Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Hans86

Fungerar denna färg på en aluminium båt

Rekommendera Poster

Hej,

 

Fungerar det att måla en aluminium båt med en färg som innehåller:

Koppar 152000 mg/kg

Bly 26 mg/kg

Tenn 31 mg/kg

Zink 155000 mg/kg

 

Om det inte fungerar, vad händer med båten?

 

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15% Cu och 15% Zn. Vad är det för färg???

 

Om du inte har ett galvaniskt isolerande superspärrskikt mellan den "färgen" och skrovet kommer båten korrodera bort.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns som en hyfsat giftig färg, och inget man hittar i dom vanliga båtvaruhusen antar jag?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Hans86:

Fungerar det att måla en aluminium båt med en färg som innehåller…

Vad säger tillverkaren av färgen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-30 vid 17:18 skrev Hans86:

Hej,

 

Fungerar det att måla en aluminium båt med en färg som innehåller:

Koppar 152000 mg/kg

Bly 26 mg/kg

Tenn 31 mg/kg

Zink 155000 mg/kg

 

Om det inte fungerar, vad händer med båten?

 

Mvh

 

Vad som händer är att du får ett väldigt stort såll eller durkslag. Kopparn i färgen fräter sönder aluminiumet.
På den tiden vi handlade med mynt och sedlar istället för kort och swish fanns det längre tillbaka kopparmynt, det finns otaliga historier om hur aluminiumbåtsägare med hål i fickorna, upptäckte perfekt runda hål i sin båt, hål lika stora som dåtidens kopparmynt. Ja man upptäckte då dessa hålen när man fått båten bärgad.

 

2021-11-30 vid 18:25 skrev No_jah:

Det känns som en hyfsat giftig färg, och inget man hittar i dom vanliga båtvaruhusen antar jag?

Javisst, kan ju vara en bra men gissningsvis illegal färg att använda även på den så kallade västkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har en båt som är målad med färgen enligt mitt tidigare inlägg. Den ser just nu ut enligt bifogade bilder. Finns det någon sakkunnig inom området som kan hjälpa mig att svara på om denna båt rimligen går att rädda? 

 

Mvh

 

20211116_211309.jpg

20211116_213557.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som korroderade hål i skrovet så nej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt.

 

Vet du möjligen någon som är sakkunnig och kan göra ett utlåtande om möjligheten för att laga som då tillex kan säga att det inte är möjligt alternativt om det är möjligt.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-30 vid 18:25 skrev No_jah:

Det känns som en hyfsat giftig färg, och inget man hittar i dom vanliga båtvaruhusen antar jag?

Om jag tänker på gamla VC-17 M blå hat så fick man en påse med kopparpulver som skulle blandas i burken. Påsen var så stor så 15% koppar känns inte helt omöjligt, i alla fall lite äldre färg (1990 talet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Om jag tänker på gamla VC-17 M blå hat så fick man en påse med kopparpulver som skulle blandas i burken. Påsen var så stor så 15% koppar känns inte helt omöjligt, i alla fall lite äldre färg (1990 talet).

Samma även nu. Använde sån färg förra året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-23 vid 00:19 skrev Hans86:

Hej,

 

Jag har en båt som är målad med färgen enligt mitt tidigare inlägg. Den ser just nu ut enligt bifogade bilder. Finns det någon sakkunnig inom området som kan hjälpa mig att svara på om denna båt rimligen går att rädda? 

 

Mvh

 

20211116_211309.jpg

20211116_213557.jpg

 

2022-03-23 vid 08:06 skrev Hans86:

Tråkigt.

 

Vet du möjligen någon som är sakkunnig och kan göra ett utlåtande om möjligheten för att laga som då tillex kan säga att det inte är möjligt alternativt om det är möjligt.

 

Mvh

Botten ser ju ut som ett såll.

 

Allt (nästan) går att reparera. Tveksamt om det är ekonomiskt försvarbart att försöka laga detta sönderfrätta skrov.

 

Först måste botten saneras från all gammal färg så frätningen inte återkommer. Sedan är det många porer som ska svetsas. Sen kvarstår frågan om någon por missats.

 

Jag är inte aluminium- eller svetsexpert men min uppfattning är att det inte är försvarbart att försöka återställa båten till sjövärdigt skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...