Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
curry

Värmeväxlare

Rekommendera Poster

Jag planerar att montera sötvattenkylning till min inombordare! Jag har en Martec värmeväxlare som jag tror är en återvinningsväxlare! Kan jag använda den till sötvattenkylning? Vad är det för skillnad på värmeväxlare och återvinningsväxlare? Tacksam för svar!

mvh curry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev curry:

Jag planerar att montera sötvattenkylning till min inombordare! Jag har en Martec värmeväxlare som jag tror är en återvinningsväxlare! Kan jag använda den till sötvattenkylning? Vad är det för skillnad på värmeväxlare och återvinningsväxlare? Tacksam för svar!

mvh curry

Inte hört talas om återvinningsväxlare men en bild vore nog bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev curry:

Jag planerar att montera sötvattenkylning till min inombordare! Jag har en Martec värmeväxlare som jag tror är en återvinningsväxlare! Kan jag använda den till sötvattenkylning? Vad är det för skillnad på värmeväxlare och återvinningsväxlare? Tacksam för svar!

mvh curry

Njae.

Återvinningsväxlare vet jag inte vad det är, men principen bör ju vara det samma, bara den är anpassad i storlek till din motor.

Planerar du att bygga ett helt eget system runt den värmeväxlare du redan råkar ha?
Det kan man såklart göra men det krävs en hel del kunskap och frågan är om det blir billigare än att köpa ett komplett system.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev curry:

Jag planerar att montera sötvattenkylning till min inombordare! Jag har en Martec värmeväxlare som jag tror är en återvinningsväxlare! Kan jag använda den till sötvattenkylning? Vad är det för skillnad på värmeväxlare och återvinningsväxlare? Tacksam för svar!

mvh curry

Skillnaden mot återvinning och värmeväxlare är inte mycket, dock så är en återvinningsväxlare till för ett vattenburen värmesystem, alltså mindre än en värmeväxlare.

 

Vilken motor (modell) planerar du att konvertera till sötvattenkylning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Skillnaden mot återvinning och värmeväxlare är inte mycket, dock så är en återvinningsväxlare till för ett vattenburen värmesystem, alltså mindre än en värmeväxlare.

 

Vilken motor (modell) planerar du att konvertera till sötvattenkylning?

Tack för svar! Den värmeväxlare jag har tror jag är på tok för liten men ville mest veta vad det var för skillnad! Jag har en Rover V8 som jag har konverterat till marin! Den är monterad ihop med ett Penta

200 drev, kanske inte det optimala drevet men jag börjar där! Motorn är ju inte på mer än ca 135 hkr och väger ungefär som en B20! Jag har även byggt egna avgaslimpor i rostfritt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev curry:

Tack för svar! Den värmeväxlare jag har tror jag är på tok för liten men ville mest veta vad det var för skillnad! Jag har en Rover V8 som jag har konverterat till marin! Den är monterad ihop med ett Penta

200 drev, kanske inte det optimala drevet men jag börjar där! Motorn är ju inte på mer än ca 135 hkr och väger ungefär som en B20! Jag har även byggt egna avgaslimpor i rostfritt!

Kul projekt! Lägg gärna upp bilder så vi får se.

 

Har du någon betäckning på växlaren?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev curry:

Tack för svar! Den värmeväxlare jag har tror jag är på tok för liten men ville mest veta vad det var för skillnad! Jag har en Rover V8 som jag har konverterat till marin! Den är monterad ihop med ett Penta

200 drev, kanske inte det optimala drevet men jag börjar där! Motorn är ju inte på mer än ca 135 hkr och väger ungefär som en B20! Jag har även byggt egna avgaslimpor i rostfritt!

Ja då skall du ju naturligtvis ha en värmeväxlare. Fin aluminiummaskin! Populär i Hot-rodkretsar.

Ett 290-drev hade väl varit bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, naturligtvis vore det bättre med ett 290 drev men 200 drevet hade jag redan så det fick bli det!Kanske kan byta framöver!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev patrikflink:

Kul projekt! Lägg gärna upp bilder så vi får se.

 

Har du någon betäckning på växlaren?

 

Jag ska se om jag kan lägga upp några bilder! Det finns ingen beteckning på växlaren men den är inte stor: ca 50 mm dim och 500 mm lång! Alldeles för liten för mitt projekt förstår jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev curry:

Jag ska se om jag kan lägga upp några bilder! Det finns ingen beteckning på växlaren men den är inte stor: ca 50 mm dim och 500 mm lång! Alldeles för liten för mitt projekt förstår jag!

Om det är en plattvärmeväxlare så kan den räcka, effektiva små rackare dom där.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en lödd vvx skall du avstå om båten går i saltvatten.

Det fungerar inte.

Kolla noga material-specen på vvx före du sätter i gång, annars får du haveri då du minst önskar det.

Du bör nog säkerställa att vvx är avsedd för marint bruk för att undvika bekymmer?

Lycks till med projektet oavsett.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...