Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
PhilipSWE

Är detta mögel och i så fall måste beklädnad bytas ut?

Rekommendera Poster

Tjena, köpte en allegro 27 i söndags varav jag först idag såg detta.. Jag misstänker att det är mögel och eftersom de finns ovan ruffluckan, bild 1 och 2 (syns bara när luckan är stängd) samt vid fönstren, bild 3. 
Då det finns mögel på flera ställen, kan jag då anta att det är mögel under all beklädnad? d.v.s. måste all isolering och beklädnad bytas ut för att få bukt med mögelproblemet?

 

Tack på förhand!

 

OBS: Detta var inget säljaren lyfte fram trots att jag skriftligen hade frågat efter kända fel i båten innan köp.
 

1842074972_mgel1.jpg.0661bc64b36b8b7f336c82291be1c097.jpg561092529_mgel6.jpg.ac8f18684b23fb2b54abfa33c959f82d.jpg1349084351_mgel4.jpg.55fb8f5baac52a42146e05f58cd098b9.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en mer än 40 år gammal båt finns det nog väldigt många fel om man verkligen tittar efter.

Jag tycker det ser ut som mögel men det är ju inte mycket att tala om. Tvätta bort och se glad ut. Har det inte blivit mer mögel sedan båten byggdes är det kanon. Gissningsvis växer möglet på smuts av något slag och får du bort den blir det nog bra. Vad du skall tvätta med vet jag inte med säkerhet tyvärr. Vatten ättiksprit klorin kanske men prova först på liten yta så du inte skapar nytt problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart kommer det finnas fel på båten men om båten är såpass mögelfäst att den måste saneras genom utbyte av beklädnad i ruffen så är det något jag hade velat veta innan köp...

Men åter till frågan, du tror möglet endast är ytligt? dvs. att det inte ligger mer mögel än det som syns under beklädnaden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev PhilipSWE:

Tjena, köpte en allegro 27 i söndags varav jag först idag såg detta.. Jag misstänker att det är mögel och eftersom de finns ovan ruffluckan, bild 1 och 2 (syns bara när luckan är stängd) samt vid fönstren, bild 3. 
Då det finns mögel på flera ställen, kan jag då anta att det är mögel under all beklädnad? d.v.s. måste all isolering och beklädnad bytas ut för att få bukt med mögelproblemet?

 

Tack på förhand!

 

OBS: Detta var inget säljaren lyfte fram trots att jag skriftligen hade frågat efter kända fel i båten innan köp.
 

1842074972_mgel1.jpg.0661bc64b36b8b7f336c82291be1c097.jpg561092529_mgel6.jpg.ac8f18684b23fb2b54abfa33c959f82d.jpg1349084351_mgel4.jpg.55fb8f5baac52a42146e05f58cd098b9.jpg

Japp, mögel!

 

Jag hade testat att tvätta rent med klorin. Har du tur så är det bara på lädret. In med en avfuktare och 8 torrbollar så får du inte mögel i fortsättningen (jag har nog 10 torrbollar). Idag så har vi fuktig mot tidigare år. Krävs god ventilation alt. stängt med avfuktning.

 

Tänk på att klorin bleker och löser upp huden, men dödar mögelsvamp/jordslag. Rekommenderas att testa på en dold yta först, sen köra ALLT.

 

Sen kanske du ska kolla om du har yttre läckage genom luckan osv.

 

Välkommen till forumet också 😉.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev patrikflink:

Japp, mögel!

 

Jag hade testat att tvätta rent med klorin. Har du tur så är det bara på lädret. In med en avfuktare och 8 torrbollar så får du inte mögel i fortsättningen (jag har nog 10 torrbollar). Idag så har vi fuktig mot tidigare år. Krävs god ventilation alt. stängt med avfuktning.

 

Tänk på att klorin bleker och löser upp huden, men dödar mögelsvamp/jordslag. Rekommenderas att testa på en dold yta först, sen köra ALLT.

 

Sen kanske du ska kolla om du har yttre läckage genom luckan osv.

 

Välkommen till forumet också 😉.

Okej, hur vet jag om möglet endast är på lädret? 

Tack så mycket! :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev PhilipSWE:

Okej, hur vet jag om möglet endast är på lädret? 

Tack så mycket! :) 

Skruva bort listen på bild 3 och titta under.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev patrikflink:

Skruva bort listen på bild 3 och titta under.

Ska göra detta, tack för svar! :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev PhilipSWE:

Ska göra detta, tack för svar! :) 

Klorin är starkt och ibland blekande. Själv har jag använt ett par olika medel mot "påväxt av alger, lav och mögel" senast "GRÖN FRI direkt" av märket JAPE. Spraya på och stryk ut med en svamp, detta dödar möglet. Sen får du nog göra en avtorkning med fuktad trasa för att få bort resterna och smutsen som är orsaken och grogrunden till möglet.

Funkar även utmärkt på tyg som kapell och sprayhoodar.

Redigerad av Rascal
.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som tidigare skribenter föreslagit och avsluta med en ozonbehandling. Då försvinner doft och eventuellt kvarvarande mögelsporer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klorin är bra, men späd ut det. Och använd gummihandskar. Annars kommer du inte att kunna avge några fingeravtryck på ett par veckor 😉

 

Sedan kommer det lukta varmbadhus ett tag, men det försvinner. Viktigast är att få rent och få ner luftfuktigheten. Eftersom det är konstmaterial brukar det inte ta så stor skada av mögelpåväxt utan kan bli riktigt fint efter rengöring (till skillnad från t ex textil).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev PhilipSWE:

Tjena, köpte en allegro 27 i söndags varav jag först idag såg detta.. Jag misstänker att det är mögel och eftersom de finns ovan ruffluckan, bild 1 och 2 (syns bara när luckan är stängd) samt vid fönstren, bild 3. 
Då det finns mögel på flera ställen, kan jag då anta att det är mögel under all beklädnad? d.v.s. måste all isolering och beklädnad bytas ut för att få bukt med mögelproblemet?

 

Tack på förhand!

 

OBS: Detta var inget säljaren lyfte fram trots att jag skriftligen hade frågat efter kända fel i båten innan köp.
 

1842074972_mgel1.jpg.0661bc64b36b8b7f336c82291be1c097.jpg561092529_mgel6.jpg.ac8f18684b23fb2b54abfa33c959f82d.jpg1349084351_mgel4.jpg.55fb8f5baac52a42146e05f58cd098b9.jpg

Ja så kan det se ut…

Kan det vara så att båtens pentry finns under ruffluckan?
I såfall kan det vara stekos som utgör näringssubstratet till denna mögelväxt.

Det var väl ungefär så det blev när Alexander Fleming hade slarvat med städningen innan han gick på semester… men det är ju en helt annan historia.

 

Klorin har föreslagits, visst det är bra, men jag hade nog först försökt att tvätta med Abnet, i den höga koncentrationen. Jag upptäckte detta förträffliga medel efter ett tips på detta forum, Abnet är rätt dyrt, men drygt då det skall spädas ordentligt. Häll i en blomspruta och spruta på hela inredningen, låt sitta en stund och tvätta rent med en blöt trasa eller svamp.

 

https://www.seasea.se/båtvård/abnet-båtvård/abnet-professional-rengöring

Abnet kan köpas litet varstans, bland annat hos bpttillbehörsbutikerna.

Alltid bra att ha detta medel ombord.

1 timme sedan skrev IngemarE:

Klorin är bra, men späd ut det. Och använd gummihandskar. Annars kommer du inte att kunna avge några fingeravtryck på ett par veckor 😉

 

Sedan kommer det lukta varmbadhus ett tag, men det försvinner. Viktigast är att få rent och få ner luftfuktigheten. Eftersom det är konstmaterial brukar det inte ta så stor skada av mögelpåväxt utan kan bli riktigt fint efter rengöring (till skillnad från t ex textil).

Man kan ju få så himla fula rivsår efter att ha badat i allmänna bassänger… det är ju klor i vattnet 🤮.

Farsan blandade alltid Klorin och Ajax, det användes som alloroundrengöringsmedel ombord… Men med nutida mått mätt så använder jag Abnet, den enda smuts som detta medel inge löste upp var den väl ingrodda smutsen och sotet på gummibåten, det blev renare men inte helt rent. Annars har det funkar väldigt bra ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...