Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nht1

Hur tvättar ni era båtbottnar?

Rekommendera Poster

Hur tvättar ni era bottnar när båten ligget vattnet? Ej bottentvätt med borstar.

 

Lägger ni er längs en brygga och tvättar med med borste med långt skaft eller badar ni. Vad fungerar bäst?

 

Jag tvättade inte denna säsong men inser med giftfri Bottenfärg så måste jag börja med det. Ligger i Mälaren och delvis östersjäön.

Redigerad av Nht1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borsta för hand funkar bra om det är mer än 20 C i vattnet tycker jag som har sim- och dykvana, men jobbigt är det.

 

Skrubbis funkar sådär tycker jag och framförallt är det omöjligt att få rent kölen med en Skrubbis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, det finns ju robotgräsklippare och robotdammsugare att köpa, men varför finns det inte robotbottenskrubbare?

En liten ROV med roterade skurborste vore ju perfekt för detta ändamålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det med tvättrobot har jag funderat på länge.

En relativt enkel produkt att ta fram skulle jag tro, men kundunderlaget är för litet. Dammsugare och gräsklippare har miljontals potentiella kunder. Men en bottentvättsrobot skulle kanske bara några tusen kunna använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev No_jah:

En liten ROV med roterade skurborste vore ju perfekt för detta ändamålet.

En roterande borste genererar rätt stor friktion mot ett skrov - risken är oerhört stor att du får en robot som snurrar eller far iväg när borsten startar. Motroterande, små borstar kan säkert hjälpa till en viss del, men då lär tvättningen ta en oerhörd tid också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Peter_K:

En roterande borste genererar rätt stor friktion mot ett skrov - risken är oerhört stor att du får en robot som snurrar eller far iväg när borsten startar. Motroterande, små borstar kan säkert hjälpa till en viss del, men då lär tvättningen ta en oerhörd tid också. 

 

Tänkte inte på det...

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju rengöringsrobotar för hemma pooler, de klarar att klättra på poolsidorna, så tekniken finns🙂

 

Jag kör med Scrubbis, funkar bra om man har en någorlunda slät botten med minimalt antal skarpa slag. Som tidigare nämnts så är det eländigt att försöka göra rent kölen med den.

 

Biltema har numera en variant med borstar för botten, har dock inte prövat den. Kan inte se att den skulle kunna fungera på min båt, eller på båtar med köl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borste med långt skaft, ett par gånger under sensommaren när det är badvarmt och havstulpanerna börjar sätta sig. Håller till vid bryggan ute på ön, där det är grunt och jag når botten.
Sedan brukar det bli isbrytning i slutet och i början av säsongerna. Det rensar av allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Boanjohan:

Det finns ju rengöringsrobotar för hemma pooler, de klarar att klättra på poolsidorna, så tekniken finns🙂

 

Oj, där ser man! Kanske någon vill/vågar testa en sådan på sin botten..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det inte kunna fungera med någon slags ultraljudsmojäng som kopplas till skrovet, som så att säga skrämmer bort havstulpanerna?

 

...Eller finns det också kanske redan?

 

edit.

Det verkar iallfall ha funnits, men det kanske inte fungerade så bra som önskat?

https://www.hamnen.se/artiklar/ultraljud-kan-ersatta-bottenfarg/

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Mackey:

Finns redan...

 

Just den funkar iofs bara på skrov av magnetiskt stål, och bara på skrov med mycket gradvisa förändringar.

En variant för typiska fritidsbåtar, som nästan uteslutande är av ickemagnetiska material, och kan ha skarpa övergångar eller snäva svängar, behöver utformas på ett helt annat sätt.

Mitt förslag är en robot som drivs av vatten. Ansluten med en slang från ytan, där en pump tar havsvattnet intill båten, pumpar ner det under högt tryck till tvättroboten, som sen driver tvättborstar med vattentryck (turbinmekanism) och både förflyttar sig och ger mottryck in mot skrovet med hjälp av vattenjetmunstycken som också använder högtrycksvattnet från pumpen på land.
En tunn kabel med lågspänningsel för elektroniken och servomotorerna (med magnetisk koppling så elektroniken och allt elektriskt kan vara helt inkapslat och vattentätt, utan axlar som ska ha vattentäta packningar - vattenpumpar i datorkylare är konstruerade så t ex) för regleringen av vattentrycket till de olika komponenterna och signaler för styrning löper parallellt med slangen.
Förslagsvis har roboten ultraljudssensorer för att "se" båtens skrov och orientera sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Nht1:

Hur tvättar ni era bottnar när båten ligget vattnet? Ej bottentvätt med borstar.

 

Lägger ni er längs en brygga och tvättar med med borste med långt skaft eller badar ni. Vad fungerar bäst?

 

Jag tvättade inte denna säsong men inser med giftfri Bottenfärg så måste jag börja med det. Ligger i Mälaren och delvis östersjäön.

Det vi har, det har vi i Skagerack och Kattegatts vatten... det som är problematiskt hos oss är ju havstulpanerna, när de väl fått fäste så hjälper borstar föga, iallafall inte mjukare borstar, det skall nog till styvare borst iså fall.

Men om man är tidigt ute kan man ju kanske borsta bort havstulpanernas larver när de precis har satt sig, men innan de bildat skal.

 

I mitt fall blir det, isskrapa, handskar, snorkel, cyklop, simfötter och vis behov även våtdräkt.

Men i somras var tillväxtexten snabbare än bortskrapningen.

2 timmar sedan skrev Boanjohan:

Det finns ju rengöringsrobotar för hemma pooler, de klarar att klättra på poolsidorna, så tekniken finns🙂

 

Jag kör med Scrubbis, funkar bra om man har en någorlunda slät botten med minimalt antal skarpa slag. Som tidigare nämnts så är det eländigt att försöka göra rent kölen med den.

 

Biltema har numera en variant med borstar för botten, har dock inte prövat den. Kan inte se att den skulle kunna fungera på min båt, eller på båtar med köl.

Det finns även sådana robotar som dessutom har en webkamera, för akvarium, men deras fasthållningsprincip bygger på att man har en magnet på varje sida av glaset.

Men det kan ju vara ett utvecklingsområde, kanske nån form av undervattensdrönare med motroterande borstar, den skall då även ha någon form av flyttank som pressar maskinen mot bottnen.

 

Eller kan det bli ett sommarjobb för fridykande sommarlediga ungdomar?

 

Biltemas bottenborstar tycker jag ser väldigt otympliga ut, jag har inte testat, men dom kanske funkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en normal godkänd bottenfärg ?

Det känns som om detta media, precis som väldigt många

andra, har tagits över av miljötalibaner.

Kanske 3 % av befolkningen, men oerhört dominerande i media.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog inte riktigt läskunnig, står det tvätta botten med båten i sjön? Förstår inte....

😯

När jag tar upp henne så spolar jag av med högtryckstvätten, det är allt. Okej, ibland har jag tatt en disksvamp å skrubbbat en aning.

 

Såg  i Warnemûnde på ett katamaranmöte för flera år sedan en maskin som klättrade på plastskrov å den hade undertryck på något vis å hölls kvar mot skrovet av vattentrycket. Vet ej mera om den.  Men jag har hört att om man seglar så fäster inte ens havstulpanlarverna. Som på rullande sten där det växer inge mossa? Å nog rullar båten ibland så det räcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Är nog inte riktigt läskunnig, står det tvätta botten med båten i sjön? Förstår inte....

 

2021-11-30 vid 22:20 skrev Nht1:

Hur tvättar ni era bottnar när båten ligget vattnet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Är nog inte riktigt läskunnig, står det tvätta botten med båten i sjön? Förstår inte....

😯

När jag tar upp henne så spolar jag av med högtryckstvätten, det är allt. Okej, ibland har jag tatt en disksvamp å skrubbbat en aning.

 

Såg  i Warnemûnde på ett katamaranmöte för flera år sedan en maskin som klättrade på plastskrov å den hade undertryck på något vis å hölls kvar mot skrovet av vattentrycket. Vet ej mera om den.  Men jag har hört att om man seglar så fäster inte ens havstulpanlarverna. Som på rullande sten där det växer inge mossa? Å nog rullar båten ibland så det räcker.

Jag fick offra många timmar på att tvätta botten. Gissar att om jag hade tvättat av botten i vattnet så hade arbetsinsatsen förkortas...

