Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Mors på er.

Jag vet inte om det är någon mer här som följer Tom Scott på Youtube, men han har lärt mig mycket genom åren, så det kan jag rekommendera. Idag snubblade jag över den här videon med honom där han diskuterar någonting som visar sig heta Inogon och som tydligen är en svensk uppfinning. Det kan användas som en fiffig variant av enslinje eller sektorfyr, dvs man ser om man är i rätt bäring i förhållande till lampan ifråga. Det låter ju riktigt smart, någon som har sett om det faktiskt används någonstans? Annars, varför inte? Kan det vara så att det inte riktigt funkar i praktiken för att det är för svårt att se mönstret på håll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har sett sådana i större hamnar för yrkessjöfart. Särskilt där färjor skall kunna komma rätt i sina färjelägen. Vet inte om dessa används idag, men jag tror mig ha sett sådana i Helsingborg och Helsingør.

 

Tror även att det finns/funnits på flygplatser för att underlätta inflygningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh.....enkelt... den ligger över kabeln mellan H-borg å H-ör  samt själva farleden för färjorna. När man ser den "rakt" skall man hålla sig  borta annars kör färjan på en. Å de kommer FORT!

Skulle själv korsa en gång farleden dä,r kommer från Ven hållet. Stoppade en bra bit före å tankade snurran å kollade allt så jag inte skulle få stopp där. Det var alltså inte seglingsväder som ni förstår-

Vet ej om de är igång numera.

 

För övrigt används Moiré mönster för att kolla skeva-sneda ryggrader å sånt på lasaretten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det satt en (kan ju hända att den sitter kvar) på Älvsborgsbron, som markerade farledens mitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...