Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej!

 

Köpte i somras en Maxi Fenix efter många år utan båt. Så fort den den kom upp på land så slet jag ut all el 

för det göra om med nya batterier, övervakning solcellsladdning osv. Men jag hittade ingen panel som föll mig i smaken och jag kunde inte hitta något på internet som direkt var menat för båt.

Så jag börjad fila lite på en egen som passade mina behov och slutresultatet blev så här. 

Finns det andra som stött på samma problem? 

elpanel.thumb.jpg.1c3f58b0aeb65fe058df6f9deb89ec41.jpg

 

 

  • Gilla 9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt! Ser väldigt proffsigt ut!

Frågan har ju varit uppe x flera de senaste åren, hur man gör snygga elpaneler själv. Så du får väl skriva litet hur du gjort och vilka material etc. du använt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en snygg lösning!

Det enda jag saknar är några extra strömbrytare för det man kommer vilja ha senare men nu vet du ju hur man gör så det kanske inte är några problem för dig.

6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Så du får väl skriva litet hur du gjort och vilka material etc. du använt.

Håller med. Vill gärna veta mer om hur du gjort. (Inte för att jag kan göra det själv men bara av nyfikenhet...)

Välkommen till MG!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket. Panelen är gjord av 4mm akrylplast som jag graverat och fräst ut med min CNC-fräs. Har målat baksidan svart och fyllt i graveringen med vit färg. Håller på med en lösning för att få

all gravering upplyst bakifrån, mest för man är lite nördig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt! Jag gjorde samma resa när jag köpte en Maxi Magic.

Jag ritade panelen med alla hål och hålmått, text, mm i visual basic eller word (minns inte) och gick till lokala företaget som gör namnskyltar, brevlådeskyltar, prispokaler, vinyltexter etc etc. De fräste ut en i svart eloxerad aluminium, så att texterna blev silvriga. Pröjsade några hundralappar. Det räcker med handritad skiss med mått, för de måste ändå lägga in det i ett eget proffsigare program. Word var allt för pixligt tydligen. Fick även skruvhålen utfrästa och maxi logga.

sedan var det bara att montera alla strömbrytare, säkringar etc i de perfekt passande hålen. Blev det finaste på den båten som jag köpte precis innan den stora prisdippen 2011 och mer eller mindre skänkte bort strax innan corona prisuppgången 2020.......men jag är inte bitter😉

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det blev snyggt resultat.

Själv har jag tillverkat ett par mindre paneler, när jag haft behov av att utöka antalet utgångar respektive komplettera med V- och A-mätare.

Det blev inte lika elegant, men i alla fall funktionellt. Framför allt, i ett format som ansluter till den ursprungliga panelen, 40 år gammal (till höger).

Jag tycker att självhäftande etiketter för de olika funktionerna fungerar bra. Om inte annat så ger det flexibilitet inför framtida förändringar.

 

panel.jpg.75fc37f9815d8b13f8d744eecdffe33f.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev speljakt:

Håller med om att det blev snyggt resultat.

Själv har jag tillverkat ett par mindre paneler, när jag haft behov av att utöka antalet utgångar respektive komplettera med V- och A-mätare.

Det blev inte lika elegant, men i alla fall funktionellt. Framför allt, i ett format som ansluter till den ursprungliga panelen, 40 år gammal (till höger).

Jag tycker att självhäftande etiketter för de olika funktionerna fungerar bra. Om inte annat så ger det flexibilitet inför framtida förändringar.

 

panel.jpg.75fc37f9815d8b13f8d744eecdffe33f.jpg

Tack!

Tanken har faktiskt slagit mig att man skulle kunna göra en panel där man kan bygga ut enkelt utan att behöva byta hela panelen. Det känns som det är det största problemet om man sätter in något nytt men senare behöver bygga ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det finns intresse funderar jag på att skapa ett digitalt verktyg som gör det möjligt för vem som helst att designa sin egna panel.

 

Just nu har jag ritat upp panelen i Fusion 360, men jag tänker att det borde gå att rita upp den relativt enkla designen med ett onlineverktyg som de flesta förstår sig på. Tanken är isåfall att man själv ska kunna välja storlek/form, text, hålbilder osv.

 

Hade någon av er haft nytta av ett sånt verktyg?

cad-prototyp-clean.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Seawolf:

Det enklaste och troligen bästa och snyggaste är att ladda ned detta paneldesignCAD (gratis) och sen rita vad man vill ha. Man får ett pris när det är klart och sen beställer man . Leverans nån vecka. 
https://www.schaeffer-ag.de/en/front-panel-designer

Kanske inte enklast/bästa/snyggaste sättet men roligast är att rita upp panelen i sketchup och slänga i en plast/aluminium bit i cnc fräsen och titta på när skapelsen tar form.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Seawolf:

Det enklaste och troligen bästa och snyggaste är att ladda ned detta paneldesignCAD (gratis) och sen rita vad man vill ha. Man får ett pris när det är klart och sen beställer man . Leverans nån vecka. 
https://www.schaeffer-ag.de/en/front-panel-designer

Det programmet visste jag inte om, tack för länk! Har du använt/beställt från dem? Var det enkelt att förstå programmet och få det som man ville? Vet du vad det kostar ungefär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev emilkanefur:

Det programmet visste jag inte om, tack för länk! Har du använt/beställt från dem? Var det enkelt att förstå programmet och få det som man ville? Vet du vad det kostar ungefär?

Här är ett jobb jag gjorde till en motorkatamaran med dubbla motorer. All håltagning och alla ingraverade texter ritade jag i deras CAD, sen kom dessa panelar (utan några brytare osv monterade förstås) på nån vecka.  Jag tycker att det är lätt att använda, alla hål för standardbrytare och standardkontakter mm. finns färdiga att placera in, och man ser hela tiden vad det blir. Som sagt, man får även priset som beror av materialval, storlek, fasningstyp av kanterna och all håltagning.
Leverans på nån vecka.
 

panel.jpg

Redigerad av Seawolf
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...