Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JOHJAN

Volvo Pentas givare för fart, temp och djup

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en en Volvo Penta med en genomskrovsgivare för fart, temp och djup. Loggen fungerade inte när jag köpte båten och jag såg att propellerhjulet var trasigt när jag lyfte båten innan köp och tänkte att det är väl bara att byta givaren... Men den var ju ganska dyr har jag nu upptäckt. 

Tänkte att jag inte kan vara den enda som har ett trasigt skovelhjul till loggen, går det att byta bara hjulet och i så fall vart kan man få tag i ett sådant?

Om det inte går att byta skoveln vem levererar kombigivaren till Penta för de lär väl inte göra denna givare själva - tips mottages 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att marknaden för dessa loggar är ganska liten. Därav de höga priserna. De flesta kör nog logg via plottern. Enklare och säkrare.

Kanske inte det svar du ville ha men…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar

Christer - Jag har ju allt via plotter men det är mer så att när jag har en mätare på panelen så vill jag att den ska fungera, onödigt kanske. Jag ville ändå ställa frågan på forumet bland alla båtintresserade. Det kan ju finnas någon som har haft samma problem och vill att allt ska fungera.

 

Grodan Boll - Jag har tittat på Airmar, misstänker att det skulle kunna vara de som levererar till Penta. Jag ska ta och montera bort givaren och se om jag kan mäta skoveln 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har precis byggt en ersättningsgivare baserat på GPS, dvs gamla mätaren men med hastigheten tagen från en ”minidator” istället för ett skovelhjul. Arduino, transistor och en GPS-modul kostar ett par hundringar. Temp är lätt att lägga till, djup lite värre kanske. Sen har jag krånglat till min lösning med skärm och bränsleflödesgivare också, men skippar du det så är det lättare (och roligare) än man tror. 😉

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev JOHJAN:

- - -

Jag ville ändå ställa frågan på forumet bland alla båtintresserade. Det kan ju finnas någon som har haft samma problem och vill att allt ska fungera.

 

Grodan Boll - Jag har tittat på Airmar, misstänker att det skulle kunna vara de som levererar till Penta. Jag ska ta och montera bort givaren och se om jag kan mäta skoveln 

Jag fick mitt paddelhjul knäckt vid slarvigt anbringat lyftband på ett varv. De hade paddelhjul som reservdel som jag själv monterade. Rätt enkelt jobb, även med båten i sjön. Dra upp givaren, dra ur en sprint, sätt in paddelhjulet o återmontera i omvänd ordning. Enda krånglet var att kapa sprinten som var lite för lång (orginalsprinten hade krökts..)

 

Så här ser resevdelskitet ut

bild.png.9a9f28996a9adc8803b98230c8d1b9d7.png

Bilden hittade jag här https://www.svb24.com/en/airmar-paddle-wheel-and-valve-kit-for-dst800.html  men den går nog att beställa i valfri båttillbehörsbutik.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Lintott:

Jag fick mitt paddelhjul knäckt vid slarvigt anbringat lyftband på ett varv. De hade paddelhjul som reservdel som jag själv monterade. Rätt enkelt jobb, även med båten i sjön. Dra upp givaren, dra ur en sprint, sätt in paddelhjulet o återmontera i omvänd ordning. Enda krånglet var att kapa sprinten som var lite för lång (orginalsprinten hade krökts..)

 

Så här ser resevdelskitet ut

bild.png.9a9f28996a9adc8803b98230c8d1b9d7.png

Bilden hittade jag här https://www.svb24.com/en/airmar-paddle-wheel-and-valve-kit-for-dst800.html  men den går nog att beställa i valfri båttillbehörsbutik.

 

Misstänker att det är samma öde som mid givare har mött, ett lyftband som satts på fel ställe. Är det en "Volvo Penta" givare som du har?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev nossnahoj:

Hej. Har precis byggt en ersättningsgivare baserat på GPS, dvs gamla mätaren men med hastigheten tagen från en ”minidator” istället för ett skovelhjul. Arduino, transistor och en GPS-modul kostar ett par hundringar. Temp är lätt att lägga till, djup lite värre kanske. Sen har jag krånglat till min lösning med skärm och bränsleflödesgivare också, men skippar du det så är det lättare (och roligare) än man tror. 😉

 

Låter som ett projekt, jag har också GPS med ekolod och temp men skulle vilja få liv i Pentas logg som sitter i panelen och visar noll hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev JOHJAN:

- - -

Är det en "Volvo Penta" givare som du har?

Nej, den är köpt för att ge djup, fart o temperatur till instrument o plotter i ett NMEA2000-nätverk. Instrumenten är Raymarine o plottern Garmin så jag vet inte vilken generalagent givaren kommer ifrån. Men det kvittar för det är företaget Airmar som levererar givarna till de flesta båtinstrumentåterförsäljarna.

 

Jag är 100% säker på att Volvo Penta inte tillverkar dessa givare själva utan köper dem från Airmar. Att Volvo Penta sedan lägger dem i en kartong med deras logga på och kanske tar mer betalt för givaren är inget som förändrar produkten (men möjligtvis priset....).

 

Till ett NMEA2000-nätverk går det att välja produkter från valfri tillverkare. Det är det som är det fina med denna generella nätverksstandard. Jag har prylar från ytterligare ett par andra tillverkare inkopplade i mitt nätverk och samtliga levererar sina data till valfri presentationspanel om den har möjlighet att presentera den aktuella informationen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...