Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nht1

julklappstips till barn

Rekommendera Poster

Funderar på något elektronikkit som present till en 13 åring...

 

Någon som är elektronikkunnig och känner till något bra kit där man kan koppla lite sladdar och kanske kan labba grunderna i programmering?

 

Om det ska ha någon båtkoppling så är min plan att han får hjälpa farsan med båtelektronik i framtiden :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har för mig att micro.bit har en massa roliga moduler att leka med + att den har ett annorlunda gränssnitt att programmera med, direkt från en padda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch, känner att jag som elektroniknisse borde kunna ge dig ett bra svar....

 

Tyvärr är det svårt numera, jättesvårt. Det som finns i t ex byggsatsväg har nästan överlevt sig själv och passar bara betydligt yngre än en 13-åring. För hur länge är man road av de elektronikbyggsatser som finns att köpa idag ?  Blinkande stjärna, julgran eller en elektronisk tärning ?  Dessutom med instruktioner på lekskolenivå så man inte behöver ha någon kunskap själv (eller får chans att lära sig).

 

Förr (70-80-talet) kunde man bygga sin egen dator o.s.v. och allt var mycket mer spännande med elektronik. Ofta kunde man bygga betydligt häftigare saker än man kunde köpa, och dessutom använda dem till något vettigt sedan.

Nu kan man köpa samma sak för en struntsumma, Made in ...... Incitamentet för att göra något själv har ju försvunnit.

 

Rasberry Pi med någon form av kurs skulle ju kunna vara något. Men har man inte hållit på innan så är tröskeln hög och risken att tröttna innan man kommit i mål stor.

 

Ovanstående är också ett allt större problem för industrin. Vissa typer av ingenjörer kommer bli enorm brist på framöver. Idag är det inte "hippt" av lära sig elektronik, men att programmera appar och liknande finns hur mycket intresse för som helst. Att sedan någon behöver konstruera det som appen skall exekveras PÅ är få som tänker på. Som en exjobbare på högskolenivå sade när jag förde saken på tal: "Men det kan man ju köpa på nätet"....

 

Jag ser detta framförallt på specialområden som radiostörningar/EMC o.s.v. som ju är allt viktigare med tanke på den ökande elektroniska smogen som - ironiskt nog - ofta är resultatet av elektronikkonstruktörer med just bristande kompetens. Vem vill hålla på med radio och "mystiska fenomen" som man inte ser och som bara beter sig besvärligt och ologiskt ?

Nej, dagens ungdomar har i många fall blivit för bekväma. Ingen vill göra "grovjobbet" eller ta den långa (men mer seriösa) vägen....

 

Edit: Båda våra barn fick hålla i lödkolven redan som 4-åringar, och sonen fick faktiskt i stort sett på egen hand ihop en blinkande julgran vid denna ålder. Sedan blev det lite byggsatser då och då, och de kan båda (nu inte barn längre) idag sätta sig med en lödkolv och laga saker. Men något intresse djupare än så för elektronik har jag inte lyckats få med dem. Däremot har båda insett nyttan att kunna meka med bilen (fattiga studenter) och de har i alla fall med sig att förstå ett elschema hjälpligt.

 

Men sonen förvånade mig vid ett tillfälle, han var nog runt 13-14. Såg att han på sin ena skärm hade Wikipediasidan uppe med Boolsk algebra och en bild på logikgrindar. Wow, tänkte jag, nu är något på gång.

Visade sig att han på andra skärmen hade MInecraft, där någon gjort en utökning så man kunde bygga saker med logikgrindar. Han försökte bygga en enkel miniräknare (!), och jag tror han lyckades i alla fall få den att addera heltal.

Men när pappa visade hur en riktig krets såg ut med fyra NAND-grindar (74HC00), en typ av grin han ju använt flitigt i sitt "projekt", så tyckte han bara jag var tråkig...☹️

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-02 vid 16:21 skrev Peter_K:

Är den här på för låg nivå? 
Annars är den rätt trevlig. 
https://www.algaspel.se/produkter/science/science-products/101-experiment

1310C215-4BAC-409C-8B7D-8F3A20C67C1F.jpeg.b6048f7441529ef82341182a76de0029.jpeg

Ja den här är bra.

