Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
PhilipSWE

Algtillväxt i motor/tank eller bara igenväxt propeller?

Rekommendera Poster

Tjena, jag körde båten inne i hamnen igår och märkte att den knappt rörde sig, trots full gas..

Killen som var med mig är båtvan och tyckte motorn varvade som den ska och trodde det var propellern som var igenväxt, men jag är orolig för alger har kommit in i motorn och att det va därför den inte orkade 🤢

 

Någon som kan hjälpa mig rodda i hur jag märker om det är alger i motorn?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvar motorn som den skall så gör den s.a.s. sitt jobb (och "orkar").

 

Sedan har du något fel som gör att varvet från motorn inte omsätts till framdrivande kraft. Men så kraftig påväxning att den "knappt rör sig" vid fullgas är nog tämligen ovanligt....

 

Edit: Ser nu i andra trådar att det är en segelbåt (Allegro 27) med troligen ganska liten motor och som antagligen inte är någon "racer" ens med allt i normalfunktion.

Den är väl långkölad med rak axel och "vanlig" propeller ?  Ser du om axeln roterar som den skall (om du tittar bakom motorn, efter backslaget alltså) ?

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får titta efter ikväll. 

Oavsett om motorn är liten så borde båten ändå röra sig vid full gas. 

Vad skulle det kunna vara om det inte är alger i tank eller påväxt på propeller? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt och motor du har, och om du har inombordare är de rak axel eller drev?

 

Hart du tittat hur propellern ser ut?

 

Alger i motorn kan du nog utesluta som felorsak, det enda det skulle kunna orsaka är dålig kylning.

Och om du har såpass mycket alger i tanken att de sugs upp så fastnar de i bränslefiltret och motor får svårt att få i sig så mycket bränsle den vill ha.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev PhilipSWE:

Får titta efter ikväll. 

Oavsett om motorn är liten så borde båten ändå röra sig vid full gas. 

Vad skulle det kunna vara om det inte är alger i tank eller påväxt på propeller? 

Slirande klämkoppling (dvs axelkopplingen), defekt backslag, lös propeller....

Går motorn och varvar så kan du som sagt (för tillfället) utesluta problem där.

 

@No_jah: Som synes ovan är det sannolikt en Allegro 27 segelbåt. Dessa har mig veterligen rak axel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer i tidigare talare. Om det var alger/skit i tanken så skulle motorn gå dåligt, ojämnt alternativt inte starta alls. 
 

jag skulle som nämnts tidigare först kolla i motorrummet om axeln snurrar när du har växeln i (ska snurra snabbt). Om den inte gör det är felet vid backslaget (växellåda mellan motor och propelleraxel). Om den snurrar snabbt får felsökningen gå vidare till propellern tycker jag. Om det är folding propeller kanske det blivit något knas där som gör att den inte fäller ut sig. Är det vanlig fast propeller så kanske den sitter löst. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var någonstans ligger din hemmahamn?

 

Så här års (och tidigare) brukar havstulpanerna ställa till en jäkla massa besvär. Om dom sitter på propellern blir dess verkan synnerligen dålig.

Besvärliga havstulpaner har vi runt våra kuster från Norra Bohuslän, söderut runt Skåne och upp till Kvarken ungefär. Dom arterna som lever i Skagerack och Kattegatt brukar vara mer besvärliga.

 

Om axelkopplingen slirar brukar man ju höra det, ett gnällande- och/eller ett skrapande ljud.

 

Som sagts, alger i motorn är inget du behöver bekymra dig om.

Jag har fått in de där länga bruna trådalgerna som ser ut som Malacos kolasnören i sjövattenfiltret en gång i förra båten, jag märkte det när tempmätaren visade litet för mycket. Likadana alger fastnade ocksåi toalettens spolvattenintag, det var besvärligare och svårare att rensa.

 

Och du har med stor sannolikhet ett sjövattenfilter, eller snarare en sil där inkommande kylvatten passerar, och här skall ju diverse saker som sugs in i kylvattenintaget fastna.

 

Men jag gissar starkt på påväxt på propellern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att sätta på sig badbyxor och cyklop för kontroll/skrapning av propellern, har varit med om samma fenomen utanför Lysekil för några år sedan. Båten hade legat still ett par månader och proppen såg ut som en tulpanklump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! 

Båten ligger i Björlanda-kile och ska tas upp på land denna eller nästa vecka.

 

Vet någon av er någon privatperson eller företag som kan hjälpa mig att bogsera båten till upptagningsbassängen? 

Jag vågar inte köra dit själv då minsta vind kommer göra båten icke manövrerbar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev PhilipSWE:

Tack för alla svar! 

Båten ligger i Björlanda-kile och ska tas upp på land denna eller nästa vecka.

 

Vet någon av er någon privatperson eller företag som kan hjälpa mig att bogsera båten till upptagningsbassängen? 

