Jump to content
Saturday 04 December 2021
curry

Värmeväxlare

Recommended Posts

Jag planerar att montera sötvattenkylning till min inombordare! Jag har en Martec värmeväxlare som jag tror är en återvinningsväxlare! Kan jag använda den till sötvattenkylning? Vad är det för skillnad på värmeväxlare och återvinningsväxlare? Tacksam för svar!

mvh curry

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev curry:

Jag planerar att montera sötvattenkylning till min inombordare! Jag har en Martec värmeväxlare som jag tror är en återvinningsväxlare! Kan jag använda den till sötvattenkylning? Vad är det för skillnad på värmeväxlare och återvinningsväxlare? Tacksam för svar!

mvh curry

Inte hört talas om återvinningsväxlare men en bild vore nog bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev curry:

Jag planerar att montera sötvattenkylning till min inombordare! Jag har en Martec värmeväxlare som jag tror är en återvinningsväxlare! Kan jag använda den till sötvattenkylning? Vad är det för skillnad på värmeväxlare och återvinningsväxlare? Tacksam för svar!

mvh curry

Njae.

Återvinningsväxlare vet jag inte vad det är, men principen bör ju vara det samma, bara den är anpassad i storlek till din motor.

Planerar du att bygga ett helt eget system runt den värmeväxlare du redan råkar ha?
Det kan man såklart göra men det krävs en hel del kunskap och frågan är om det blir billigare än att köpa ett komplett system.

 

/B

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev curry:

Jag planerar att montera sötvattenkylning till min inombordare! Jag har en Martec värmeväxlare som jag tror är en återvinningsväxlare! Kan jag använda den till sötvattenkylning? Vad är det för skillnad på värmeväxlare och återvinningsväxlare? Tacksam för svar!

mvh curry

Skillnaden mot återvinning och värmeväxlare är inte mycket, dock så är en återvinningsväxlare till för ett vattenburen värmesystem, alltså mindre än en värmeväxlare.

 

Vilken motor (modell) planerar du att konvertera till sötvattenkylning?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Skillnaden mot återvinning och värmeväxlare är inte mycket, dock så är en återvinningsväxlare till för ett vattenburen värmesystem, alltså mindre än en värmeväxlare.

 

Vilken motor (modell) planerar du att konvertera till sötvattenkylning?

Tack för svar! Den värmeväxlare jag har tror jag är på tok för liten men ville mest veta vad det var för skillnad! Jag har en Rover V8 som jag har konverterat till marin! Den är monterad ihop med ett Penta

200 drev, kanske inte det optimala drevet men jag börjar där! Motorn är ju inte på mer än ca 135 hkr och väger ungefär som en B20! Jag har även byggt egna avgaslimpor i rostfritt!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev curry:

Tack för svar! Den värmeväxlare jag har tror jag är på tok för liten men ville mest veta vad det var för skillnad! Jag har en Rover V8 som jag har konverterat till marin! Den är monterad ihop med ett Penta

200 drev, kanske inte det optimala drevet men jag börjar där! Motorn är ju inte på mer än ca 135 hkr och väger ungefär som en B20! Jag har även byggt egna avgaslimpor i rostfritt!

Kul projekt! Lägg gärna upp bilder så vi får se.

 

Har du någon betäckning på växlaren?

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev curry:

Tack för svar! Den värmeväxlare jag har tror jag är på tok för liten men ville mest veta vad det var för skillnad! Jag har en Rover V8 som jag har konverterat till marin! Den är monterad ihop med ett Penta

200 drev, kanske inte det optimala drevet men jag börjar där! Motorn är ju inte på mer än ca 135 hkr och väger ungefär som en B20! Jag har även byggt egna avgaslimpor i rostfritt!

Ja då skall du ju naturligtvis ha en värmeväxlare. Fin aluminiummaskin! Populär i Hot-rodkretsar.

Ett 290-drev hade väl varit bättre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, naturligtvis vore det bättre med ett 290 drev men 200 drevet hade jag redan så det fick bli det!Kanske kan byta framöver!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev patrikflink:

Kul projekt! Lägg gärna upp bilder så vi får se.

 

Har du någon betäckning på växlaren?

 

Jag ska se om jag kan lägga upp några bilder! Det finns ingen beteckning på växlaren men den är inte stor: ca 50 mm dim och 500 mm lång! Alldeles för liten för mitt projekt förstår jag!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev curry:

Jag ska se om jag kan lägga upp några bilder! Det finns ingen beteckning på växlaren men den är inte stor: ca 50 mm dim och 500 mm lång! Alldeles för liten för mitt projekt förstår jag!

Om det är en plattvärmeväxlare så kan den räcka, effektiva små rackare dom där.

 

/B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det är en lödd vvx skall du avstå om båten går i saltvatten.

Det fungerar inte.

Kolla noga material-specen på vvx före du sätter i gång, annars får du haveri då du minst önskar det.

Du bör nog säkerställa att vvx är avsedd för marint bruk för att undvika bekymmer?

Lycks till med projektet oavsett.

 

// Mats W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy