nästan Axmarin hemifrån:-)) Alltid värt att kolla med Martin om man ska köpa ny elektronik. Nu när min "kontakt" slutat på den lokala Seasea butiken så blir det dyrare där igen. Hörde att ägarnas policy var "sälj bara, få helst kunden att köpa lite mer än önskat".

 

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Seahunter:

Hörde att ägarnas policy var "sälj bara, få helst kunden att köpa lite mer än önskat".

De gräver sin egen grav i sådana fall.

 

Det är klart att det är svårt att konkurrera prismässigt med webbutiker - både inom och utom Sverige - så då måste man erbjuda något annat och detta något annat är inte att lura på kunderna onödiga varor.

 

Riktiga reapriser - inte bluffreor - och kunnig personal är det jag uppskattar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Mackey:

De gräver sin egen grav i sådana fall.

 

Det är klart att det är svårt att konkurrera prismässigt med webbutiker - både inom och utom Sverige - så då måste man erbjuda något annat och detta något annat är inte att lura på kunderna onödiga varor.

 

Riktiga reapriser - inte bluffreor - och kunnig personal är det jag uppskattar.

Tja, som vanligt. Det ligger ju ofta attraktiva lättsålda varor med eller utan röda extraprislappar alldeles intill kassorna.

 

Jag har en son som en tid jobbade hos "Kjell" under utbildning fick butikspersonalen lära sig att ha som ambition att sälja minst tre produkter till varje kund. Då var frågorna ungefär så här, har du batterier? har du passande kabel?...

 

Och det är nog ingen skillnad på båttillbehörsbutikerna, har du passande digitala sjökort? behöver du en givare? skall du inte passa på att köpa med dig en komplett båtservis i malamin till extrapris? eller en rattmuff till motorbåten eller en rorkultsvärmare till segelbåten? eller varför inte en stor tub med ankarklister eller en flaska med förvax? eller vanför inte ett trevligt sällskapsspel med kluriga nautiska frågor? har du "kaptenssockar" i rött och grönt? kanske en trevlig korkskruv med nautiskt motiv på handtaget?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tja, som vanligt. Det ligger ju ofta attraktiva lättsålda varor med eller utan röda extraprislappar alldeles intill kassorna.

 

Jag har en son som en tid jobbade hos "Kjell" under utbildning fick butikspersonalen lära sig att ha som ambition att sälja minst tre produkter till varje kund. Då var frågorna ungefär så här, har du batterier? har du passande kabel?...

 

Och det är nog ingen skillnad på båttillbehörsbutikerna, har du passande digitala sjökort? behöver du en givare? skall du inte passa på att köpa med dig en komplett båtservis i malamin till extrapris? eller en rattmuff till motorbåten eller en rorkultsvärmare till segelbåten? eller varför inte en stor tub med ankarklister eller en flaska med förvax? eller vanför inte ett trevligt sällskapsspel med kluriga nautiska frågor? har du "kaptenssockar" i rött och grönt? kanske en trevlig korkskruv med nautiskt motiv på handtaget?

 

Ja är förmodligen helt korkad men jag har aldrig uppfattat att Kjelle och hans anställda försöker pracka på mig grejer. Ibland har jag fått frågan om batterier men det är bara när prylen jag köpt kräver såna och det inte finns några med i förpackningen.

Jag har heller aldrig känt att båt-butikerna har försökt sälja mer till mig. 
Däremot uppfattar jag att de är generellt väldigt okunniga och oproffsiga även om undantag finns.


Däremot på klädaffärer får jag ofta frågan om jag inte också behöver nya kalsonger/strumpor etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev ChristerN:

Däremot på klädaffärer får jag ofta frågan om jag inte också behöver nya kalsonger/strumpor etc.

Det kanske finns en anledning till att dom frågar...  😉

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev ABC:

Det kanske finns en anledning till att dom frågar...  😉

Ja, hur de nu kan se hur mina kallingar ser ut 😏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ChristerN:

Ja, hur de nu kan se hur mina kallingar ser ut 😏

Synen är ju bara ett av sinnena. Ett annat är det som förmedlas av näsan...😊

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Volvo_Penta:
8 minuter sedan skrev ChristerN:

Ja, hur de nu kan se hur mina kallingar ser ut 😏

Synen är ju bara ett av sinnena. Ett annat är det som förmedlas av näsan...😊

Kameror i provhytterna funkar ju också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

 


Däremot på klädaffärer får jag ofta frågan om jag inte också behöver nya kalsonger/strumpor etc.

Annars är ju det kutym hos fisk- och skaldjurshandlarna på Olskrokstorget, ja när det då gäller fisk, skaldjur och därtill hörande handelsvaror, som i detta fallet inte inbegriper underkläder.

Särskilt sista halvtimman innan stängningsdax brukar dom kränga det som blivit osålt under dagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är skillnad på försäljare/firmor som tvingar sig på en ex. telefonförsäljare, dörrknackare och popup annonser i datorn och telefonen.

Om man däremot själv väljer att gå in i en butik får man nog räkna med att butiken och säljaren gör sitt jobb dvs visar upp och berättar om sina varor.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-12 vid 11:16 skrev Makro:

Man kan ju välja en handlare utanför den stora sfären som t.ex Viking Yachting i Göteborg som efter vad jag vet, inte har med de övriga handlarna att göra.

Just nu har de en Raymarine Axiom +9 som ligger 700kr under Seasea’s ”kampanjpris”

 

Och jag har ingen koppling till Viking Yachting eller ekonomisk vinst i att skriva detta inlägg.

 

olssonsfiske är en annan handlare som kanske inte syns så ofta i reklamen som de stora i branschen men som brukar ha bra pris på elektronik. Där jag har handlat bl.a givare till min Simrad.

Lite sent kanske men det blev faktiskt Vikingyachting, plottern var inte billigare (samma pris, verkar vara kampanj från raymarine). Men berodde mest på väldigt bra service från personalen som gjorde att jag valde dem.
Grejerna skall komma om en vecka:)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Gullholmarn:

Lite sent kanske men det blev faktiskt Vikingyachting, plottern var inte billigare (samma pris, verkar vara kampanj från raymarine). Men berodde mest på väldigt bra service från personalen som gjorde att jag valde dem.
Grejerna skall komma om en vecka:)

Jag tycker det är helt rätt att göra så! 
Visst är det bra att ha kvar fysiska butiker men så länge de ger dålig service och man får kanonbra service via telefon/mail från internet butiker så ska dessa ”vinna” kampen om kunderna.

Allra bäst är väl god service från fysiska butiker. Det fick man tex ofta hos nu uppköpta Båtaccenten, så det är nog svårt att få lönsamhet i butiker som satsar på utbildning av sin personal.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag tycker det är helt rätt att göra så! 
Visst är det bra att ha kvar fysiska butiker men så länge de ger dålig service och man får kanonbra service via telefon/mail från internet butiker så ska dessa ”vinna” kampen om kunderna.

Allra bäst är väl god service från fysiska butiker. Det fick man tex ofta hos nu uppköpta Båtaccenten, så det är nog svårt att få lönsamhet i butiker som satsar på utbildning av sin personal.

Det är faktiskt en fysisk butik här i göteborgstrakten, service via mail dock pga sjuk sambo. 
Ville inte springa i affär och riskera att smitta någon även om det inte verkar vara C-19.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gullholmarn:

Det är faktiskt en fysisk butik här i göteborgstrakten, service via mail dock pga sjuk sambo. 
Ville inte springa i affär och riskera att smitta någon även om det inte verkar vara C-19.

Desto bättre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...