Jag vågar inte köra dit själv då minsta vind kommer göra båten icke manövrerbar...

Håll dig nära pålarna och bryggnockarna.

 

I nämnda hamn har jag och min salige far, flyttat en avmastad segelbåt (Vindö 28 i mahogny) med motorhaveri från B-bryggan, genom att dra denna längs med akterförtöjningspålarna, förbi bryggnockarna till upptagningsbassängen. Denna båt hade utanpåliggande roder så det blev även en del vrickade fram och tillbaka med rodret, men det borde ju funka även med rodret under båten. Klart att det var rätt jobbigt, men det var uppehåll och vindstilla vilket underlättade.

De sista tiotalet meter blev det att kasta en kastlina från fördäck till en mottagande person på bryggan vid uttagningsbassängen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår första båt, en Seacat, gick att vicka fram i flera knop (tror jag var uppe i nästan tre knop som mest) med rodret utan större ansträngning. Nästa båt, Dominanten, gick inte att vicka alls, inte ens en tiondels knop i stilla vatten. Så det har nog att göra med geometrin och formerna på ytorna under vattnet. Så det finns ingen garanti att en segelbåt går att vicka...

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad var det som var fel då, var det något med  propeller, eller slirande backslag/axelkoppling?

Du kanske inte kollat än?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt, glöm inte bort att säga till hur det gått, hur propellern ser ut. Vi är nog alla nyfikna🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte kollat något än, detta vädret är inte idealt för att va varken på båten eller i vattnet 😅 

Men båten bör tas upp snart, ska då fota och lägga upp här 😊

Kommer få skrapa hela botten och propeller för hand då grefab inte spolar i minusgrader 🙈

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev PhilipSWE:

Inte kollat något än, detta vädret är inte idealt för att va varken på båten eller i vattnet 😅 

Men båten bör tas upp snart, ska då fota och lägga upp här 😊

Kommer få skrapa hela botten och propeller för hand då grefab inte spolar i minusgrader 🙈

Du får väl försöka se till att boka en tid för upptagning när prognosen säger plusgrader. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev PhilipSWE:

Inte kollat något än, detta vädret är inte idealt för att va varken på båten eller i vattnet 😅 

Men båten bör tas upp snart, ska då fota och lägga upp här 😊

Kommer få skrapa hela botten och propeller för hand då grefab inte spolar i minusgrader 🙈

Glöm inte heller bort att konservera motorn så fort båten kommer upp, den kan nog frysa ganska fort i denna kyla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upptagning sker när som, vågar inte ha båten kvar i vattnet.

Ska tanka den full och fylla kylsystemet med glykol så det borde väl räcka :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev PhilipSWE:

Ska tanka den full och fylla kylsystemet med glykol så det borde väl räcka :)

Glöm inte toapumpen (om du har sådan) och vattenpumpen i pentryt.

Vattentanken bör också tömmas.

Om du inte tänkt att starta motorn något mer innan upptagning kan du även vinterkonservra den. Allt detta kan göras medan båten är kvar i sjön.

 

När båten tagits upp bör du motionera kranarna på genomföringarna på en gång. Dvs öppna och stänga kranarna några gånger så du blir av med ev kvarvarande vatten).

 

När det är så pass kallt som det är nu fryser saker och ting illa kvickt när båten tagits upp. Du bör mao inte vänta med att fixa inför vintervilan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev PhilipSWE:

Upptagning sker när som, vågar inte ha båten kvar i vattnet.

Ska tanka den full och fylla kylsystemet med glykol så det borde väl räcka :)

Du kanske skall läsa på om motorkonservering om du aldrig konserverat förut.

 

Det finns i princip två olika sätt som en båtmotor kyls på (om vi bortser från luftkylda motorer).

 

  • Sjövattenkylning, där båtens omgivande vatten pumpas direkt in i motorns kylvattenkanaler och ut tillsamman med avgaserna.
  • Färskvattenkylning, där havets vatten pumpas in i en värmeväxlare, och sedan ut med avgaserna. I värmeväxlaren cirkulerar det då en glykolblandning som leds in i motorns kylvattenkanaler och tillbaka till värmeväxlaren.

Ovavsett vilken typ du har så måste du nu omedelbart efter upptagningen se till att tömma sjövattendelen från saltvatten och köra igenom en glykolblandning, så att det inte fryser sönder. Om du har en färskvattenkylning måste du dessutom kolla att dess glykolblandning tål vinterns kyla.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är en volvo penta md7 med slutan sötvattenkylning enligt säljaren.

 

Hur tömmer jag det sjövattnet som finns i? Svårt att hitta instruktion om sånt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev PhilipSWE:

Motorn är en volvo penta md7 med slutan sötvattenkylning enligt säljaren.

 

Hur tömmer jag det sjövattnet som finns i? Svårt att hitta instruktion om sånt!