Den hette tidigare ”Den lille elektrikern” och marknadsfördes då av Mehanotheknika, eller vad nu detta öststatsföretag hette.

Algas variant innehåller några fler komponenter än originlaet. Jag har flera gånger sett denna i olika secondhandbutiker.

Denna sats vänder sig till dem som inte har en susning om magnetism och elektricitet, men som ändå är intresserade.

Jag har sysselsatt mina barnbarn, treochetthalvt respektive sexochetthalvt med denna sats i sommar. Det var litet för avancerat för den minste, men den äldre kunde med viss hjälp bygga ringklockan och motorn, samt kunde till viss del förstå hur det där med magnetism funkade. Jag kan nu förstå varför en av båtens kompasser visar 90° fel…


Jag fick själv ”Den lille elektrikern” när jag var elva år, och se vad det blev av mig….

 

1ACD3950-B41B-4F45-B812-06B14C1360EE.jpeg.3f748dc070abe379f553e12260361805.jpeg

 

Alga har även mindre experimentsatser inom olika fysiska områden.

Barnbarnen har även fått denna. Den är populär, och med diverse delar ut båtens låda med strömbrytare och sådant kompletterades den med en polvändare som det äldre barnbarnet konde koppla ihop efter en enkel skiss.


 

04ABB65D-74FF-4467-8961-67A864B4D005.jpeg.8a7bd592ccc19182035d153a898e0eef.jpeg

Men den här då? Den förefaller ju också intressant..

Undrar om GWs livsexperiment ingår? Ät och drick hejdlöst i sex månader och jaga, författa och medverka i TV resten av året och se vad som händer med leven, lederna och restan av kroppen…

 

 

 


 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-02 vid 15:39 skrev IngemarE:

Men sonen förvånade mig vid ett tillfälle, han var nog runt 13-14. Såg att han på sin ena skärm hade Wikipediasidan uppe med Boolsk algebra och en bild på logikgrindar. Wow, tänkte jag, nu är något på gång.

Visade sig att han på andra skärmen hade MInecraft, där någon gjort en utökning så man kunde bygga saker med logikgrindar. Han försökte bygga en enkel miniräknare (!), och jag tror han lyckades i alla fall få den att addera heltal.

Men när pappa visade hur en riktig krets såg ut med fyra NAND-grindar (74HC00), en typ av grin han ju använt flitigt i sitt "projekt", så tyckte han bara jag var tråkig...☹️

Åh, vad väl jag kände igen mig här! Sonen (15 år) gör oerhört avancerade konstruktioner med en massa binärlogik i Minecraft, men när man tänker att man ska försöka ta det vidare till någon typ av implementation som man faktiskt skulle kunna ha nytta av i "verkligheten" så är det bara astråkigt. Önskar att det skulle finnas någon bra brygga mellan Minecraft och vidare...

 

43 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Den hette tidigare ”Den lille elektrikern” och marknadsfördes då av Mehanotheknika, eller vad nu detta öststatsföretag hette.

Algas variant innehåller några fler komponenter än originlaet. Jag har flera gånger sett denna i olika secondhandbutiker.

Och nu blev jag verkligen nostalgisk... Jag fick just "Den lille elektrikern" av min far i julklapp. Vet inte riktigt hur gammal jag kan ha varit, men jag var nog för ung för jag lyckades aldrig få ihop slutprovet som gick ut på att bygga en egen fungerande elmotor. Minns att det jag tyckte var mest spännande var att leka med magneten och järnfilspånet, men det var ett h*lvete att få loss igen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-02 vid 13:09 skrev Nht1:

Funderar på något elektronikkit som present till en 13 åring...

Här finns ett helt gäng med elektronikbyggsatser.

De har de gamla godingarna walking lights, ljusorgel, siren osv. Kanske i lite mer modern tappning än när det begav sig för en annan. Kortläsare och solcellsdriven insekt är nyheter för mig (de har säkert funnits i många år).

