Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ErikL1

Rostig lower mount på mercury v6 135 - hur illa är det?

Rekommendera Poster

Jag har noterat en del rost på min utombordare, Mercury v6 135hk, -98. 

Se bilder. 

 

Verkar heta "lower mount nuts" enligt maualen. Själva muttrarna är väldigt rostiga men det verkar som att det går i själva godset de sitter i också. Se bild. 

 

Hur illa är denna rost? Hur viktiga är dessa delar?

Är det något som man måste fixa omedelbart? 

 

Är det ett stort ingrepp att fixa?

Min tanke var att det kanske är bäst att byta bultarna i alla fall (om jag nu kan få av dem). och sen kanske bara slipa och måla godset till att börja med. 

Vad tror ni om?

 

 

rost_lowermount.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av det jag kan se på bilden, så ser det toklugnt ut.

 

Det kan dock vara bra att rostskydda det du kommer åt så det stannar av. Jag hade nog använt rostätare/omvandlare på både bultar och resterande och sedan målat.

 

Det är nog mer regel än undantag att dessa delar börjat rosta på 90-talare som gått i saltvatten.

 

Jag gillar Mercurys V6or. Hade en tokfin 200hk -05 som jag gärna hade haft kvar… 

 

 

Redigerad av Mange249
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svar. du råkar inte ha något bra tips på bra rostkonverterare och vilken sorts färg man borde köra på? 

 

Är det svårt att byta muttrarna annars? Går de att få tag på?

Jag behöver ändå lite nya muttrar och brickor till drevet då jag upptäckte att några var skadade. 

Är det standard muttrar från bygghandel eller måste man köpa någon viss marin kvalite på något visst ställe?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev ErikL1:

tack för svar. du råkar inte ha något bra tips på bra rostkonverterare och vilken sorts färg man borde köra på? 

 

Är det svårt att byta muttrarna annars? Går de att få tag på?

Jag behöver ändå lite nya muttrar och brickor till drevet då jag upptäckte att några var skadade. 

Är det standard muttrar från bygghandel eller måste man köpa någon viss marin kvalite på något visst ställe?

Mycket är väl rostfritt, men framförallt måste det vara tum-gängat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...