Mär båten står på land startar du motorn och låter sjövattenpumpen puma ut kvarvarande saltvatten. Varning ⚠️ då sjövattenpumpen har en impeller av någon gummiblandning som egentligen inte tål att köras torr, mer än en kort stund.

Sedan blandar du glykol med vatten enligt instruktion på förpackningen, -30° brukar jag blanda till.

Sedan låter du sjövattenpumpen suga i sig detta, eller om du möjligen kan hälla blandningen i behållaren för sjövattenfiltret under tiden motorn går. Glykolen måste sedan samlas upp, den skall inte tillåtas rinna ut i naturen.

Sedan bör man plocka ur impellern och helst sätta i en ny sådan till våren.

 

Det finns väl en del andra åtgärder också, men det brukar stå i motorns instruktionsbok, om du saknar sådan kan det tänkas att du finner den som pdf på nätet.

 

Och som redan sagts, toaletten och båtens dricksvattensystem skall ju också dräneras, pumparna skall tömmas och båten skall vara så torr som det bara går inombords.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det är ingen idé att fylla kylsystemetmed glykol när båten är i vattnet?

Ingen prepp kan göras innan båten tas upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev PhilipSWE:

Så det är ingen idé att fylla kylsystemetmed glykol när båten är i vattnet?

Ingen prepp kan göras innan båten tas upp?

Byta olja och oljefilter görs med fördel när båten är i vattnet. Då kan du enkelt köra motorn varm så oljan flyter lättare utan att behöva tillföra kylvatten med slang eller dunk under åtskilliga minuter.
Och sen köra motorn efter bytet så den nya oljan pumpas runt i motorn och täcker ytor.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag borde väl kunna hälla glykolen i expansionskärlet för sötvattenkylningen?

Jag trodde att monterad sötvattenkylning på en md7 inte krävde sjövatten alls? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju sjövattnet som som kyler värmeväxlaren till sötvattenkylaren, det kommer in via sjövattenintaget och går sedan genom impellerpumpen, sen backslaget och sedan genom värmeväxlaren för därefter spolas ut genom avgasröret.

Det är ju inte som på en bil som har en stor fläkt och framförallt fartvinden som somm kyler kylaren.

 

Och alla delar som sjövattnet går genom behöver köras igenom med glykol blandning, vilket görs enklast genom att koppla loss slangen från sjövattenintaget och stoppa den i en 10l dunk eller hink med en blandning av 50 procent glykol/vatten, och köra motorn till dunken/hinken är tom. Se till att samla upp glykolblaningen som kommer ut ur avgasröret.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då allt är bråttom precis efter upptag börjar jag allt mer tveka på att ta upp båten... känns som allt kmr gå sönder om jag inte hinner göra allt inom 30 min från upptagning... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att köra motorn innan upptagningen så den är varm, då har du iallafall mer tig på dig innan konserveringen.

 

Men andra saker som toa och pentrypumpar behöver ju också tömmas innan de fryser, och vattenavskoljaren på förfiltret till bränslet är också lätt att glömma.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev PhilipSWE:

Så det är ingen idé att fylla kylsystemetmed glykol när båten är i vattnet?

Ingen prepp kan göras innan båten tas upp?

Nä, då spolar du ju bara ut glykolblandningen i havet, och det är ju direkt obra.

Läs och begrunda svaren här på dina frågor. 
Det är väl bra och trevligt om man förlänger säsongen på hösten i gränsen mot vinter, men nästa år kanske du skall ta upp tidigare, innan frosten kommer.

 

Motorolja och oljefilter skulle du bytt ut på säsongens sista tur, då oljan var varm och lättare att pumpa ur. Nu får du göra det till våren istället, glöm inte att byta olje- och bränslefilter samtidigt.

 

Den enda fördelen du nu har av frosten är att havstulpanerna (om du nu har sådana på propellern) kommer att dö snabbare och de blir då lättare att skrapa bort.

 

Men det finns en och annan grej ombord som kan frysa sönder, motorn är en grej, den konserverar man enligt tipsen ovan, andra saker skall man tömma på vatten, toan, pentrypumpen etc, en del saker kan man ta med sig hem in i värmen. Jag hade i förra båten gjort så att jag lätt kunde koppla loss den elektriska pentrypumpen och ta in den i huset. I nuvarande båt sitter de flesta pumparna i ett frostfritt utrymme.

Det är lätt att hälla en skvätt glykol i toan för att hålla den frostfri, men det kan vara så att viss typ av glykol kan förstöra packningar, tätningar och membran i toalettens pump, så det är bättre att hålla den helt torr, eller slå i en skvätt matolja och pumpa litet för att hålla packningarna mjuka, men glycerin kanske är bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stora problem får jag om jag inte skrapar båten nu utan väntar med det tills våren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...