 

Du kanske inte har biocidfri bottenfärg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en "däcksborste" med långt skaft som jag skrubbar med. På sommaren när vattnet är mer än 20 grader simmar jag och borstar, men övrig tid så skrubbar jag för hand liggande på mage på däcket.

 

Brukar fungera rätt bra, gör så varannan vecka ungefär och inför större tävlingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ruskpricken:

Men jag har hört att om man seglar så fäster inte ens havstulpanlarverna. Som på rullande sten där det växer inge mossa? Å nog rullar båten ibland så det räcker.

 

Jag upplever också att detta spelar störst roll. De somrar man inte använt båten så mycket som man önskat är botten täckt med havstulpaner trots sporadiskt skrubbande, medan en fullspäckad sommar med mycket segling är botten helt ren.

 

Läste nånstans att man behöver skrämma upp båten i 10-12 knop för att det ska ge tillräcklig effekt.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Ruskpricken:

 

Är nog inte riktigt läskunnig, står det tvätta botten med båten i sjön? Förstår inte....

😯

När jag tar upp henne så spolar jag av med högtryckstvätten, det är allt. Okej, ibland har jag tatt en disksvamp å skrubbbat en aning.

 

Nu har ju inte alla sin båt långt in i Mälaren…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 hours ago, Stan said:

Varför inte en normal godkänd bottenfärg ?

Det känns som om detta media, precis som väldigt många

andra, har tagits över av miljötalibaner.

Kanske 3 % av befolkningen, men oerhört dominerande i media.

En normal godkänd bottenfärg fungerar mediokert om man vill ha riktigt ren botten. Vi som bor i skärgården i Östersjön och har sett hur vattenkvalitén försämrats år efter år har nog en Taliban-andel på 70-80%. Även vi har en andel av befolkningen som sätter sig själv och sin bekvämlighet framför hållbarhet och framtid. Dock så märks, lyckligtvis, en ökning av kunskap även inom den grupperingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror förstås på var man har båten. Här på västkusten (i Sverige) finns det färger som funkar. Jag hade nog också varit deppig om jag haft båten i Östersjön, där flera tvättar under säsongen troligtvis hade varit nödvändiga med vårt användningsmönster.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Stan:

Varför inte en normal godkänd bottenfärg ?

Det känns som om detta media, precis som väldigt många

andra, har tagits över av miljötalibaner.

Kanske 3 % av befolkningen, men oerhört dominerande i media.

Jag använder f n en ”normal” färg som var godkänd när jag köpte den för några år sedan. Funkar OK, håller tulpaner borta men jag får ett ”slem” som bromsar rätt bra, och slemmet gnuggar jag av i vattnet med en Scrubbis. Numer finns inte färgen att köpa (Lefant Nautica), och övriga färger som finns på marknaden för Östersjön bygger rätt tjocka lager, och sådana blir snabbt ojämna. Och då måste man ju slipa, och det är tråkigt. 
 

Så - miljötalibanism är det inte tal om för min del, utan ett sätt att hålla en botten både ren och slät med minsta möjliga arbetsinsats. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hi..hi...fnisssss....

...nej inte jag heller, har inte båten långt in i Mälaren. Har den precis mitt i.

Måste skoja lite.🙂

Saken är den att förra ägaren hade en DÅ godkänd färg å den håller än. Det som fastnar är lite algliknande saker å skräp runt vattenlinjen å det går lätt bort. Å hon har inte varit på västkusten, där seglar jag med andra å andras båtar.

 

Skulle jag behöva göra om så lär det nog bli Copparcoat trots allt, såvida inte den här nya uppfinningen "Slip" har kommit ut på marknaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ruskpricken:

Skulle jag behöva göra om så lär det nog bli Copparcoat trots allt, såvida inte den här nya uppfinningen "Slip" har kommit ut på marknaden.

image.jpeg.e583d479ceec1a206e58fc0a00360526.jpeg

Slip finns redan på marknaden, och är bra att ha när man använt dålig bottenfärg 🙂 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ruskpricken:

Hi..hi...fnisssss....

...nej inte jag heller, har inte båten långt in i Mälaren. Har den precis mitt i.

Mitt i en sjö, det är väl så långt in i den man kommer innan man börjar åka ut ur den igen..? 
😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...