Nåväl allt listas i den första länken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev McLasse:

Här finns ett helt gäng med elektronikbyggsatser.

De har de gamla godingarna walking lights, ljusorgel, siren osv. Kanske i lite mer modern tappning än när det begav sig för en annan. Kortläsare och solcellsdriven insekt är nyheter för mig (de har säkert funnits i många år).

Nåväl allt listas i den första länken.

Även Electrokit i Malmö har likadana byggsatser samt diverse komponenter. Bland annat en del strömbrytare och kontakdon som man kanske kan använda ombord.

 

Elektronikbyggsatser… är det någon som minns ”Josty Kit”? En dansk firma, som hade filialer på många ställen. Här i Göteborg på Övre Husargatan, i samma hus som i höstas exploderade…

 

Jag har sett att det bland annat på AliExpress finns en del elektriska/elektroniska experimentlådor att köpa, bland annat finns det diverse radiomottagare att bygga, men det tycker väl dagens barn och ungdomar är förlegat, något som Gustav Vasa och Bockstensmannen sysslade med redan när dom gick i förskolan…

Iallafall lödde jag ihop en sådan mottagare, och det var ju på transistorernas tid…. Det var AM på LV, MV och KV. En trådantenn riggades upp i trädgården och det gick att lyssna på diverse radiostationer, varvid Radio Luxemburg var den mest avlyssnade.

Idag finns ju dessa radiostationer på nätet, bara att ladda ned en app och lyssna. Dagens barn och ungdomar har det för enkelt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Åh, vad väl jag kände igen mig här! Sonen (15 år) gör oerhört avancerade konstruktioner med en massa binärlogik i Minecraft, men när man tänker att man ska försöka ta det vidare till någon typ av implementation som man faktiskt skulle kunna ha nytta av i "verkligheten" så är det bara astråkigt. Önskar att det skulle finnas någon bra brygga mellan Minecraft och vidare...

 

Och nu blev jag verkligen nostalgisk... Jag fick just "Den lille elektrikern" av min far i julklapp. Vet inte riktigt hur gammal jag kan ha varit, men jag var nog för ung för jag lyckades aldrig få ihop slutprovet som gick ut på att bygga en egen fungerande elmotor. Minns att det jag tyckte var mest spännande var att leka med magneten och järnfilspånet, men det var ett h*lvete att få loss igen.

Sista tåget har ännu inte avgått… det är ännu inte försent att bygga den där elmotorn, men ringklockan är faktiskt litet svårare att få ihop.

Om du hade lagt magneten i en plastpåse innan du lät järnfilsspånet attraheras hade det inte varit något problem...

 

Jag har kvar min ”Den lille…” men instruktionsboken har förkommit. Som sagts, nostalgi.


 

2021-12-02 vid 13:09 skrev Nht1:

Funderar på något elektronikkit som present till en 13 åring...

 

Någon som är elektronikkunnig och känner till något bra kit där man kan koppla lite sladdar och kanske kan labba grunderna i programmering?

 

Om det ska ha någon båtkoppling så är min plan att han får hjälpa farsan med båtelektronik i framtiden :)

 

 

Trettonåringen har väl passerat ”dinosaurieåldern” förstås..?

Men det är bra att lära sig att löda. En billig lödstation är bra att börja med, Kjell & Co har en bra och billig. Sedan kan man börja att löda ihop mässings- och koppartrådar, att lära sig undvika kallödningar, innan man ger sig på att löda fast komponenter på kretskort.

 

Grejer som låter och blinkar, gärna båda delarna samtidigt är ju alltid roliga…

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om du hade lagt magneten i en plastpåse innan du lät järnfilsspånet attraheras hade det inte varit något problem...

Jaha, så var vi där igen:

Så dax att komma med det nu! 😐

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Jaha, så var vi där igen:

Så dax att komma med det nu! 😐

Precis min tanke! Det där skulle du ju ha sagt till mig då på 80-talet när jag satt där med min magnet full med järnfilspån, @Georg_Ohm!

