Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
spjutkga

Ändra reglage Minn kota, om möjligt

Rekommendera Poster

Jag har en Minn kota Enduro Max 55 lbs som jag önskar köra sittande på höger sida och "gasa" med vänster hand som vanliga utombordare. Behöver skifta kablarna till elmotorn och i så fall hur? Har någon erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev spjutkga:

Jag har en Minn kota Enduro Max 55 lbs som jag önskar köra sittande på höger sida och "gasa" med vänster hand som vanliga utombordare. Behöver skifta kablarna till elmotorn och i så fall hur? Har någon erfarenhet?

Har du lika många körlägen framåt som bakåt då? Om motorn är befriad från elektronik kan det kanske fungera, men om det nu finns en del elektronik i motorn nånstans tar den skada av en polvändning.

Det lättaste är väl att du lär dig vrida åt rätt håll även med vänster hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev spjutkga:

Jag har en Minn kota Enduro Max 55 lbs som jag önskar köra sittande på höger sida och "gasa" med vänster hand som vanliga utombordare. Behöver skifta kablarna till elmotorn och i så fall hur? Har någon erfarenhet?

Förstår inte problemet riktigt. Om man sitter på höger eller vänster sida om gasreglaget har väl aldrig gjort någon skillnad på en vanlig utombordares vridriktning heller ?  Eller vill du byta rotationsriktning ?  På motorn eller handtaget ?

 

Om jag minns rätt på den serien så är det tre hastigheter bak och fem fram. Gashandtaget tror jag är en simpel men kraftig flerlägesomkopplare, som direkt kopplar in olika delar av lindningen på motorn för att ge olika kraft (och rotationsriktning). Då det inte är symmetriska lägen tror jag det är svårt att koppla om så den fungerar likadant fast reglaget vrids "baklänges" - om det nu är vad du menar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev IngemarE:

Förstår inte problemet riktigt. Om man sitter på höger eller vänster sida om gasreglaget har väl aldrig gjort någon skillnad på en vanlig utombordares vridriktning heller ?  Eller vill du byta rotationsriktning ?  På motorn eller handtaget ?

 

Om jag minns rätt på den serien så är det tre hastigheter bak och fem fram. Gashandtaget tror jag är en simpel men kraftig flerlägesomkopplare, som direkt kopplar in olika delar av lindningen på motorn för att ge olika kraft (och rotationsriktning). Då det inte är symmetriska lägen tror jag det är svårt att koppla om så den fungerar likadant fast reglaget vrids "baklänges" - om det nu är vad du menar.

Det verkar ju som om trådstartaren gjort en tankevurpa.

 

M3n finns det inte en fotkontroll ”gaspedal” som tillbehör till dessa motorer, eller är det till en annan modell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte helt TS dilemma. Med lite motorikövningar borde det gå att vänja hjärnan att använda motorn med vilkendera handen :-)

 

Fast jag är nog av åsikten att de här elsnurrorna inte är särskilt ergonomiska. Reglaget sitter högt upp och rakt ut från motorn vilket gör att man alltid måste sitta vänd åt någondera sidan för att kunna styra bekvämt. Vill man sitta helt framåtvänd hamnar reglaget i höjd med skulderbladen och det är få som får till en bekväm ställning på det viset. Yoga hjälper en aning kanske. Jag brukar vända mig sidledes enligt behag, vinden eller solen i nacken beroende på vilket som besvärar mest. Fast kör man länge vore det bekvämt att kunna sitta i färdriktningen.

 

Jag kapade röret på min motor för att få reglaget lägre ner, det förbättrade ergonomin en aning.

Har lekt med tanken att böja till ett rör som fästes med en klämma på riggröret som gjorde att man fick styrpinnen bredvid sig i stället för rakt bakom sig.

 

Jag äger en NV Marin från femtiotalet som har styrpinnen mitt på motorn precis som elmotorerna och den är också rätt obekväm att styra om man vill sitta rakt framåtvänd.

Utombordare har ju i allmänhet styrpinnen på vänstra sidan av motorn och ofta även riktad en aning utåt för att man skall kunna sitta framåtvänd och ha spaken bredvid sig.

 

PS

Ägde en gång en Tomos 4 hk utombordare som hade styrpinnen på höger sida. Den krävde faktiskt en aning tillvänjning och av någon anledning kändes den motorn ändå avig för en högerhänt fast det egentligen borde vara lättare att gasa och styra med högern.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...