Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hvkoch

Risk för frostsprängning i självlänsen?

Rekommendera Poster

Hej, jag bytte nyligen upp mig till en Buster Magnum av årgång 2003 med en rejäl snurra av lite nyare modell. Är supernöjd.

Men nu har jag fått höra att det finns risk för frostsprängning i självlänsen på Magnum p.g.a. att skrovgenomföringarna är placerade under vattenlinjen - och att det därför finns risk för att båten kan sjunka om den ligger i sjön vid minusgrader. Huruvida försäkringen täcker en sådan skada lär vara tveksamt.

Någon där ute som kan något om detta? 

Om detta stämmer så byter jag nog båt ännu en gång - till en båt med annan självlänskonstruktion. Jag använder båten så länge det är öppet vatten och vill inte behöva vara orolig för att det är några nätter med minusgrader redan i november.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, okej, tack. Ja där borde man kunna få svar. Jag får be nån som är på Fejan att skicka iväg frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke är att självlänsen inte fryser om inte båten ligger i så länge att den blir helt innefrusen med tjockt islager runt. Värmen från vattnet håller självlänsen öppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att värmen i vattnet kan hindra frysning i självlänsen – ja det låter ju plausibelt. Men vid en rejäl köldknäpp kommer det väl kyla även uppifrån som kanske gör att värmen från vattnet inte räcker till för att hindra frysning. Om båten ligger i vatten som rör sig så kan det ju vara 5-10 minus i flera dagar utan att det blir is på sjön.

Nu är båten på land, hann precis ta upp den innan isen la sig i viken för några dagar sedan. Men inför kommande säsonger viill jag slippa behöva var orolig. Personen som jag blev varnad av gällande frostrisken kanske har fel. Förhoppningsvis finns någon här på forumet som vet hur det ligger till. Och OM risken finns: Vad kan man göra åt saken? Proppa igen självlänsen från sittbrunnen när det är risk för minusgrader - kan det vara ett enkelt alternativ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För egen del är jag mer orolig för vattnet som ligger kvar i båten och inte länsas varken med självläns eller pump. Det brukar rinna ut en del när jag tar ur proppen på hösten, men nu blev det ju smällkallt på nolltid. Förhoppningsvis har länsvattnet kunnat expandera i fred utan att spränga något, Buster ska ju klara vinterkyla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske oroar mig i onödan. Men du vet hur det är med båtklubbsfolk. Alla vet hur det är. Frågar man tre olika båtgrannar om något så får man tre olika svar. Lite så verkar det vara här på forumet också. Många teorier luftas. Men det är intressant och lärorikt att surfa runt här.

 

Du Brunnsviken. Bara för att jag är nyfiken: Det är väl Albanoviken och universitetet på andra sidan sjön på din profilbild? Och bilden i så fall tagen från Hagaparken eller nånstans ovanför Hagalund? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev hvkoch:

Du Brunnsviken. Bara för att jag är nyfiken: Det är väl Albanoviken och universitetet på andra sidan sjön på din profilbild? Och bilden i så fall tagen från Hagaparken eller nånstans ovanför Hagalund? 

Ja, man ser Naturhistoriska till vänster i bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-05 vid 17:24 skrev hvkoch:

Hej, jag bytte nyligen upp mig till en Buster Magnum av årgång 2003 med en rejäl snurra av lite nyare modell. Är supernöjd.

Men nu har jag fått höra att det finns risk för frostsprängning i självlänsen på Magnum p.g.a. att skrovgenomföringarna är placerade under vattenlinjen - och att det därför finns risk för att båten kan sjunka om den ligger i sjön vid minusgrader. Huruvida försäkringen täcker en sådan skada lär vara tveksamt.

Någon där ute som kan något om detta? 

Om detta stämmer så byter jag nog båt ännu en gång - till en båt med annan självlänskonstruktion. Jag använder båten så länge det är öppet vatten och vill inte behöva vara orolig för att det är några nätter med minusgrader redan i november.