 

Min låda tror jag för övrigt har försvunnit i någon flytt. Förmodligen tillsammans med min trollkarlslåda, vilken också skänkte mig mycket glädje.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Precis min tanke! Det där skulle du ju ha sagt till mig då på 80-talet när jag satt där med min magnet full med järnfilspån, @Georg_Ohm!

 

Min låda tror jag för övrigt har försvunnit i någon flytt. Förmodligen tillsammans med min trollkarlslåda, vilken också skänkte mig mycket glädje.

Du kanske trollade bort båda lådorna..?


På åttiotalet hade min ”Den lille…” legat nedpackad i många år.

Javisst, efterklokheten är den mest exakta vetenskapen.

Men jag minns att det stod i bruksanvisningen att man inte skulle doppa magneten i järnfilsspånen utan att skydda den på något sätt. Annars kunde man ju använt elektromagneten…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men jag minns att det stod i bruksanvisningen...

Läser du bruksanvisningar!?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev McLasse:

Läser du bruksanvisningar!?!

Ja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev McLasse:

Läser du bruksanvisningar!?!

 

11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja.

Jag försökte bara skoja till det lite. 😀 

Tilläggas bör att det gör jag också, speciellt inom det här området. Annars är jag rökt.. vid närmare eftertanke är jag rökt oavsett. 💨

 

22 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har kvar min ”Den lille…” men instruktionsboken har förkommit. Som sagts, nostalgi.

Jag kom på att i stort sett det enda som är kvar av min Den Lille Elektrikern är just i instruktionsboken. Jag tror den skall ligga någonstans, skall se om jag hittar den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu lär ju ”Den lille kriminalteknikern” vara populär, men det var tydligen nån som snodde den lådan från ”Hobby”. Den är väl något i stil med GWs detektivlåda!

 

Årets julkalender är ingen hit.

Under modern tideräkning anser jag att Barna Hedenhös var rätt så bra.

I äldre tider, e.t.s.g, (efter Teskedsgumman) var Herkules Jonssons storverk en riktig höjdare!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Under modern tideräkning anser jag att Barna Hedenhös var rätt så bra.

I äldre tider, e.t.s.g, (efter Teskedsgumman) var Herkules Jonssons storverk en riktig höjdare!

Min familj, mig oräknad, brukar varje jul ta sig igenom Sunes jul som finns på DVD i hemmet.

Visst tycker jag den var bra men inte sååå!

 

Sorry för OT

 

Jag hade i min ungdom någon låda som hette Philips Electronic Engineer 1005 (tror jag). Det var största lådan i en hel serie. Gjorde en telefonavlyssnare, en radio och någon sorts spänningsmätare kommer jag ihåg. Resten är dolt bland dimmorna.

Tror lådan ligger ”på något bra ställe” och kanske kommer fram en mulen dag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min far bar hem den ena radiomöbeln efter den andra från bygdeauktioner, fr om början av sextiotalet, när jag började skolan. Rev isär de flesta. 

 

Jobbade långt senare som elektroniklärare i 20 år, innan jag gav upp. Dock inte med typ datorer. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ChristerN:

 

 

Jag hade i min ungdom någon låda som hette Philips Electronic Engineer 1005 (tror jag). Det var största lådan i en hel serie. Gjorde en telefonavlyssnare, en radio och någon sorts spänningsmätare kommer jag ihåg. Resten är dolt bland dimmorna.

Tror lådan ligger ”på något bra ställe” och kanske kommer fram en mulen dag.

Sunes Sommar är roligare, iallafall när basketlaget undrar vad de där chokladbaserade bakverken heter på svenska... wienerbrot...

 

Philips Electronic Engineer hade en kompis, tror även han hade olika tillbehörs- eller expansionssatser, jag var väldigt imponerad och avundsjuk. Jag var med och byggde en radiomottagare, och en sändare med tillhörande radiopejl.

 

Samme kompis hade även en imponerande samling av Meccano, det var dåtida nya meccanolådor, samt ärvda från hans far och farfar. Vi byggde iallafall ett lastbilschasie med sexhjulsdrift, det tog väl en sportlovsvecka ungefär..

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...