Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
GTI

Sludge I dieseltank

Rekommendera Poster

Fick tips på en båtsida (MG eller FB) om en fast handpump ansluten till botten på dieseltanken ombord på Monsun. Inte forskat själv på min båt utan mest undrat vad den fanns till för. Så igår "vågade" jag dra några tag med pumpen med utlopp till en pyts och en härlig vitmjölkig massa uppenbarade sej och hamnade i slaskhinken. Fyllde en 4 liters pyts innan jag lämpade av innehållet i depån på marinan. Båten är sedan 1977 och har en fast, inbyggd dieseltank inplastad under motorn för om roder och i aktra delen  av kölen. Fick avbryta dumpningen då deponin inte kunde ta emot mer för tillfället. 

Till frågan, fyllde tanken med diesel innan upptagning i oktober och enligt uppgift sitter sugen till motorn en bit upp i tanken, kan det skvimpa över i slingerskottet till  den "rena" delen av bränslet? Och var det i så fall en tidsfråga innan det satte igen filterna? Vet inte i dagsläget volymen av sludgen eftersom deponin är full och kan inte pumpa ut till ren disel.

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av Monsunernas svaga punkter - jag kör med en tank i babords stuv, eftersom den förra ägaren råkade ut för just det problemet. 
Med tanke på mängden dieselfilter ombord hade han haft mycket problem innan han helt enkelt satte i en annan tank. 
 

Och just tanken är ett vanligt ämne bland monsunägare..

Så själv hade jag inte vågat chansa. Pumpa tills det är rent, byt tank, eller (det jobbiga alternativet) ut med motorn för att kunna göra en manlucka ner i tanken och rensa..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev GTI:

kan det skvimpa över i slingerskottet till  den "rena" delen av bränslet?

 

Och var det i så fall en tidsfråga innan det satte igen filterna?

Svar på första frågan är ja, slingerskott eller skvalpskott är ju inte täta, de ska bara ge en tröghet i vätskeförflyttning.

 

Svar på andra frågan är också ja. Du har haft tur hittills!

 

Jag själv skulle inte fått ro i själen innan tanken var tömd och rengjord!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera även lite på varför ni får utfällningar i era tankar. Tankar ni rätt diesel, dvs utan RME (raps) eller andra tillsatser? Själv tankar jag alltid på sjömack för att få bra diesel, blir några öre dyrare men har inte behövt göra rent tanken på dom 40 år jag ägt båten. Kollat med kamera igen det lilla tankmätarhålet jag har möjlighet att öppna och det ser bra ut.Bytte bränslefilter i höstas och nyfiken som jag är klippte jag upp det för kontroll då det firade 10 års jubileum sen montering. Väldigt lite skräp stod att finna så nästa filter får nog sitta i 20 år:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tankar bara sjödiesel (dyr som attan) i båten, tänkte tömma all sluge under vintern och fylla på med färsk så småningom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev GTI:

tankar bara sjödiesel (dyr som attan) i båten, tänkte tömma all sluge under vintern och fylla på med färsk så småningom.

Inte alls dyrt. Sist jag tankade blankdiesel på sjömack kostade den 16.85. det var i augusti. 

Jo förresten det är svindyrt. Såg ett tv reportage i Rapport förra veckan från USA. Där kostade dieseln motsvarande 10.80 kr/l. Går inte att åka till jobbet sa gubben i Texas.

Men det är väl Sveriges folk som ska frälsa världen. Tur att man har segelbåt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev GTI:

tankar bara sjödiesel (dyr som attan) i båten, tänkte tömma all sluge under vintern och fylla på med färsk så småningom.

Vet inte hur länge du haft båten, men ibland kan det ju bero på vad tidigare ägare har tankat. Det finns ju oftast en mängd kvar i tanken när man fyller på som det kan ha börjat jäsa i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade slam i min tank, köpte dieselbiocid från Redline, vilket ledde till att tillväxt upphörde, samtidigt som det slam vilket funnits sedan tidigare försvann (antagligen genom att följde med bränslet). Köpte nästa gång Biltems dieselbiocid och det har funkat lika bra det...är helt rent i tanken. Har pratat med ett antal folk som sysslat/arbetat med motorer hela sina liv och det verkar finnas enighet att tillsatser fyller en stor funktion under vissa former av omständigheter, samtidigt som det ibland inte behövs alls. Läste mycket om det på internet också, och det verkar för många vara en enkel och bra lösning på ett annars relativt tidskrävande och omständigt problem.

Sen vem vet om det löser ditt problem, men för 150kr är det väl antagligen värt att prova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv gick jag för 2 år sedan  över till HVO100 till min gamla volvo penta från 1979. Främst av miljöskäl. Men HVO ska inte ha problem med tillväxt. Dess lagringsbeständighet ska vara bättre än ren diesel (blankdiesel/sjödiesel/etc). Den är dryga kronan dyrare än vanlig diesel på OKQ8 på landbacken. Jag köper på dunk. Gör kanske av med 60-70 liter på en säsong så varken pris eller besväret är avgörande för mig.
 

Som jag förstått är vatten i dieseln (tillsammans med syre) den stora boven för att få tillväxt i tanken. När du rengjort tanken så kolla även på din påfyllning. Om du har sån vanlig flushad genomföring i däck så se till att den har en bra O-ring som tätar. Om O-ringen är dålig finns ju risk att regnvatten kan tränga ner och med tiden får du tillväxt om du inte har hygglig omsättning i tanken.

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker att jag gör följande utifrån alla bra tips:

- pumpar ut till dess det blir rent

- tillsätter biocid (ex fr B-tema) 

- tankar upp fullt

- kollar o- ring/packning vid bränslepåfyllningen/tätar

 

Köpte båten 2019 så har haft den tre säsonger (inhandlad på västkusten) och vet inte vilken diesel tidigare ägare använt, men fyllt den ett par/tre gånger, har aldrig haft behov att fylla den helt, senast inför upptagning 60-80 liter som mest vid ett tillfälle.

 

... och kollar status inför sjösättning, ev ytterligare tömning av sludge som satt sej till dess.

 

 

 

 

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att köpa ett endoskop/inspektionskamera. Jag köpte billigast enklaste på nätet och som man kopplar in till mobilen, se bilden. Inte värdens bästa, men bra bild och den är i alla fall bättre än ingen alls. Lite bökig att försöka styra runt inne i tanken, men uppfyllde sitt syfte som var just primärt engångskontroll av tanken. Googla på endoskop så dyker det upp en massa alternativ från denna enklaste variant till mer riktiga avancerade.
3F0752AE-7E6A-4CD1-85E8-CABB4EEFE998.jpeg.8ee6d3f987caa3de657b9f3b6a1be9fc.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra tips!

Bild  på sludgepump i motorrummet om babord ovanför motorn med pip akterut.

7FE5E42C-D3A6-43CD-BAD9-4174AD6B5577.jpeg

Redigerad av Skipper58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig haft dieselproblem - tur?

Tankar vanlig bildiesel, tömmer tanken till dunkar på hösten, häller tillbaka på våren och då fastnar eventuella nybildade svarta slemklumpar i silen.

När jag köpte förra båten 1981 hade den stått på land i flera år och dieseln var lätt mjölkfärgad. RME var väl inte uppfunnet. Tänkte att det här går väl aldrig, hur tar jag mig hem? Men det var inga problem

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-27 vid 14:39 skrev Skipper58:

Ett bra tips!

Bild  på sludgepump i motorrummet om babord ovanför motorn med pip akterut.

7FE5E42C-D3A6-43CD-BAD9-4174AD6B5577.jpeg

Har en lika dan pump i motorrummet men skulle behöva packa om den eller byta ut den.

Vet du om det går att få tag i packningar till den pumpen eller köpa en lika dan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Wildeside:

Har en lika dan pump i motorrummet men skulle behöva packa om den eller byta ut den.

Vet du om det går att få tag i packningar till den pumpen eller köpa en lika dan?

Beror lite på vad/var det läcker. Har för mig de där pumparna är som gamla cykelpumpar där det sitter en mutter i botten på stången ner från handtaget. Drar man ett kvarts varv på muttern så trycks packningen där ut lite och den pumpar betydligt bättre, om det nu är det som är felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite återkoppling. Tömde ca tre fyra-literspytsar från sludgen i dieseltanken till deponin innan det kom rent bränsle från pumpen. Enligt en tidigare Monsunägare är det ungefär en decimeter upp till sugsidan i tanken..Tanken är på runt 100 liter och med en tankform som en triangel kanske det inte var så långt till att det började suga orent bränsle...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är ide att ha en 10-15 liters dagtank och en elpump + filter som filtrerar innan dagtanken? Storlek på dagtanken efter vad motorn förbrukar under en normal dag?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev LuminaL:

Kanske är ide att ha en 10-15 liters dagtank och en elpump + filter som filtrerar innan dagtanken? Storlek på dagtanken efter vad motorn förbrukar under en normal dag?

 

Mycket vanlig lösning just på Monsun faktiskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...