Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 0
Jozzi

Isfritt kring båt

Fråga

Har en Anytec 474 som jag tänkte låta ligga i över vintern. Tänkte rigga en lösning med kompressor och slang för att hålla isen borta kring båten. De ”fördigpacketerade” lösningarna som finns på marknaden är relativt dyra och dessutom slutsålda. Har därför tänkt köra med en mindre kompressor från Jula och koppla trädgårdsslang som jag stänger i änden och därefter borrar slå hål i för att skapa ett bra bubbelflöde. Någon som har synpunkter på lösningen som helhet och hur tätt man skall sätta hålen? Kompressorn ger 4 bar, båten ca 7 meter i linjen. Tänkte lägga ca 10 meter slang för att täcka längsmed hela båten samt lite extra bubbel kring motorn. Hur långt mellan ”bubbelhålen” bör det vara ? Övriga tips ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

13 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0
Just nu skrev Jozzi:

Övriga tips ? 

Hej och välkommen till MG!

 

Det finns ett par trådar om detta här på MG som kanske någon kan hitta åt dig. Minns inte när, men har för mig att @bhemac var inblandad.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Den här tråden är det nog, 

 

Själv är jag på Gambiafloden och skulle mer än gärna ha lite is ibland. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Du får vara noga med att se till att efter elavbrott så kan slangen vattenfyllts och måste tas upp och tinas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

En jag känner bodde i sin Maxi 77 två vintrar med frusen is i norra Vänern. 

Han sänkte ned en, möjligen två dränkbara pumpar från Clas. 

Höll lätt öppet vatten. 

Kommer jag ihåg rätt så kördes dessa via timer en gång i halvtimmen. 

Anpassade körtiden, så att det var öppet vatten runt om. 

 

Det var inne i en hamn med helt stilla vatten. 

En mängd fåglar håll till där. 

 

Bland annat en dopping, som inte kom åt maten s a s, längre bort. Låg en dag utslagen på isen intill vattenhålet. 

3 månade fick Staffan Dopping husrum i Maxin i en egen låda. Åt bl a klippt strömming. 

När våren kom flyttade han ut. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Valfri välsorterad damm-butik har allt man behöver från luftpumpar till backventiler för att hindra att vatten backar upp i slangarna vid strömavbrott. 

 

Blir klart billigare än båt-lösningarna trots att det är exakt samma sak.

 

Edit; kompressor från Jula tror jag är vansinnigt ineffektivt jämfört med luftpump för damm. 

 

Typ: https://www.dammbutiken.se/sjunkande-luftslang-18-27mm

 

https://www.dammbutiken.se/luftpumpar-2/

 

Har en luftpump på typ 3000 l/h (45w) som håller öppet i min damm nere i Blekinge. Ser ut som bifogad bild.

 

 

Sturkö - dammen 2021-12-05 12.45.46.327.jpg

Redigerad av sege
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag har använt en Airbrushkompressor väldigt lik denna Från Jula: Art. nr: 200070. Kolla bara med Jula att deras också likt min tål kontinuerlig drift.
TIll den kopplade jag via plastslang ett långt (eller i ditt fall kanske två) 6mm kopparrör (från Biltema) somjag bakat platt i ytteränden, och borrade 1mm hål på c:a var 15:e centimeter. Röret (-en) stack jag in under båten på botten så det bubblade och rev med sig bottenvattnet som var någon eller några grader plus hela vintern. 

Om du inte kan ha tillsyn lätt så kan du lägga två kompressorer i parallel, går bara en så räcker det.

Tänk bara på att kompressorn skall stå så kallt som möjligt, står den där det kan vara lite varmt så kommer dess luft att innehålla fukt som kan kondensera i de kallare rören/slangarna så de fryser ihop.