Tänkt på det också. Men tror det inte ska va några problem. Inte haft problem hittills. Dock är det metallrör några centimeter och sedan plastslang och metallrör igen. 

 

Man kanske kan beskriva fenomenet som följande: Om du har en ett glas med vatten, som du stoppar i frysen. Då fryser vattnet sakta till is och trycker mot flaskväggen. De vattenmolekyler som inte hunnit frysa till, trycks då undan i en viss mån. Typ samma mekanism i självlänsen när det fryser till is.

 

Däremot om du fyller en glasflaska till 100%, täpper till korken och fryser, så spricker den ju. 

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Metall och plast och metall igen säger du. Jag vet inte alls hur konstruktionen ser ut - men tror du man kan byta ut allting till PME-slang? Skulle kännas tryggare.

 

En annan undran som hänger ihop med detta: Min förra båt, en Micore 490 DP, hade ingen pump. Bara självläns. Det var aldrig några problem med vatten i båten. Min Magnum från 2003 har två pumpar. En manuell och en automatisk. Vad är tanken med dessa pumpar? Ska det inte räcka med självläns?

 

Jag provade en gång när jag kom tillbaka till båten efter några dagars regn. Satte i gång autopumpen och lät den pumpa tills den gick torrt. Sedan började jag med handpumpen och kunde ta säkert 20-25 tag fram och tillbaka innan vattnet tog slut. Kändes som flera hinkar vatten. Ska det vara så tro? Tar självlänsen bara bort vattnet från sittbrunnen, men inte från utrymmet mellan durk och skrov? Och är det normalt att man måste pumpa med handjagaren?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev hvkoch:

Min Magnum från 2003 har två pumpar. En manuell och en automatisk. Vad är tanken med dessa pumpar? Ska det inte räcka med självläns?

Självlänsen tar bara vattnet som hamnar i sittbrunnen. Länspumpen är till för vatten som läckt in i skrovet. Manuella länspumpen är back-up för din elektriska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha länspump i båten är ju alltid bra, men att ha en massa vatten under skurken på en självlänsande båt är ju mindre bra.

Jag föreslår att du undersöker var det kan tänkas läcka in, och ser till att få tätt där.

Det kan också vara bra att smaka lite på vattnet för att känna om det är havsvatten eller regnvatten, ligger båten i insjö funkar såklart inte den metoden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt. Självlänsen tar bort vatten från, sittbrunnen, när sittbrunnen befinner sig ovanför vattenlinjen.

 

Tror du inte behöver byta ut/ersätta det mot PME slang. Kolla vad som finns idag. Nästan mera bekymmersamt att ha en slang som inte sitter fast ordentligt/lossnar, under vattenlinjen, då båten definitivt kan börja sjunka. Men alltid bra och inspektera sakerna emellanåt :)

 

Buster båtars har skruvad trä eller alu durk. Den är tätad med någon silikonfog på sidorna. men den är inte 100% tät.T.ex rinner det ner vatten mellan skruvarna osv. Samt kondens uppstår mellan durk och skrov. Därav så hamnar en del regnvatten under vattenlinjen i kölen som behöver pumpas upp ovanför vattenlinjen med en pump.

 

Ja. Normalt så ska nästan allt vatten pumpas ut. Skulle vilja säga 1-3 liter kvar, är acceptabelt. Det brukar finnas en svart "vattentät" inspektionslucka vid akterbrunnen framför motorn. Den kan man öppna och analysera. Kan va så enkelt att de tidigare ägarna, pumpat med den för att visa att den funkar och det ligger kvar lite vatten i pumpen sen dess. 

 

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Då tolkar jag det som att det i den bästa av världar inte ska finnas något vatten under durken, men att det med tiden är oundvikligt att vatten läcker in. Därav pumparna.

Båten ligger på varv nu. Jag får helt enkelt åka dit och besiktiga självlänsen och söka eventuella läckor och kanske be dom på varvet om hjälp ifall något behöver åtgärdas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...