Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
ThomasVikhog

Rost på sumpen KAD

Rekommendera Poster

Jag såg 2016 att sumpen rostar på min KAD42. Men inga läckage av vatten synliga. Se bilder i inslaget nedan.

Båten har vinterförvarats ute med god ventilation fram till 2017/2018, då jag såg att det kondenserade fukt på motorn. Sedan dess stängs all ventilation på vintern och jag har en adsorptionstork (35W) i maskinrummet, som håller fukten under 60% - ingen kondens, torrt och fint.

2019 började både sjövattenpumpen, cirkulationspumpen och knät att läcka och motorn stod med fukt konstant under hela säsongen.

I november 2019, efter att jag bytt dessa komponenter rostfixade jag så mycket jag kunde och skyddade med Dinitrol RC900 och målade VP grön på det. Se bilder i förra inlägget.

Nu i oktober 2021 såg jag åter små rostskador på samma ställe på sumpen. Oj va trist - redan tillbaka, jag som hoppades på 3-5 år...

Se bild 4755. Dessa skador började jag att skrapa på, sedan borsta och slutligen slipduk. Se bild 5183.

Denna gång använde jag en billigare tysk "Rost-omvandlare" från Amazon, se bild 5193.

Jag hoppas att det håller sig friskt längre än 2 år denna gång.

Andra förslag och erfarenheter?

IMG_4755.JPG

Redigerad av ThomasVikhog

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Kanske ni kan se HEIC bilder ändå.

Här är bilderna i ett annat format.

 

5183

5183.jpg.0376680295c62686076ce137eaa3b920.jpg

 

5193

5193.jpg.bb1ef8efd604a399f83a050834d9b211.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tråkigt att RC900 inte fungerade, speciellt som jag köpt 2 flaskor med extra lång slang för att fixa rost på sumpen / oljetråget. Har varit för mycket mer akut så flaskorna ligger i båten orörda.

 

Frågan är om jag skall måla på Dinitrol RC900 nu när jag köpt eller direkt satsa på Brunox epoxi eller den här okända tyska amazon rostomvandlaren.
Följer med spänning tråden.

Subjektiv test?

https://test-vergleiche.com/sv/rostumwandler-test/

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är alltid svårt att säga. När det inte fungerat kan man alltid skylla på att underarbetet varit dåligt, fett eller olja som inte försvunnit med thinner...

Jag hade nog använt RC900 som du nu dyrt skaffat. Men håll koll på ytan och kontrollera. 90% av min yta är fortfarande efter 2 år bra med RC900. Frågan är hur mycket bättre ett annat medel är.

Rekommendationer på internet är oftast betalda av någon, så man får kolla källan.

Den jag köpte på Amazon heter Weicon (400ml 14 Euro). Jag återkommer om 1 eller 2 år om hur bra den var...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...