 

Fördelen med dessa kompressorer är att de drar väldigt lite ström jämfört med större kompressorer, men de hindrar frysning effektivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Ok. Låter som en bra lösning. En fråga: Min båt är av aluminium. Man skall ju vara lite försiktig med olika metaller och s.k. Galvaniska strömmar.  Kan det vara något problem med kombinationen koppar och aluminium? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
17 timmar sedan skrev Jozzi:

Ok. Låter som en bra lösning. En fråga: Min båt är av aluminium. Man skall ju vara lite försiktig med olika metaller och s.k. Galvaniska strömmar.  Kan det vara något problem med kombinationen koppar och aluminium? 

Kopparrören har varken elektrisk kontakt med båtskrovet eller minikompressorn som ju ansluts med en plastslang.
Därmed kan ingen galvanisk strömkrets bildas mellan skrov, pump och kopparrör.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2021-12-05 vid 10:06 skrev Jozzi:

- - -

Tänkte lägga ca 10 meter slang för att täcka längsmed hela båten samt lite extra bubbel kring motorn. Hur långt mellan ”bubbelhålen” bör det vara ? Övriga tips ? 

Du ska ha ner slangen/röret på botten under båten. Det är genom att luftbubblorna driver bottenvatten (som alltid är lite varmare) uppåt som du undviker att det fryser till. Det är inte så kinkigt med avståndet mellan lufthålen om du har lite större djup. Har du för många lufthål så räcker kanske inte luften till alla och det bubblar bara i ena änden. Är det väldigt grunt runt båten så måste du så klart se till att det bubblar längs hela båten. Du behöver heller inte ha slang/rör på båda sidor om båten om det är tillräckligt djupt, det räcker med en rad mitt under båten.

 

Om du använder slang så måste den kompletteras med tyngder så den sjunker. Kopparrör är tillräckligt tungt för att bli liggande på botten även när det är luftfyllt.

 

Kompressorn/luftpumpen måste ha tillräckligt tryck för att orka trycka ner luften till det djup där slangen/röret ligger. Ju djupare - desto större tryck. Om pumpen är för klen så går det att lyfta upp slangen/röret med hjälp av flytkroppar och bottentyngder.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2021-12-05 vid 12:41 skrev sege:

Valfri välsorterad damm-butik har allt man behöver från luftpumpar till backventiler för att hindra att vatten backar upp i slangarna vid strömavbrott. 

 

Blir klart billigare än båt-lösningarna trots att det är exakt samma sak.

 

Edit; kompressor från Jula tror jag är vansinnigt ineffektivt jämfört med luftpump för damm. 

 

Typ: https://www.dammbutiken.se/sjunkande-luftslang-18-27mm

 

https://www.dammbutiken.se/luftpumpar-2/

 

Har en luftpump på typ 3000 l/h (45w) som håller öppet i min damm nere i Blekinge. Ser ut som bifogad bild.

 

 

Sturkö - dammen 2021-12-05 12.45.46.327.jpg

Dammpumparna är nog lite strömsnålare och de i samma prisklass som Airbruchmodeller har större max luftflöde. 
MEN: De har alldeles för lågt tryck. Det räcker inte att både klara det djup som bubbelrören ligger på, och att skapa såpass med övertryck i bubbelrören att det blåser någorlunda lika mycket genom alla de små hålen. Airbrushpumpen ger maxtryck 4 bar, vilket omräknat till djup är c:a 40 meters djup. Men trycket är bara så stort vid litet luftflöde, så i praktiken tror jag man får kanske 2 bar med skapligt flöde. Det fungerade i alla fall oklanderligt som jag använde den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Tack alla för bra tips och råd i denna fråga. Nu -15 här i Stockholmsområdet och hög tid att få detta på plats. Återrapporterar resultatet då det är klart! Stort tack för all kunskap och klokskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2021-12-06 vid 23:25 skrev Jozzi:

Tack alla för bra tips och råd i denna fråga. Nu -15 här i Stockholmsområdet och hög tid att få detta på plats. Återrapporterar resultatet då det är klart! Stort tack för all kunskap och klokskap.

Hur gick det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...